کد خبر: ١٧٤٧٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/10/23-١٤:٣٢

اولین جایگاه بنزین ایران در سال ۱۳۰۶ در شهر آبادان دایر شد که در آن ابتدا نفت سفید به فروش می‌رسید.

 

به گزارش آبادان خبر، اولین جایگاه سوخت ایران در شهر آبادان و در سال ۱۳۰۶ در این محل بنا شده است و ابتدا برای توزیع و فروش نفت سفید بوده است. سپس با ورود اتومبیل‌ها این جایگاه به پمپ بنزین هم تبدیل شد.

نمونه‌ای از اولین پمپ بنزین به شکل مخزنی با تلمبه‌ای دستی در موزه است.

موزه بنزین خانه آبادان، نخستین موزه صنعت نفت

سپس این محل به موزه نفت تبدیل شده است و در آن نمونه‌ای از انواع مخازن، نازل ها، تلمبه‌ها از دوران مختلف و تعدادی عکس قدیمی و مستندات در معرض نمایش است. یک خودرو قدیمی اپل نیز در موزه به صورت نمادین قرار دارد که بنابر گفته مسئول موزه از روی عکس‌های قدیمی این ماشین را پیدا کرده و به موزه آورده اند و این خودرو در گذشته واقعا در این پمپ بنزین سوخت گیری کرده است.

موزه بنزین خانه آبادان، نخستین موزه صنعت نفت

هنگام سوخت گیری، ابتدا فرآورده‌های نفتی که در مخازن پرچ شده نگهداری می‌شد، با استفاده از تلمبه‌های دستی به ظروف پیمانه‌ای منتقل و سپس بر اساس نیاز هر مصرف کننده، سوخت به وی تحویل می‌شد.

موزه بنزین خانه آبادان، نخستین موزه صنعت نفت است که در ۲۸ دی ماه ۹۵ در محل پمپ بنزین قدیمی آبادان، افتتاح شده است.

این مکان در ابتدا برای توزیع و فروش نفت سفید مورد استفاده قرار می‌گرفت و حلب‌های ۱۰ و ۲۰ لیتری نفت در آن به فروش می‌رسید. با گذشت زمان و ورود اتومبیل، این جایگاه به پمپ بنزین مبدل شد. هنگام سوخت گیری، ابتدا فرآورده‌های نفتی که در مخازن پرچ شده نگهداری می‌شد، با استفاده از تلمبه‌های دستی به ظروف پیمانه‌ای منتقل و سپس بر اساس نیاز هر مصرف کننده، سوخت به وی تحویل می‌شد. در سال ۹۳، با گردآوری اشیا و اسناد قدیمی مرتبط از سراسر کشور، موزه بنزین خانه آبادان در دی ماه ۹۴ وارد مرحله اجرائی شد و در سال ۹۵ افتتاح شد.

موزه بنزین خانه آبادان، نخستین موزه صنعت نفت

مساحت این موزه ۱۸۵۶ مترمربع بوده و در جوار آن یک پمپ بنزین جدید نیز دایر می‌باشد. در محوطه موزه و در فضای باز، در بدو ورود، گیاهان و درختان بومی دیده می‌شود،یک دستگاه خودرو اُپل قدیمی قرمز رنگ ساخت آلمان متعلق به سال ۱۹۵۳، ماکتی از یک دستگاه پمپ بنزین قدیمی دستی و کارمند جایگاه در حال بنزین زدن در این محوطه، نحوه سوخت رسانی در ایام گذشته را به تصویر می‌کشد.

در این فضا مجموعه‌ای از دستگاه‌های پمپ بنزین به ترتیب سال ساخت کنار هم چیده شده اند. قدیمی‌ترین دستگاه یک پمپ دستی شیشه‌ای مدرج ساخت ۱۹۲۵ است که متعلق به شرکت انگلیسی" ساتم" است. بیشتر دستگاه‌های در معرض نمایش هم به شرکت‌های انگلیسی، ژاپنی و آمریکائی تعلق دارد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: