کد خبر: ١٨٨٧٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/01/05-١٤:١٤

اگرچه سال گذشته در سایه شیوع ویروس کرونا و اعمال چندین ساله تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، سال کم‌ رونقی در صنعت گردشگری بود، اما ملایر یکی از جنوبی‌ترین شهرهای استان همدان با خلق مجموعه تفریحی و توریستی «مینی‌وُرلد» پایه‌های این صنعت را در این شهر با ۲ عنوان جهانی مستحکم کرده است.

 

به گزارش آبادان خبر، مجموعه تفریحی و توریستی مینی‌وُرلد یا جهان کوچک که از سال ۱۳۸۷ با هدف خلق ۱۳۸ اثر شاخص تاریخی ایران و جهان و به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر ملایر ایجاد شد، امروز به عنوان یکی از مهمترین محرک‌های رشد اقتصادی این شهرستان در کنار دیگر ظرفیت‌هایش به شمار می‌رود و با وجود اینکه هنوز تکمیل نشده، در طول سال پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری است.

طی ۲ سال اخیر هم که ملایر ۲ عنوان جهانی را در انگور و مبلمان منبت کسب کرد، آهنگ رشد و توسعه گردشگری این شهرستان نیز شتاب بیشتری گرفته و در ایجاد زیرساخت‌ها و جذب گردشگران داخلی و خارجی آماده تحولی عظیم است، تحولی که برگرفته از پیشینه تاریخی، فرهنگی و ظرفیت‌ها و استعدادهای خدادادی است که از آباء و اجداد مردمان این دیار به یادگار مانده است.

تلاش‌های زیادی در دوره‌های مختلف شورای اسلامی شهر و شهرداری برای تکمیل این مجموعه کامل گردشگری در شمال شهر ملایر انجام شده تا امروز که شهردار عزم خود را برای تکمیل پیشانی گردشگری شهر جزم کرده که تا قبل از پایان دوره پنجم شورای شهر این مجموعه به مرحله بهره‌برداری برسد، پروژه عظیمی که با صرف میلیاردها تومان اعتبار، آینده درخشانی را برای این شهر و استان رقم خواهد زد.

سال گذشته با پیگیری‌های انجام شده توسط نمایندگان ملایر در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و شهردار ملایر و با وجود تنگناهای مالی و کمبود اعتبارات، ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح‌های این مجموعه تفریحی و گردشگری با ۴۸ هکتار وسعت اختصاص یافت تا قطار توسعه این شهر متوقف نشود و هرچه سریعتر هدف‌گذاری این طرح با ایجاد ۱۳۸ اثر تاریخی محقق و خدمات تفریحی، توریستی و رفاهی برای جذب گردشگران در این مجموعه ارایه شود.

اجرای ۱۳ المان شاخص تاریخی در مینی‌وُرلد

تاکنون آثار شاخصی همچون تخت جمشید، برج پیزا، پل ورسک، آکروپلیس، برج ایفل، تاج محل، سی‌وسه پل، اهرام ثلاثه مصر، نیم‌تنه‌های شیلی، آرامگاه حافظ و خیام، کاخ خورشید، دیوار بلند چین، برج قابوس، گنبد کابوس، آبشار نیاگارا، باغ مشاهیر و سردیس‌های مشاهیر ایران و جهان، میدان شهدا و المان‌های شهدای خلبان در این مجموعه نصب شده و یا در حال تکمیل است تا با تکمیل بخش عظیمی از این پروژه گردشگری؛ رشد اقتصادی و  فرصت‌های شغلی بیشتری را در سایه صنعت گردشگری به عنوان صنعت پاک و یکی از پیشران‌های توسعه، برای شهروندان ملایری به ارمغان آورد.

برای ساخت مجموعه تفریحی و توریستی «مینی‌وُرلد» هزینه‌ زیادی صرف شده تا این شهر به عنوان چهارمین مقصد دارنده مینی‌وُرلد جهان و تنها شهر در خاورمیانه، در حوزه صنعت گردشگری قد علَم کند و به گفته شهردار ملایر در کنار دیگر جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی، تکمیل کننده پازل توسعه این شهرستان باشد.

«حسین بابایی» ، شهردار ملایر تکمیل بخش عظیمی از مجموعه مینی‌وُرلد در سال جاری را از اولویت‌های مهم شورای شهر و شهرداری ملایر ذکر کرد و افزود: در صدد هستیم این مجموعه تفریحی و توریستی را تا پایان این دوره به اتمام برسانیم و درباره منابع مالی این مجموعه نیز با شورای اسلامی شهر به توافق رسیده‌ایم و برای سرعت بخشیدن به کار، تعداد شیفت‌های کاری اضافه شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۳ المان تاریخی در این مجموعه مینی‌ورلد در دست اجرا و تکمیل است، بیان کرد: برای تکمیل این مجموعه از اعتبارات جاری شهرداری هزینه شده و با توجه به اینکه با مساعدت‌های استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر اعتباری برای کمک به این مجموعه مصوب شد، اما همچنان پروژه مشکل کمبود اعتبار دارد.

شهردار ملایر با اشاره به تردد افراد متفرقه در این مجموعه و احتمال آسیب رساندن به المان‌های نصب شده نیز گفت: محصور شدن مجموعه مینی‌ورلد و المان‌ها در دستور کار است و از ابتدای امسال دیوارکشی مجموعه انجام می‌شود.

مینی‌وُرلد؛ همیشه زنده و پویا

بابایی درباره ساخت و تکمیل المان‌های شاخص تاریخی ایران و جهان در این مجموعه بزرگ گردشگری نیز اظهار داشت: در حال حاضر اهرام ثلاثه، نیم‌تنه‌های شیلی، تاج محل، برج ایفل و محوطه‌سازی آن، محوطه‌سازی تخت جمشید و آکروپلیس یونان، دیوار چین و محوطه‌سازی آن با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و باغ مشاهیر در حال تکمیل است.

 

 

 

وی همچنین به اجرای پروژه محوطه‌ و پیاده‌راه سازی مجموعه مینی‌ورلد اشاره کرد و گفت: المان های گنبد کاووس، کاخ خورشید، تاج محل، آبشار نیاگارا، المان شهدای خلبان و میدان شهدا نیز در حال ساخت است و  نمادهای دیگری همچون تخت جمشید، آکروپلیس و پل ورسک نیز دراین مجموعه احداث و رونمایی می شود.

شهردار ملایر با بیان اینکه تجهیزات فضای سبز و محوطه‌سازی مینی‌ورلد و همچنن سردیس مشاهیر خریداری شده است، یادآور شد: عملیات اجرایی یک آبنمای جدید نیز در این مجموعه به‌زودی آغاز می‌شود و شبانه‌روز در حال کار و تلاش هستیم تا بتوانیم در زمان مقرر این مجموعه را تکمیل و با حضور مسوولان کشوری و رسانه‌های ملی آن را به بهره‌برداری برسانیم.

بابایی با اشاره به اینکه مجموعه مینی‌وُرلد یک پروژه پرهزینه است اضافه کرد: پیگیری‌های زیادی برای اخذ ردیف اعتبار ملی برای این پروژه انجام شد، اما موفق به این امر نشدیم و با توجه به ضرورت تکمیل این پروژه به عنوان یک طرح بزرگ گردشگری، منابع مالی را با موافقت شورای اسلامی شهر برای تکمیل آن تعریف کردیم.

وی گفت: پارک موزه دفاع مقدس و نمایشگاه دفاع مقدس نیز در کنار مجموعه مینی‌ورلد به عنوان یک پایگاه فرهنگی در دست اجراست و برای طراحی و ساخت مجسمه‌های باغ مشاهیر با پیمانکار طرح نیز مذاکره شده است.

بام ملایر؛ تکمیل کننده پازل توسعه شهر جهانی انگور و منبت

شهردار ملایر از آغاز ساخت نمادین مقبره فردوسی و طاق بستان طی روزهای آتی در این مجموعه خبر داد و افزود: مجموعه تفریحی و توریستی مینی‌ورلد همچنین باید به یک فضای فرهنگی تبدیل شود و آیین های مختلفی به‌ویژه در ایام نوروز و دیگر مناسبت‌ها در این مجموعه برگزار شود تا به عنوان یک جاذبه گردشگری، همواره زنده و پویا باشد.

به گفته وی، از آنجا که مینی‌وُرلد در امتداد مجموعه تفریحی و توریستی بام ملایر با وسعت ۴۶۰ هکتار واقع شده و طرح‌های بزرگی هم اکنون در این مجموعه در دست احداث است، تکمیل این مجموعه به عنوان یکی از شاخص‌ترین پروژه‌های گردشگری این شهر در اولویت قرار دارد.

شهردار ملایر افزود: تکمیل مُتل‌های بام و محوطه‌سازی آن، راه‌اندازی برکه‌های ایجاد در تپه‌های بام طی یکماه آینده، محوطه باستانی پایین دست رستوران کوروش، تکمیل و راه‌اندازی آبشار بام و نورپردازی آن و نمازخانه بام از دیگر طرح‌هایی در دست اجرای این مجموعه گردشگری است.

 سالانه بیش از ۱۵۰ هزار گردشگر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ملایر به عنوان شهر جهانی انگور و مبلمان منبت دیدن می‌کنند.

 

ملایر،همدان،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:ایرنا

 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: