کد خبر: ٢٠٩٥٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/03/21-١٧:١٦

میوه‌ی خشک شده منبع خوبی از مواد مغذی بوده و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. همچنین مقدار زیادی قند طبیعی دارد. می‌توانید میوه‌های متنوعی از جمله انگور، سیب، زردآلو، گلابی و… را برای خشک کردن انتخاب کنید. البته باید به این موضوع توجه کنید که همه‌ی میوه‌ها را نمی‌توان خشک کرد. میوه‌ی خشک شده را می‌توانید به‌عنوان یک میان وعده‌ی سالم و مقوی به‌تنهایی یا همراه با شکلات تلخ نوش جان کنید.

 

روش اول؛ خشک کردن میوه در فر

به گزارش آبادان خبر، یکی از روش‌های آسان برای خشک کردن میوه، استفاده از فر است. البته در این روش باید حواستان به یک سری نکات باشد، وگرنه میوه‌ها می‌سوزند. در ادامه شما را برای خشک کردن میوه در فر راهنمایی می‌کنیم.

قدم اول؛ انتخاب میوه‌ی مناسب

اولین کاری که باید برای خشک کردن میوه انجام دهید، انتخاب میوه‌‌ی مناسب است‌. در این راستا باید به نکات زیر توجه کنید.

۱.میوه‌هایی را انتخاب کنید که برای خشک کردن مناسب هستند

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، نمی‌توانید همه‌ی میوه‌ها را خشک کنید. بنابراین باید میوه‌هایی را انتخاب کنید که برای این کار مناسب هستند. می‌توانید میوه‌هایی مثل انواع انگور بدون هسته از جمله انگور سیاه یا سبز، هلو، آلو، زردآلو، موز، سیب، انبه، انجیر، گلابی و حتی خرما را خشک کنید‌‌.

۲. میوه‌‌های رسیده را انتخاب کنید

حتما از میوه‌های رسیده و سالم استفاده کنید. میوه‌های خراب یا نرسیده یا بیش از حد رسیده ارزش غذایی ندارند، به‌خوبی خشک نمی‌شوند و از آنجایی که حاوی قند زیادی نیستند، مزه‌ی خوبی هم ندارند.

قدم دوم؛ میوه‌ها را برای خشک کردن آماده کنید

حالا نوبت به آماده کردن میوه‌ها می‌رسد. برای این کار به نکات زیر دقت کنید.

۱.میوه‌ها را بشویید

میوه را با آب خنک شیر بشویید. برای این کار انگشتانتان را به‌آرامی به میوه‌ بمالید و هر نوع کثیفی قابل‌مشاهده را برطرف کنید‌. زمانی که شستن میوه‌ها تمام شد، با حوله‌ی کاغذی آن‌ها را خشک کنید‌. برای خشک کردن میوه‌های کوچک مثل توت یا انگور، آن‌ها را داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی‌اشان خارج شود.

۲. پوست میوه‌ها را بگیرید

اگر پوست بعضی میوه‌ها مثل سیب و هلو گرفته شود، بهتر خشک می‌شوند.

با یک چاقوی تیز انتهای هر میوه یک علامت X درست کنید. درون یک کاسه آب جوش و در کاسه‌ی دیگر آب یخ بریزید. ابتدا میوه‌ها را به مدت ۳۰ ثانیه در آب جوش قرار دهید‌. سپس آن‌ها را به کاسه‌ی آب یخ منتقل کنید. با این کار پوست میوه جدا می‌شود.

۳. میوه‌های بزرگ‌تر را نازک برش بزنید

باید میوه‌های بزرگ را نازک (با ضخامت ۰٫۳ تا ۰٫۶ سانتی‌متر) برش بزنید‌، اما انجام این کار برای میوه‌های کوچک‌تر مثل انگور و توت ضرورت ندارد. البته انگور و توت‌ هسته‌دار را باید از وسط نصف کرده و هسته‌ی آن‌ها را خارج کنید.

۴. میوه‌ها را به سینی فر منتقل کنید

روی سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و برش‌های میوه با فاصله و به‌طوری که با یکدیگر تماس نداشته باشند، در سینی فر قرار دهید.

قدم سوم؛ میوه‌ها را در فر قرار دهید

خشک کردن میوه در فر

حالا باید میوه‌ها را در فر بگذارید. برای این کار مراحل زیر را در نظر داشته باشید.

۱.سینی را در فر بگذارید

از قبل فر را روی ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود. توجه کنید که فقط می‌خواهیم میوه‌ها را خشک کنیم، نه اینکه آن‌ها را بپزیم. زمانی که فر به‌طور کامل گرم شد، سینی میوه‌ را در فر قرار دهید.

۲. میوه‌ها را به مدت ۴ تا ۸ ساعت خشک کنید

با توجه به نوع میوه، دمای فر و ضخامت برش‌های میوه باید اجازه‌ دهید میوه‌ها به مدت ۴ تا ۸ ساعت در فر بمانند تا خشک شوند. میوه‌ها را مدام چک کنید تا مطمئن شوید که در حال چروک شدن (و نه سوختن) هستند. فرآیند خشک کردن میوه چند ساعت طول می‌کشد. نباید عجله کنید و برای اینکه میوه‌ها زودتر خشک شوند، درجه‌ی فر را زیاد کنید، چون این کار باعث می‌شود میوه‌ها بسوزند و دیگر قابل خوردن نباشند.

۳. زمانی که آب میوه‌ تمام شد، آن را از فر خارج کنید

برای اینکه میوه‌ها را از فر بیرون بیاورید، باید جویدنی باشند. میوه‌ها باید در این مرحله مثل لاستیک اما منعطف باشند. می‌توانید میوه‌ی خشک شده را بلافاصله میل کنید یا آن را به یک ظرف درب‌‌دار منتقل کرده و هر زمان که خواستید، نوش جان کنید.

مدت زمان لازم برای خشک کردن میوه‌ در فر

میوه‌های مختلف در مدت زمان متفاوتی خشک می‌شوند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • آلو: ۶ ساعت
  • گلابی: ۶ ساعت
  • هلو: ۶ ساعت
  • موز: ۶ ساعت
  • سیب: ۶ ساعت
  • انگور: ۸ تا ۱۰ ساعت
  • پوست مرکبات: ۸ تا ۱۰ ساعت
  • گیلاس: ۱۲ ساعت
  • توت‌فرنگی: ۱۲ ساعت
  • زردآلو: ۱۲ ساعت

روش دوم؛ خشک کردن میوه در آفتاب

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از روش سنتی خشک کردن میوه یعنی قرار دادن میوه‌ها در معرض نور خورشید استفاده کنند. اگر می‌خواهید میوه‌ها را در هوای آزاد خشک کنید، به نکاتی که در ادامه می‌گوییم توجه کنید.

۱. یک روز گرم را برای خشک کردن میوه انتخاب کنید

دمای هوا برای خشک کردن میوه در هوای آزاد باید دست‌کم ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. دقت کنید که خشک کردن میوه با این روش چند روز طول می‌کشد. بنابراین باید زمانی را برای این کار انتخاب کنید که هوا چند روز پشت سر هم گرم باشد. رطوبت هوا برای خشک کردن میوه باید ۶۰ درصد بوده و هوا آفتابی باشد.

۲. میوه‌ها را در سینی توری قرار دهید

میوه‌ها را به یک توری استیل ضدزنگ با روکش تفلون منتقل کنید. برای خشک کردن میوه در هوای آزاد می‌توانید از بیشتر سینی‌های چوبی هم استفاده کنید‌، البته به‌شرطی که از چوب سبز، بلوط، چوب سرخ، سدار و کاج درست نشده باشند. از توری فلزی هم استفاده نکنید.

۳. سینی را در معرض نور خورشید قرار دهید

سینی میوه را روی دو عدد آجر قرار دهید تا روی زمین نیفتد. روی میوه‌ها را با یک توری نازک به‌صورت شل بپوشانید تا حشرات و پرندگان وارد سینی نشوند. قرار دادن میوه روی یک آجر هم باعث بهبود جریان هوا به میوه‌ها و افزایش سرعت خشک شدن میوه‌ها می‌شود. یک ورق آلومینیومی زیر سینی قرار دهید تا نور بیشتری به آن منعکس شود و میوه‌ها سریع‌تر خشک شوند‌. سینی را شب‌ها در یک فضای سرپوشیده قرار دهید، چون هوای خنک می‌تواند رطوبت را به میوه‌ها بر‌گرداند.

۴. میوه‌ها را بعد از چند روز جمع کنید

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، خشک کردن میوه‌ها با این روش چند روز طول می‌کشد. چند بار در روز روی فرآیند خشک شدن میوه‌ها نظارت کنید تا چروک و قابل‌جویدن شوند‌.

روش سوم؛ خشک کردن میوه با دستگاه میوه‌ خشک‌کن

میوه‌ِ خشک شده با دستگاه میوه‌ خشک‌کن

می‌تواند برای خشک کردن میوه از دستگاه میوه‌ خشک‌کن استفاده کنید که نحوه‌ی استفاده از آن به شرح زیر است.

۱. تنظمیات دستگاه را انجام دهید

میوه‌ خشک‌کن را روی تنظیمات خشک کردن میوه قرار دهید. اگر دستگاه چنین تنظمیاتی ندارد، دمای آن را روی ۷۵ درجه‌ی سانتی‌گراد بگذارید.

۲. میوه‌ها را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت خشک کنید

میوه‌ها را در یک لایه در  دستگاه پخش کنید. میزان دقیق خشک شدن میوه با توجه به نوع و ضخامت آن متفاوت است، اما معمولا بعد از یک تا دو روز آماده می‌شود. بعد از ۲۴ ساعت اول، میوه‌ها را بررسی کنید تا از خشک شدن بیش از حد آن‌ها جلوگیری شود. بعد از این هر ۶ تا ۸ ساعت یک بار به آن‌ها سر بزنید.

۳. میوه‌های خشک شده را جمع کنید

زمانی که میوه‌ها چروک و جویدنی شدند، یعنی آماده هستند. وقتی میوه‌ها را به‌آرامی فشار می‌دهید، باید نسبتا سفت باشند، چون رطوبت آن‌ها گرفته شده است.

نحوه‌ی نگهداری میوه‌ی خشک شده

روش نگهداری میوه‌های خشک شده در ادامه آورده شده است.

۱. آن‌ها را در یک ظرف درب‌دار و در مکان خنک نگه دارید

اگر میوه‌ها را این‌طوری نگه دارید، به مدت ۹ تا ۱۲ ماه قابل استفاده می‌مانند. میوه‌های خشک بسته‌بندی شده زمانی که باز می‌شوند، باید زودتر مصرف شوند‌. شاید حتی نیاز شود آن‌ها را در یک کیسه‌ی غیرقابل نفوذ هوا در یخچال قرار دهید تا فاسد نشوند.

۲. از میوه‌های خشک شده در کیک‌پزی و آشپزی استفاده کنید

میوه‌های خشک شده را می‌توانید به‌تنهایی میل کنید یا از آن‌ها در تهیه‌ی کیک‌ها، بیسکویت‌ها، سالادها و خوردنی‌های مختلف استفاده کنید. می‌توانید بعضی از میوه‌ها را با قرار دادن آن‌ها در آب گرم دوباره مرطوب کنید. این کار را می‌توانید برای میوه‌هایی از جمله سیب، زردآلو، هلو، آلو و گلابی انجام دهید. برای برگرداندن رطوبت انبه‌ی خشک شده می‌توانید آن را قبل از استفاده به مدت یک ساعت در آب یخ قرار دهید.

کلام آخر

میوه‌های خشک شده یکی از خوراکی‌های لذت‌بخش به‌عنوان میان وعده هستند. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ ۳ روش برای خشک کردن میوه را به شما آموزش دادیم. میوه‌ها را می‌توانید با دستگاه میوه‌خشک کن یا در فر و فضای آزاد خشک کنید. نگهداری از میوه‌ی خشک شده هم یک سری اصول دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم.

 

میوه،میوه ی خشک،دستگاه میوه خشک کن،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:دیجی کالا مگ

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: