کد خبر: ١٧٩٣٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/11/23-١١:١٥

دیگر این مثال تبدیل به یک اصل درباره ی شهر تاریخی و دیدنی ما ایرانیان یعنی اصفهان شده است: اصفهون، نصف جهون!

 

به گزارش آبادان خبر، دیگر این مثال تبدیل به یک اصل درباره ی شهر تاریخی و دیدنی ما ایرانیان یعنی اصفهان شده است: اصفهون، نصف جهون! بله، اصفهان یا همان نصف جهان ما به قدری زیباست که هر کسی که از آن دیدن کرده، به لحاظ غنای تاریخی و زیبایی جاذبه های این شهر به قدری به حد رضایت رسیده است که نه برای یک بار بلکه برای بارها هم خودش و هم اطرافیانش را به بازدید از این شهر زیبا رهسپار مرکز ایران کرده است. این شهر زیبا به واسطه ی مردم خون گرم، جاذبه های غنی و بی نظیر تاریخی اش نه تنها در ایران بلکه در جهان، فرهنگ اصیل و امکانات کاملش و بسیاری از دیگر خصوصیات خوبش همیشه پر طرفدار بوده، هست و خواهد ماند. از این رو ما امروز در الی گشت می خواهیم تا جاذبه های اصفهان را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما در ادامه همراه باشید.

یکی از زیباترین شهرهای ایران، شهر اصفهان در استان اصفهان است. اصفهان یکی از شهرهای بسیار مهم ایران است و از لحاظ بزرگی نیز در رده ی سوم و پس از شهرهای مشهد و تهران قرار می گیرد. این شهر آن قدر عناوین مختلف دارد که هر چقدر هم از آن ها نام ببریم، کم است. اصفهان در دوره های مختلف و زیادی از جمله دوره ی صفویان پایتخت ایران بوده است و به همین خاطر بیشتر جاذبه های اصفهان که جنبه ی تاریخی هم دارند در لیست آثار تاریخی و جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. اصلی ترین عاملی که باعث معروفیت بسیار زیاد اصفهان شده این است که، معماری اسلامی و بسیار زیبای این شهر در نوع خود باعث شده تا این شهر از لحاظ بسیار زیادی در نوع خود خاص باشد. در حال حاضر هم این شهر هم از لحاظ توریستی و هم از لحاظ تمرکز بسیاری از صنایع همچون فولاد و طلا در ایران اهمیت بسیار زیادی دارد. دیگر وقت آن رسیده است که به معرفی بهترین و معروف ترین جاذبه های اصفهان بپردازیم و در یک مطلب کامل به همه ی آن ها در کنار یکدیگر اشاره کنیم. اگر قصد سفر به شهر اصفهان را دارید و می خواهید تا از این شهر بسیار زیبا بازدید کنید، به راهنمای سفر به اصفهان سر بزنید تا بدانید علاوه بر این جاذبه ها، دیگر باید در این شهر به کجاها بروید و چه کارهایی بکنید.

عمارت عالی قاپو | Ālī Qāpū

اولین جاذبه از سری جاذبه های اصفهان که می خواهیم به شما معرفی کنیم، عمارت عالی قاپو است. این بنا را در زمان حکومت صفویان و به نام قصر دولت خانه و یا دولت خانه ی مبارکه ی نقش جهان در ضلع غربی میدان نقش جهان که امروزه آن را با نام میدان امام می شناسند، ساختند. کاخ عالی قاپو ۳ طبقه است و هر طبقه ی آن متشکل از ۲ اتاق است و با این احتساب اگر بخواهیم بگوییم، ۶ طبقه است. البته صبر کنید! بر روی این به اصطلاح ۶ طبقه، ۱ طبقه ی دیگر هم به عنوان بالاپشت بام قرار گرفته است که معمولا می روند و از بالای آن منظره ی شهر را نگاه می کنند و آن را ۱ طبقه ی دیگر هم به حساب می آورند. با این حساب است که این بنای تاریخی ۳۶ متری از کف زمین تا آخرین آجرش را همه با ۷ طبقه اش می شناسند. درباره ی ارتفاع عالی قاپو از جاذبه های اصفهان باید این نکته را نیز بگوییم که این شهر تا همین چند دهه ی پیش عنوان بلندترین ساختمان شهر اصفهان را هم داشت. این ساختمان که از بیرون در برخی از زاویه ها ۵ و در برخی دیگر ۷ طبقه به نظر می رسد.

آدرس: اصفهان، ضلع غربی میدان امامکاخ چهلستون | Chehel Sotoun
کاخ چهلستون که آن را با نام باغ چهلستون هم می شناسند، یکی از بهترین یادگارهای باقی مانده از زمان سلطنت صفویان در ایران است. کاخ چهلستون خود یکی از بخش ای باغ بسیار بزرگ جهان نما است اما با این حال شهرت بسیار زیادی دارد. در واقع این باغ را شاه عباس اول در جهان نما درست کرد و آن را برای آینگان به یادگار گذاشت. البته درست است که امروزه به این کارخ زیبا و دیدنی آسیب هایی وارد آمده است اما با این حال، هنوز هم این کاخ از جاذبه های اصفهان و مخصوصا پر طرفدارترین هایش به حساب می آید. به یاد داشته باشید که درب این مجموعه رو به شرق است و خود باغ دارای شیبی کم و ملایم است. در این باغ درخت هایی از افرای سیاه، کاج، چنار و نارون بیشترین فضای سبز این باغ را به وجود آورده اند. مساحت کاخ چهلستون برابر است با ۲۱۲۰ متر مربع. کاخ چهلستون از آن بناهایی است که تاریخچه ی بلند و بالایی دارد و گشتن در آن، عین گشتن در تاریخ ایران در زمان صفویان است.

آدرس: میدان امام حسین، خیابان استانداردی، باغ جهان نمامیدان نقش جهان | Naqsh-e Jahan Square
یکی دیگر از جاذبه های اصفهان که نه تنها خودش جاذبه ای دیدنی است بلکه بسیاری از جاذبه های دیدنی این شهر نیز یا در آن و یا در اطرافش قرار گرفته اند، میدان نقش جهان (به گویش اصیل اصیل اصفهانی های عزیز و دوست داشتنی؛ نقش جِهون) است. این میدان که امروزه به نام میدان امام شناخته می شود، به عنوان میدان مرکزی شهر اصفهان را قبلا به عنوان میدان شاه هم می شناخته اند. در اطراف این میدان بسیاری از جاذبه های اصفهان همچون: سر در قیصریه، مسجد امام، عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله و بسیاری از جاذبه های دیگر به اضافه ی نزدیک به ۲۰۰ مغازه یا به گویش قدیمی تر حجره در این خیابان قرار دارد. امروز معمولا بهترین صنایع دستی اصفهان را می توانید در مغازه های دور این میدان بیابید. میدان نقش جهان در سال ۱۳۱۳ اول در فهرست آثار ملی ایران و بعد از آن در سال ۱۳۵۸ به عنوان یکی از اولین آثار ایرانی در یونسکو به ثبت رسید و از گنجینه های جهان به حساب آمد.

آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان

هتل عباسی اصفهان | Abbasi Hotel
هتل عباسی اصفهان قبل از این که به کاربری امروزیش تغییر داده شود، به دست شاه سلطان حسین صفوی و به عنوان یک مجموعه ی سه گانه که تشکیل شده از کاروانسرا، بازارچه و مدرسه بود؛ ساخته شد و در آخر آن را به مادرش پیشکش نمود. به همین دلیل آن را به نام مجموعه ی مادرشاه هم می شناختند. این مجموعه برای مدت ها متروکه و به حال خود رها شده بود تا این که پس از پیش آمدن داستان های مختلفی مجددا مسئولان وقت به فکر آن افتادند تا از این بنا استفاده کنند. با این که هتل عباسی قطعا پیشنهادی مناسب برای اقامت شما در اصفهان است اما، پیشنهاد می کنیم که اگر هم نخواستید تا در هتل اقامت کنید اما لاقل به قصد خورن نوشیدنی خنک از محیط این هتل تاریخی بازدید نمایید. در این هتل شما می توانید تا تاق ضربی های قدیم، دیوارهای بزرگ و درشت، تاقچه ها و دیگر آثاری که مربوط به ۳۰۰ سال پیش است را مشاهده فرمایید. یکی از دیگر اسلوب هایی که در این هتل هنوز هم شکل سابق خود را کما فی السابق حفظ کرده، درها و پنجره های این مجموعه هستند.

آدرس: اصفهان، چهار باغ عباسی، خیابان آمادگاه، هتل عباسی اصفهانکاخ هشت بهشت | Hasht Behesht
یکی از تاریخی ترین جاذبه های اصفهان را که حتما باید از آن ها دیدن کنید، کاخ هشت بهشت است. این کاخ زیبا و دیدنی در سال ۱۰۸۰ و همچون دیگر جاذبه های اصفهان در دوره ی صفویان و به دستور مستقیم شخص شاه سلیمان ساخته شده است. این بنا ۲ طبقه ای است و شیوه ی ساخت و معماری آن به سبک اصفهانی است. یکی از القاب جالبی که درباره ی کاخ هشت بهشت وجود دارد این است که این بنا روزی روزگاری به نام زیباترین کاخ عالم شناخته می شده است. از دیگر نام های این کاخ می توانیم به هشت در بهشت و یا هشت به هشت نیز یاد کنیم. تزئینات این کاخ و علی الخصوص مقرنس های گچی و رنگی این کاخ از زیباترین وجوه هشت بهشت است. درباره ی کاخی که امروزه آن را می بینید باید توضیحی بدهیم. به این خاطر که در دوره ی قاجارها این کاخ در مالکیت خصوصی بود، خیلی از تزئینات آن از بین رفت. با این حال در اینباره حتی یکی از باستان شناسان بسیار معروف به نام آندره گدار درباره ی نیز می گوید که این تالار این کاخ پس از همه ی این تغییرات هنوز هم زیبایی و ملاحت خود را حفظ کرده است. به خانه ها و کاخ های باقی مانده از دوره های تاریخ مختلف در اصفهان علاقه دارید؟ پیشنهاد می کنیم که آشنایی با خانه های تاریخی اصفهان آن هم ۱۵ مورد را حتما مطالعه بفرمایید تا با کاخ ها و خانه های تاریخی بیشتر آشنا شوید.

آدرس: اصفهان، خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی

سی و سه پل | Si-o-se-pol
یکی از جاذبه های اصفهان که از قضا بسیار هم معروف است، سی و سه پل خودمان است. سی و سه پل اصفهان که به پل الله وردی خان هم شناخته می شود، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد و همانطور هم که معلوم است، ۳۳ دهانه دارد. این پل هم یادگار شاه عباس صفوی و سلسله ی بزرگش برای اصفهان است. خیلی ها این پل را درجه ی ۱ و بهترین در دنیا می خوانند. با این که امروزه زاینده رود اصفهان کاملا خشک شده است اما، سی و سه پل هنوز هم زیبا و مورد اقبال است. در ساخت سی و سه پل از مصالحی همچون: گچ، سنگ، ساروج، آجر و ملات استفاده شده است. در ۲ طرف این پل، طاق نماهای سرپوشیده ای وجود دارد که از این طرف پل به طرف دیگر پل کاملا اشراف دارند و همین باعث شده است که یک پیاده روی باریک و سقف داری در دو طرف پل به وجود بیاید. این پیاده رو دارای ۹۹ طاقچه است که قبل ترها در آن نقاشی هایی وجود داشته است اما امروزه دیگر اثری از آن ها وجود ندارد. سی و سه پل اصفهان در تاریخ ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. عاملی که باعث شده که زاینده رود خشک شود و سی و سه پل در خطر قرار بگیرد این است که یک تونل ۴۰ متری برای مترو در این منطقه حفر کرده اند. درباره ی سی و سه پل می توانید در مطلب سی و سه پل، نمادی تاریخی و ارزشمند در اصفهان آن را بیشتر بشناسید.
آتشگاه | Fire temple of Isfahan
یکی از حاذبه های اصفهان آن هم از نوع خیلی خیلی تاریخی اش، آتشکده ی اصفهان است. می گویند که این اثر تاریخی مربوط به دوره ی ساسانیان است. این آتشکده متعلق به زرتشتیان است و در نجف آباد و در ۸ کیلومتری استان اصفهان قرار گرفته است. دیواره های آتشگاه از ملاط ترکیب شده ی آب و رس و در قالب های دایره ای درست شده است. این بنا کاملا باستانی است و سومین بنای بسیار بزرگ اصفهان است. این آتشکده در دوره ی پادشاهی قباد ساسانی ساخته شده است. این آتشگاه در سال ۱۳۳۰ با شماره ی ۳۳۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. بنای آتشگاه کاملا ۸ ضلعی است و این ترتیب می تواند به ۸ جهت مختلف دید داشته باشد و تا ارتفاع ۱۰۰ متری به دشت های اطراف خود هم دیدی بسیار کامل دارد. نام قدیمی این آتشکده، دژ مهربین و یا مهربین است. می گویند که در این آتشگاه موبدان زرتشیت از آتش مقدس نگهداری می کرده اند. درباره ی آتشگاه اصفهان می توانید اطلاعات بیشتر را در مطلب معرفی یک جاذبه منحصر به فرد در اصفهان به نام آتشگاه مطالعه نمایید.

آدرس: مسیر اصفهان، نجف آباد
سر در قیصریه | Qeysarie Gate
باز هم می خواهیم بنایی تاریخی متعلق به دوره ی صفویه را به شما معرفی نماییم که از جاذبه های اصفهان است و بسیار هم معروف است. سر در قیصریه که در میدان امام اصفهان قرار گرفته است، قبلا ۳ طبقه و در حال حاضر ۲ طبقه است. در طبقه ی سوم این مجموعه، نقاره خانه وجود داشته است. همچنین سر در قیصریه به صورت مستقیم به بازار بزرگ اصفهان وصل می شده است. در بالای این مجموعه، نقاشی هایی از ناقوس دیر هرمز و رضا عباسی قرار دارد.

آدرس: اصفهان، میدان امام، ورودی بازار

 

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: