کد خبر: ٢٨٨٥١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/12/08-١٩:٠٣

در این گزارش وبگردی با "فواید خارق‌العاده ویتامین E" آشنا می‌شویم.

 

آبادان نیوززهره فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ویتامین E نام کلی برای مجموعه ترکیباتی است که در بافت‌های گیاهی و حیوانی یافت می‌شود.

وی ادامه داد: تمام خواص این ماده به «توکوفرول» موجود در آن خلاصه نمی‌ شود، اما خاصیت آنتی‌ اکسیدان این ماده به طور مستقیم به فعالیت بیولوژیکی دی آلفا توکوفرول بازمی‌گردد.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی، دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: علوفه‌ها، یونجه، شبدر و برگ‌های سبز دارای مقدار بالایی از ویتامین E است، همچنین دانه‌های روغنی خام مقدار بالایی از این ماده را دارا هستند، در حالی که میزان این ویتامین در دانه‌های روغن‌کشی‌شده ناچیز است.

وی افزود: میزان رطوبت هوا و زمان نگهداری در کارایی ویتامین E مؤثر است، بیشتر گیاهان و غلاتی که به مدت طولانی به صورت سیلو نگهداری می‌شود، از میزان ویتامین E مؤثر آنها کاسته می‌شود.

فیروزی با اشاره به تأثیر ویتامین E بر بدن، اضافه کرد: این ویتامین خاصیت ضدمسمومیت در متابولیسم سلول‌ها دارد و از فعالیت عوامل سمی جلوگیری می‌کند و دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است، طبق مطالعاتی که انجام شده است، ارتباط نزدیکی بین سلنیم و کارکرد ویتامین E وجود دارد، در حالی که ویتامین E از اکسیداسیون دیواره‌های سلول‌ها جلوگیری می‌کند،

وی با بیان اینکه سلنیوم باعث می‌شود تا سوپراکسیدها دچار تغییر ماهیت شود و کارایی خود را از در خصوص اثرات ویتامین E، خاطرنشان کرد:کنترل متابولیسم هورمون‌ها از طریق لوب داخلی غده هیپوفیز و ثبات غشای سلول‌ها به ویژه در بافت قلب و عضلات اسکلتی و گسترش و کنترل فعالیت تخمدان‌ها، تحریک تولید آنتی‌بادی‌ها در بدن و افزایش مقاومت نسبت به بیماری‌ها و آماده سازی بدن برای بارداری از اثرات این ویتامین است./ اخبار وبگردی

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: