کد خبر: ٢٦٣٩٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/05/14-٠٢:٣٩

یک مشاور کنکور با اشاره به اهمیت انتخاب رشته گفت: انتخاب رشته طبیعتا از لحظات سرنوشت‌ساز و حساس شما در زندگی است اما توجه کنید که مقایسه کردن توانایی‌ها و استعدادهای خود با دیگران، باعث می‌شود که علایق و استعدادهای خود را نادیده گرفته و معیارهای اشتباهی برای انتخاب‌های‌تان در نظر بگیرید.

 

آبادان نیوز : مجتبی احمدی اظهار کرد: انتخاب رشته کنکور سراسری مرحله‌ای سرنوشت‌ساز است؛ هر داوطلب می‌تواند ۱۵۰ کد رشته را انتخاب کند که نحوه چینش این انتخاب‌ها مهمترین و حساس‌ترین بخش انتخاب رشته محسوب می‌شود. در صورت اشتباه در اولویت‌بندی انتخاب‌ها، ممکن است داوطلب شانس قبولی و ورود به دانشگاه مورد علاقه خود را از دست بدهد که این موضوع در این بازه زمانی قابل جبران نیست.

وی با تاکید بر اهمیت شناخت هدف داوطلب از انتخاب رشته، افزود: در این مرحله مهم‌تر از رتبه و کارنامه، انتخاب رشته صحیح  است که برای آن باید خود و اهداف‌تان را به خوبی بشناسید.

این مشاور کنکور با اشاره به  عوامل تاثیرگذار بر انتخاب رشته، گفت: از مجموعه عوامل موثر در انتخاب رشته، اولین بخش علاقه‌مندی است ؛ بسیاری از داوطلبان بدون در نظر گرفتن علاقه خود اقدام به انتخاب رشته می‌کنند و هدف‌شان تنها قبولی در دانشگاه است و متاسفانه پس از قبولی، یا تصمیم به انصراف می‌گیرند و یا در نهایت موفق به  کسب تخصص‌های لازم در آن رشته نمی‌شوند و یا علاقه‌ای به کار در آن زمینه ندارند. برای جلوگیری از این شرایط، باید درباره انتخاب رشته‌ ها، دانشگاه‌ها و شرایط آن به عنوان داوطلب به خوبی پرس و جو کنید.

احمدی در ادامه با اشاره به دومین عامل موثر در انتخاب رشته افزود: عامل بعد استعداد تحصیلی در رشته انتخابی است. قبل از انتخاب رشته از واحدهای درسی آن رشته در دانشگاه اطلاع کسب کنید؛ اطلاع نداشتن از رشته‌ها و عدم تطابق آن‌ها با توانایی‌های‌تان باعث افت تحصیلی و نداشتن انگیزه و به تبع آن باعث انصراف از آن رشته خواهد شد.

وی با اشاره به توجه به بازار کار رشته انتخابی بیان کرد: آنچه که بدیهی است، این است که شما باید در کنار در نظر گرفتن علاقه خود، به بازار کار رشته انتخابی‌تان نیز توجه داشته باشید، پس رشته‌ای انتخاب کنید که بعد از فارغ‌التحصیلی بتوانید وارد بازار کار شوید.

این مشاور تحصیلی با اشاره به فرآیند انتخاب رشته افزود: از نکات مهم انتخاب رشته، اولویت‌بندی رشته‌ها در برگ الکترونیکی انتخاب رشته در دانشگاه سراسری بنا بر اولویت و بر اساس علاقه‌مندی داوطلب است که ترتیب آن‌ها معمولا باید ۲۰ یا ۳۰ درصد به صورت خوش‌بینانه در ابتدا، ۵۰ تا ۶۰ درصد به صورت واقع‌بینانه در ادامه و در آخر ۲۰ یا ۳۰ درصد به صورت بدبینانه چینش شوند. البته در چینش رشته‌ها دقت شود  که اطلاع درباره آخرین رتبه قبولی رشته‌ها، شرایط قبولی دانشگاه‌ها ، بعد مسافت و امکانات رفاهی دانشگاه‌ها، دوره‌های تحصیلی رشته‌های انتخابی و دفترچه انتخاب رشته و اطلاعیه‌های سازمان سنجش به خوبی مطالعه شود.

احمدی گفت: در پایان، انتخاب رشته طبیعتا از لحظات سرنوشت‌ساز و حساس شما در زندگی است اما توجه کنید که مقایسه کردن توانایی‌ها و استعدادهای خود با دیگران، باعث می‌شود که علایق و استعدادهای خود را نادیده گرفته و معیارهای اشتباهی برای انتخاب‌های‌تان در نظر بگیرید.

وی بیان کرد: هر فرد در زندگی هدف خاصی را دنبال می‌کند پس باید اهداف و انگیزه‌های زندگی خود را بشناسید. نداشتن شناخت درباره این نکات، در آینده باعث احساس ناکامی در انتخاب رشته و نداشتن انگیزه کافی در دوره تحصیل و به تبع آن انصراف از تحصیل در آن رشته  خواهد شد.

منبع : ایسنا

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: