کد خبر: ١٧٦١٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/11/04-٢٠:٥١

بسته خبری وبگردی

زیبایی خیره کننده اطلسی

بدون شک تا اسم گل اطلسی به گوشتان می خورد در ذهنتان به راحتی تصویر این گل زیبا را تصور می کنید.

 

آبادان خبر _ چون این گل از آن دسته از گل هاست که از قدیم الایام در حیاط خانه های قدیمی بوده و در کنار گل شمعدانی و رز زیبایی خیره کننده ای به حیاط خانه ها می داد.

گل اطلسی یکی از محبوب ترین گل های مورد استفاده در فضای سبز ایران است که از مقاومت خوبی برخوردار می باشد. این گل ها دارای ساقه های نیمه چوبی و گل های قیف مانند هستند که در رنگ های متفاوتی همچون سفید، قرمز، بنفش، صورتی، زرد و آبی و اغلب به صورت ابلق (دورنگ)، ظاهر می شوند.

این گل نام خود را از کلمه فرانسوی petun به معنی «تنباکو» گرفته است.

تنوع رنگ آن بالا است، یکساله و دائمی دارد.

گل اطلسی عطر بسیار ملایمی دارد که در شب احساس می شود و از اوایل خرداد تا آبان ماه به گل می نشیند.

گل اطلسی,آشنایی با گل اطلسی
گل اطلسی عطر بسیار ملایمی دارد

آبیاری مناسب گل اطلسی : اگر چه تا حدودی به خشکی مقاوم است اما برای افزایش تعداد گل ها و عمر گل ها به آبیاری منظم نیاز دارد و خاک آن نباید خشک شود. این مسئله در مورد اطلسی های کاشته شده در گلدان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

بهتر است که قبل از آبیاری سطح خاک را بررسی کنید. اگر متوجه از بین رفتن رطوبت سطح خاک شدید آبیاری را انجام دهید و اجازه ندهید که خشکی سطح خاک به لایه های زیرین نیز نفوذ کند.

متاسفانه اطلسی از باران های شدید صدمه می بیند بنابراین بهتر است که در هنگام آبیاری نیز آب را بر روی گیاه نپاشید.

نور مناسب گل اطلسی : به مکانی روشن و پر نور با حداقل ۵ ساعت نور مستقیم آفتاب در طی روز نیاز دارند و هر مقدار که نور مستقیم بیشتری دریافت کنند قدرت رویشی آنان بیشتر خواند شد. کمبود نور از جمله دلایل رنگ پریدگی ساقه ها، بلند شدن ساقه و افزایش فاصله بین برگ ها و عدم گلدهی گیاه است.

اطلسی به سرما حساس است و در گرمای بالای 30 درجه به آب بیشتری نیاز دارد.

گل های پژمرده اطلسی را جدا کنید تا به رشد بهتر اطلسی کمک کند.

خاک گل اطلسی : خاکی غنی با زهکش مناسب که رطوبت منظم داشته باشد برای این گیاه بهترین است. زهکش نامناسب خاک و باقی ماندن آب در آن به مدت طولانی از جمله دلایل عدم موفقیت در پرورش اطلسی است.

به همین دلیل و برای سبک شدن بستر کاشت و همچنین تقویت مواد غذایی در زمان تهیه مخلوط خاکی استفاده از خاک برگ، کود پوسیده گاوی و همچنین پیت موس توصیه می شود. کمبود مواد غذایی موجب کاهش گلدهی و پریدگی رنگ برگ ها خواهد شد. (هر ماه کود 10.10.10 داده شود).

روش های نگهداری از گل اطلسی, راههای نگهداری از گل اطلسی
گل های پژمرده اطلسی را جدا کنید

کاشت بذر اطلسی :

فروردین زمان خوبی برای کاشت بذر اطلسی است.

روش کاشت : برای کاشت بذر اطلسی ابتدا گلدانی با دهانه ی بزرگ و ارتفاع کم انتخاب کنید، سپس خاک مورد نیاز را به مقدار کافی درون آن بریزید و به خوبی آبیاری کنید. سپس بذرها را در فاصله ی 3 سانتیمتری از هم روی سطح خاک قرار دهید و مقدار بسیار کمی خاک روی آن ها پخش کنید و با اسپری کمی آبیاری کنید سپس تا زمانی که بذرها جوانه بزنند روی آن ها را با نایلون بپوشانید. پس از جوانه زدن نایلون را برداشته و زمانی که 4 یا 6 برگ دادند آن ها را به گلدان های جداگانه انتقال دهید.

ده روز بعد از کاشت بذر جوانه می زند و سه ماه بعد در خرداد گل می دهد.

دقت کنید برای جوانه زدن کمی خاک روی بذرها بریزید و با اسپری خاک را مرطوب نگه دارید و نور کامل داشته باشند.

منبع:بیتوته

 

آبادان خبر _ شاید بتوان گفت در بین گل‌های زیبایی که از قدیم کشت آن‌ها مرسوم بوده و محبوبیت خود را از دست نداده‌اند، بعد از گل شمعدانی که تقریبا کشت آن در همه مناطق کشورمان رایج و در هر محلی چه فضای باز و چه در محیط آپارتمان می‌توان آن را کاشت و نگهداری کرد، . گلی که شرایط نگهداری و کاشت آسانی دارد، اگر به خوبی از آن نگهداری کنید و اطلاعات کافی در زمینه پرورش آن داشته باشید. در این مقاله نحوه کاشت و نگهداری گل اطلسی را آموزش می‌دهیم.

شرایط نگهداری گل اطلسی
۱. خاک
گل اطلسی به خاک نسبتا سنگین (رسی دارای کود کافی) با زهکش مناسب نیازمند است. اضافه کردن مقداری خاکبرگ و کود دامی پوسیده به خاک گلدانی نیز برای کاشت و پرورش این گل در آپارتمان مناسب است. دقت کنید هر چه خاکی که برای کاشت و نگهداری گل اطلسی انتخاب می‌کنید تازه‌تر باشد، گیاه رشد بهتر خواهد داشت. بنابراین از خاکی که قبلا در آن گلی پرورش داده‌اید برای کاشت بذر اطلسی استفاده نکنید.
۲. نور
گل اطلسی به نور مستقیم و فراوان آفتاب نیاز دارد ولی توصیه می‌شود در تابستان و در فضای باز، در مکان‌هایی که شدت آفتاب زیاد است سطح خاک را با کمپوست بپوشانید تا از خشک شدن زمین اطراف گل و کوتاه شدن عمر بوته‌ها جلوگیری کنید.
در محیط آپارتمان نیز بهترین مکان برای نگهداری گلدان اطلسی پنجره‌های جنوبی و آفتابگیر است. به دلیل نیاز نوری زیاد این گل، کاشت آن در آپارتمان‌های کم نور غیر‌ممکن است و در مناطقی که تابستان‌های مرطوب و خنکی دارند، گل اطلسی دراز و علفی شده، تعداد گل‌های آن بسیار کم می‌شود.
۳. آبیاری
بهترین زمان برای آبیاری این گل هنگامی است که در فاصله بین دو آبیاری خاک سطحی خشک شده باشد و لازم است از ریختن آب روی گلبرگ‌ها پرهیز شود.

نحوه کاشت گل اطلسی

۴. آفات گل اطلسی و روش مبارزه با آن
گل اطلسی از گل‌های نسبتا کم آفت محسوب می‌شود؛ ولی اگر خیلی انبوه باشد، ممکن است مورد حمله شته‌ها قرار گیرد. برای این کار باید بوته‌ها را با سم‌های تماسی مانند سم مالاتیون سمپاشی کنید.
توجه: تماس سم با گلبرگ‌ها باعث از بین رفتن رنگ گل می‌شود، بنابراین بهتر است از تماس سم با گل تا حد ممکن پرهیز کنید.
۵. کود دهی
فقط زمانی به گل‌های اطلسی کود دهید که عمر گل‌هایش تمام شده باشد. بعد از پایان دوره گل‌دهی هر پانزده روز یک بار به آن کود بدهید. جالب است بدانید اگر در خاک باغچه یا در پارک‌ها در سال اول بذر اطلسی بومی را کشت کنید، یا گلدانی را با خاک کاهگل کهنه پشت‌بام پر کنید، خیلی زود و بدون دردسر، باغچه و گلدانی پر از گل اطلسی خواهید داشت!
۶. دمای مناسب
گل اطلسی محدوده دمای زیادی را تحمل می‌کند ولی بهترین گل‌دهی گیاه در دمای بیشتر از ۲۰ درجه سانتی‌گراد صورت می‌گیرد. در دما‌های کمتر از ۴ درجه سانتی‌گراد و بیشتر از ۳۰ درجه گیاه صدمه خواهد دید و دمای بستر ۲۰ تا ۲۵ درجه برای جوانه‌زنی این گل ایده‌آل است.
توصیه: در روز‌هایی که دمای هوا به بیشترا ز. ۳۰ درجه سانتیگراد است، میزان آبیاری گل را افزایش دهید تا از خشکی ناشی از گرمای زیاد آسیب نبیند.

طریقه کاشت و تکثیر گل اطلسی
چگونه بذر اطلسی را بکاریم؟
زمان مناسب برای کاشت بذر اطلسی اواخر فصل زمستان و اوایل فروردین است. برای کاشت می‌توانید بسته به نوع رقم گل اطلسی که عمدتا شامل اطلسی بومی، اطلسی ژاپنی، اطلسی الوان و ... می‌شود، بذر گیاه را از فروشگاه‌های محصولات کشارزی و نمایشگاه‌های گل و گیاه تهیه کنید.
مراحل کاشت گل اطلسی از طریق بذر به شرح زیر است:
بستر کاشتی حاوی کوکوپیت، پیت ماس و شن یا خاکبرگ مخلوط با شن ریز را آماده کنید و آن را داخل سینی نشا بریزید.
بذر‌های اطلسی بسیار ریز هستند، بنابراین می‌توانید آن‌ها را با کمی کود مخلوط و روی سطح بستر کاشت بریزید و روی آن‌ها را با لایه نازکی از خاک بپوشانید. دقت کنید بذر‌ها بایستی سطحی کاشته شوند. آن‌ها نیاز به نور دارند و نباید عمقی کشت شوند.
بستر کاشت را به آرامی و به طور کامل آبیاری کنید و دقت کنید هنگام آبیاری بذر‌ها جابه‌جا نشوند. برای آبیاری بهتر است از اسپری آب استفاده کنید.
سینی نشا را با پلاستیک شفافی بپوشانید تا شرایط گلخانه‌ای از نظر گرما و رطوبت برای جوانه زدن بذر‌ها ایجاد شود و برای تهویه هوا چند سوراخ در سطح پلاستیک بزنید.
سینی نشا را در محیطی با دمای ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. تا هنگام جوانه‌زنی بذر‌ها روزانه بستر کاشت را بررسی کنید تا همواره مرطوب و نه خیس باشد.
تذکر: حتما بلافاصله بعداز جوانه زدن نایلون را بردارید. در طول جوانه‌زنی تنش‌های محیطی به گیاهچه صدمه زیادی میزند و نباید اجازه بدهید محیط زیاد گرم و سرد شود یا بدون آب بماند. پس از جوانه‌زنی اطلسی، آن را را به محلی با نور بیشتر منتقل کنید.

در صورت شرایط مناسب محیط بعد از ۷ تا ۱۰ روز بذر‌ها جوانه میزنند. پس از سه برگی شدن جوانه‌های اطلسی م‌یتوانید از کود رقیق شده مخصوص گیاهان زینتی برای رشد سریعتر و بهتر گل‌ها استفاده کنید.
زمانی که جوانه‌های گل اطلسی چهار برگی شدند و در اواسط بهار می‌توانید گل‌های اطلسی را به گلدان اصلی یا فضای باز منتقل کنید. در فضای باز هر بوته گل اطلسی را با فاصله ۳۰ سانتیمتر از یکدیگر بکارید تا فضای کافی برای رشد و نگهداری گل اطلسی داشته باشید.

پرورش گل اطلسی
آیا می‌توان گل اطلسی را قلمه زد؟
گل اطلسی در دو نوع دائم و یکساله وجود دارد. بیشتر گل‌های اطلسی که از گذشته در باغچه‌ها کشت می‌شده‌اند اطلسی بومی و دائمی است، ولی انواع رنگارنگ و با گل‌های پرپر و درشت از نوع یکساله هستند که می‌توانید از ساقه‌های سالم، ضخیم و قوی گیاه قلمه تهیه کنید.
بهترین زمان برای قلمه زدن گل اطلسی فصل تابستان است.
به این منظور با کمک قیچی باغبانی یا چاقوی تیز که قبلا ضدعفونی کرده‌اید ساقه‌های نسبتا ضخیم گیاه را به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر جدا کنید و آن‌ها را در بستر خاک قلمه بکارید.
گلدان حاوی قلمه را در محیطی گرم و مرطوب تا زمان ریشه‌دار شدن قلمه‌ها نگهداری کنید. در حدود چند ماه طول می‌کشد تا قلمه‌های گل اطلسی ریشه دار شوند.

کاشت و نگهداری گل اطلسی به دلیل تنوع رنگ و عطر ملایمی که دارد، شرایط نگهداری آسان و تحمل گرما و نور زیاد، از بهترین گزینه‌ها برای کاشت در باغچه و تراس‌های آپارتمانی است.

منبع:ستاره

 

تکثیر اطلسی و کاشت آن

آبادان خبر _ معرفی و نگهداری گل اطلسی : یکی از زیباترین گیاهانی که میتونید برای ورودی خونه و تراس استفاده کنید همین گیاه است که زیبایی محل زندگی شما رو دوچندان میکنه راستی از اون میتونید به عنوان گیاه آویز هم استفاده کنید. به شما تمام نکاتی که باید رعایت کنید تا گیاهی شاداب، پرگل و زیبا داشته باشید را خواهیم گفت پس با ما همراه باشدی تا انتهای مطلب

مختصری در خصوص گل اطلسی
نام علمی این گیاه Petunia x hybrida و از خانواده SOLANACEAE یا همون سیب زمینیان که بومی آمریکای جنوبی می باشد، ، اطلسی جزء گیاهان علفی با ساقه نیمه چوبی می باشد که گل هایش به شکل قیف است. دو نوع گل اطلسی وجود دارد: یکی به رنگ بنفش و دیگری به رنگ سفید و معطر است. یک نوع اطلسی دورگه هم وجود دارد که دارای اشکال مختلف و رنگ های متفاوتی است.

گل اطلسی
گل اطلسی
نیازها و نگهداری گل اطلسی
این گیاه نیاز به آبیاری متوسط، محلی با نور زیاد و گاهی مستقیم، دمای حدود ۲۱ الی ۲۵ درجه و خاکی با زهکشی بالا برای رشد و گلدهی نیاز دارد که تک تک موارد در ادامه مورد بررسی قرار داده شده است.

نور مورد نیاز :
گل اطلسی به مکانی با نور زیاد که حداقل در آن ۵ ساعت نور مستقیم خورشید به گیاه بتابد، توجه داشته باشید که هرچقدر میزان تابش نور زیادتر باشد قوای گیاه برای رشد و گلدهی بالاتر خواهد رفت.

مشکلات کمبود نور : یکی از عمده مشکلاتی که میتونه برای گیاه شما ایجاد کنه رنگ پریدگی برگها و کم شدن گلها می باشد البته اگر دیدید که فاصله بین برگها بیشتر شده بدونید که نور برای رشد گیاه شما کافی نیست.

مطالب مرتبط
شرایط نگهداری شمعدانی عطری
شرایط درست نگهداری شمعدانی عطری + مشکلات و راه حل
نگهداری شمعدانی هلندی - شمعدونی هلندی
۰ تا ۱۰۰ نگهداری شمعدانی هلندی؛ آبیاری، نور، تکثیر و...
میزان آب مورد نیاز
اگر گیاه شما در باغچه کاشته شده سعی کنید هر دو الی سه روز یکبار گیاه رو آبیاری کنید البته به این نکته توجه کنید که باران شدید به گیاه آسیب میرسونه، ولی اگر این گیاه رو در گلدان کاشتید حتما آبیاری منظمی داشته باشید و هر زمان که خاک گلدان به صورت سطحی خشک شد گیاه رو آبیاری کنید. برای این کار خاک را بررسی کنید و هر زمان خاک گلدان تا عمق ۱ سانتی متری خشک شد گیاه رو آبیاری کنید.

اگر گیاه شد شروع به ریزش برگ کرد و برگهای زیرین زرد شد حتما زهکشی گلدان رو بررسی کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

نگهداری گل اطلسی
نگهداری گل اطلسی
خاک مناسب برای کاشت و نگهداری
اگر دوست دارید که گیاه شما دارای گلهای زیاد باشد حتما خاکی با زهکشی بالا و غنی برای آن انتخاب کنید، یکی از عمده مشکلاتی که در نگهداری این گیاه پیش میاد نداشتن زهکشی مناسب در خاک هست که منجر به مرگ گیاه می شود.

میتونید از ترکیب خاک باغچه + ورمی کمپوست+ پرلیت و پیت ماس وکمی ماسه برای ترکیب خاک استفاده کنید، اگر در باغچه آن را میکارید حتما سعی کنید از کود حیوانی پوسیده استفاده کنید تا مواد مغذی مورد نیاز گیاه فراهم بشه.

علت رنگ پریدگی برگها چیست؟ کمبود مواد مغذی بعلت اصلی این مشکل می باشد که یا از کودهای شمیایی و یا ارگانیک استفاده کنید.

دمای مناسب
این گیاه دمای معمول اتاق که بین ۱۸ الی ۲۵ درجه باشد را دوست دارد ولی نباید دمای محل نگهداری بیشتر از ۳۰ و کمتر از ۱۵ درجه باشد، اگر دما بالتر از ۳۰ درجه هست حتما میزان ابیاری را افزایش دهید تا گیاه بیحال نشود. اگر در دمای بالا آبیاری را افزایش ندهید گیاه کم کم خشک خواهد شد.

تغذیه و کوددهی
همانطور که در بالا گفتیم حتما گیاه رو با استفاده از کود باید تغذیه کرد که میتویند از کودهای مخصوص گیاهان زینتی (کودهای کریستالون با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ و یا ۸-۸-۸ و ۲۰-۲۰-۲۰) استفاده کنید، برای استفاده از این کودها یک گرم از کود را در یک لیتر آب حل کنید و به صورت آبیاری هر دو هفته یکبار به گیاه خود بدهید. یکی از دلایل زردی برگها میتونه کمبود آنهن هم باشه

کاشت گل اطلسی
بعضی ها برای کاشت اطلسی از بوته های سال قبل که زمستان را گذرانده اند استفاده می کنند ولی بیشتر آن را مانند گل های یکساله به کار می برند. اگر در کنار بوته های پابلند اطلسی چوب قرار دهند، بوته آن بلند می شود و در بعضی مناطق از ۶۰ سانتی متر هم بیشتر می شود. ولی اگر این بوته ها را روی زمین رها کنند ارتفاع آن از ۲۰ سانتی متر بیشتر نمی شود که توده ی سبز پر از گلی را تشکیل می دهد و بسیار زیباست. از اطلسی به خاطر گل فراوانی که دارد برای تزیین تپه گل ها و حاشیه های صاف یا شیب دار استفاده می کنند. از بعضی انواع دورگه اطلسی می توان برای تهیه گلدان های گل در تزیین سالن ها و پشت پنجره استفاده کرد.
گل اطلسی و نحوه کاشت آن
کاشت گل اطلسی
کاشت بذر گل اطلسی
بذر اطلسی را در ماه اول بهار در سینی نشا که با مخلوط خاک باغچه و خاک برگ و شن پر کرده اند می کارند. در ماه دوم بهار تا اواسط ماه دوم بهار نشای اطلسی را در جای اصلی می کارند.

گلدهی گل اطلسی
برای آن که بوته های اطلسی زودتر گل کند می توان بذرهای اطلسی را در ماه آخر زمستان در گلخانه کاشته و نگهداری کرد و در اوایل بهار آن را روی تپه یا حاشیه بکارند.

نحوه تکثیر گل اطلسی
یکی از انواع اطلسی که بسیار قابل توجه است اطلسی پرپر است ولی از آن برای تکثیر نمی توان بذر گرفت. به همین دلیل باید از شاخه های آن بعد از تابستان قلمه بزنند. قلمه اطلسی را اوایل پاییز در مخلوطی از شن و کمی خاک برگ می کارند و زمستان در گلخانه نگهداری می کنند. بهار بعد از آن که قلمه ها ریشه کردند، به آهستگی آن ها را از خاک بیرون آورده و هر کدام را در گلدانی که از مخلوط خاک باغچه و خاک برگ و ماسه پر کرده اند می کارند.

در هنگام آبیاری گل اطلسی، به پایه آن آب بدهید. به طور مساوی به گل اطلسی آب بدهید. یعنی اجازه ندهید که خاک خشک شود و بعد به آن آب دهید. این کار باعث می شود گل اطلسی پژمرده شود. نباید بیش از حد به اطلسی آب داد، زیرا باعث پوسیدگی ریشه می شود.

تکثیر گل اطلسی
تکثیر گل اطلسی
مشکلات و بیماری های گل اطلسی
یکی از عمده آفات که به این گیاه حمله میکنه شته می باشد که میتویند با استفاده از حشره کش های که در خانه دارید آن را از بین ببرید و در غیر این صورت از حشره کش های سیتماتیک استفاده کنید.

از دیگر بیماری های این گیاه کپک خاکستری می باشد این بیماری قارچی به صورت لکه های قهوه ای روی برگها و ساقه ظاهر میشه که حتما باید از قارچ کش برای از بین بردن اون استفاده کنید.

منبع:گل من و تو

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: