کد خبر: ٢١٠٨٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/03/28-١٥:٣٦

بعضی از افراد در نگه داشتن گل‌های آپارتمانی موفق‌تر هستند. اگر تازه‌کار هستید یا سابقه‌ی خوبی در نگهداری از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی ندارید، برای شروع باید گیاهانی را انتخاب کنید که سازگاری بیشتری دارند و مقاوم‌تر هستند. در ادامه چند نمونه از این گیاهان آپارتمانی مقاوم را معرفی می‌کنیم که نگهداری از آن‌ها راحت است و همه می‌توانند از آن‌ها نگهداری کنند و حتی گل‌ها را تکثیر کنند.

 

چطور در نگهداری از گیاهان آپارتمانی موفق شویم؟

به گزارش آبادان خبر، برخی از گیاهان آپارتمانی می‌توانند از خودشان مراقبت کنند. تقریبا تمام گیاهان آپارتمانی که در ادامه معرفی می‌کنیم می‌توانند در نور غیرمستقیم دوام بیاورند و هوای محیط داخلی خانه برای آن‌ها مطلوب است. فقط بعضی از آن‌ها به کمی مراقبت بیشتر نیاز دارند. البته برای تمام گیاهان آپارتمانی، احتمال آلوده شدن به انواع آفت‌ها وجود دارد اما تا زمانی که گیاهان آپارتمانی را به اندازه‌ی کافی آب بدهید و از ابتدا، گیاهی سالم خریداری کنید، این مشکل به‌ندرت ایجاد می‌شود. گیاهانی که در ادامه معرفی می‌کنیم برای کسانی مناسب هستند که معمولا وقت کمی برای نگهداری از گل و گیاه دارند یا گاهی اوقات فراموش می‌کنند مراقب گلدان‌ها باشند.

۱.‌آلوئه ورا

آلوئه ورا

حتما درباره‌ی خواص ژل آلوئه‌ورا برای آبرسانی پوست و درمان خراش‌ها و سوختگی‌های آن شنیده‌اید. آلوئه‌ورا علاوه بر این که بسیار مفید است، زیبایی خاصی دارد و بسیاری از افراد آن را در خانه نگه می‌دارند. از آنجایی که آلوئه ورا در دسته‌ی ساکولنت‌ها قرار دارد، به آب کم نیاز دارد و بهترین شرایط برای نگهداری آن در نور زیاد و غیرمستقیم است به‌خصوص در فضاهایی که دمای هوای نسبتا پایین‌تری دارند. یک گیاه آلوئه‌‌ورا، چندین سال در یک گلدان رشد می‌کند و نیازی به تعویض دائمی گلدان ندارد. اگر می‌خواهید از تعدادی از برگ‌های آن استفاده کنید، هر بار بیشتر از یک سوم از برگ‌های گیاه را جدا نکنید.

۲. برگ عبایی

برگ عبایی در بدترین شرایط هم می‌تواند دوام بیاورد حتی در فضای باز و در سایه‌ی درختان. این گیاه، نور کم را ترجیح می‌دهد. برگ‌های آن شبیه شمشیر است و نوک تیز دارد. برگ‌های این گیاه تقریبا بزرگ است و عرض آن به ۱۰ سانتی‌متر می‌رسد و طول آن تا ۶۰ سانتی‌متر هم افزایش پیدا می‌کند. اگر این گیاه را در فضای بسته نگهداری کنید، گاهی اوقات گل می‌دهد. بعضی از انواع آن برگ‌های دورنگ دارد و ممکن است دارای خطوط سفید یا خال‌های سفید باشد.

۳. آگلونما یا نخشید

آگلونما

آگلونما یا نخشید با نام همیشه‌سبز چینی هم شناخته می‌شود. این گیاه در برابر بی‌توجهی‌های شما بخشنده است و در بیشتر محیط‌های داخلی سازگاری پیدا می‌کند. درز پنجره‌ها را دوست ندارد و دمای زیر ۱۵ درجه‌ی سانتی‌گراد را دوام نمی‌آورد. آگلونما نور کم یا تابش غیرمستقیم آفتاب را ترجیح می‌دهد. قبل از اینکه به آن آب بدهید اجازه دهید که خاک برای چند روز خشک بماند. بیشتر انواع این گیاه، برگ‌های دو رنگ دارند و همین ویژگی باعث می‌شود که ظاهری بسیار جذاب و زیبا داشته باشند.

۴. کاکتوس تعطیلات یا اشلومبرگرا

کاکتوس تعطیلات یکی از اعضای خانواده‌ی کاکتوس‌ها است که در اوایل زمستان، گل‌های قرمز و صورتی می‌دهد. این گیاه، به مراقبت بسیار کمی نیاز دارد و حتی به نظر می‌رسد که وقتی آن را نادیده می‌گیرید، عملکرد بهتری دارد! کاکتوس تعطیلات می‌تواند در نور کم رشد کند ولی اگر نور کافی به آن برسد، گل‌های بیشتری می‌دهد. بعد از فصل گل‌دهی باید آن را هرس کنید تا گیاهی پرپشت و زیبا داشته باشید.

جالب است بدانید که می‌توانید این گیاه را مجبور کنید که در ابتدای زمستان گل بدهد. برای این منظور، از یک ماه و نیم قبل، ۱۲ ساعت در شب آن را در تاریکی مطلق قرار دهید. نگهداری در تاریکی را تا جایی ادامه دهید که غنچه‌ها ظاهر شوند. یک روش راحت‌تر این است که از یک ماه قبل، گیاه را در آب‌وهوای سردتری نگهداری کنید.

۵. دیفن‌باخیا

دیفن‌باخیا

برگ‌های زیبا و دو رنگ این گیاه آپارتمانی بسیار جذاب هستند. از ویژگی‌های دیگر این گیاه، این است که نگهداری از آن سخت نیست و به‌راحتی رشد می‌کند. هوای گرم‌تر را بیشتر دوست دارد در نتیجه بهتر است که آن را نزدیک پنجره‌ها و درزها قرار ندهید. اگر در خانه حیوان خانگی یا بچه دارید، برای نگهداری از این گیاه باید مراقب باشید. شیره‌ی این گیاه می‌تواند پوست را تحریک کند و اگر خورده شود می‌تواند به طور موقت، ناتوانی در سخن گفتن ایجاد کند. بنابراین اگر نمی‌توانید بچه‌ها و حیوانات خانگی را از این گیاه دور نگه دارید، بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که مسموم‌کننده نباشند.

۶. کراسولا اواتا یا گیاه یشم

این گیاه برگ‌هایی ضخیم و براق دارد و یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است. برای اینکه گیاهی سرسبز و سالم داشته باشید، باید آن را در نور زیاد نگهداری کنید؛ در نتیجه باید پرنورترین اتاق خانه را به نگهداری از آن اختصاص دهید. تنها قسمت سخت نگهداری این گیاه، تأمین کردن آب کافی برای آن است. آب زیاد باعث از بین رفتن و پوسیدن ریشه‌ها می‌شود و اگر آن را کمتر از حد نیاز آب بدهید، برگ‌های گیاه می‌ریزد. قبل از اینکه گلدان را آب بدهید، صبر کنید تا خاک آن کاملا خشک شود. البته اجازه ندهید که گیاه برای مدت طولانی تشنه بماند.

۷. بامبوی خوش‌شانس

بامبوی خوش‌شانس

بامبوی خوش‌شانس از گیاهان آپارتمانی زیبایی است که می‌گویند برای اهل خانه شانس می‌آورند. در برخی از کشورهای دنیا این نوع گیاه آپارتمانی را در وسط باغچه‌ها و در فضای باز هم می‌کارند. گیاهان دراسنا انواع مختلفی دارند و تقریبا همه‌ی آن‌ها را می‌توانید با خیال راحت نگهداری کنید چون بسیار سازگار هستند. یکی از انواع دراسنا، درخت اژدها است که شبیه یک درخت نخل کوچک است و ارتفاع آن به ۳ متر هم می‌رسد. یکی دیگر از انواع دراسنا، بامبوی خوش‌شانس که در واقع بامبو هم نیست، در نور زیاد بهترین رشد را دارد و بین هر بار آب دادن به گلدان، باید صبر کنید که خاک آن کاملا خشک شود.

بامبوی خوش‌شانس را ابتدا در آب می‌کارند و بعد از مدتی که ریشه‌های محکم آن شکل گرفت، رشد کردن در خاک را ترجیح می‌دهد. حتی اگر برای مدتی بدون آب بماند و پژمرده شود، با آب دادن، دوباره شاداب می‌شود البته ممکن است نوک برگ‌ها تغییر رنگ دهد. دراسنا می‌تواند نور کم را هم تحمل کند.

۸. سانسوریا یا گیاه ماری

این گیاه برگ‌های بلند و نوک تیز دارد و عمر آن طولانی است. نگهداری از سانسوریا راحت است به همین دلیل می‌توانید آن را در خانه‌ی همه‌ی علاقه‌مندان به گیاهان آپارتمانی ببینید. این گیاه که آن را با نام زبان مادرشوهر هم می‌شناسند، در برابر نور کم، بسیار مقاوم است. نیاز به آبیاری زیاد ندارد چون ریشه‌های آن در آب زیاد خیلی زود فاسد می‌شود. بسته به میزان رطوبت باید مقدار آب دادن به آن را تعیین کنید. در زمستان‌ها نیاز گیاه به آب، کم می‌شود. سانسوریا با برگ‌های دورنگ، به نور بیشتری نیاز دارد و پرورش دادن آن‌ها سخت‌تر است.

۹. گل چمچه‌ای یا اسپاتیفیلوم

گل چمچه‌ای

گل‌های زیبای این گیاه یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های آن است. این گل‌های بلند و سفید با ظاهری خاص و متفاوت، با ساختاری شبیه برگ و سفیدرنگ به نام اسپات پوشانده شده‌اند. اسپات‌ها ابتدا سفید هستند و به مرور زمان به سبز و زرد تغییر رنگ می‌دهند. گل چمچه‌ای آب‌وهوای گرم و مرطوب را ترجیح می‌دهد به همین دلیل در فضای داخلی می‌تواند رشد خوبی داشته باشد اگر آن را در نزدیکی درز پنجره‌ها قرار ندهید. این گیاه را نباید در اتاقی که برای مدت‌های طولانی، با هیچ وسیله‌ای گرم نمی‌شود، قرار دهید.

۱۰. پوتوس

یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب که نگهداری از آن راحت است، گیاه پوتوس است. بسیاری از افراد، نگهداری از گیاهان آپارتمانی را با همین گل شروع می‌کنند. از بین بردن این گیاه مقاوم، تقریبا غیرممکن است. پوتوس یک گیاه رونده است و طول ساقه‌های آن به سه متر هم می‌رسد. هرس کردن گیاه باعث می‌شود که سبزتر و پرپشت‌تر شود. هر قسمتی از گیاه را که جدا می‌کنید می‌توانید در آب بگذارید تا ریشه بزند و به این ترتیب، به‌راحتی پوتوس را تکثیر کنید.

بین هر بار آب دادن به گلدان، باید اجازه دهید که خاک گلدان خشک شود. اما به خاطر داشته باشید که اگر گیاه برای مدت طولانی بدون آب بماند، برگ‌های آن پژمرده می‌شود و در نهایت برگ‌ها خشک می‌شوند و می‌ریزند. این گیاه در برابر شرایط نوری مختلف، تحمل خوبی دارد حتی در نور مصنوعی دفاتر کار هم دوام می‌آورد. می‌توانید اجازه دهید که ساقه‌ها بلند شوند و با داربست‌های مخصوص، آن‌ها را به هر مسیری که خواستید هدایت کنید. این گیاه انواع مختلفی دارد و بعضی از انواع آن دارای برگ‌های دو رنگ است.

۱۱. مارانتا لوکونورا

مارانکا

گیاه مارانتا انواع مختلفی دارد. بعضی از انواع آن، دارای برگ‌های رنگارنگ هستند. اگر بتوانید این گیاه را در جایی که نور آفتاب می‌گیرد و آب‌وهوای گرم دارد قرار دهید، بهترین نتیجه را می‌گیرید. این گیاه مستعد جذب آفت‌های گیاهان آپارتمانی است؛ بنابراین همیشه باید مراقب آن باشید و برگ‌ها و ساقه‌های آن را بررسی کنید. قبل از اینکه آفت‌ها باعث از بین رفتن گیاه شوند، هر چه زودتر جلوی آن را بگیرید. می‌توانید چند وقت یک بار برگ‌های گیاه را بشویید تا رطوبت لازم گیاه تأمین شود و از آفات هم دور بماند.

۱۲. گندمی

گیاه گندمی یکی از آن گیاهان آپارتمانی زیبایی است که در بیشتر راه‌پله‌ها و خانه‌ها می‌توانید یکی دو نمونه از آن را ببینید. این گیاه به راحتی تکثیر می‌شود. به‌ندرت می‌توانید یک گیاه گندمی پیدا کنید که گیاه گندمی کوچکی از آن آویزان نباشد. به‌راحتی می‌توانید این قسمت‌ها را بعد از اینکه ریشه زد، جدا کنید و در گلدان دیگری بکارید. معمولا گندمی را در گلدان‌های آویز می‌کارند. ریشه‌ی این گیاه خیلی زود بزرگ می‌شود و کل گلدان را می‌گیرد؛ در نتیجه لازم است که هر سال یا هر دو سال یک بار، گلدان آن را عوض کنید. این گیاه به راحتی تکثیر می‌شود به همین دلیل اگر آن را در خانه نگهدارید، می‌توانید چند وقت یک بار، با تکثیر آن هدیه‌های زیبایی برای اطرافیان تهیه کنید.

جمع‌بندی

برخی از گیاهان آپارتمانی به نگهداری و مراقبت کمی نیاز دارند. اگر اهل سفر هستید، اگر مشغله دارید و یادتان می‌رود به گلدان‌ها رسیدگی کنید، باز هم می‌توانید از معجزه‌ی نگهداری گیاهان آپارتمانی در خانه بهره‌مند شوید. گیاهانی که بالاتر معرفی کردیم، به مراقبت کمی نیاز دارند و برای شروع نگهداری از گیاهان آپارتمانی، بهترین گزینه هستند.

شما کدام گیاه آپارتمانی را در خانه نگهداری می‌کنید؟ به نظر شما نگهداری از کدام گیاه آپارتمانی راحت‌تر است؟

 

گیاهان آپارتمانی،سانسوریا،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:دیجی کالامگ

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: