درحالی تغییر رنگ برخی از استان‌ها خبر از بهبود شرایط همه‌گیری پیک‌چهارم می‌دهد که نیم نگاهی به تعداد موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیانگر افزایش تعداد موارد فوتی در روزهای پیش رو است.

 

به گزارش آبادان خبر؛ درحالی آمار تعداد مبتلایان در سراسر کشور و مقایسه آنها با معیارهای رنگ‌بندی شهرستان‌ها خبر از بهبود نسبی شرایط در برخی مناطق می‌دهد که همین اطلاعات واقعیتی نگران کننده را نمایان می‌کند چون در چنین شرایطی 29 شهرستان به وضعیت قرمز کرونایی تغییر رنگ داده‌اند.

به این ترتیب علی‌رغم کاهش نسبی تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی می‌بینیم برخی مناطقی که در وضعیت نارنجی بوده‌اند اکنون وارد محدوده قرمز شده و این خبر باعث نگرانی ایجاد کانون‌های بحرانی تازه‌ای در گوشه و کنار کشور می‌دهد؛ بخصوص آن به گفته‌مسئولان اکنون 80 درصد موارد ابتلا با ویروس انگلیسی ثبت شده و درصورت ورود گونه جهش یافته هندی مشکلات بیشتری به سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل خواد شد.

بنابراین با استناد به تقسیم‌بندی شهرستان‌ها در شرایط همه‌گیری کرونا تعداد 124 مورد از شهرستان‌های قرمز کرونایی هفته گذشته با کاهش تعداد موارد ابتلا و تست‌های مثبت اکنون به رنگ نارنجی درآمده‌اند تا تنها 102 شهرستان‌ قرمز کرونایی در کشور وجود داشته باشد اما نگرانی اصلی اینجاست که در عین حال 29 شهرستان نارنجی کرونایی در هفته گذشته این هفته با تیره‌تر شدن اوضاع همه‌گیری اکنون در محدوده قرمز کرونا ثبت شده‌اند.

آمارهای معنادار در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی

نگاهی گذرا بر نقشه رنگ‌بندی کرونایی ایران نشان می‌دهد شهرستان‌های تازه قرمز شده عبارتند از دهاقان (اصفهان)، بوشهر، تنگستان و جم (بوشهر)، نهبندان (خراسان جنوبی)، ایذه و باغ‌ملک (خوزستان)، طارم و ماه‌نشان (زنجان)، خاش، زابل، زاهدان و نیک‌شهر (سیستان و بلوچستان)، خرامه‌، خرم‌بید، سپیدان، قیر و کارزین و مرودشت (فارس)، دهگلان و سقز (کردستان)، رودبار جنوب و عنبرآباد (کرمان)، روانسر (کرمانشاه)، باشت (کهگیلویه و بویراحمد)، کردکوی و کلاله (گلستان)، بستک، جاسک و میناب (هرمزگان) از امروز در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

از سوی دیگر همین آمارها تعداد شهرستان‌های نارنجی‌ کرونایی را 235 و 111 شهرستان را در محدوده زرد کرونا نشان می‌دهند تا به این ترتیب با افزایش تعداد مبتلایان سیستان و بلوچستان هیچ شهرستان آبی رنگ کرونایی در ایران نداشته باشیم.

برخی از کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به تعداد 29 شهرستان جدید که در محدوده قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند اعلام می‌کنند: بی‌توجهی به روند افزایشی تعداد مبتلایان و موارد بستری در شهرستان‌های یاد شده می‌تواند با توجه به منطقه قرار گیری آنها کانون‌های بحرانی تازه‌ای در کشور ایجاد کند که دوهفته آینده برای سیستم سلامت و بهداشت ایران دردسرساز خواهد شد.

البته این گروه تاکید می‌کنند که تغییر وضعیت شهرستان‌های سیستان و بلوچستان نیز کاملا معنادار و مهم است که باید در این زمینه مسئولان با دقت و جدیت شرایط جابجایی افراد دراین منطقه رصد و زیر نظر داشته باشند؛ چون احتمال ورود ویروس جهش یافته هندی وجود دارد.

رنگ‌بندی کرونایی چطور تعیین می‌شود؟

در فرمول وزارت بهداشت، بر اساس میزان جمعیت و تعداد بیمار و جمعیت بیماری که تست کرونایشان مثبت می‌شود، رنگ شهرها تعیین و اعلام می‌شود. این رنگ‌بندی برای مدیریت اوضاع همه‌گیری تعیین کننده است و البته هموطنان نیز می‌توانند با درنظر گرفتن شرایط رنگی محل اقامت خود نسبت به مدیریت رفتارهای روزانه خود سیستم نظام درمانی را همراهی کنند.

به هرحال سه معیار اصلی  برای رنگ بندی همه‌گیری در مناطق مختلف مطرح شده که یکی تعداد موردهای جدید به ازای 100 هزار نفر در دوهفته   گذشته، دوم درصد تست‌های مثبت در همین دوره و سوم تعداد موارد خودگزارش دهی بیماری است که دو معیار اول مهم‌تر و مرسوم ترند. به این ترتیب گاه برای تقسیم‌بندی مناطق سه رنگ سبز و زرد و قرمز و بعضا 4 رنگ سبز و زرد و نارنجی و قرمز استفاده شده است.

برای هر رنگ اقداماتی باید انجام شود تا مدیریت همه گیری به درستی صورت گیرد. مثلاً در شرایط قرمز بودن منطقه باید علاوه بر اقدامات معمول مانند ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی سفرها ممنوع شود، مراکز فروش در حداقل ممکن اجازه فعالیت داشته باشند، مدارس تعطیل شوند ارتباط مردم در حد خانواده محدود شود و افراد در خانه می‌مانند و...

این درحالی است که در کشورمان هم اکنون بیشتر با رنگ‌بندی‌های قرمز، نارنجی، زرد و آبی سروکار داریم که هرکدام به این ترتیب مشخص می شوند.

زرد: در منطقه یک یا بیشتر مورد بیماری تست پی‌سی‌آر دیده شده و خطر در حد قابل انتظار است. تعداد موارد جدید قطعی به ازای 100 هزار نفر 1 تا 9 مورد.

نارنجی:  تعداد موارد جدید قطعی 10 تا 24 به ازای 100 هزار نفر و روند کلی اپیدمی بالا رونده است.

قرمز: بیش از 25 مورد در روز به ازای 100 هزار نفر جمعیت و روند اپیدمی در حال ازدیاد است. از این واژه‌ها و کدبندی رنگ‌ها باید درست استفاده شود و اقدامات لازم برای هر وضعیت انجام گیرد و وقتی آمارها از محدوده زرد رنگ کمتر ثبت می‌شود شرایط منطقه به رنگ آبی اعلام خواهد شد.

شرایط شکننده و رعایت پروتکل‌ها تعیین کننده است

اگرچه کاهش شهرهای قرمز کرونایی هم اکنون باعث امیدواری مدیریت همه‌گیری در پیک‌چهارم و عبور از بحران است اما نباید فراموش کنیم هنوز آمارها در برخی مناطق در شرایط شکننده‌ای قرار دارند و با کوچکترین تغییری شاهد تغییر رنگ‌بندی خواهیم شد.

در این زمینه کارشناسان بهداشت و درمان تاکید دارند تا تثبیت شرایط لازم است هموطنان بیشتر از قبل نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه داشته باشند و با رعایت مسایل بهداشتی کادر درمانی که نزدیک به 15 ماه است بدون وقفه در مقابله با ویروس منحوس قرار دارند را یاری کنند.‌

 

هشت شهرستان مازندران همچنان قرمز هستند/ بازگشایی خودسرانه صنوف

 مازندران استان گردشگرپذیر و در مسیر تردد زائران علی بن موسی الرضا (ع) بوده که به دلیل این خصوصیت همواره محل تردد مسافران مقیم و گذری است. 

در سال جدید که محدودیت‌ها لغو شده بود، انبوهی از مسافران به مازندران سفر کردند و با خود سوعات کووید 19 نصیب مازنی‌ها کرده و کرونای انگلیسی به سوغات بردند.

متاسفانه لغو محدودیت‌ها همه شهرهای مازندران از وضعیت آبی، زرد به نارنجی و قرمز سوق داد و مسئولان مجبور به اعمال سختگیری‌های پیشگیرانه کردند که در این راستا صنوف و ادارات به صورت نیمه تعطیل و تعطیل درآمدند.

اکنون حدود چهار هفته از تعطیلی صنوف گروه دو و سه در استان می‌گذرد ولی محدودیت‌ها دیگر کسبه را خسته و نگران کرده و برخی از آنان مجبور با بازگشایی واحدهای کسبی خود کردند. این شب‌ها نیز در ایام لیالی قدر مردم کمتری از ترس شیوع کرونا در مکان‌های شلوغ تجمع نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند در منزل عبادات خود را اجرا کنند.

متاسفانه وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سواحل و شهرهای غربی مازندران به دلیل روزه خواری و عدم توجه به مسائل بهداشتی بسیار ناموزون است. خبرهای گزارشی از خبرنگاران تسنیم در شهرستان‌های مازندران حکایت از افزایش ورودی بیماران کرونایی در بخش‌های مختلف در ساعاتی از روزهای پایانی هفته در این مراکز را دارد.

در بسیاری مواقع که تعداد بیماران کرونایی افزایشی می‌شود، بیماران کرونایی در حیاط بیمارستان‌ها مداوا می‌شوند. عده ای نیز تشخیص می‌دهند که ادامه شرایط بیماری را در منزل سپری تا به وضعیت سالم برسند.

سید عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه همچنان اعتقاد به بیرون نیامدن مردم جز برای فعالیت‌های ضروری را تاکید داریم، افزود: امیدواریم بتوانیم با رعایت موازین بهداشتی، پیک چهارم کرونا را پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه در ایام عید فطر باید راههای مواصلاتی استان بسته باشد تا شاهد اتفاقات ناگوار شیوع کرونا در ایام نوروز نشویم، گفت: باید تلاش کنیم تا با مشارکت مردمی و نیروهای بسیجی، ویروس منحوس کرونا را در تابستان امسال ریشه کن کنیم.

شهرهای ساری، بهشهر، آمل، رامسر، بابلسر، گلوگاه، تنکابن  و چالوس در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و سایر شهرهای استان در وضعیت نارنجی و زرد هستند.

 

ثبات نسبی اما شکننده در تعداد مراجعان به مراکز غربالگری کووید 19 در سمنان

‌ آمارهای اعلامی از سوی مسئولان، گویای کاهش اندک تعداد بیماران بستری با تست مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان سمنان است و بر اساس آمار اعلام‌شده از مبتلایان کرونا در چند روز اخیر، به نظر می‌رسد ثباتی نسبی و البته شکننده در تعداد مراجعان به مراکز غربالگری کووید 19 در استان سمنان ایجادشده است.

آن‌گونه که رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفته است: در 48 ساعت گذشته تعداد 60 بیمار جدید در بیمارستان‌های مرکز و غرب استان سمنان بستری شدند که 17 نفر از این بیماران مربوط به شبانه‌روز گذشته بوده‌اند.

نوید دانائی با اشاره به اینکه تعداد مراجعان مشکوک به کرونا به بیمارستان‌ها و مراکز شناسایی کووید 19 در 6 شهرستان سمنان، دامغان، گرمسار، مهدی‌شهر، سرخه و آرادان در روزهای اخیر کمی کاهش یافته است؛ وضعیت موجود را بسیار شکننده توصیف و خاطرنشان کرد: متأسفانه با وجود همه تمهیدات اندیشیده شده، سرعت شیوع و ابتلا به کرونا در جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان همچنان بالاست و بیم آن می‌رود که با ساده‌انگاری وضعیت، دوباره وارد پیک جدیدی از بیماری کووید 19 شویم.

وی با تأکید بر لزوم ادامه همکاری شهروندان استان سمنان برای مهار موج سوم همه‌گیری کرونا در جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی این استان تصریح کرد: انتظار کادر بهداشت و درمان از مردم استان سمنان این است که نسبت به ادامه رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام بیشتری داشته باشند تا سرعت کنترل و مهار بیماری کرونا در این استان افزایش یافته و سریع‌تر به وضعیت با ثبات‌تر در این زمینه برویم.

 

شهرهای قرمز در آذربایجان‌غربی کاهش یافت

 سهل‌ انگاری و عادی انگاری کرونا در کشور و به طبع آن در استان سبب شد تا پیک چهارم کرونا بسیار خطرناک‌تر و طولانی‌تر از سه پیک گذشته باشد که تعطیلی و قرنطینه چهار هفته‌ای را تا به این‌جای کار با خود همراه داشته است و تا این لحظه به طور کامل از پیک چهارم گذر نشده بلکه فقط قله آن پشت سر گذاشته شده است.

رنگ‌بندی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی بار دیگر تغییر کرده و خوشبختانه تعداد شهرهای قرمز کاهش و تعداد شهرهای نارنجی افزایش یافته است و اغلب شهرهای کوچک و مرزی و استان نارنجی رنگ شده‌اند مانند پلدشت، چالدران، نقده، پیرانشهر، سردشت، تکاب و شاهین‌دژ اما دو کلان‌شهر ارومیه و خوی و نیز شهرهای نسبتاً پرجمعیت استان مثل سلماس، میاندوآب و مهاباد همچنان قرمز رنگ‌ هستند و متأسفانه درصد فوتی‌های بالایی دارند.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی خوی در گفت‌گو با تسنیم با ابراز رضایت از کاهش ورودی‌های کرونایی بیمارستان‌های این شهر گفت: در طی یک هفته اخیر هم از تعداد ورودی‌ها و هم تعداد بیماران سرپایی کاسته شده و سبب شده تا وضعیت پایداری ایجاد شود.

محمد ارزنلو با دعوت از شهروندان به استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی در تجمعات آینده اظهار داشت: اگر روند کاهشی کنونی ادامه داشته باشد در هفته آینده رنگ خوی هم از قرمز به نارنجی می‌تواند تغیر کند اما با این حال نباید شهروندان در تجمعات شب‌های قدر و نیز عید فطر اجرای پروتکل‌های بهداشی را فراموش نکنند.

وی در خصوص تجمع تعدادی از بازارین خوی برای نقض قانون قرنطینه و بازگشایی مغازه‌ها در شرایط قرنطینه تصریح کرد: درست است که کرونا برخی مشکلات اجتماعی و اقتصادی دارد اما باید به این نکته توجه کرد که در صورت ابتلا، هزینه‌های درمان و سایر موارد بسیار بیشتر است و بی تردید تا پایان‌ قرنطینه، تمامی مردم باید دستورالعمل‌های ستاد کرونا را اجرا کنند.

آمار مبتلایان به کرونا خوشبختانه بار دیگر به زیر یک هزار نفر رسیده و مطابق آمار اعلامی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه 750 نفر در استان به بیماری کرونا در روز یک‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه مبتلا شدند تا مجموع مبتلایان به کرونا در استان به 155 هزار 299 نفر برسد.

بستری‌های آذربایجان‌غربی برای دومین روز پیاپی در کانال هزار و 200 نفری است و نسبت به روزهای گذشته کاهش حدوداً 100 تختی را ثبت شده که بر این اساس یک هزار و 294 نفر بستری حاد سندرم تنفسی و 564 بستری مشکوک ثبت شده است که 103 مورد در ارومیه، 34 مورد در خوی، 26 مورد در میاندوآب و 24 مورد در بوکان آمار بستری روزانه بوده اما در کل با وجود بالا بودن باید امیدوار به کاهش این ارقام در روزهای آینده بود.

فوتی‌های کرونایی آذربایجان‌غربی بار دیگر بالا گزارش شده و بر همین اساس 21 نفر در روز یک‌شنبه در استان جان خود را در اثر کرونا از دست داده‌اند تا در مجموع چهار هزار 244 مورد فوتی کرونایی در استان وجود داشته باشد به‌طوری که 10 نفر در ارومیه، دو نفر در مهاباد و یک در شهرهای خوی، تکاب، ماکو، چالدران، چایپاره، شاهین‌دژ میاندوآب، اشنویه و بوکان فوتی کرونایی گزارش شده است.

 

شهرستان‌های قرمز کرونایی استان بوشهر 30 درصد افزایش یافت

 بیش از 14 ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و در این مدت ویروس کرونا در وضعیت‌ها و گونه‌های مختلف خودش را نشان داده که این روزها مردم درگیر مقابله با ویروس‌های جهش یافته انگلیسی، هندی، آفریقایی هستند.

استان بوشهر در موج نخست ویروس کرونا با رعایت همه جانبه دستورالعمل‌های بهداشتی خوش درخشید و از اسفند سال 1398 تا خرداد سال 1399 دارای کمترین مبتلا، بستری و فوتی بود.

در موج دوم این ویروس از خرداد ماه تا اواخر تابستان سال قبل، با ساده‌انگاری، شاهد افزایش مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی بودیم که این موج هم در فصل پاییز سال قبل کنترل و مهار شد.

 تا اسفند ماه سال قبل این استان دارای کمترین مبتلا و بستری بود که در فروردین امسال با شیوع ویروس جهش یافته، موج چهارم رقم خورد و مجدداً بیمارستان‌ها مملو از بیماران کرونایی شد و فوتی‌ها در ماه گذشته افزایش یافت که تاکنون ادامه دارد.

استان بوشهر تا این هفته دارای 7 شهرستان نارنجی و 3 شهرستان قرمز بود که با افزایش بستری‌ها، وضعیت قرمز شهرستان‌ها از 30 درصد به 60 درصد افزایش یافت و شهرستان‌های نارنجی با 30 درصد کاهش به 40 درصد رسید.

اکنون شهرستان‌های بوشهر، تنگستان، جم، دشتستان، گناوه و دشتی در شرایط قرمز و 4 شهرستان کنگان، دیر، عسلویه و دیلم در وضعیت نارنجی قرار دارند که نیاز به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده مکرر از ماسک، پرهیز از دورهمی و مراسم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه مدافعان سلامت در بخش‌های عادی سرپایی، ویژه و بخش اورژانس بیمارستان‌های استان در حال خدمات‌دهی به بیماران کرونایی هستند اظهار داشت: مدافعان سلامت همچنان با زبان روزه به بیماران کرونایی خدمت می‌کنند و اکنون بیش از 89 درصد تخت‌های بخش کرونایی بیمارستان‌ها اشغال است.

سعید کشمیری تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر را 423 نفر دانست و افزود: روز گذشته 73 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند و تعداد بستری‌ها به 423 نفر رسید.

وی با اشاره به اینکه 49 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند خاطر نشان کرد: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 18 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.‌

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر فوتی‌های کرونایی این استان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: تاکنون یک‌هزار و 57 نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

کشمیری با تأکید بر توجه ویژه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای مصون ماندن از بیماری کرونا گفت: برای کاهش بیماران و فوتی‌های کرونایی باید جدی‌تر به شیوه نامه‌های بهداشتی عمل و از دورهمی‌های خانوادگی پرهیز کرد.

 

7 بیمار دیگر در استان هرمزگان قربانی ویروس کرونا شدند

 در هفته اخیر آمارها بیانگر افزایش نسبی بیماران جان باخته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان هرمزگان است. 

از سویی میزان افراد بستری و افراد با وضعیت وخیم نیز در استان هرمزگان افزایش یافته است و آن‌طور که اعلام شده هفته‌های آینده شرایط استان به کلی دگرگون می‌شود و روزهای سختی در انتظار خواهد بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در روز گذشته شاهد افزایش موارد جان باخته و بستری در سطح بیمارستان‌های استان‌ بودیم. 

وی افزود: از ابتدای کرونا تا کنون در هرمزگان بیش از 236 هزار مورد تست کرونا گرفته شده و تست گیری از افراد مشکوک به کرونا در استان افزایش یافته است. 

دکتر فاطمه نوروزیان گفت: در حال حاضر 427 بیمار در بیمارستان‌های استان‌ بستری شده‌اند که از این تعداد 71 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند. 

وی تصریح کرد: متاسفانه افراد با وضعیت وخیم نیز در استان در حال افزایش هستند و هم اکنون 15 بیمار با شرایط سخت و وخیم بستری هستند. 

نوروزیان گفت: در شبانه روز گذشته متاسفانه 7 بیمار دیگر شامل 1 زن و 6 مرد در محدوده سنی 46 تا 95 سال در شهرستان‌های بندرعباس، بستک،بندرخمیر و میناب جان خود را از دست دادند و شمار جان باختگان کرونایی در استان به رقم 1160 نفر رسید. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: 6388 بیمار در قرنطینه خانگی به سر می‌برند که نسبت به بیماران بستری شرایط پایدارتری دارند و از حال عمومی مناسبی برخوردارند. 

 

مرگ و میر ناشی از کرونا در استان ایلام افزایش یافت

 محمد کریمیان روز دوشنبه از افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در استان ایلام خبرداد و اظهار داشت: در هفته‌های اخیر شاهد افزایش تعداد فوتی‌های کرونا در استان هستیم و در 24 ساعت گذشته یک مورد فوتی ثبت شده و مجموع فوتی‌ها در استان تا این لحظه 752 نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت:  اکنون استان ایلام با 5.1 به ازای هر 100 هزار نفر در رتبه یازدهم ابتلا به کرونا در کشور قرار دارد.

وی گریزی به آمار تفکیلی شهرستان‌های استان ایلام از نظر تعداد ابتلا و بستری به کرونا داد و افزود: دهلران 2 هزار و 773، آبدانان سه هزار و 888 نفر، دره شهر 2 هزار و 573 نفر، بدره هزار و 752 نفر، ملکشاهی 921 نفر، سیروان 818 نفر، چرداول 2 هزار و 228 نفر، مهران، هزار و 622 نفر، هلیلان 670 نفر و چوار 399 نفر و  بیشترین میزان ابتلا تاکنون در استان، مربوط به شهرستان ایلام با 15 هزار و هشت نفراست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: در 24 ساعت گذشته 136 ابتلای جدید شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به 36 هزار و 370 نفر افزایش یافته است.

 کریمیان یادآور شد: طی 10 روز گذشته 622 نفر به دلیل کرونا در بیمارستان های استان بستری شده اند که معادل سه ماه آخر سال قبل بوده است.

وی اضافه کرد: شهرستان‌های جنوبی( دهلران، مهران، آبدانان و دره‌شهر) در پیک چهارم کرونا بیشتر از سایر مناطق دچار مشکل شده‌اند.

 

 سقز و دهگلان قرمز شدند 

فرزین رضاعی به تشریح آخرین وضعیت کرونا در استان پرداخت و اظهار داشت: طبق رنگ‌بندی جدید کرونایی، شهرستان‌های "دهگلان و سقز" از امروز در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های دیواندره از قرمز به نارنجی و مریوان از نارنجی به زرد تغییر وضعیت داده است، افزود:  شهرستان‌های "سنندج، قروه و بانه" نیز همچنان در وضعیت قرمز کرونایی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: همچنین شهرستان‌های بیجار و کامیاران در وضعیت نارنجی و سروآباد نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

گفتنی است؛ روز گذشته سنندج با 256 نفر، سقز 76 نفر، مریوان 31 نفر، قروه 50 نفر، بیجار 36 نفر، کامیاران 24 نفر، دیواندره 9 نفر، بانه 41 نفر، دهگلان 8 نفر و سروآباد با 1 نفر جمع بیماران مبتلای بستری شده در بیمارستان‌های کردستان را تشکیل می‌دادند.

جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی در شهرستان‌های استان کردستان در حالی‌ست که روز گذشته شهرستانی همچون دهگلان 8 بستری داشته که قرمز شده، دیواندره با 9 بستری از قرمز به نارنجی و مریوان با 31 بیمار بستری از نارنجی به زرد تغییر وضعیت داده است‌.

 

بیش از 12300 نفر در استان بوشهر علیه بیماری کرونا واکسینه شدند

عبدالمحمد خواجه‌ئیان با اشاره به شناسایی 308 بیمار کرونایی در شبانه‌روز گذشته اظهار داشت: تعداد بیماران کرونایی در استان بوشهر دارای شیب نزولی است ولی برخی شهرستان‌های 10 گانه استان صعودی ارزیابی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به افزایش شهرستان‌ها با شرایط قرمز کرونایی افزود: تا روز گذشته شهرستان‌های گناوه، دشتستان و دشتی در وضعیت قرمز بود و اکنون 3 شهرستان بوشهر، تنگستان و جم به این مجموعه افزوده شد و شهرستان‌های دیلم و دیر و کنگان نارنجی و عسلویه نیز دارای شرایط نارنجی هستند.

وی، تعداد فوتی‌های استان بوشهر در هفته گذشته به سبب ابتلا به کرونا را 58 نفر دانست و بیان کرد: این میزان فوتی در هفته ماقبل آن 45 نفر و در هفته آخر اسفند 7 نفر ثبت شد که افزایش فوتی‌ها به سبب روند صعودی بستری‌های کرونایی بوده است.

رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر، اجرا طرح شهید سلیمانی را بسیار مهم برای کنترل و مهار بیماری کرونا دانست و تصریح کرد: خدمات سپاه، بسیج جامعه پزشکی، هلال احمر و داوطلبان بسیجی در اجرا طرح شهید سلیمانی ستودنی است چراکه با اجرا این طرح زمستان گذشته تعداد بیماران کرونایی به شدت کاهش یافت.

خواجه‌ئیان با اشاره به آغاز مرحله پنجم طرح شهید سلیمانی در نقاط مختلف از جمله استان بوشهر گفت: آمادگی لازم برای همکاری کادر بهداشتی و درمانی در اجرا طرح شهید سلیمانی وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان آمار اجرا طرح شهید سلیمانی در گام چهارم خاطر نشان کرد: با فعال شدن تیم‌های مراقبت و رهگیری، مراقبت در منزل، نظارتی و تیم‌های حمایتی 72 هزار مورد ره‌گیری، 12 هزار تست تشخیص سریع، 28 هزار نفر در منزل ایزوله شدند و یک‌هزار و 114 نفر هم مورد مراقبت ویژه قرار گرفتند.

وی، از اجرا 16 هزار بازدید مشترک خبر داد و تصریح کرد: در اجرا طرح شهید سلیمانی ضمن گندزدایی مکان‌های آلوده، یک‌هزار و 36 اخطار و معرفی به دستگاه قضایی انجام و 641 واحد متخلف هم پلمب شد.

‌‌رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر به اجرا طرح واکسیناسیون پرداخت و گفت: تاکنون 12 هزار و 300 نفر واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که این مجموعه شامل کادر درمان و بهداشت، افراد آسیب‌پذیر در حوزه جانبازان، خانواده معظم شهدا، دانشجویان، پاکبانان ،بیماران تالاسمی، کلیوی و دیگر افراد در معرض خطر است.

خواجه‌ئیان با اشاره به اجرا فاز بعدی واکسیناسیون کرونا خاطر نشان کرد: در اجرا این فاز که سالمندان بالای 80 سال واکسن کرونا دریافت می‌کنند در استان بوشهر 11 هزار 580 نفر مشمول دریافت واکسن می‌شوند که از سه‌شنبه گذشته تاکنون افزون بر 600 نفر واکسن دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه واکسیناسیون در فضای باز و برخی هم در خودرو شخصی سالمندان انجام شده تصریح کرد: بیماران مزمن از جمله تالاسمی و دیالیزی واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و اکنون تزریق واکسن به 250 نفر دارای بیماری بدخیم آغاز شده است.

وی، با اشاره به ورود محموله جدید واکسن کرونا افزود: بر اساس سند ملی واکسیناسیون و طبق لیست پس از  ارائه کارت شناسایی معتبر و احراز هویت واکسن تزریق می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر با بیان اینکه مرحله پنجم طرح شهید سلیمانی با همکاری بسیج جامعه پزشکی، هلال احمر، سپاه و مراکز بهداشتی اجرا می‌شود افزود: در اجرا این طرح تیم‌های مراقبت و رهگیری، مراقبت در منزل، تیم‌های نظارتی و حمایتی فعال شده‌اند.

 

شیب نزولی نسبی مبتلایان به کرونا در کاشان/وضعیت به نارنجی کرونایی تغییر یافت

مهدی دلاوری با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته 50 بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد 43 بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان و هفت نفر نیز در بیمارستان سیدالشهداء آران و بیدگل بستری شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان  با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل یک و حداکثر 91 سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیماران بستری شده در بیمارستان سیدالشهداء 34 سال و حداکثر 84 سال است که نشان می‌دهد که ویروس کرونا در این مقطع زمانی محدود به سن و سال نیست.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون 303 بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد 254 بیمار در شهرستان کاشان و 49 بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری هستند.

وی از بستری 51 بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی 24 ساعت گذشته متأسفانه یک بیمار خانم 87 ساله و یک بیمار آقا 86 ساله در شهرستان کاشان جان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 154 مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته 411 نفر و میزان پذیرش در مرکز بستری موقت به 466 بیمار می‌رسد که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان ضمن اشاره به آخرین به روزرسانی وزارت بهداشت در زمینه رنگ‌بندی کرونا در کشور افزود: در آخرین به روزرسانی کاشان با بهتر شدن شرایط به نارنجی کرونایی تغییر وضعیت داد و آران و بیدگل همچنان در وضعیت قرمز ماند.

 

آمار فوتی‌های کرونا در همدان همچنان بالا است

 با گذشت بیش از یک ماه از آغاز موج چهارم کرونا در استان همدان هنوز شدت فوت بیماران کرونایی کاهش نیافته و همچنان شاهد آمار دو رقمی مرگ‌های روزانه در استان هستیم.

یک هزار و 969 بیمار مبتلا به کرونا در همدان جان خود را از دست داده‌اند.

دکتر محمد طاهری اظهار داشت: در طول 24 ساعت گذشته 431 بیمار جدید مبتلا به کرونا در بخش بستری و سرپایی استان شناسایی شده است.

وی افزود: از ابتدای اپیدمی تاکنون 38 هزار و 160 بیمار کرونایی در بخش سرپایی و 15 هزار و 422 بیمار در بخش بستری ثبت شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: در شبانه روز گذشته 845 بیمار حاد تنفسی و مشکوک به کرونا به مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان مراجعه کردند که 207 نفر از مراجعان در بخش عادی بیمارستان‌ها بستری شدند.

طاهری افزود: در حال حاضر 13 بیمار مبتلا به کووید 19 در بخش آی سی یو مراکز درمانی بستری هستند و وضعیت جسمی 66 بیمار وخیم گزارش شده است.

وی درباره وضعیت کرونا در شهرستان‌های استان گفت: شمار بیماران کرونایی از ابتدای اپیدمی تاکنون در بیمارستان‌های اسدآباد 648 بیمار، بهار 849، تویسرکان 933، رزن 674، درگزین 249، فامنین 286 و کبودرآهنگ 929 بیمار گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: تاکنون دو هزار و 784 بیمار کرونایی در ملایر، دو هزار و 30 نفر در نهاوند و پنج هزار و 662 نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده‌اند.

 

بستری 135 بیمار در مراکز درمانی البرز/ 17 نفر در 24 ساعت گذشته فوت کردند

 محمد فتحی با اشاره به آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان البرز اظهار داشت: مجموع کل موارد بستری شامل قطعی‌، محتمل و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز به 40 هزار و 185 نفر رسیده است.‌

وی با بیان این که در حال حاضر تعداد 981 نفر شامل موارد قطعی ، محتمل و مشکوک‌، در مراکز درمانی بستری هستند افزود: از این تعداد ، ابتلای 516 نفر به بیماری کووید 19، تا این تاریخ قطعی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با اشاره به اینکه متاسفانه در 24 ساعت گذشته 17 بیمار کووید 19 جان خود را از دست دادند، تصریح کرد: مجموع جان باختگان این بیماری در استان به 3614 نفر رسیده است. خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تا کنون 35 هزار و 582 از مراکزدرمانی ترخیص شده اند.

فتحی با بیان اینکه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی همچنان باید با جدیت پیگیری شود، تصریح کرد‌: روند مراجعت به مراکز درمانی و بهداشتی استان البرز به صورت ثابت است.

 

بیرجند در وضعیت بحرانی شیوع کرونا قرار دارد/ پوشش کامل واکسیناسیون پرسنل درمان در خراسان جنوبی

آخرین نقشه وضعیت کرونا (سفید، زرد، نارنجی و قرمز) شهرستان های خراسان جنوبی  (مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) حکایت از جولان این ویروس هزار چهره می دهد.

در حال حاضر شهرستانهای بیرجند ونهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پر خطر) قرار دارند و شهرستانهای فردوس،طبس،قائنات،زیرکوه، سربیشه نقاط نارنجی ( پرخطر )هستند.

بر اساس این گزارش نقاط زرد با خطر متوسط شهرستانهای بشرویه،سرایان،درمیان،خوسف در نقشه جلب نظر می کند ونقاط آبی( خطرکم) و هیچ نقطه کم خطر در استان خراسان جنوبی وجود ندارد.

 احتمال تغییر روزانه این نقشه با توجه به میزان بیماران با نشانه های حاد تنفسی در شهرستان ها ممکن است و  شهرستان بیرجند در وضعیت بحرانی شیوع کرونا قرار دارد، اما نحوه اجرایی محدودیت ها همچنان همانند شهرهای قرمز خواهد بود.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودرمانی بیرجند با اشاره به وضعیت واکسیناسیون علیه بیماری کرونا در خراسان جنوبی گفت: 16 هزار و855 دز از واکسن به استان وارد شده است که از این تعداد9 هزار و887دز  تا 12 اردیبهشت ماه به افراد واجد شرایط بر اساس برنامه راهبردی در گروه اول و گروه دوم تزریق شده است.

 شریف زاده اظهارکرد: تعداد کل افرادی که تاکنون یک نوبت واکسن دریافت کردند 8هزار و58 نفر هستند.

وی بیان کرد: تقریبا پوشش واکسیناسیون پرسنل درمان به صددرصد نزدیک شده و برای قالب افرادی که تمایل به تزریق واکسن داشته اند واکسیناسیون انجام شده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری وکنترل کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودرمانی بیرجند گفت: در حوزه بهداشت نیز تا پایان هفته آینده کسانی که تمایل به واکسیناسیون داشته باشند واکسیناسیون را کامل خواهیم کرد.

 شریف زاده با بیان اینکه واکسیناسیون سالمندان هم در هفته جاری آغازشده و در هفته آینده هم ادامه خواهد یافت اظهارکرد: در ابتدا گروه سنی بالای 80 سال و بعد از آن گروه سنی پایین تر در دستور کار تلقیح واکسن قرار خواهند گرفت.

خبردرحال تکمیل است... .


 

 

آبادان خبر،آبادان نیوز،سلامت،کرونا،استان ها

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: