کد خبر: ٢٨١١٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/09/25-١١:٣١

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم

بورسیه تحصیلی بلند مدت نداریم

ما تقریبا بورسیه بلندمدت نداریم و این موضوع بسیار محدود است.

 

به گزارش آبادان نیوز به نقل از ایسنا، دکتر هاشم داداش‌پور، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در حاشیه بازدید از دانشگاه صنعتی دزفول در جمع خبرنگاران، در خصوص بورسیه تحصیلی دانشجویان اظهار کرد: ما تقریبا بورسیه بلندمدت نداریم و این موضوع بسیار محدود است. رویکردهای سنتی که در خصوص بورسیه وجود داشت اکنون دیگر پاسخگوی نیازهای کشور نیست و به دنبال این هستیم بورسیه‌هایی تعریف کنیم که نیازهای کشور را پاسخگو باشند.

وی افزود: فرصت‌های تحقیقاتی کوتاه مدت در حال حاضر وجود دارند که حدودا شش ماهه هستند و اگر دانشجویان تمایل داشته باشند و به هر کشوری بخواهند بروند از نظر وزارت علوم مشکل خاصی وجود ندارد.

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: تحریم‌ها تقریبا در این حوزه تاثیر خاصی ندارند، به جز یکی دو کشور که محدودیت‌هایی برای دانشجویان قرار داده‌اند که این محدودیت‌ها نیز از جانب وزارت علوم نیست و از طرف آن کشورها است.

دکتر داداش‌پور در خصوص ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی که در اوکراین تحصیل می‌کردند نیز عنوان کرد: بحث دانشجویان ایرانی در اوکراین ارتباطی به وزارت علوم ندارد. تقریبا بیش از ۹۰ درصد این دانشجویان از رشته‌های علوم پزشکی بودند و چون وزارت بهداشت، دانشگاه‌های اوکراین را از نظر علمی معتبر نمی‌داند، این دانشجویان دچار چالش‌هایی شده‌اند.

 

نیاز ۷۸ هزار نفری به خوابگاه متاهلی در کشور

او در خصوص خوابگاه‌های متاهلی نیز گفت: ظرفیت خوابگاهی در دانشگاه‌های کشور بسیار محدود است و طبیعتا منابع دانشگاهی برای اینکه بتوان مشکل خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه‌ها را حل کرد، بسیار کم است.

داداش پور با اشاره به نیاز به خوابگاه‌های متاهلی گفت: حدود ۸۷ هزار متقاضی بالفعل برای خوابگاه‌های متاهلی دانشجویی داریم و برای اینکه بتوانیم این را حل کنیم حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. تقریبا برای هر واحد خوابگاهی ۹ میلیون تومان نیاز است و این در حالی است که کل بودجه آموزش عالی کشور، حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان است.

مسئول امور دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: مبلغی که برای ساخت خوابگاه متاهلی نیاز است، حدود ۳ برابر بودجه جاری وزارت علوم است. چنانچه دولت و مجلس پای کار نیایند تامین این حجم از ظرفیت خوابگاهی به این سادگی امکان‌پذیر نیست‌.

این مقام مسئول گفت: این در حالی است که قانون جوانی جمعیت نیز دانشگاه‌ها را مکلف کرده است به سمت ساخت خوابگاه‌های متاهلی بروند. طبیعتا بخشی کوچکی از این مبالغ توسط دانشگاه‌ها تامین می‌شود و بخشی دیگر باید توسط منابع بانکی تامین شود و بخشی نیز در بودجه بیاید.

وی در پایان عنوان کرد: اخیرا بین وزارت علوم و وزارت راه و شهرسازی تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که بر اساس آن وزارت علوم باید ۲۰۰ هزار واحد خوابگاهی متاهلی احداث کند. چنانچه این مساله قابل تامین باشد و دولت کمک کند، طبیعتا اتفاق بسیار خوبی خواهد افتاد و شاهد جهش در حوزه مسکن متاهلی خواهیم بود.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: