کد خبر: ١٧٩١٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/11/22-٢٠:٥٠

بسیاری از گردشگرانی در سفر خود به کیش فقط از جاذبه‌های گردشگری شناخته شده دیدن می‌کنند، ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با سه جاذبه گردشگری جزیره کیش آشنا کنیم که بازدید از آنها می‌تواند بسیار جذاب باشد و خاطره‌ای به یاد ماندنی در ذهن شما فراهم کند.

 

به گزارش آبادان خبر، جزیره کیش از شمال به سرزمین پیوسته ایران، از شرق به تنگه هرمز، از جنوب به کشور امارات متحده عربی و از غرب به کشورهای بحرین و عربستان منتهی می‌شود. جذابیت و آرامش این جزیره سبب شده تا گردشگران بی‌شماری وارد این منطقه شده و از سواحل زیبا و جذابیت‌های جزیره کیش بهره‌مند شوند.

جزیره هندورابی کیش

جزیره هندورابی جزیره‌ای ساکت، آرام و تقریبا خالی از سکنه با ساحلی زیبا، شنی و تخته سنگ‌های رویایی محلی مناسب جهت آرامش و تفریح و شنا در ساحل آن و گرفتن حمام آفتاب است، جاذبه‌هایی که در دنیا بسیار با ارزش هستند. این جزیره از نظر سیاحت و ایرانگردی از زیر مجموعه‌های کیش است که با توجه به امکانات و استعداد طبیعی جزیره از نظر آب، خاک، هوا و شرایط خاص تجاری جزیره کیش و همچنین برخورداری از زیبایی‌های طبیعی، قادر است بخشی از نیازهای سیاحتی و گردشگری ایرانگردان را تامین کند.

جزیره هندورابی با ۸ / ۲۲ کیلومتر مربع مساحت، در فاصله ۳۲۵ کیلومتری بندر عباس و ۱۳۳ کیلومتری بندرلنگه و در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان قرار گرفته است. این جزیره سرزمینی هموار و تقریبا بدون عارضه طبیعی است. بلندترین نقطه آن بیست و نه متر و بزرگترین قطر آن هفت و نیم کیلومتر است.

تراکم مرجان‌ها در سواحل شمالی جزیره هندورابی آن را به زیستگاه بسیار مهمی در منطقه برای انواع آبزیان تبدیل کرده است. از آبزیان موجود در این محل، می توان به انواع مرجان‌های مغزی، جراح ماهیان، تن ماهیان دم زرد، یونیک، پیکاسو، ملوان و طوطی ماهیان نام برد. بازدید از لاک پشت‌های دریایی نیز که از اواسط اسفند ماه و تا نیمه خرداد جهت تخم‌گذاری به سواحل جزیره هندورابی می‌آیند، خالی از لطف نیست.

فعالیت اقتصادی اکثر اهالی این جزیره که تعداد آنها کمتر از یکصد خانوار می باشد، صید و غواصی است. محیط زیست جزیره هندورابی به دلیل بسته بودن آن محدود است و موجوداتی از قبیل انواع پرندگان کوچک، پرندگان مهاجری نظیر باز و شاهین و انواع کمی از خزندگان و موش صحرایی در آنجا یافت می‌شود. جاده‌ای به طول ۴ کیلومتر شمال جزیره را به جنوب آن متصل کرده که به ندرت ماشینی در آن تردد می‌کند.

شما عزیزان برای داشتن اطلاعات بیشتر از تورها و یا  هتل‌های کیش می‌توانید به وب سایت لست سکند مراجعه کنید و اطلاعات کامل را قبل از سفر بدست آورید.

درخت کهنسال کیش

درخت سبز کهنسال‌ترین درخت «لور» جزیره است و احتمالا بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال عمر دارد. بر شاخه‌های این درخت، گره‌هایی با نخ یا پارچه زده شده است که آن را به نوعی مقدس می‌نمایاند چرا که گروهی از مردم عقیده دارند که این درخت شگون دارد و به همین دلیل به قصد برآورده شدن نیازشان پارچه‌هایی به شاخه‌های آن گره می‌زنند، درخت لور یا انجیر معابد، معروفترین درخت جزیره است. این نوع درخت در نواحی جنوبی ایران رشد می‌کند. پوست کهنسال درخت لور و برگ‌ها و ریشه‌هایش که از بدنه اصلی آن آویزان هستند، آن را از سایر انواع درختان متمایز می‌سازد. ریشه این درختان طوری رشد می‌کند که مانند چتری بر روی زمین سایه می‌افکند و ممکن است تا چند صد سال عمر کنند.

درختان لور یا انجیر معابد در دوره ایلخانی و تیموری به جزیره آورده شده‌اند، این درختان از هند و چین به کیش، قشم و نوار ساحلی خلیج فارس وارد و در بیشتر مناطق قدیمی‌تر کیش کاشته شدند.

مجموعه درخت سبز در مجاورت دو جاذبه مهم گردشگری کیش واقع شده که میتوانید با رزرو تور کیش از این جاذبه گردشگری دیدن کنید. مجموعه درخت سبز دارای دو درب ورودی است. یک درب آن با ورودی جاذبه گردشگری شهر باستانی حریره مشترک و ورودی دیگر آن در مجاورت آب انبار سنتی است. تنها پس از چند دقیقه پیاده روی می‌توان از جاذبه‌های شهر باستانی حریره و آب انبار سنتی در مجاورت مجموعه درخت سبز نیز دیدن کرد.

شهر زیرزمینی کاریز

قنات یا کاریز با قدمتی بیش از پنج هزار سال به دست ایرانیان باستان در جهت استفاده از آبهای زیر زمینی حفر می‌شده است. احداث شهر زیرزمینی کیش (کاریز) با هدف ایجاد یک فضای فرهنگی سیاحتی در جزیره کیش از سال ۱۳۷۸ آغاز شد و تا امروز دهلیزها و تالارهای متعددی در این مجموعه برای بازدید گردشگران ایجاد شده است در تالارهای متعدد این مجموعه، بازارها و غرفه‌هایی به عنوان محل عرضه صنایع دستی استان‌های مختلف کشور و دیگر کشور ها قرار خواهد داشت.

در چند سال گذشته، احداث سه کیلومتر تونل به مساحت چهارده هزار و پانصد مترمربع در عمق چهارده متری زمین زیر لایه‌ای هفت متری از مرجان بدون استفاده از وسایل مدرن و تنها با تیشه و کلنگ و با دست جاذبه‌هایی بدیع را برای گردشگران جزیره کیش فراهم کرده است. دمای ثابت بین ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی گراد در داخل تونلهای شهر زیرزمینی کیش (کاریز) جذابیت خاصی را برای گردشگران و بازدید کنندگان این مجموعه فرهنگی سیاحتی به ویژه در فصول گرم سال ایجاد کرده است. مرکز اصلی کاریز که از سه رشته قنات تشکیل شده به مساحت ده هزار متر مربع در میدان المپیک جزیره کیش واقع شده است تا گردشگران ایرانی و خارجی، با قنات این میراث ارزشمند ایرانیان آشنا شوند. به گفته وب سایت لست سکند قنات قدیمی کیش دارای ۲۷۴ حلقه چاه است که ۷۴ حلقه از این چاه‌ها در محل احداث شهر زیر زمینی کیش (کاریز) قرار دارد. منصور حاجی‌حسینی موسس و سرمایه گذار این مجموعه فرهنگی سیاحتی که در حدود سی سال مقیم کشور آلمان بوده است، بر این باور است که قرار گرفتن آن در دل جزیره مرجانی و امکان بازدید از صدف‌ها و مرجان‌هایی از اعماق اقیانوس‌ها، آب شیرین قنات، هوای خنک زیر عمق چهارده متری زمین و سقف مرجانی پر از فسیل‌هایی با قدمت زیاد، این بخش از جزیره کیش را به یکی از ابنیه‌های منحصر به فرد دنیا تبدیل کرده است.

 

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

منبع:ایرنا

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: