کد خبر: ٢٠٣٦٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/02/25-٢١:٥٠

سوپ بلغور گندم یکی از سوپ های بسیار خوشمزه و مجلسی می باشد. این سوپ با کمک بلغور گندم پخته می شود. بلغور گندم در واقع به غله ای گفته می شود که در آسیاب بدون آرد کردن آن را خرد می کنند.

 

به گزارش آبادان خبر، بلغور گندم در واقع گندمی است که پخته و بعد از خشک شدن با آسیاب خرد شده است و از آن در غذا‌ها استفاده می‌کنند. این غله سرشار از خاصیت بوده و برای بدن فواید بسیار زیادی دارد؛ بنابراین چه بهتر که آن‌ها در سبد غذایی روزانه‌تان جای دهید. بلغور گندم به بهبود فرایند هضم در بدن، تقویت و محافظت از سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می‌کند و از ابتلا به بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند؛ بنابراین در این روز‌های کرونایی و ماه رمضان تهیه سوپ با بلغور گندم گزینه بسیار خوب و مفیدی محسوب می‌شود که علاوه بر خواصش شما را سیر نگه خواهد داشت.

سوپ بلغور گندم را به روش‌های مختلفی می‌توانید تهیه کنید در واقع هم می‌توانید آن را با سبزیجات مختلفی ترکیب کنید و هم می‌توانید حبوبات مختلفی در آن استفاده کنید. در این دستورالعمل تهیه سوپ بلغور گندم از کرفس، هویج و برای حبوبات از عدس استفاده کردیم و چاشنی جذابی از موسیرو فلفل سیاه به آن دادیم. این سوپ فقط با سبزیجات تهیه شده است شما می‌توانید از گوشت ماهیچه یا مرغ هم برای تهیه آن استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه سوپ بلغور گندم

هویج متوسط (ریز خرد شده) یک عدد
کرفس (ریز خرد شده) یک ساقه
موسیر نازک برش خورده یک عدد
آب مرغ یا آب سبزیجات شش فنجان
بلغور گندم بلغور گندم
فلفل تازه آسیاب شده به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
خامه ترش یک قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی یک و نیم قاشق غذاخوری
کره پاستوریزه ۵۰ گرم
روغن زیتون دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه سوپ بلغور گندم؛ یک پیش‌غذای مقوی و خوشمزه

برای شروع تهیه سوپ بلغور جو بهتر است از قبل عدس را در کاسه‌ای آب بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود و سپس آن را به صورت جداگانه داخل قابلمه‌ای کوچک روی حرارت ملایم قرار دهید تا کم کم قل بخورد و پخته شود. در همین حین هویج و کرفس را بعد از این که شستید داخل آبکش بریزید تا خشک شوند. سپس آن‌ها را به صورت ریز خرد کنید.

موسیر را هم به صورت نازک برش دهید. روغن و کره پاستوریزه را داخل یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید تا داغ شود و کرفس، هویج ریز خرد شده و موسیر را داخل آن بریزید و حدود شش دقیقه تفت دهید تا نرم شوند. سپس یک و نیم قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به این مواد اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید.

حالا عدس‌های نیم‌پز را آبکش کنید و به همراه آب مرغ یا آب سبزیجات به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. سپس حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا عدس‌ها خوب نرم و پخته شوند. پس از گذشت ۱۵ دقیقه بلغور گندم را نیز اضافه کنید و صبر کنید تا بلغور هم نرم شده و خوب بپزد.

بعد از این که مواد کاملا پختند و نرم شدند، چاشنی‌ها یعنی نمک و فلفل را اضافه کنید. سوپ بلغور گندم را از روی حرارت برداشته و داخل یک ظرف مناسب سرو کنید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید روی سوپتان را با مقداری جعفری و خامه ترش کاله تزئین کنید. نوش جان!

نکات تهیه سوپ بلغور گندم

برای لعاب بیشتر می‌توانید یک عدد سیب زمینی را به صورت حبه‌های ریز خرد کرده و داخل سوپ بپزید.

موسیر طعم جدید و خاصی به سوپ می‌دهد، اگر مایل به استفاده از آن نیستید از پیاز خرد شده استفاده کنید.

می‌توانید برای جلوگیری بیشتر از طبع سرد این سوپ از مقداری زنجبیل هم استفاده کنید.

حتما عدس را از شب قبل خیس کنید.

برای این که مراحل پخت سریع‌تر انجام شود و در مدت زمان کمتری سوپ آماده شود، می‌توانید از زودپز استفاده کنید.

عصاره سبزیجات آماده هم طعم خوبی به این سوپ می‌تواند بدهد. می‌توانید به جای آب از آب مرغ یا عصاره مرغ و سبزیجات استفاده کنید. استفاده از آب قلم هم ارزش غذایی سوپ را بالا می‌برد.

می‌توانید از سبزیجات دیگر مانند قارچ یا نخود یا هویج نیز برای تهیه سوپ بلغور گندم استفاده کنید.

افزودن رب اختیاری می‌باشد می‌توانید اضافه نکنید.

اگر از طعم این سوپ خوشتان آمد پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه سوپ جو قرمز را نیز امتحان کنید.

 

سوپ،سوپ بلغور گندم،طرز تهیه،دستور پخت،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: