کد خبر: ٢٠٢١٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/02/20-١٤:١٧

نگهداری از نخل ماداگاسکار نسبت به بسیاری از گیاهان به دلیل داشتن ساختاری سفت و محکم بسیار راحت و آسان است. می‌توان گفت نخل ماداگاسکار یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم است که در زیبایی دکوراسیون منزل تاثیر زیادی دارد. اما توجه داشته باشید که کوتاهی در نحوه پرورش و نگهداری آن می تواند سبب از بین رفتن و نابودی گیاه شود.

 

به گزارش آبادان خبر، نخل ماداگاسکار گیاهی گلدار بوده و زادگاه آن جزیره ماداگاسکار در آفریقا می باشد. با وجود اینکه این گیاه از خانواده کاکتوس‌ها نیست اما به آن کاکتوس نیز می گویند. این گیاه دارای تنه بسیار ضخیم و چتری از برگ های سبز یراق می باشد.

از جذاب ترین ویژگی های نخل ماداگاسکار می توان به فتوسنتز کردن از طریق برگ های خود اشاره نمود. در صورت نگهداری از نخل ماداگاسکار در باغچه می توان شاهد رشد آن تا ارتفاع ۶ متر نیز باشید که طول برگ های آن به ۳۸ متر و عرض برگ ها به ۱۰ سانتی متر نیز می رسند.

با در نظر داشتن اینکه گیاه ماداگاسکار به نور خورشید به میزان بسیار نیاز دارد از این رو نباید آن را در فضاهای تاریک و به دور از تابش نور قرار داد و در صورت نگهداری از گیاه ماداگاسکار در داخل خانه باید آن را در مقابل پنجره های پرنور گیر قرار داد هم چنین از نگهداری نخل ماداگاسکار در دمای پایین از ۱۲ درجه سانتی گراد به شدت جلوگیری نمایید. برای تهیه خاک گیاه ماداگاسکار بایستی خاک مشابه گیاهان کاکتوس را انتخاب کنید چرا که نفوذپذیری خاک تاثیر بسیار زیادی را در جلوگیری از پوسیدگی ریشه های این گیاه خواهد داشت.شرایط محیطی مناسب برای نگهداری از نخل ماداگاسکار:
آبیاری مناسب نخل ماداگاسکار
یکی از اصولی که در نگهداری از نخل ماداگاسکار بسیار مهم است، نحوه‌‌ی آبیاری آن است. بهترین زمان برای آبیاری گیاه ماداگاسکار زمانی است سطح خاک گلدان کاملا خشک باشد. به طور معمول می توان هفته‌ای یک بار جهت آبیاری گیاه ماداگاسکار اقدام نمود. این گیاه چون آب را در تنه‌ی خود ذخیره می‌کند، نیاز کمی به آبیاری دارد. همچنین بهتر است از گلدان های دارای زهکشی مناسب استفاده کنید تا آب اضافی را به خوبی از خود خارج کند. آبیاری مناسب و صحیح این گیاه در فصل بهار و به خصوص تابستان اهمیت زیادی دارد. با رسیدن فصل سرما نیاز گیاه ماداگاسکار برای آبیاری بسیار کاهش می یابد. زیرا گیاه در زمستان به خواب می‌رود.

توجه داشته‌ باشید که این گیاه به آبیاری زیاد حساس است، در صورتی که آبیاری بیش از حد باشد، تنه‌ی گیاه سیاه می‌شود و ریشه‌ی آن می‌پوسد.

نور مناسب برای نخل ماداگاسکار
برای نگهداری از نخل ماداگاسکار لازم است بدانید که این گیاه به نور زیاد و غیر مستقیم نیاز دارد. بنابراین بهتر است برای اینکه گیاهتان رشد خوبی داشته باشد، آن را پشت پنجره قرار دهید. نور کم موجب سیاه شدن و ریزش برگ‌ نخل ماداگاسکار می‌شود. البته توجه کنید که برگ‌های گیاه ممکن است در زمستان که گیاه در خواب است، بریزد و این کاملا طبیعی است.

دمای مناسب برای نگهداری از نخل ماداگاسکار
نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که نخل ماداگاسکار به سرما حساس است. بنابراین از قرار دادن گیاه در دمای کمتر از ۱۲ درجه سانتی‌گراد خودداری کنید. همچنین نخل ماداگاسکار گردش هوا و تهویه مناسب محیط را دوست دارد. بنابراین می‌توانید در ساعاتی از روز پنجره را برای گردش هوای بیشتر باز نگهدارید. دمای زیر ۱۰ درجه باعث سیاه شدن و ریزش برگ ها و پوسیدگی ساقه می شود

کوددهی نخل ماداگاسکار
یکی از مهمترین مراحل نگهداری از نخل ماداگاسکار، کوددهی آن می باشد با توجه به اینکه در هر بار آبیاری گیاه شاهد خارج شدن مواد مغذی آن می باشیم کوددهی مناسب آن از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد چرا که با افزودن کود به این گیاه می توان ویتامین ها، مواد مغذی و مواد معدنی آن را به خوبی تامین کرد و در این صورت سبب رشد سریع گیاه ماداگاسکار شویم. کوددهی در فصل بهار و تابستان انجام دهید. در فصل زمستان که گیاه در خواب است، کوددهی انجام ندهید.

کود مناسب برای گیاه ماداگاسکار کود مخصوص کاکتوس است. همچنین می‌توانید برای کوددهی، مقداری ورمی کمپوست به خاک گیاه اضافه کنید. توجه کنید که اضافه کردن ورمی زیاد گیاه را از بین می برد.

تعویض گلدان نخل ماداگاسکار
در خصوص نگهداری از نخل ماداگاسکار باید به مرحله تعویض گلدان نیز بسیار دقت داشته باشید و در زمان بالغ شدن گیاه حتما اقدام به تعویض و انتقال به گلدان با سایز بزرگتر نمایید

بهترین زمان برای تعویض گلدان نخل ماداگاسکار، وقتی است که ریشه‌ی گیاه از زیر گلدان خارج شود. خاک مناسب برای گیاه، ترکیب خاکبرگ+ خاک کاکتوس و یا ماسه است. در زمان انتقال گیاه ماداگاسکار به گلدان جدید بسیار آرام عمل نموده تا هیچ گونه آسیبی به ریشه و برگ های گیاه وارد نشود و پس از انتقال، آن را به مقدار کافی آبیاری کنید.

آموزش تکثیر نخل ماداگاسکارتکثیر نخل ماداگاسکار با روش‌های کاشتن بذر و جدا کردن پاجوش از گیاه مادر قابل انجام است.

تکثیر نخل ماداگاسکار از طریق بذر:
برای تکثیر نخل ماداگاسکار بذر گیاه را در خاک بکارید و آن را با اسپری آبپاش آبیاری کنید.

برای حفظ رطوبت، روی گیاه را یک بطری یا کیسه شفاف سوراخ‌دار قرار دهید. گیاه را در جای خنک و جایی که نور کافی دارد بگذارید و هر زمان که سطح خاک خشک شد آن را آبیاری کنید. وقتی که گیاه جوانه زد بطری را بردارید.

آموزش قلمه زدن نخل ماداگاسکار از طریق جدا کردن پاجوش:

تکثیر نخل ماداگاسکار از طریق جدا کردن پاجوش‌ها
در این روش پاجوش‌های روی گیاه را جدا کنید. با جدا کردن پاجوش، شیره‌ای از آن خارج می‌شود. صبر کنید تا شیره خشک شود سپس آن را در خاک سبک (خاکبرگ) و یا خاک کاکتوس بکارید. گیاه را آبیاری کنید و سطح آن را مثل روش قبل با بطری و یا کیسه‌ی پلاستیکی شفاف بپوشانید. گیاه را در جایی کهنور کافی دارد قرار دهید و زمانی که ریشه‌دار شد می‌توانید بطری را بردارید.

آفات و مشکلاتی که هنگام نگهداری از نخل ماداگاسکار با آن مواجه می‌شوید:
در نگهداری از نخل ماداگاسکار باید به آفات و بیماری های آن نیز بسیار حساسیت نشان دهید. یکی از بیماری‌های نخل ماداگاسکار، حمله کنه ها و لاوهای مگس سفید است که این آفات به شکل لکه های قرمز رنگ قابل مشاهده می باشد. می توانید برای از بین بردن این آفات از حشره کش های غیر سمی و قارچ کش ها به صورت اسپری استفاده کنند هم چنین استفاده از محلول آب و صابون نیز می تواند گزینه بسیار خوبی به شمار رود. از نکات بسیار مهمی که می توان به آن اشاره کرد شکسته شدن تنه گیاه در صورت آبیاری بسیار می باشد که در این صورت نخل ماداگاسکار کاملا نابود خواهد شد.

علت سوختگی نوک برگ نخل ماداگاسکار:
سوختگی نوک برگ نخل ماداگاسکار میتواند به دلیل نوسان دما و آبیاری زیاد و بیماری قارچی باشد

علت ریزش برگ نخل ماداگاسکار:
ریزش برگ نخل ماداگاسکار در فصل زمستان که گیاه در خواب است طبیعی است. اما اگر این ریزش در فصل رشد گیاه (بهار و تابستان) رخ دهد، می‌تواند به دلیل آبیاری زیاد یا نور کم باشد.

نحوه غبار پاشی نخل ماداگاسکار:
اگر محیط نگهداری از نخل ماداگاسکار گرم و خشک است، گیاه را از فاصله‌ی نیم متری با آب جوشیده ی سرد شده غبار پاشی کنید. مراقب باشید غبار پاشی را زیاد و زمانی که گیاه در مقابل نور مستقیم خورشید است انجام ندهید. غبار پاشی گیاه در نور مستقیم موجب سوختن برگها می‌شود.

علت چروک شدن تنه‌ی نخل ماداگاسکار:
چروک شدن تنه‌ی گیاه نشان‌دهنده‌ی خشکی خاک و تشنگی گیاه است. سعی کنید آبیاری را به صورت منظم انجام دهید.

 

گیاهان آپارتمانی،نخل،نخل ماداگاسکار،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:ذره بین نت

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: