کد خبر: ١٥٩٤٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/07/15-١٢:٢٢

شهرستان ايذه نگين سرسبز و زيباي زاگرس را شايد بتوان ديار طبيعت بكر و بهشت‌ گونه سرزمين زيباي خوزستان ناميد كه در ميان رشته كوه هاي زاگرس و كنار رودخانه كارون واقع شده است.

 

به گزارش آبادان خبر، شهرستان ايذه در شمال خوزستان،با داشتن مناطق گردشگري، طبيعت زيبا، آثارباستاني و بناهاي تاريخ، مقصدي ايده آل براي گردشگران است كه برخي از آثار و تفريحگاه هاي آن به شرح زير است:


** اقامتگاه بومگردي قلعه سرد
اقامتگاه بومگردي قلعه‌سرد در شمال شرقي خوزستان و فاصله ي 40 كيلومتري شهر ايذه بر بلنداي رشته كوه هاي سرفراز زاگرس و در بهترين نقطه آب و هوايي خوزستان در روستايي به همين نام واقع است.
ارتفاع روستاي قلعه سرد از سطح دريا بين يك هزار و 800 تا 2 هزار و 100 متر بسته به نقاط مختلف آن متغير است.

** روستاي پيان
موقعيت طبيعي روستا دشتي است كه پيرامون آن را با فاصله نه چندان زياد كوه فرا گرفته است.
دهستان پيان درقسمت شمال غربي ايذه واقع شده است.

**اقامتگاه بوم گردي اليما ايذه
در طبيعت اين منطقه جنگل هاي بلوط بر دامنه هاي سنگي و سر سخت كوه هاي زاگرس گسترده شده است.
در ميان هر دره اي چشمه يا رودي از سرچشمه هاي رودخانه كارون جاري است. قرار گيري درياچه هاي سد كارون 3 و 4 در اين منطقه زيبايي اينجا را 2 چندان مي نمايد.

**روستاي شيوند
روستاي شيوند به دليل همجواري با درياچه سد و رودخانه كارون از يكسو و رشته كوه هاي زاگرس با جنگل هاي بلوط، رودخانه ها، آبراه ها، آبشارها، صخره‌‎ها و نيز برخورداري از طبيعت مطلوب از سوي ديگر از جذابيت بي نظيري براي گردشگري برخوردار است.

** كوه آبلش
يكي از راه هاي رسيدن به اين مكان به نسبت بكر از طريق ايستگاه قايقراني امامزاده سلطان ابراهيم است. از سمت ايذه با گذشت از پيان و منطقه گردشگري و كوهستاني گلزار، در ادامه به ايستگاه قايقراني مي رسيد.

** باجول
باجول منطقه خوش آب و هوايي در جنوب شهر ايذه است كه در دوره هاي گذشته به دليل ساخته شدن بند در مسير رودخانه، بخش‌هايي از آن منطقه به زير آب رفته است.منطقه باجول يكي از مناطق گردشگري ايذه ست كه پس از آبگيري درياچه سد كارون 3 و مشرف شدن به دامنه كوه منگشت و درياچه سد، اين منطقه به يك قطب گردشگري تبديل شده است.

**سنگ‌ نگاره كول فرح
سنگ‌ نگاره كول فرح در منطقه‌اي به نام تنگ كول فرح در هفت كيلومتري شمال شرقي ايذه قرار دارد.

**دشت سوسن
دشت سوسن در 35 كيلومتري شمال غربي شهر ايذه قرار دارد و يكي از گذرگاه‌هاي رودخانه كارون است و توسط اين رود به دو بخش شرقي و غربي تقسيم مي‌شود.

** آبشار توف اسپيد
آبشار توف اسپيد در 34 كيلومتري جنوب شرقي شهر ايذه در ميان صخره هايي عظيم قرار گرفته است.

**غار اشكفت سليمان
غار يا اشكفت سليمان در فاصله سه كيلومتري جنوب غربي شهر ايذه، در انتهاي دره‌اي واقع شده است. اشكفت سليمان محوطه‌اي وسيع است كه در درون صخره طبيعي كوه به صورت سرپناهي با آثار آبرفتي و يك چشمه آب شيرين گوارا (كه از درون غاري كوچك و باريك بيرون مي‌آيد) پديد آمده است.
اشكفت سلمان (نيايشگاه تاريشا) در جنوب ايذه بزرگترين خط نوشته ميخي ايلام نو را در خود جاي داده ‌است.
شامل چهار نقش برجسته متعلق به دوره ايلاميان و بقاياي يك ساختمان متعلق به اتابكان است. اين محل پرستشگاه تريشا يكي از خدايان ايلامي بوده‌است.
در اين منطقه علاوه بر وجود سنگ نوشته ها، شامل غار و چشمه اي معدني از دل كوه است.

** تالاب ميانگران
تالاب ميانگران يكي از تالاب هاي مطرح كشور است كه در شهر باستاني ايذه قرار دارد و با مساحتي متغير اما در حدود 2 هزار و 400 هكتار در جنوب غربي كوهپايه زاگرس در فاصله يك و نيم كيلومتري شهر ايذه واقع شده است.

**محوطه باستان شناسي شمي
در 9 كيلومتري روستاي شمي از دهستان سوسن در شمال شهرستان ايذه، آثاري باستاني متعلق به دوره ايليمايي 171- 138 پيش از ميلاد وجود دارد.

** نقش برجسته خونگ اژدر
نقش برجسته خونگ اژدر در 15 كيلومتري ايذه در شرق روستاي خونگ اژدر قرار دارد. اين سنگ‌نگاره داراي 2 نقش برجسته است كه يكي متعلق به دوره عيلاميان و ديگري به زمان اشكانيان تعلق دارد.

**كاروانسراي دهدز
كاروانسراي دهدز در شهر دهدز از توابع شهرستان ايذه واقع شده و داراي نما و معماري بسيار زيبا و متعلق به دوره ايلخاني است.

**روستاي جنگه ايذه
جنگه، روستايي از توابع بخش مركزي شهرستان ايذه در استان خوزستان است، اين روستا در دهستان سوسن شرقي قرار دارد.
منبع:ایرنا
خوزستان،ایذه،کوه زاگرس،رودخانه کارون،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز
امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: