کد خبر: ١٥٦٠٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/06/30-١٩:٤٦

خیلی‌ها می‌گویند کرمان بهشت گردشگری در فصل پاییز و زمستان است.

 

به گزارش آبادان خبر، دو فصل پاییز و زمستان در استان کرمان، برای گردشگران فرصت خوبی برای بازدید از مناطقی را فراهم می‌کند که در فصل تابستان معمولا درجه‌ حرارت آن‌ها بالاست. تورهای گردشگری استان کرمان در نیمه دوم سال رونق بیشتری پیدا می‌کنند و گردشگران و مسافران را به مناطق بیابانی کرمان می‌برند. جدای از این‌ها کرمان به خودی خود جذابیت‌های زیادی دارد که چند روزی را برای بازدید از جاهای دیدنی‌اش باید وقت بگذارید.

چگونه برویم؟

یکی از راه‌های رسیدن به کرمان و البته سریع‌ترین راه، سفر هوایی است. این مسیر از تهران و فرودگاه مهرآباد ۵۰ دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برد. برای رسیدن به کرمان همچنین می‌توانیم بلیط قطار رزرو کنیم که ۱۴ ساعته به شهر برسیم یا با اتوبوس خودمان را به آنجا برسانیم. راه دیگر هم استفاده از ماشین شخصی است. فاصله زمانی و مکانی تهران تا کرمان با توجه به مسیری که شما انتخاب می کنید، متفاوت است. برای رفتن به کرمان دو مسیر پیش رو دارید. مسیر اول که کوتاه‌تر هم هست حدوداً ۹۸۶ کیلومتر است که از شهرهای قم، کاشان، یزد و رفسنجان می‌گذرد. اگر با خودروی شخصی این مسیر را طی کنید، تقریباً ۱۰ ساعت‌ونیم در راه خواهید بود. مسیر دوم اما طولانی‌تر بوده و در حدود ۱۲۲۰ کیلومتر است و این مسیر از شهرهای قم، اصفهان، شهرضا، آباده، مهریز و رفسنجان عبور می‌کند. فاصله زمانی در این حالت تقریباً ۱۳ ساعت و ۱۵ دقیقه است.

کرمان‌گردی

جالب است بدانید بعد از تقسیم خراسان بزرگ به سه استان، لقب پهناورترین استان کشور به کرمان تعلق پیدا کرد. استان کرمان در جنوب‌شرقی ایران و در میان پنج استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، یزد و خراسان جنوبی قرار دارد. کرمان با داشتن بیش از ۷۰۰۰ جاذبه‌ تاریخی جزو پنج شهر تاریخی ایران است.

 باغ شاهزاده ماهان که در دوره قاجار ساخته شده از مشهورترین نمونه‌ باغ‌های ایرانی است که در فهرست آثار جهانی یونسکو هم ثبت شده و در ۳۰ کیلومتری شهر کرمان قرار دارد. این باغ به خاطر واقع شدن در دامنه ارتفاعات جوپار بر خلاف مناطق دیگر این شهر آب‌وهوای مطبوعی دارد.  از جمله المان‌های اصلی باغ شاهزاده ماهان می‌توان به عمارت اصلی، عمارت شاه‌نشین، حوض‌ها، حمام، فواره‌ها و سردرخانه اشاره کرد. عمارت اصلی در نقطه انتهایی باغ واقع شده و برای بازدید از آن باید مسیر زیبای باغ را تا انتها پیش بروید. عمارت شاه‌نشین نیز در کنار عمارت اصلی قرار دارد، اما اکنون به عنوان رستوران از آن استفاده می‌شود. برای دسترسی به باغ شاهزاده ماهان باید از خیابان شهاب کرمان به سمت شهر ماهان حرکت کنید. در این مسیر پس از طی مسافت کوتاهی به باغ خواهید رسید.

میدان گنجعلی خان

مسجد گنجعلی ‌خان در کنار سرای گنجعلی خان قرار گرفته و با توجه به مجموعه ظرافت‌هایی که در ساختش به کار رفته باعث شده مورد توجه گردشگران قرار بگیرد. مقرنس‌کاری داخل گنبد، خطاطی، حجاری و کاشی‌کاری‌ داخل و بیرون مسجد و گچبری‌های اجرا شده بر طاق نما همگی از جمله دیدنی‌های این مکان تاریخی هستند.

اگر با قطار به کرمان برویم، در نزدیکی شهر از دشت فتح‌آباد می‌گذریم. باغ فتح‌آباد معماری بسیار دیدنی‌ای دارد، اما بیشتر مسافران، شب را برای رفتن به این باغ انتخاب می‌کنند؛ چراکه نورپردازی آن زیبایی باغ را بیشتر می‌کند. این باغ ۱۳ هکتاری چند سال است که مرمت شده و برای همین مسافران زیادی در قدم اول به آن سر می‌زنند. یک گوشه باغ شربت‌خانه‌ای درست شده تا مسافران در آنجا لبی تر کنند. در محوطه باغ، آلاچیق‌ها یا کپرهایی به عنوان استراحتگاه هم وجود دارد.

بازار سرتاسری یکی از جاهای دیدنی کرمان و البته از قدیمی‌ترین بازارهای تجاری و خاطره‌انگیز ایران است. بازار سرتاسری از میدان ارگ شروع و به خیایان میرزارضای کرمانی ختم می‌شود و طولی ۱۲۰۰ متری دارد. در مسیر این بازار می‌توان شاهد حیاط کاروانسراها و ساختمان‌های گنبدی‌شکل بود. وجود موزه‌ها، حمام‌ها و بناهای مذهبی در بازار سرتاسری گردشگران را سرگرم می‌کند. در دل بازار آنچه بیشتر خودنمایی می‌کند وجود کاروانسراهای قدیمی است. سرای گلشن سمت چپ بازار اختیاری و غرب مدرسه گنجعلی‌خان، شاید سالم‌ترین کاروانسرای باقی مانده این شهر باشد. کاروانسرای میرزاحسین‌خان و حاج مهدی هم از دیگر کاروانسراهای نزدیک بازار هستند.

گنبد جبلیه در خیابان شهدای کرمان و در منتهی‌الیه شرقی شهر قرار دارد و  برخی پژوهشگران، قدمت این گنبد را که یکی از دیدنی های کرمان است، به قرن دوم قبل از میلاد مسیح نسبت داده‌اند و آن را نوعی رصدخانه می‌دانند.

یخدان مؤیدی هم از جاهای دیدنی کرمان و از آثار تاریخی دوران صفویه است. این بنا دارای گنبدی مخروطی‌شکل و دیوارهایی از جنس خشت و گِل است که در فصل زمستان در آن یخ ذخیره می‌شده تا در تابستان، مردم شهر با مشکل آب روبه‌رو نشوند. این‌روزها این بنای قدیمی بدل به مرکزی فرهنگی و کتابخانه برای کودکان شده است.

روی تپه‌های شرقی شهر کرمان هم یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های ایرانی موسوم به قلعه دختر دیده می‌شود. امروزه چیز زیادی از این قلعه باقی نمانده، اما در حوالی این منطقه و تپه‌های شرقی کرمان، خرابه‌ای به‌شکل کندوی عسل از گذشته‌ها باقی مانده است.

بزرگترین مجموعه خشت و گلی جهان ارگ بم است که قدمت آن به دوران قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. این ارگ از قدیمی‌ترین نقاط شهرنشینی در جهان است. بلندترین عمارت این ارگ، عمارت ۵ طبقه حاکم نشین است که بر صخره‌ای طبیعی ساخته شده و جالب است بدانید که در دوره پس از اسلام  دو مسجد و یک زورخانه نیز در آن ساخته شده. به صورت کلی این ارگ بر روی صخره‌ای بزرگ قرار دارد و برای حفاظت از شهر، اطراف آن را نیز خندق‌هایی حفر کرده‌اند. بیش از نیمی از ارگ تاریخی بم با وقوع زلزله این شهر در سال ۱۳۸۲ تخریب شد؛ اما اکنون مرمت آن پس از گذشت ۱۴ سال همچنان ادامه دارد. ارگ راین هم که دومین بنای خشتی عظیم در دنیا است، در جنوب‌غربی شهر راین در کرمان قرار دارد و سالانه گردشگران بسیاری از این بنای باشکوه بازدید می‌کنند.

آبشارهای سیمک در ۳۵ کیلومتری شمال کرمان در روستای کوهپایه قرار دارند. این ناحیه امکانات مناسبی از جمله اردوگاه دارد که باعث شده گردشگران زیادی به این ناحیه مراجعه کنند. ۱۳ آبشار موجود در سیمک همواره پذیرای کوهنوردان و صخره نوردان است و مسلما صعود به این آبشارها نیازمند تجهیزات و مهارت خاصی است.

چه بخوریم؟

کرمان از جمله شهرهایی است که هم برای گردش ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و هم در این شهر غذا جزو فرهنگ اصلی مردم است.

 اگر فرصتی دست داد و به کرمان سفر کردید حتما غذاهای این شهر را امتحان کنید. غذاهایی چون آبگوشت بادمجان و کشک، آبگوشت زیره، آش گندم شیر، اوماچ آش یا آش عوماج، خورشت بز قورمه، خورشت آلوچه، خورشت به‌آلو، زیره پلو، کشک کدو، لپه پلو با زیره و مجور کدو.  

  سوغاتی
در سفر به کرمان با دست پر می‌گردید چون کرمان هم خوراکی‌های خوبی دارد هم محصولات کشاورزی‌اش زبانزد است. صنایع دستی کرمانی‌ها هم معروف است.
شیرینی‌های کرمانی شامل کماچ سهن، کلمپه، قطاب، قوتو و قوات و فالوده کرمانی است و محصولات کشاورزی این شهر شامل زیره، گردو، پسته، خرما است. پته‌دوزی، ظروف و اشیای تزیینی مسی، آجیده‌دوزی، گبردوزی و گلیم شیریکی‌پیچ صنایع دستی این شهر هستند.

منبع:ایرنا

گردشگری،بهشت گردشگری،کرمان،مسجد گنجعلی ‌خان،یونسکو،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: