کد خبر: ١٥٩٢١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/07/14-١٠:٢٥

تالاب شادگان، یک تالاب بین المللی است که در ایران واقع شده است. این تالاب در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان و در استان خوزستان قرار دارد. باید بگویم این تالاب بزرگترین رامسر سایت ایران است و در سال ۱۳۵۴ معادل سال ۱۹۷۵ در یونسکو به ثبت رسیده است. این تالاب بین المللی و مهم، تنوع زیستی غنی دارد و همین امر است که آن را خاص و متمایز می‌کند.

 

به گزارش آبادان خبر، بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۱۳۸۱ صورت گرفت اظهار شد که در این تالاب ۱۱۰ گونۀ گیاهی وجود دارد. البته از تنوع جانوری تالاب نمی‌توان بی توجه گذر کرد. باید بگویم در این تالاب تا کنون در حدود ۳۱۱ گونه جانوری شناخته شده است. اگر دوست دارید بیشتر در مورد تالاب بین المللی شادگان بدانید .در این متن به معرفی تالاب شادگان می‌پردازیم. شکی نیست که گردشگران از حضور در این تالاب بی نظیر لذت خواهند برد. در ضمن این تالاب برای دوست داران محیط زیست و علاقه‌مندان به شناخت و حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری، مکانی بسیار مهم به شمار می‌رود.

سفر به تالاب شادگان

تالاب شادگانتالاب شادگان

بهترین زمان برای سفر

فلامینگوفلامینگوها، مهمانان بهاری تالاب شادگان

بهترین زمان برای سفر به این منطقۀ زیبا و دیدنی با توجه به اقلیم گرم خوزستان آذر ماه تا فروردین ماه است. اردیبهشت امسال این تالاب زیبا از آسمان آبی بی کران آب نوشید و زنده‌تر از پیش شد. باران‌های بسیار امسال با جان بخشی به تالاب باعث شدند مهمانان ناخوانده‌ای که شاید سال‌ها بود پا به این تالاب نگذاشته بودند دوباره شرفیاب شوند. دارم از فلامینگوهای سفید و زیبا می‌گویم که امسال از پس باران‌های بهاری با آن پاهای سرخ و بلند و زیبا به تالاب شادگان قدم رنجه کردند و به این تالاب طراوت بیشتر بخشیدند.

دیدار از تالاب

وقتی به روستای صراخیه برسید اولین چیزی که می‌بینید غرفه‌های ماهی فروشی است آن هم زیر سایبان‌های حصیری در حاشیۀ راه. در این غرفه‌های حصیری خودمانی ماهی‌های تازۀ جنوب را برای فروش گذاشته‌اند. از این ماهی‌های تازه و خوشمزه بخرید و نوش جان کنید. طعم زندگی را بچشید. طعم ناب زندگی در همین ماهی‌های جنوبی نهفته است. برای تجربۀ این سفر ناب می‌توانید اجاره خانه در شادگان را انتخاب کنید.

تالاب شادگانتالاب شادگان

در سمت راست شما پایگاهی برای فراهم کردن امکانات گردشگری به منظور آسایش گردشگران عزیز مهیا شده است. یکی از امکاناتی که در نظر گرفته شده است پارکینگ است. ماشین خود را در پارکینگ پارک کنید و با فراغ خاطر پیش بروید.

تالاب شادگانتالاب شادگان

از دیگر امکانات موجود در این پایگاه به مسجد، رستوران و استراحتگاه می‌توان اشاره کرد. مسجد این ناحیه کمی متفاوت است. دنبال گنبد و گلدسته نباشید چون این مسجد به زیور سادگی مزیّن است. دور تا دور این مسجد با نی پوشانده شده است. علاوه بر آن یک مضیف هم برای استراحت مهمان و پذیرایی وجود دارد. خوزستانی‌های مهربان و خون گرم برای پذیرایی از مهمان مضیف دارند. مضیف از نی و برگ درخت نخل ساخته می‌شود.

در سمت چپ پارکینگ ایستگاه‌های قایق سواری وجود دارد. می‌توانید از این قایق‌ها استفاده کنید و با آن طول و عرض تالاب را ببینید.

مسیر دسترسی به تالاب

دو مسیر برای رسیدن به این تالاب وجود دارد. یکی بزرگراه اهواز به آبادان و دیگری مسیر ماهشهر به شادگان. برای رسیدن به تالاب از این مسیر ابتدا باید وارد بزرگراه اهواز به آبادان شوید. ۹۷ کیلومتر را پشت سر بگذارید و از مناظر اطراف لذت ببرید. بعد از طی ۹۷ کیلومتر به سه راهی دارخوین می‌رسید. همین جا دور بزنید. به طرف راست بپیچید. ۱۲ کیلومتر دیگر همین طور به مسیر ادامه دهید. به روستای صراخیه می‌رسید. از روستای صراخیه تا تالاب فقط ۱۱ کیلومتر فاصله وجود دارد.

امیدوارم تالاب را راحت پیدا کنید اما اگر به مشکلی برخوردید از محلی‌ها بپرسید. حتم داشته باشید که این مردم مهربان و خون گرم شما را به درستی راهنمایی خواهند کرد. البته ممکن است به یک ضیافت اصیل خوزستانی در مضیف‌های دل نواز این خطّه مهمان شوید.

تفریحات این تالاب چیه؟؟!

تالاب شادگانتالاب شادگان

آلاچیق‌ها

آلاچیق‌ها در تالاب شادگانآلاچیق‌ها در تالاب شادگان

پیش از باران‌های امسال خشکی زمین و نباریدن آسمان سبب شد بخشی از تالاب خشک شود و این امکان را به وجود بیاورد که در وسط تالاب آلاچیق گذاشته شود. در این صورت مهمانان تالاب می‌توانستند از قایق پیاده شوند و در این آلاچیق‌ها مدتی بمانند و از زیبایی‌های تالاب لذت ببرند. البته بارش باران ممکن است این فرصت را از مهمانان بگیرد. اما من ترجیح می‌دهم باران ببارد و به جای آلاچیق‌ها در وسط تالاب شاهد حضور فلامینگوها باشم.

قایق سواری

قایق سواری در تالاب شادگانقایق سواری در تالاب شادگان

قایق سواری در این تالاب تفریح برجسته و به نام است. تمام گردشگران برای حس تالاب و تجربۀ آن سوار قایق می‌شوند و در آن گردش می‌کنند. هزینه بازدید از تالاب برای هر قایق به مدت ۲۰ دقیقه حدود ۵۰ هزار تومان است. برای صرفه‌جویی در هزینه می‌توانید چند نفری سوار قایق شوید. کافیست کمی صبر کنید و با مسافران دیگر سوار یک قایق شوید تا هزینه را با هم پرداخت کنید. این طوری هم از همنشینی با دیگر مهمانان تالاب لذت می‌برید و هم در هزینه صرفه جویی کرده‌اید.

منبع:میزبون

خوزستان،تالاب شادگان،تالاب بین المللی شادگان،جاذبه گردشگری،یونسکو،روستای صراخیه،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: