کد خبر: ١٨٣٤٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/12/09-٢٣:٤٠

یک باور عامیانه بین ایرانیان وجود دارد که در فصل گرما باید جاده‌های شمالی را پیش گرفت تا به هوای خنک رسید، اما واقعیت این نیست. شاید باورتان نشود که در گرمای کشنده تابستان، کوهرنگ چه هوای خنکی دارد.

 

به گزارش آبادان خبر، برای سفر به کوهرنگ بعد از طی مسیر 9 ساعته‌ای از تهران، با اتوبوس یا وسیله شخصی به شهرکرد می‌رسید، پس از آن جاده به سوی چلگرد، در مرکز شهرستان کوهرنگ حدود 90 کیلومتر است. این منطقه را بهشت سفید ایران می‌دانند، چون ۱۰ درصد کل آب‌های ایران از این ناحیه تامین می‌شود و جدا از آن در زمستان ها پربرف است.

اگر بهار به کوهرنگ سفر کنید، دشت شقایق‌های واژگون را می‌بینید، یکی از مناطق پرگل ایران. این دشت بزرگ ترکیبی‌ست از سبزه و سرخی شقایق‌ها. تصور چنین بهشتی در دامنه‌ کوه‌های زاگرس سخت نیست. اما دیدن آن از روی چند عکس کجا و رفتن و دیدنش از نزدیک کجا. از داخل عکس که نمی‌توانید هوای خوبش را حس کنید.اردیبهشت که بشود، تا ۵۰ هزار گردشگر در روز به دشت شقایق می‌آیند. محلی‌ها به آن گل بگریو یا گریان می‌گویند؛ شاید چون سرش را مثل گل‌های غمگین پایین انداخته.

این راهم بگوییم که برای رسیدن به دشت لاله‌های واژگون ابتدا بعد از رسیدن به کوهرنگ باید مسیر خود را به سمت روستای دیمه بنوستکی ادامه دهید. در این نقطه باید یک مسیر 15 کیلومتری را برای رسیدن به دشت لاله‌های واژگون طی کنید. در مسیر مناظر بسیار زیبایی از چشمه‌ها و دشت خواهید دید. دامنه‌های گلستان کوه خوانسار صاحب یکی از دشت‌های زیبا و منحصربفرد پوشیده از لاله‌های واژگون است.

اما جاذبه اینجا منحصر به لاله‌های غمگینش نیست؛ هوا که گرم‌تر بشود، بساط اسکی تابستانی، پیک‌نیک و کمپینگ هم در این منطقه به راه است. سرما که از راه برسد، پاییز زیبای هزار رنگ کوهرنگ فرا می‌رسد و کوچ عشایر هم شروع می‌شود. خیلی‌ها برای اسکی، پیست اسکی کوهرنگ را به جاهای دیگر ترجیح می‌دهند، چون بکرتر است و پربرف‌تر.

خیلی‌ها معتقدند بهترین زمان سفر به کوهرنگ چهارمحال و بختیاری، اردیبهشت و خرداد است. در بهار چشمه‌ها پرآبند و لاله‌های واژگون هم همه جا را قشنگ‌تر کرده‌اند. اما ما می‌گوییم این منطقه در هر فصلی قشنگ است. در تابستان هم گیاهان دارویی در آنجا می‌روید و هم هوا خنک است که می‌تواند پاتوق گرمایی‌ها باشد. پاییز می‌شود کوچ عشایر را دید و در کمپ گردشگری عشایری ماند و زمستان‌ها هم که بازار اسکی داغ است.

یکی از شاخصه‌های کوهرنگ به جز لاله‌های واژگونش، چشمه کوهرنگ است که با جریانی بسیار زیاد از دامنه‌های زردکوه سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از پیچ و خم‌های فراوان به دریاچه سد کوهرنگ ریخته می‌شود. آب این چشمه از تونل اول کوهرنگ می‌گذرد و وارد زاینده‌رود می‌شود. مناظر بسیار زیبای طبیعی اطراف چشمه و حضور عشایر در منطقه، زیبایی آن را دوچندان کرده است. در اطراف این چشمه چشم‌اندازهای زیبای طبیعی و عشایری را می‌بینید که اطراف این دریاچه را برای گذران زندگی انتخاب کرده‌اند.

غار یخی چما

غار یخی چما غاری در فاصله ۲۵ کیلومتری از روستای چلگرد است و همان طور که از نام آن پیداست، جایی سراسر پوشیده از برف و یخ است که حتی در ماه‌های گرم تابستان هم سرمای خود را حفظ می‌کند. این غار بزرگترین منبع آب شیرین ایران هم هست که به دلیل موقعیت قرار گیری و ریزش برف در طی چندین سال و انباشت آن، این برف و یخ‌ها فصلی نبوده و به صورت دائمی در آمده‌اند.

کمپ عشایری کوهرنگ

زندگی عشایر برای ما شهرنشین‌ها آنقدر متفاوت و جذاب است که باعث شده محلی برای تماشای زندگی آنها درنظر گرفته شود. در کمپ عشایری می‌توانید غذاهای محلی بختیاری را امتحان کنید، بانوانی را ببینید که گوشه‌ای نشسته‌اند و نان می‌پزند و بچه‌هایی که با لباس‌های رنگ و وارنگ این طرف و آن طرف می‌دوند. از عشایر می‌شود کره و سرشیر خرید و چند دقیقه‌ای غرق زندگی‌شان شد. کمپ عشایری، خیلی وقت نیست که کارش را شروع کرده. سال ۱۳۹۱ بود که چادرهای آن برپا شد و در این سال‌ها گردشگران زیادی چه ایرانی و چه غیرایرانی به دیدنش رفته‌اند.

آبشار شیخ علیان

این چشمه در روستای سرآقا سید قرار گرفته، روستایی پلکانی که خودش یک پا جاذبه است. بهار که می‌شود، چشمه‌ شیخ علیان پرآب است و منظره زردکوه در مقابلش، زیباترش هم کرده، منظره کوه به اضافه عشایر بختیاری.

از شهر چلگرد تا آبشار فقط ۵ کیلومتر راه است. این آبشار بکر است، بنابراین نه تابلوی راهنما دارد و نه کنارش امکانات خاصی ساخته شده. پیشنهاد می‌کنیم راه درست را از محلی‌ها بپرسید.

کجا بمانیم؟

به منظور اقامت در شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری، گزینه های زیادی پیش رویتان است. علاوه بر هتل ۳ ستاره‌ای که در این منطقه وجود دارد عده زیادی از علاقمندان به طبیعت‌گردی در طبیعت این منطقه اقدام به برپا کردن چادر می‌کنند و شب را در این منطقه می‌گذرانند. این هم راه خوبی است تا هم بشود از خنکای طبیعی هوا استفاده کرد و هم شبی را مانند عشایر گذراند.

 

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

منبع:ایرنا

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: