کد خبر: ١٨٤٢١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/12/12-٢٠:٣٢

گل شمعدانی گل نام آشنای ما ایرانی‌ها است که به دلیل تکثیر آسان و نگهداری راحت همچنین داشتن گل‌های زیبا در اکثر خانه‌ها پرورش داده می‌شود. گل شمعدانی به روش‌های زیادی تکثیر می‌شود ولی یکی از راحت‌ترین روش‌های تکثیر این گیاه، ریشه دار کردن قلمه‌ها در خاک و آب می‌باشد.

 

به گزارش آبادان خبر، برای کاشت و تکثیر گیاه شمعدانی بهترین فصل، بهار است. گل شمعدانی را از بذر و قلمه می‌توان تکثیر کرد که راحت‌ترین  شیوه، قلمه زدن است.

نحوه قلمه زدن شمعدانی:
با انجام مراحل زیر شما نیز به‌راحتی در خانه یا گلخانه می‌توانید شمعدانی خود را تکثیرکنید.یک ساقه سالم و بدون آفت از گیاه را به عنوان قلمه انتخاب کنید. توجه داشته باشید، قلمه مورد نظر از شاخه‌های جدید گرفته شود، آن ساقه را از گیاه جدا کنید. ساقه مورد نظر باید درست از زیر یک گره قطع شود. بهترین قلمه دارای طول ۸ تا ۱۲ سانتی‌متر به همراه ۳ تا ۴ گره است.لازم است برگ‌های پایینی قلمه و گل‌ها نیز حذف شوند و فقط دو تا سه برگ از بالای ساقه را باقی بگذارید و بقیه برگ‌ها را بچینید.

قلمه شمعدانی

می‌توان قلمه را به طور مستقیم در خاک قرارداد تا ریشه دهد و یا اینکه قلمه را در آب ریشه دار کرد و سپس قلمه را به گلدانی دارای بستر مناسب انتقال دهید. بهترین بستر برای قلمه زدن شمعدانی، ماسه است تا آب به‌راحتی عبور کند.برگ‌های قلمه را درون خاک قرار ندهید.می‌توانید با ایجاد پوشش پلاستیکی بر روی گلدان‌ها و آبیاری منظم محیطی گرم و مرطوب برای رشد و ریشه‌دار شدن قلمه‌ها فراهم نمایید. همچنین می‌توانید برای ریشه‌دار شدن سریع‌تر گیاه، قبل از کاشت قلمه‌ها در خاک، انتهای قلمه را پس از جدا کردن برگ‌های پایینی در پودر هورمون ریشه‌زایی فرو ببرید.
ریشه دهی قلمه شمعدانی یک ماه طول خواهد کشید. دمای محیط را در این مدت روی ۱۸ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.گلدان‌ها را در مکانی روشن با نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید.آبیاری را به‌تدریج و به‌طور مرتب انجام دهید تا زمانی که شاخه‌های جدید بر روی گیاه ظاهر شوند. سپس میزان آبیاری افزایش می‌یابد.پس از گذشت یک ماه گلدان را در برابر نور مستقیم خورشید قرار دهید.

 

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

منبع: میهن کاکتوس

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: