کد خبر: ١٥٢٦٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/06/13-١١:٢٠

پارک جنگلی گیسوم در استان گیلان، با داشتن بستری متشکل از زیبایی‌های جنگلی و دریایی، یک مقصد ایدئال برای مسافران شمال کشورمان است.

 

آبادان خبر : بدون ذره‌ای شک می‌توان گفت که کشورمان ایران از زیباترین و جذاب‌ترین سرزمین‌های دنیا است. پیدا کردن یک کشور که این حجم از جاذبه‌های طبیعی را در خودش جای داده باشد،‌ واقعا سخت است. ایران یک سرزمین چهار فصل است و تنوع محیطی بالایی دارد. همین تنوع محیطی باعث می‌شود تا در ایران، فارغ از اینکه در چه فصلی قرار داریم، همه‌روزه محیط‌ها و زیبایی‌های طبیعی رنگارنگی را پیدا کنیم. یک لحظه چشمان خود را ببندید و به این فکر کنید که چند جاذبه‌ دیدنی ایران را می‌شناسید. شاید فکر کنید تعداد بسیار زیادی از دیدنی‌های ایران را می‌شناسید اما خیلی راحت می‌توانم به شما بگویم که در اشتباه هستید. چراکه حتی در مناطقی از ایران که شاید فکرش را هم نمی‌کنید، آن‌قدر دیدنی‌های بی‌نهایت زیبا،‌ رنگارنگ، چشم‌نواز و باشکوه وجود دارد که شما را انگشت‌به‌دهان می‌گذارد!

در شمال کشورمان به‌دلیل آب و هوایی که دارد، بستر آفرینش و رویش زیبایی‌های طبیعی بسیار زیادی فراهم بوده و هست. از همین رو، این منطقه از کشور یکی از پرطرفدارترین و شناخته‌شده‌ترین قسمت‌های زیبای ایران است که همه‌ساله و به‌خصوص در تعطیلات سال مثل تابستان، می‌بینیم که به مقصد شماره‌ی یک بسیاری از مسافران تبدیل می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم درباره‌ی یکی از مناطق بسیار زیبا و چشم‌نواز شمال کشور صحبت کنیم. از جای‌گیری جغرافیایی، تاریخچه و زیبایی‌های طبیعی تا تفرجگاه‌ها و ساحل شنی‌اش صحبت کنیم.

گیسوم

تاریخچه

 در ابتدا منطقه‌ی گیسوم را بیشتر بشناسیم. گیسوم یک جنگل فوق‌العاده زیبا، بکر و ۸۰ هکتاری است که در شمال کشورمان، در مسیر رشت به آستارا جا خوش کرده است. جنگل گیسوم به‌دلیل وجود یک روستا دقیقا با همین اسم در‌ آن منطقه، نام‌گذاری شده است. گیسوم یکی از روستاهای توابع بخش پره‌سر شهرستان تالش، در گیلان واقع شده است و به همین دلیل، جنگل گیسوم را با این نام می‌شناسیم. منطقه‌ی تفریحی گیسوم صرفا منطقه‌ای جنگلی نیست؛ چراکه در کنار آن، یک فضای بکر ساحلی وجود دارد که از طریقش می‌توانید ساعت‌ها به تماشای دریا و زیبایی‌های آن بنشینید. وجود جنگل و دریا کنارهم که هرکدام دنیایی از زیبایی را در خود جای می‌دهند، منطقه‌ی گیسوم را به یکی از جذاب‌ترین و اصلی‌ترین مقصدهای گردشگران تبدیل می‌کند. پتانسیل بسیار بالای این منطقه، حدود ۱۵ سال پیش مورد توجه شهرداری تالش قرار گرفت و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، به‌شکل‌گیری یکی از مناطق بی‌نهایت جذاب تفریحی جنگلی و ساحلی کشور منجر شد. 

گیسوم

چرا باید به گیسوم سفر کنیم؟

مناطق شمالی کشور به‌دلیل داشتن آب وهوای بسیار خوب، همیشه از جمله مقصدهای اصلی و اولویت‌های اول مسافران برای گردشگری بوده و هستند. منطقه‌ی تفریحی گیسوم هم از این قائده مستثنی نیست و یک بستر فوق‌العاده برای تفریح و کسب آرامش است. منطقه‌ی تفریحی گیسوم در کنار بهره‌وری از زیبایی‌های جنگلی، یک ساحل فوق‌العاده جذاب را در دسترس مسافران و گردشگران قرار می‌دهد. کنار هم بودن مناطق جنگلی و ساحلی در منطقه‌ی تفریحی گیسوم، آن را به یک تفرج‌گاه ایدئال و لذت‌بخش تبدیل می‌کند. در نتیجه، افرادی که دوست دارند به مناطق شمال کشور سفر کنند، هرگز نباید سفر به گیسوم و بازدید از آن را از دست بدهند.

امکانات رفاهی و تفریح در جنگل گیسوم

پارک جنگلی گیسوم یک منطقه‌ی جنگلی-دریایی است و هر تفریحی را که بتوان در جنگل‌ها یا سواحل کشور متصور شد، می‌توان در آن دنبال کرد. از آنجایی که جنگل گیسوم یک منطقه‌ی توریستی بسیار پرطرفدار است، باید حساب شلوغی و ازدحامش را هم کرد؛ چراکه زیاد شدن مسافران جنگل گیسوم، احتمالا به پر شدن آلاچیق‌های آن خواهد انجامید. در نتیجه، حتما با خودتان مواردی مثل زیرانداز و وسایل این‌چنینی را همراه داشته باشید. امکانات پارک جنگلی گیسوم را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • پارکینگ
  • سرویس‌های بهداشتی
  • بازار
  • نانوایی
  • رستوران/بوفه
  • آلاچیق
  • امکانات اقامت‌محور

این موارد اما از امکانات اصلی و عمومی منطقه‌ی تفریحی گیسوم بودند. برای اشاره به امکانات تفریحی ویژه‌ی مناطق دریایی-جنگلی منطقه‌ی تفریحی گیسوم، موارد زیر را می‌توانیم دنبال کنیم:

  • جت اسکی
  • پارالاکس
  • دوچرخه‌سواری
  • اسب‌سواری
  • قایق‌سواری
  • پاراگلایدر
  • ترامپولین (برای کودکان)
  • پارک بادی (برای کودکان)

گیسوم

علاوه بر اینکه می‌توانید در جنگل‌های گیسوم به پیک‌نیک و مواردی مثل پیاده‌روی بپردازید، می‌توانید به ساحل این منطقه رفته و حسابی خوش بگذرانید. این کاملا به سلیقه‌ی شما بستگی دارد و خوشبختانه منطقه‌ی تفریحی گیسوم برای تمامی سلیقه‌ها، امکانات مختلفی را در دسترس قرار داده است. اگر به مناطق جنگلی علاقه دارید، می‌توانید با پیاده‌روی یا اسب‌سواری در جنگل تفریح کنید. اگر هم نه و به تماشای آبی بی‌کران دریا علاقه‌مند هستید، می‌توانید به ساحل گیسوم بروید و ضمن تماشای دریای خزر، با جت‌اسکی به دل دریا بزنید و حسابی کیف کنید! این را هم باید در نظر داشته باشید که در پارک جنگلی گیسوم، خوراکی‌های فوق‌العاده خوش‌مزه‌ای را می‌توانید امتحان کنید. از گوجه‌سبز و ماهی‌کبابی گرفته تا بلال کبابی، آش و بسیاری دیگر از خوراکی‌ها را می‌توانید در این منطقه‌ی فوق‌العاده جذاب، مزه کنید. از نظر سوغاتی هم می‌توانید سوغاتی‌های رایج مناطق شمال کشور را در گیسوم پیدا کنید و بخرید.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل گیسوم

جنگل‌ گیسوم از نظر پوشش گیاهی و جانوری نیز یک زیست‌بوم بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است. ساعت‌ها می‌توانید در این جنگل بگردید و از تماشای درختان، گیاهان و جانوران متنوع آن لذت ببرید. حدود ۷۶ گونه‌ی گیاهی مختلف در این جنگل وجود دارد که البته، با توجه به جنس خاک مناطق شمالی کشور احتمالا این گیاهان را در سایر نقاط شمالی ایران بتوانید پیدا کنید. گونه‌های جانوری جنگل گیسوم نیز از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. جانورانی مثل بز کوهی، گرگ، پلنگ، خرس قهوه‌ای، خرگوش، قرقاول و بیشتر،‌ در این جنگل زندگی می‌کنند و می‌توانید آن‌ها را در منطقه‌ی تفریحی گیسوم ببینید. صدالبته باید حواستان را حسابی جمع کنید تا از مواجهه با حیواناتی مثل پلنگ، گرگ یا خرس اجتناب کنید.

دیدنی‌های اطراف جنگل گیسوم

از آنجایی که منطقه‌ی تفریحی گیسوم در فاصله‌ی مابین رشت و آستارا قرار گرفته است، مسافران جنگل گیسوم به جاهای دیدنی بسیار زیادی دسترسی خواهند داشت. از مراکزی مثل باغ محتشم، عمارت کلاه فرنگی، پارک ملت و بقعه‌ی دانای علی که در رشت واقع شده‌اند تا تالاب استیل، گردنه‌ی حیران و آبشار لاتون آستارا از جمله‌ مراکز دیدنی هستند که منطقه‌ی گیسوم را محاصره کرده‌اند!‌ همچنین جاده‌ی خلخال-اسالم که یک منطقه‌ی رویایی است که در نزدیکی گیسوم واقع شده است. آبشار ویسادار هم یکی از مناطق دیدنی پره‌سر است که در نزدیکی گیسوم واقع‌شده و در دسترس گردشگران پارک جنگلی گیسوم است.

اقامت‌گاه‌های اطراف پارک جنگلی گیسوم

در اطراف جنگل گیسوم ، هتل‌های متنوعی برای اقامت کردن موجود است. علاوه بر این، شما می‌توانید در منطقه‌ای مناسب از پارک جنگلی گیسوم، یک فضای کمپ‌مانند درست کنید و از طبیعت بکر این منطقه لذت ببرید. روستای گیسوم هم یکی دیگر از دسترسی‌های شما برای اقامت کردن است. از آنجایی که جنگل گیسوم یک منطقه‌ی پربازدید و محبوب است،‌ امکانات زیادی برای اقامت در مناطق اطراف آن در دسترس توریست‌ها قرار می‌گیرد.

گیسوم

بهترین فصل برای سفر به جنگل‌های گیسوم

این کاملا به نظر خودتان بستگی دارد که دوست دارید در چه آب و هوایی به گیسوم سفر کنید. هر فصل از سال که باشد، گیسوم زیبایی‌های خاصی را برای شما آماده کرده و شگفت‌زده‌تان می‌کند. از آنجایی که در دوران ویژه و زمان تعطیلات خاص سال فرصت‌هایی مناسب برای سفر در دسترسمان قرار می‌گیرد، احتمالا روزهای آغازین بهار و سه ماهه‌ی تابستان دورانی باشد که اکثر مسافران سراغ سفر کردن و گیسوم خواهند رفت. اگر با هوای شرجی شمال کشور مشکلی ندارید، تابستان یک زمان مناسب برای سفر به گیسوم خواهد بود. البته که تابستان زمانی است که مسافران پرتعدادی به گیسوم سفر می‌کنند و ممکن است شلوغی این منطقه باب میل شما نباشد. مهر و آبان نیز از دیگر فصل‌های سال هستند که یک زمان بسیار خوب برای سفر به جنگل‌های گیسوم به‌حساب می‌آیند. در این دو فصل، طبیعت جنگل‌های گیسوم در بکرترین حالت خود هستند. نکته‌ی مهم دیگر، این است که در فصل‌ پاییز، شلوغی فصل تابستان را در گیسوم نداریم و به‌راحتی می‌توان از مناظر و تفریحات پارک جنگلی گیسوم لذت برد. زمستان گیسوم هم زیبایی‌های خاص خودش را دارد و بارش برف، به مناظر آن جلوه‌ی خاصی می‌بخشد. در کل، تعطیلات بهار و دو ماه مهر و آبان، از جمله بهترین زمان‌ها برای سفر به گیسوم هستند. تابستان و زمستان هم دوران خوبی برای تفریح در گیسوم به‌شمار می‌آیند؛ البته اگر با چالش‌هایی که این دو فصل ایجاد می‌کنند، مشکلی نداشته باشید.

مسیر دسترسی به پارک جنگلی گیسوم

برای سفر به گیسوم باید وارد مسیر رشت به آستارا شد. در این مسیر و پس از گرفتن یک فاصله‌ی حدودا ۱۴ کیلومتری از رضوان شهر،‌ از طریق جاده‌ی بندر انزلی می‌توانید وارد گیسوم شوید.

 

منبع:کجارو

 

گیسوم،پارک جنگلی،اخبار آبادان،آبادان نیوز،آبادان خبر،گردنه حیران

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: