کد خبر: ١٩٣٨١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/01/24-١٣:٤٣

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در حال حاضر ۲ هزار بیمار در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند که یک هزار و ۶۰۰ نفر از این تعداد در بخش‌های عادی و ۴۰۰ نفر در بخش‌های ویژه تحت مراقبت هستند و ما نگران بیمارانی هستیم که در بخش ویژه بستری هستند.

 

به گزارش آبادان خبر، دکتر فرهاد سلطانی با اشاره به غالب بودن ویروس انگلیسی در خوزستان، اظهار کرد: کرونا واریانت‌های مختلفی از خود نشان می‌دهد و شاید شاهد واریانت‌های بعدی نیز باشیم.

 وی افزود: پیک سوم بیماری در خوزستان از نیمه بهمن ماه آغاز شد که در اواسط اسفندماه سنگین شد و در تعداد تخت در مضیقه بودیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: همچنان آمار مراجعه بیماران به بیمارستان‎ها بالا است؛ در ابتدا تنها در جنوب خوزستان درگیری زیاد بود اما به تدریج، گرفتاری در شمال و شرق استان نیز افزایش یافت.

وی افزود: در حال حاضر ۱۶ شهر خوزستان در وضعیت قرمز و ۹ شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند. شهرهای نارنجی، شهرهای کوچکی هستند و بیشتر بیماران این شهرستان‌ها در بیمارستان‌های شهرهای بزرگ بستری می‌شوند و در اصل شاید این شهرها نیز نارنجی نباشند. در مجموع، کل استان خوزستان و کشور، در بحران قرار دارد.

سلطانی گفت: از روز اول شیوع بیماری گفتیم که سرایت این بیماری از طریق فرد به فرد، ترشحات تنفسی و سطوح آلوده است بنابراین راه‌های کنترل برای پیشگیری از انتقال بیماری که درمان اختصاصی و قطعی نیز برای آن وجود ندارد، تنها رعایت پروتکل‌های بهداشتی یا واکسیناسیون جمعیت زیادی از کشور است اما تاکنون حتی یک درصد از جمعیت کشور نیز واکسینه نشده‌اند.

وی با اشاره به وضعیت بیماری در کل کشور، تصریح کرد: شاید برنامه‌ها به درستی اجرا نشده و این امر، کل کشور را درگیر کرده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بیشترین فشار بیماری در پیک آخر بود و دچار کمبود تخت، تجهیزات و منابع انسانی بودیم. تعداد بی‌شماری بیمار به اورژانس بیمارستان رازی اهواز مراجعه می‌کردند و مجبور شدیم بیمارستان امیرالمومنین(ع) را نیز با تمام ظرفیت در اختیار این بیماران قرار دهیم.

وی افزود: اکنون در اهواز ۹ بیمارستان در حال ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا هستند. در شهرستان‌ها نیز بیمارستان‌های دانشگاهی علاوه بر بیماران مبتلا به کرونا به بیماران دیگر نیز خدمات ارائه می‌دهند.

سلطانی با بیان اینکه ۲۰ تا ۲۵ درصد بیماران شرایطی پیدا می‌کنند که باید در ICU بستری شوند، بیان کرد: بیشتر مشکل ما در خصوص بیماران بدحال است زیرا از نظر تخت عادی شرایط بهتری داریم اما نمی‌توانیم به راحتی ICUها را گسترش دهیم پس باید کاری کنیم که بیماران کمتری به سمت نیاز به بستری در ICU بروند.

وی افزود: در این راستا پیش ICU را راه‌اندازی کرده‌ایم تا پیش از رسیدن بیماران به مرحله بستری در بخش‌های مراقبت ویژه، کارهای مورد نظر برای آن‌ها انجام شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای کنترل شرایط، ادامه داد: ظرفیت‌سازی برای ایجاد تخت، افزایش بخش‌های بیماران مبتلا به کرونا، جابه‌جایی نیروهای پرستاری، لغو مرخصی پرسنل، لغو عمل‌های الکتیو و فعال‌سازی کلینیک‌های تنفسی، برخی از اقدامات در راستای کنترل شرایط بوده است.

وی با اشاره به تزریق زودهنگام داروی رمدسیور برای بیماران مبتلا به کرونا گفت: برای این بیماران پرونده بستری موقت تشکیل داده‌ایم و روزانه و وضعیت بالینی بیماران بررسی می‌شود تا در صورت نیاز، سریع بستری شوند. همه این اقدامات برای آزادسازی تخت بیشتر بود و با این اقدامات توانستیم به درستی پاسخگوی نیاز مراجعین باشیم.

سلطانی افزود: در این مدت، دستگاه های اکسیژن‌ساز به شدت تحت فشار بودند و مستهلک می‌شدند و آسیب می‌دیدند. با توجه به اینکه تنها راه درمان بیماران مبتلا به کرونا اکسیژن است، در این مدت نیروهای تاسیسات به شدت درگیر بودند و مجبور بودیم مصرف اکسیژن را مدیریت کنیم.

وی با تأکید بر خودداری از انجام عمل‌های زیبایی در چنین شرایطی گفت: عمل‌های زیبایی مانند کاشت مو و عمل بینی در زمان دیگری باید انجام شود زیرا شاهد ابتلا و مرگ یک زن پس از انجام عمل بینی بوده‌ایم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تأکید بر لزوم پرهیز از حضور در تجمعات تصریح کرد: مراسم را می‌توان بعد از شرایط کرونا برگزار کرد. مردم باید بدانند یکی دو هفته پس از حضور در تجمعات باید منتظر ابتلا باشند. مشاهده کردیم که چند روز پس از تعطیلات نوروزی و دید و بازدیدها، آمار بیماری که رو به کاهش بود، ناگهان افزایش یافت.

سلطانی ادامه داد: از بیماران خواهش می‌کنیم قرنطینه خانگی را رعایت کنند. برخی بیماران شرایط خوبی دارند و قرنطینه خانگی را رعایت نمی‌کنند در حالی که بیماران باید حداقل به مدت ۱۴ روز قرنطینه شوند. افرادی که سرفه زیادی دارند نیز باید بیش از این مدت، قرنطینه شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲ هزار بیمار در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند که یک هزار و ۶۰۰ نفر از این تعداد در بخش‌های عادی و ۴۰۰ نفر در بخش‌های ویژه تحت مراقبت هستند و ما نگران بیمارانی هستیم که در بخش ویژه بستری هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: امیدواریم مردم بیشتر رعایت کنند تا به شرایط عادی برگردیم. موارد مرگ جوانان و زنان باردار را داشته‌ایم. فوت زنان باردار شاخص توسعه و بهداشت یک جامعه است و می‌تواند سیستم بهداشتی و درمانی را تحت تاثیر قرار دهد.

سلطانی بیان کرد: درمان را برابر پروتکل‌ها انجام می‌دهیم البته هیچ کدام اثربخشی صددرصدی ندارند و چاره‌ای جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداریم.

وی با اشاره به عوارض اشعه در انجام سی‌تی‌اسکن برای بیماران افزود: مقوله‌ای به عنوان اقتصاد درمان یا اقتصاد سلامت داریم و در صورتی که انجام کاری لزوم نداشته باشد، نباید انجام شود. در یکی از بازدیدهایی که در روزهای گذشته از یکی از شهرستان‌ها داشتم مشاهده کردم که در یک روز برای ۱۶۰ بیمار سی‌تی‌اسکن انجام شده بود و تنها ۲۶ نفر از این افراد بستری شده بودند و این مساله نشان می‌دهد برای تعداد زیادی از افراد سی‌تی‌اسکن بدون نیاز انجام شده است.

وی ادامه داد: انجام این همه سی‌تی‌اسکن در یک روز، نه تنها دستگاه را مستهلک می‌کند بلکه اشعه آن نیز عوارضی برای فرد دارد. افرادی که در سیستم درمان هستند نباید برای انجام سی‌تی‌اسکن، پزشکان را تحت فشار قرار دهند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: سی‌تی‌اسکن برای تشخیص بیماری استفاده نمی‌شود و تنها برای مشاهده شدت بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ سی‌تی‌اسکن تنها برای افرادی که در فعالیت معمولی دچار تنگی نفس می‌شوند یا اکسیژن خون آن‌ها کمتر از ۹۰ درصد است، باید انجام ‌شود.

وی با اشاره به معیارهای بستری بیماران گفت: تنگی نفس، افت اکسیژن و تغییر سطح هوشیاری منجر به بستری بیماران می‌شود اما سایر عوامل مانند کاهش بویایی، مشکلات گوارشی و موارد دیگر نیاز به بستری ندارد.

سلطانی بیان کرد: با توجه به حجم زیاد مراجعه‌کنندگان، تعداد پزشکان متخصص به ویژه در شهرستان‌ها کم است که این مساله در شیوع کووید – ۱۹، نمود بیشتری پیدا کرده است.

آبادان خبر،آبادان نیوز،کرونا،خوزستان،خبر خوزستان،اخبار خوزستان
منبع:ایسنا
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: