کد خبر: ١٨٢٦٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/12/06-١٠:٣٣

آموزش تکثیر بگونیا : در این مقاله با آموزش تکثیر بگونیا از طریق برگ آشنا خواهید شد.

 

تکثیر:
به گزارش آبادان خبر، بگونیا برگی به راحتی از طریق قلمه برگ و تقسیم بوته تکثیر میشود .
بهار و تابستان برگهایی که اندازه متوسطی دارند به همراه ۲/۵تا ۵سانت ساقه انتخاب و قلمه را با زاویه ۴۵درجه در بستری متشکل از پیت ماس – ورمی کولایت – پرلایت با حجم مساوی فرو کنید به نحوی که تمام ساقه در بستر فرو برود.
برخی از پرورش دهندگان برگها را از پشت روی بستر مرطوب قرار میدهند و برای آنکه سطح تماس آن با بستر ریشه زایی شود مقداری شن بر روی ان میریزند.
میتوان برای افزایش رطوبت اطراف برگها بر روی گلدان یک کیسه پلاستیکی کشید گلدانی را در مکانی با نور غیر مستقیم و دمای ۲۷-۲۴ درجه قرار دهید .قلمه باید به دور از نور مستقیم خورشید باشد .قلمه برگ در طی ۴-۳هفته ریشه میدهد و ۴هفته دیگر طول میکشد که جوانه زده و گیاه جدید شروع به رشد کند. هر سال در بهار خاک و سایز گلدان را تعویض کنید. گلدان کوچک و فضای کم برای ریشه باعث تغییر رنگ بگونیا برگی میشود.

 

آفات و بیماریهای بگونیا برگی :
کنه تار عنکبوتی : موجب پریدگی رنگ برگها و بستن تار عنکبوت در سطح زیرین برگ میشود.
نماتد: این افت بر روی ریشه ها فعالیت میکند و در نتیجه ان برگها کم رنگ میشود و بعد از مدتی میریزد.
شپشک : به شکل مجموعه سفید رنگی در محل اتصال برگ به ساقه یا ساقه به ریزوم بیشتر دیده میشود.اگر تعداد شپشکها کم است میتوان آنها را با پنبه آغشته به اب و صابون (بدون عطر )برداشت ولی اگر تعداد زیاد است با سموم سیستمیک مانند مالاتیون اقدام به سمپاشی کنید (بعد از حذف فیزیکی )
سفیدک : از جمله بیماریهای قارچی این گیاه است که در شرایطی که شب سرد و روز گرم و مرطوب باشد یا در صورتی که برگهای گیاه در اثر ابیاریهای متعدد خیس و مرطوب شود ظاهر شده در نتیجه ان لکه های سفید رنگ بر روی سطح برگها دیده میشود در نهایت برگها زرد و قهوه ای شده و میریزد.
بوتریتیس :این بیماری قارچی موجب پوسیدگی ساقه میشود*لکه های قهوه ای رنگ بر روی ساقه *برگ و گلها شکل میگیرد برای مبارزه با این دو بیماری میتوان از قارچکشهای سیستمیک استفاده کرد.
لکه برگی : بیماری باکتریایی که میتواند تمامی قسمتهای گیاه را درگیر کند اما اولین علائم ان به شکل لکه های کوچک مدور و سوخته در سطح زیرین برگ مسن و در نزدیکی رگبرگ ایجاد میشود و با گذشت زمان لکه بزرگتر شده حاشیه آنها زرد رنگ میشود و این موقع در سطح رویین برگ نیز قابل مشاهده است.
تحت شرایط مرطوب زخمهای ابدار و سیاه رنگی نیز در سطح برگ به وجود می آید در نهایت برگ پژمرده میشود و میریزد سموم قارچ کش تماسی به کنترل این بیماری کمک میکند اما بیشتر باید پیشگیری کرد تا درمان.
بیماری ویروسی: در بگونیا موجب موزاییکی شدن پهن برگ میشود در این حالت لکه های زرد رنگ ظاهر میشود و برگها بد شکل می شوند.
گازهای موجود در اشپزخانه *مجاورت با وسایل گرمایشی نیز موجب افتادگی برگ و از بین رفتن این گیاه میشود.

آموزش تکثیر بگونیا

بگونیا

Begonia masoniana

بگونیا

Begonia maculata

426326687_52132_4993030255965879025

Begonia rex

بگونیا

تکثیر بگونیا از طریق برگ و تقسیم کردن برگ به تکه های کوچک

بگونیا

کاشت در بستر نرم
بگونیا

بگونیا

برگ را روی سطح خاک نرم گذاشته و برای انکه محل برش با بستر تماس داشته باشد از سنگ برای ایجاد ابن اتصال استفاده کنید

کاشت بگونیا

گلدان را کاور کرده روی پلاستیک چند حفره برای رد و بدل شدن هوا ایجاد گلدان را در مکانی با دمای ۲۷-۲۴درجه و دور از تابش مستقیم افتاب بگذارید

begonia

برگهای متوسط را به همراه ۵تا ۲/۵سانت ساقه جدا کرده و با صورت زاویه ۴۵درجه در بستر مناسب قرار دهید

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان،گل های آپارتمانی

منبع:میهن کاکتوس
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: