کد خبر: ٢٠٨٩٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/03/18-١٦:٣٢

مدیرعامل انجمن دیابت خوزستان از ابتلای میانگین ۱۴ درصد افراد بالای ۳۰ سال در استان به دیابت خبر داد.

 

به گزارش آبادان خبر، رضا نظریان مدیرعامل انجمن دیابت خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان رتبه سوم دیابت در کشور را دارد، گفت: به طور میانگین ١۴ درصد جمعیت بالای ٣٠ سال استان به بیماری این بیماری مبتلا هستند.

او افزود: بیماری دیابت به دلیل ایجاد مشکلاتی در لوزالمعده (پانکراس) به وجود می‌آید، با توجه به اینکه بدن انسان به انرژی نیاز دارد، گاهی بدن انسان انسولین تولید نمی‌کند و یا انسولین تولید می‌شود، ولی جذب بدن نمی‌شود.

نظریان با بیان اینکه شایع‌ترین نوع دیابت شامل تیپ یک و تیپ ٢ است، اظهار داشت: دیابت تیپ یک در افراد زیر ٣٠ سال رخ می‌دهد و قشر جوان، نوجوان و کودک را مبتلا می‌کند و داروی اصلی این تیپ، تزریق انسولین است، ضمن اینکه ١٠ درصد دیابتی‌ها، به دیابت تیپ یک مبتلا هستند.

مدیرعامل انجمن دیابت خوزستان تصریح کرد: بسیاری از مردم گمان می‌کنند که دیابت، یک بیماری ارثی است یا به دلیل مصرف زیاد شیرینی‌ها به آن مبتلا می‌شوند در حالی که احتمال اثر این موارد در ابتلا به دیابت، زیر ١۰ درصد است و نقش چندان پررنگی در مبتلا شدن به دیابت ندارند. البته تغذیه نامناسب، کوتاهی در چکاپ‌های سلامت سالیانه، روند زندگی ماشینی و کاهش فعالیت‌های بدنی، عفونت‌ها و موارد ناشناخته دیگری نیز برای ابتلا به دیابت وجود دارد.

او ادامه داد: بیشتر مبتلایان به دیابت تیپ ٢، افراد بالای ۴۰ سال هستند. درمان اکثر این تیپ با استفاده از مصرف قرص است؛ ولی اگر درمان برای این گروه با قرص کنترل نشود پزشکان متخصص تزریق انسولین را شروع و تجویز می‌کنند.

نظریان بیان داشت: دیابت بارداری، نوع دیگر دیابت است، در بدن بعضی خانم‌ها بعد از هفته هجدهم بارداری هورمون‌هایی تشکیل می‌شود که می‌تواند سیستم انسولین بدن را مختل کند؛ در اکثر خانم‌ها این مشکل بعد از زایمان برطرف می‌شود، اما در بعضی‌ها اختلال در بدن باقی می‌ماند که دیابت بارداری گفته می‌شود.

مدیرعامل انجمن دیابت خوزستان افزود: از علائم خاص دیابت می‌توان به نوشیدن زیاد آب، پرخوری، تکرر ادرار، کاهش شدید وزن، تاری دید و خستگی مفرط اشاره کرد، ولی ممکن است یک فرد دیابتی باشد و هیچ علامتی هم نداشته باشد.

او اظهار کرد: آزمایش و بررسی‌های سلامت بدن به صورت سالیانه به خصوص کنترل قند خون یک ضرورت برای همه افراد است. در صورت کنترل نشدن دیابت، این بیماری می‌تواند منجر به سکته‌های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، قطع عضو و دیالیز شود و به همین دلیل بیماری دیابت ام‌الامراض یا اپیدمی قرن نامیده شده است.

نظریان با بیان اینکه در صورت تغذیه سالم، چکاپ‌های سلامت از طرف آزمایشگاه و ورزش منظم می‌توان تا ۸۰ درصد از ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری کرد، گفت:از هر ١٠ تا ۱۱ فرد بزرگسال ایرانی یک نفر مبتلا به دیابت است و متاسفانه خوزستان رتبه سوم ابتلا به بیماری دیابت را در کشور دارد، ١۶ درصد جمعیت شهری و ٨ درصد جمعیت روستایی استان به دیابت مبتلا هستند و در مجموع به طور میانگین ١۴ درصد جمعیت بالای ٣٠ سال استان خوزستان دیابت دارند که نکته بسیار حائز اهمیت و جدی است.

 

خوزستان،خبر خوزستان،اخبار خوزستان،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: