کد خبر: ١٥٠٩٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/06/04-٢٠:٥٦

آمار فوت شدگان براثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ که طی هفته‌های گذشته در فارس به اعداد ۲ رقمی و بسیار نگران کننده رسیده بود، طی روزهای اخیر دوباره تک رقمی شده است اگرچه صاحب‌نظران همچنان نگران روند شیوع بیماری هستند.

 

به گزارش آبادان خبر ، استان فارس از ابتدای شیوع بیماری کووید۱۹ تا اواخر خردادماه، شرایط مناسبی را به واسطه اعمال زودهنگام اقدامات مقابله‌ای و کنترلی در حوزه‌های مختلف موثر بر افزایش شیوع ویروس کرنا، برای خود رقم زد؛ اما از روزهای ابتدایی مردادماه، شاهد افزایش بطئی موارد ابتلا و بستری بودیم به طوریکه وضعیت فارس قرمز شد.

طی یکماه گذشته، فارس تجربه‌ی تلخی را از افزایش موارد بستری، بیماران با حالت وخیم جسمی و بالا رفتن تعداد موارد فوت بر اثر کووید۱۹، تجربه کرد؛ روزهایی که بعضا، فشار مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها، از تعداد تخت‌های پیش‌بینی شده بیشتر بود و مسئولان را وادار به جلب همکاری بخش خصوصی و راه‌اندازی بیمارستان پشتیبان با همکاری سپاه پاسداران کرد.

طی روزهای سخت شیوع کروناویروس، عدد تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی به ۱۲۰ نفر در روز رسید و بخشی از بیماران نیز، ترجیح دادند در خانه بستری شوند و برخی نیز راهی مراکز درمانی خصوصی شدند. اگرچه به گفته مسئولان، شمار بیماران نیازمند بستری کرونا هیچ زمانی نسبت به تخت‌های موجود پیشی نگرفت.

یکی دیگر از نکات نگران کننده در آمارها، افزایش شمار بیماران نیازمند خدمات تخصصی و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بود که این امر، افزایش شمار فوت شدگان را به همراه داشت و این آمار را تا نزدیک عدد ۲۰ هم در بعضی روزها کشید.

اگرچه به گفته‌ی جانشین استاندار در ستاد مقابله با کرونای استان فارس، ۹۰ درصد از کُل مبتلایان به کووید۱۹ در این استان، بهبود پیدا می‌کنند؛ آماری که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم پیش از این اعلام کرده بود.

عبدالرضا قاسمپور تاکید کرده است که آمار مبتلایان، بستری شدگان و فوت شدگان بیماری کووید۱۹ در فارس به نسبت میانگین کشوری، همچنان پائین‌تر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم پیش از این به خبرنگاران گفته بود که علیرغم ابتلای حدود ۱۶۰۰ نفر از کارکنان بهداشتی و درمانی در فارس، فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده است؛ اما یک روز بعد از این، خبر شهادت یکی از پزشکان در شهرستان لامرد، منتشر شد.

علی اکبری که در جمع خبرنگاران تاکید کرده بود، علت مرگ ۲ پزشک در شیراز که قبلا اعلام شده بود براثر کروناویروس بوده، ابتلا به این بیماری مهلک ثبت نشده است.

اکبری یکی از موضوعاتی را که نشان‌دهنده توان فوق تخصصی استان فارس در حوزه درمان است را، پائین بودن آمار فوت شدگان ناشی از کرونا به نسبت میانگین کشوری و شمار کادر بهداشتی و درمانی مبتلا به کووید ۱۹ و شهادت سربازان خط مقدم جبهه دفاع از سلامت این استان اعلام کرده بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سه شنبه ۴ شهریور، در جمع خبرنگاران، کاهش تعداد فوت شدگان ناشی از کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته را اعلام و اضافه کرد: طی این مدت متاسفانه شاهد فوت ۵ هموطن دیگر بودیم.

عبدالرسول همتی آمار کل فوت شدگان براثر کروناویروس در شیراز را ۳۵۸ نفر اعلام و اضافه کرد: این تعداد در استان فارس ۷۶۹ نفر است.

او یکی از دلایل موثر بر تعداد موارد مثبت کرونایی در فارس را بالا بودن تعداد تست‌های آزمایشگاهی اعلام و خاطرنشان کرد که از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون بیش از ۲۴۶ هزار نمونه آزمایشگاهی از افراد بیمار و علامت دار تهیه شده که از این تعداد ۴۱ هزار و ۴۱۹ مورد مثبت بوده است.

همتی یادآور شد که در زمینه تعداد فوت شدگان ناشی از کووید۱۹، بعد از شیراز که حدود نصف آمار را به خود اختصاص داده است، شهرستان‌های مرودشت با ۵۰ و کازرون با ۳۵ مورد فوتی قرار دارند.

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز، شمار فوت شدگان در داراب، آباده، لامرد، قیروکارزین و کوار را به ترتیب ۱۸، ۱۶، ۱۵، ۱۴ و ۱۰ نفر اعلام و اضافه کرد که در بقیه شهرستان‌ها به جز، فسا، جهرم و لارستان، عدد فوت شدگان کمتر از ۱۰ نفر بوده است.

همتی تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های مرجع استان فارس را اکنون ۷۴۵ نفر ذکر و خاطرنشان کرد که تعداد بیماران بدحال بستری در بخش مراقبت ویژه بیمارستان‌های فارس ۸۷ نفر اعلام شده است.

رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک و شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون، مهمترین نکات موثر بر قطع زنجیره انتقال بیماری کروناویروس است.

 

منبع:ایسنا

 

 

اخبار آبادان،آبادان نیوز،آبادان خبر،ویروس کرونا،دانشگاه علوم پزشکی شیراز،ستاد مقابله با کرونا فارس

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: