کد خبر: ١٨٩٠٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/01/07-١١:٣٠

موزه‌ آبادان، از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران است که سال ۱۳۳۸ در آبادان افتتاح شد.

 

به گزارش آبادان خبر، از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران است که سال ۱۳۳۸ در آبادان افتتاح شد، با توجه به اشیای گران‌بهایی که در این موزه وجود دارد.

فارغ از آثاری که از دوره‌های مختلف تاریخی در آن قرار دارد، بنای موزه با گنبد خاص بالای آن بسیار دیدنی است.

معماری این گنبد با ارتفاع ۵ متر و ۲۲ سانتی‌متر از گنبد «مقبره‌ی دانیال نبی» در شوش الهام گرفته شده و آن را به یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های دیدنی آبادان تبدیل کرده است.

یافته‌هایی از تمدن شوش تا آثاری از دوران «صفویه»، «قاجاریه» و همچنین مجسمه‌ها، تندیس‌ها و یافته‌های مردم‌شناسی جورواجوری در این موزه کنار هم جمع شده‌اند.

وضعیت موزه در دوران جنگ ایران و عراق
با شروع جنگ ایران و عراق تصمیم گرفته شد تا برای نجات آثار موزه، مجموعه آثار جمع‌آوری و به جای امن برده شود، بدین ترتیب این آثار از گزند بمباران‌ها در امان ماند. بعد از پایان جنگ موزه مدت‌ها در دست مرمت بود.

با پایان کار مرمت، موزه بار دیگر حیات دوباره خود را در سال ۱۳۸۲ آغاز خواهد نمود. دراین دوره جدید حیات موزه، آثار به امانت برده شده موزه بار دیگر به خانه خود باز گردانده شده‌است.

پس از گذشت چندین سال یکی از تالارهای جنبی موزه آبادان به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان‌های آبادان و خرمشهر مبدل گردید و در نهایت امر در شهریور ۱۳۹۱ جهت ارتقا و به روز رسانی سیستم حفاظتی و پوشش روشنایی محوطه خارجی موزه آبادان مقرر شد پروژه‌ای با اعتباری معادل ۴۷۵ میلیون ریال شروع گردد.

 

آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز،موزه آبادان 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: