کد خبر: ١٥٧٦٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/07/07-٠٩:١٦

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با بیان اینکه امسال ثبت ۱۲۰ روستای هدف گردشگری خوزستان هدفگذاری شده است گفت: اگر بتوانیم گردشگری روستایی را در خوزستان توسعه دهیم گردشگری پایدار به دنبال آن ایجاد می‌شود.

 

به گزارش آبادان خبر، غلام شجاعی روز دوشنبه به مناسب هفته گردشگری اظهار داشت:  در صورت تامین اعتبار تا پایان سال ۹۹ روستاهای هدف گردشگری خوزستان ثبت می شوند هر چند این  مساله به این معنا نیست که دیگر روستاهای خوزستان از جاذبه گردشگری برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه رونق گردشگری در یک روستا موجب اشتغال‌زایی و به دنبال آن مهاجرت معکوس از شهر به روستا می شود افزود:از این رو با توسعه گردشگری روستایی شاهد کاهش مهاجرت روستاییان به  شهرخواهیم بود.

شجاعی ثبت روستاهای هدف گردشگری را به نوعی یک حرکت نمادین دانست و گفت: در حال حاضر در خوزستان ۱۷ روستا به عنوان روستای هدف گردشگری شناخته می‌شوند اما تمامی روستاهای خوزستان هدف گردشگری هستند و قابلیت و ظرفیت گردشگرپذیری را دارا هستند چراکه هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خود را دارند که می‌تواند برای گردشگران جالب باشد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با بیان این که بخش عمده‌ای از جمعیت  استان در شهرها ساکن هستند بیان کرد: سادگی روستا و فضای خاص حاکم بر آن، آداب، رسوم و سنن روستایی، پوشش و  نوع غذایی که مصرف می شود همه و همه  جزو جاذبه های گردشگری  محسوب می شوند.

شجاعی ادامه داد: هر روستایی که بتواند بافت روستایی، نوع ساخت و ساز ساختمان‌ها، چیدمان داخلی خانه‌های روستایی به همراه آداب و رسوم ویژه خود را حفظ کند گردشگران بیشتری را جذب خواهد کرد و  به همان اندازه که به سمت مصالح جدید بتنی، استفاده از بلوک‌های سیمانی و... برود اصالت خود را از دست می‌دهد.

وی نقش و اولویت آموزش را در حفظ اصالت فرهنگ روستایی مهم خواند و گفت: آموزش برای توسعه گردشگری روستایی بسیار مهم است در یکسال گذشته ۵۰ دوره آموزشی  به ویژه در زمینه توانمندسازی جوامع محلی برگزار شد که پیش از شیوع کرونا به صورت حضوری و پس از شیوع کرونا به صورت غیر حضوری برگزار شدند. 

شجاعی با اشاره به توسعه اقاماتگاه‌های بوم‌گردی بیان کرد: در استان خوزستان  در حال حاضر ۱۲  اقامتگاه بومگردی  فعال هستند از اواخر سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹  نیز ۱۲ پروانه اقامتگاه بومگردی و ۴۰ موافقتنامه اصولی صادر شده است.

وی  با اشاره به این که در زمینه توسعه اقامتگاه‌های بومگردی ضرورت ورود بخش خصوصی احساس می‌شود بیان کرد: در زمینه ورود بخش خصوصی شرایط، ضوابط و  تسهیلاتی در نظر گرفته‌ایم تا سرمایه گذاران در این زمینه فعالیت کنند اقامتگاه‌های بوم گردی درواقع همان منازل مسکونی روستایی هستند که شاید نیاز به مقاوم سازی و تغییرات جزیی دارند  و باید همان شکل سنتی خود را حفظ کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در پایان بیان کرد: متاسفانه پس از شیوع کرونا  گردشگران و مسافران به شکل چشمگیری کاهش یافت که همین امر بر استقبال از اقامتگاه‌های بومگردی تاثیر گذاشت.

وی تصریح کرد: امسال به علت شیوع ویروس کرونا نمی‌توان همچون گذشته برنامه‌های گردشگری گسترده را برگزار کرد زیرا محور برگزاری جشن‌ها و آیین‌ها جذب گردشگران و حضور مردم است که همین امر با پروتکل‌های بهداشتی ستاد مدیریت کرونا در تناقض است از این رو تلاش شده تا جایی که می‌توان بخش عمده برنامه‌ها به صورت مجازی باشد.

شجاعی با بیان این که بازدید  مجازی از برخی  آثار تاریخی استان همچون زیگورات چغازنبیل فراهم شده است توضیح داد: گردشگران می‌تواند با استفاده از  سامانه بازدید مجازی بدون حضور فیزیکی در محل  از تمامی نقاط محوطه تاریخی چغازنبیل و نقاطی که اجازه ورود به آن در بازدید حضوری امکان پذیر نیست با کیفیت بالا بازدید به عمل آورند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از  برنامه‌های روز جهانی گردشگری در استان خوزستان  بازدید رایگان علاقه مندان به موزه است.

 به گزارش ایرنا روز جهانی گردشگری در تقویم جهانی هرسال ۲۷ سپتامبر برابر با ۶ مهر ماه ۱۳۹۹  است و برنامه‌های آن بیشتر به صورت مجازی برگزار می‌شود.

از سال ۱۹۸۰ سازمان جهانی گردشگری شعاری را به عنوان شعار سال خود انتخاب می‌کند که امسال سازمان جهانی گردشگری «گردشگری و توسعه روستایی» را به عنوان شعار سال ۲۰۲۰ برگزیده شد. 

منبع:ایرنا

خوزستان،گردشگری،هفته گردشگری،توسعه گردشگری،کرونا،میراث فرهنگی خوزستان،سازمان جهانی گردشگری،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: