کد خبر: ٢٨٩٨٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1402/01/26-١٣:١٦

دراین گزارش سلامت با "خواص شگفت‌انگیز زنجبیل" آشنا می‌ شویم.

 

آبادان نیوز _ تازه‌های سلامت را با ما بخوانید:

 

خواص زنجبیل(Ginger) یکی از قدیمی‌ ترین داروهای گیاهی شفابخش است که از هزاران سال پیش مورداستفاده‌ی مردم هند و برخی دیگر از نقاط آسیا بوده است. همچنین استفاده از این گیاه در برخی کشورهای آمریکای جنوبی نیز رواج دارد.

زنجبیل که گیاهی زرد و دارای طبع گرم است؛ یکی از مواد غذایی پرکاربرد نیز محسوب می‌شود که بیشتر مواقع مورداستفاده‌ی اقوام شرق قرار می‌گیرد و از ریشه‌ی آن به‌صورت خشک‌شده و یا به‌صورت پودر و نیز به‌عنوان نوعی ادویه در غذاهای مختلف و برخی نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. فواید زنجبیل در کل، بزاق انسان را تحریک و به تولید صفرا کمک می‌کند و از سوی دیگر اثر مثبتی بر روی آنزیم‌هایی به نام «لیپاز پانکراس» و «تریپسین» برجای می‌گذارد و باعث پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند «سرطان کولون» و یبوست می‌شود.


گیاه زنجبیل بسیار به سرما حساس است و در برابر کم‌آبی نیز مقاومت بالایی ندارد و شاید همین موضوع باعث شده که میزان تولید آن نسبت به درخواست‌های بالا برای مصرف کم باشد. یکی از موارد استفاده از زنجبیل چای و دم‌نوش آن است که خود خواص فراوانی دارد که در اینجا از خواص زجبیل تا طرز تهیه آن برای شما گفته‌ایم، با ما همراه باشید.

طرز تهیه چای زنجبیل

چای زنجبیل ساده

در مورد روش اول چای زنجبیل هرچند روش تهیه آسان است اما کمی زمان‌بر هست و تقریباً سی دقیقه برای آماده شدن زمان لازم دارد.

برای آماده کردن این چای زنجبیل به 85 گرم ریشه زنجبیل تازه نیاز دارید که پس از شستشو کامل بهتر است پوست آن را بگیرید و آن را در لایه‌های نازک برش دهید. تقریباً نصف کتری (800 میلی‌لیتر) را از آب پرکنید و بر روی حرارت قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند، سپس تکه‌های زنجبیل را درون آب ریخته و به مدت 20 دقیقه در حرارت کم اجازه دهید که دم بکشند. آخرسر کمی عسل به چای اضافه کنید و سپس آن را از درون صافی عبور داده تا دم‌نوش زنجبیل شما خالص شود.

چای زنجبیل سرد

در ابتدای کار زنجبیل تازه را کاملاً شسته و سپس پوست آن را گرفته و با رنده، آسیاب کنید. سپس زنجبیل‌ها را داخل تقریباً یک لیتر آب بریزید و با گذاشتن آن روی حرارت ملایم اجازه دهید که شروع به جوشیدن ملایم کند تا آماده شود. بازهم به سراغ استفاده از لیموی تازه می‌رویم و محتویات آن را به داخل ظرف بفشارید چون این نوع چای زنجبیل را می‌خواهید سرد میل کنید پس داخل یک لیوان را مقدار زیادی یخ بریزید و سپس چای زنجبیل گرم را به داخل لیوان یخ بریزید. حال وقت آن است که از یک شیرین‌کننده طبیعی برای شیرین شدن نوشیدنی خود استفاده کنید. این نوشیدنی برای سرو در روزهای گرم تابستان بسیار گزینه ایدئال و مناسبی هست.

خواص زنجبیل

خواص چای زنجبیل

زنجبیل برای چی خوبه؟

چای ساخته‌ شده از زنجبیل دارای سطوح بالایی از ویتامین C و اسیدهای آمینه و همچنین عناصر مختلف ازجمله کلسیم، روی، سدیم، فسفر و بسیاری عناصر مفید دیگر است.

به‌همین دلیل دارای خواص بی‌شماری است و از درمان سرماخوردگی گرفته تا سلامت قلب را شامل می‌شود. برخی از این خواص شامل:

فواید زنجبیل برای دستگاه گوارشی ازجمله معده

دربین خواص چای زنجبیل یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها کمک به هضم غذا هست، عملکرد و تأثیر این نوشیدنی بر روی قسمت‌های مختلف دستگاه گوارشی است، از روده کوچک و بزرگ گرفته تا خواص زنجبیل برای معده همه را کمک می‌کند برای یک هضم ساده و دفع مواد زائد. همچنین می‌توانید با نوشیدن این چای از ایجاد دردهای معده و نفخ نیز جلوگیری کنید.

 

فواید زنجبیل برای کاهش التهاب و دردهای مفاصل

از زمان‌ ها بسیار قدیم از زنجبیل برای کاهش دردهای مفاصل به چند روش مختلف استفاده می‌شد، در روش اول می‌توانید ریشه این گیاه را با دنبه مخلوط کرده و به محل‌هایی که درد دارید آن را بمالید، در روش دوم نیز می‌توانید از ریشه این گیاه استفاده کنید و آن را کاملاً له کرده و شبیه به یک پماد درست کرده و از آن استفاده کنید. همچنین برای کاهش درد قاعدگی همچنان می‌توانید یک حوله داغ را با چای زنجبیل خیس کنید و بر ناحیه موردنظر اعمال کنید. این کار کمک می‌کند تا عضلات آرام شوند و از درد رهایی پیدا کنید.

 

فواید زنجبیل برای کاهش مشکلات ریه

دردوران مدرن و با افزایش بیماری‌ها و التهاب‌های تنفسی و ریوی به خاطر آلودگی‌های موجود در هوا شما می‌توانید با نوشیدن دمنوش های خاص این بیماری‌ها را کاهش دهید. یکی از خواص چای زنجبیل کمک به افرادی است که دارای بیماری‌های تنفسی مانند آسم می‌باشند. زنجبیل به کاهش مشکلات ریه کمک کرده و دشواری در تنفس و سرفه را بهبود می‌بخشد. همچنین این نوشیدنی آلرژی و عطسه را نیز کاهش می‌دهد.

 

فواید زنجبیل برای کاهش حالت تهوع و کمک به زنان باردار

مورد بسیار شایع برای کسانی که دارای بیماری‌های خاص می‌باشند و نیاز به شیمی‌درمانی می‌باشند ایجاد حالت تهوع‌های سنگین به همراه استفراغ است. از خواص چای زنجبیل، کاهش میزان حالت تهوع‌های مداوم است که می‌تواند برای این افراد بسیار کمک‌کننده باشد. همچنین زنان بارداری که علائم زیاد حالت تهوع دارند، استفاده تقریباً 1.5 گرم زنجبیل و تهیه دمنوش می‌تواند کمک بسیار زیادی برای کاهش این موضوع داشته باشد.

 

فواید زنجبیل برای کمک به گردش خون و کاهش قند خون

نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل برای بهبود گردش خون، تب، لرز و عرق بیش‌ازحد بسیار نقش مؤثری دارد. درواقع زنجبیل به خاطر ترکیبات فعالی مانند مواد معدنی و اسیدهای آمینه‌ای که دارد نقش مؤثری برای جریان خون منظم و جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی دارا هستند. از خواص دیگر چای زنجبیل خاصیت ضد دیابتی این چای است که مصرف آن به‌صورت ناشتا می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی برای کمک به افراد مبتلابه دیابت داشته باشد.

 

افزایش سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌های ویروسی

وجود آنتی‌اکسیدان در چای و یا سوپ زنجبیل این نوشیدنی را تبدیل به یک گزینه بسیار مناسب برای افزایش سیستم ایمنی بدنی کرده است. ایجاد رادیکال‌های آزاد در بدن ما باعث به وجود آمدن بیش از 50 بیماری می‌شود که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در بدن ما تأثیرگذار است که مهم‌ترین این بیماری‌ها را می‌توان انواع سرطان و بیماری‌های قلبی دانست، آنتی‌اکسیدان یک مانع بسیار قوی برای ایجاد این مولکول‌ها در بدن ما است. از خواص چای زنجبیل می‌توان میزان آنتی‌اکسیدان بالا را یک گزینه بسیار مهم به‌حساب آورد که با نوشیدن این چای در بدن ما تأمین می‌شود.

 

فواید زنجبیل برای کمک به کاهش وزن

جالب است بدانید: بر اساس مطالعات انجام شده بر روی انسان و حیوان، زنجبیل ممکن است در کاهش وزن نقش داشته باشد.یک بررسی ادبیات در سال 2019 به این نتیجه رسید که مکمل زنجبیل به طور قابل توجهی وزن بدن، نسبت دور کمر به باسن و نسبت باسن را در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی کاهش می دهد.یک مطالعه در سال 2016 روی 80 زن چاق نشان داد که زنجبیل همچنین می تواند به کاهش شاخص توده بدن (BMI) و سطح انسولین خون کمک کند.

سطح بالای انسولین خون با چاقی مرتبط است.شرکت کنندگان در مطالعه دوزهای روزانه نسبتاً بالایی - 2 گرم - پودر زنجبیل را به مدت 12 هفته دریافت کردند.بررسی ادبیات 2019 در مورد غذاهای کاربردی همچنین به این نتیجه رسید که زنجبیل تأثیر بسیار مثبتی بر چاقی و کاهش وزن دارد. با این حال، مطالعات تکمیلی مورد نیاز است.شواهد به نفع نقش زنجبیل در کمک به پیشگیری از چاقی در مطالعات حیوانی قوی تر است.
 
موش‌ ها و موش‌هایی که آب زنجبیل یا عصاره زنجبیل مصرف می‌کردند، حتی در مواردی که از رژیم‌های غذایی پرچرب نیز تغذیه می‌شدند، به طور مداوم کاهش وزن بدن خود را مشاهده کردند.توانایی زنجبیل برای تأثیرگذاری بر کاهش وزن ممکن است به مکانیسم‌های خاصی مرتبط باشد، مانند پتانسیل آن برای کمک به افزایش تعداد کالری سوزانده شده یا کاهش التهاب.
فواید زنجبیل برای درمان حالت تنوع
به‌نظر می رسد زنجبیل در برابر حالت تهوع بسیار موثر است.ممکن است به تسکین حالت تهوع و استفراغ برای افرادی که تحت انواع خاصی از جراحی هستند کمک کند. زنجبیل ممکن است به حالت تهوع مرتبط با شیمی درمانی نیز کمک کند، اما مطالعات انسانی بزرگ تری مورد نیاز است.با این حال، ممکن است در مورد حالت تهوع مرتبط با بارداری، مانند حالت تهوع صبحگاهی، موثرترین باشد.بر اساس بررسی 12 مطالعه که شامل 1278 زن باردار بود، 1.1 تا 1.5 گرم زنجبیل می تواند به طور قابل توجهی علائم تهوع را کاهش دهد.
 
بااین حال، این بررسی به این نتیجه رسید که زنجبیل هیچ تأثیری بر اپیزودهای استفراغ ندارد.اگر چه زنجبیل بی خطر در نظر گرفته می شود، اگر باردار هستید، قبل از مصرف مقادیر زیاد با پزشک خود صحبت کنید.توصیه می شود زنان بارداری که نزدیک به زایمان هستند یا سقط جنین داشته اند از مصرف زنجبیل اجتناب کنند. زنجبیل با سابقه خونریزی واژینال و اختلالات لخته شدن نیز منع مصرف دارد.

 

استفاده از زنجبیل تازه در پخت غذا

از آنجا که خاصیت زنجبیل بی‌شمار است حیف است که فقط از آن در تهیه چای و دمنوش استفاده کرد. از زنجبیل تازه می‌توان در تهیه برخی از غذاها استفاده کرد. چند مورد از این غذاها را باهم بررسی می‌کنیم.

طرز تهیه غذا با زنجبیل تازه:

  • سوپ زنجبیل و هویج:

سوپ هویج و زنجبیل یک پیشنهاد برای افرادی هست که دچار سرماخوردگی در فصل زمستان شده‌اند و به دنبال یک غذای گرم و سوپی هستند.

مواد لازم
هویج 4 عدد
پودر زنجبیل  1 قاشق چای‌خوری
جعفری و پیازچه ساتوری شده به همراه ساقه 2 فنجان
پیاز خردشده 1 عدد
روغن‌زیتون یا روغن کنجد 2 قاشق غذاخوری
آب مرغ و یا عصاره مرغ به میزان لازم
سیب‌زمینی خردشده 1 عدد
نمک و فلفل به میزان لازم

طرزتهیه

ابتدا پیاز، سیب‌زمینی و هویج‌های خردشده را داخل ظرفی که روغن‌زیتون را درکمی حرارت داده‌ایم می‌ریزیم و کمی تفت می‌دهیم. سبزی‌های ساتوری شده را اضافه می‌کنیم و بعد از کمی تفت دادن خواص پودر زنجبیل را به مواد اضافه می‌کنیم. سپس آب مرغ و یا عصاره مرغ حل‌شده در آب را به مواد اضافه می‌کنیم و درب ظرف را گذاشته تاکمی با بخارآب مواد سوپ نرم شوند. بعدازاینکه مواد کمی نرم‌تر شدند به‌وسیله‌ی یک مخلوط‌کن سوپ را به‌صورت پوره درمی‌آوریم و داخل ظرف موردنظر سرو می‌کنیم.

  • مزه دار کردن ماهی با زنجبیل:

اگر دوست دارید ترکیب جدید کشف کنید، این بار از زنجبیل در کنار ماهی استفاده کنید. نتیجه کار سورپرایزتان خواهد کرد. زنجبیل تازه را رنده کرده و در کنار ماهی سرخ‌شده سرو کنید.

  • زنجبیل تفت‌داده شده:

اگر می‌خواهید از عطروطعم خوب زنجبیل در هر غذایی استفاده کنید فقط کافی است آن را چند ثانیه تفت دهید تا عطر آن خارج شود، در کنار هر غذایی می‌توانید از آن استفاده کنید.

  • طعم‌دهنده شیرینی‌ها:

اگر به طبخ شیرینی و دسر علاقه‌مند هستید از معجزه زنجبیل غافل نشوید. عطر بی‌نظیر زنجبیل در تهیه کیک، بیسکویت، شیرینی و دسر می‌تواند آن‌ها را به بهترین و خوش‌طعم‌ترین‌ها تبدیل کند. پس‌ازاین ماده غذایی غافل نشوید.

 

خواص زنجبیل برای لاغری

یکی از خواص زنجبیل کمک به کاهش وزن سریع و لاغری است و در این میان اگر زنجبیل را در کنار چای سبز استفاده کرده و دمنوش چای سبز و زنجبیل مصرف کنید خاصیت بیشتری هم داشته و بیشتر به سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند. این نکته را باید یادآور شد که اگر واقعاً دنبال کاهش وزن و لاغری هستید چای زنجبیل و هر نوشیدنی دیگری تنها یک کمک‌کننده است و شما نیاز دارید موارد مختلفی ازجمله ورزش کردن و برنامه غذایی اصولی گرفته تا بقیه موارد را رعایت کنید و البته باید نحوه صحیح مصرف آن را نیز دانست تا به نتیجه مطلوب رسید. این موارد شامل:

برای ایجاد افزایش و تنظیم سوخت‌وساز از اسلایس (ورقه‌های نازک) ریشه زنجبیل استفاده کرده و بهتر است قبل از غذا خوردن یک یا دوتکه از آن را بجوید. همچنین استفاده از ترکیب زنجبیل رنده شده، لیمو به همراه نمک می‌تواند یک ترکیب مناسب دیگر برای استفاده در قبل از غذا باشد. شاید برای شما هم پیش‌آمده که بعد از وعده غذایی به‌سرعت گشنه می‌شوید و در بین دو عده غذا شروع به خوردن وعده‌های کوچک زیادی می‌کنید که از خواص چای زنجبیل بعد از غذا این مورد است که میل شمارا به سیری افزایش داده و به‌طور ناخودآگاه باعث کاهش وزن شما می‌شود.

 

خواص چای زنجبیل برای لاغری

یکی از خواص زنجبیل کمک به کاهش وزن سریع و لاغری است و در این میان اگر زنجبیل را در کنار چای سبز استفاده کرده و دمنوش چای سبز و زنجبیل مصرف کنید خاصیت بیشتری هم داشته و بیشتر به سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند. این نکته را باید یادآور شد که اگر واقعاً دنبال کاهش وزن و لاغری هستید چای زنجبیل و هر نوشیدنی دیگری تنها یک کمک‌کننده است و شما نیاز دارید موارد مختلفی ازجمله ورزش کردن و برنامه غذایی اصولی گرفته تا بقیه موارد را رعایت کنید و البته باید نحوه صحیح مصرف آن را نیز دانست تا به نتیجه مطلوب رسید. این موارد شامل:

برای ایجاد افزایش و تنظیم سوخت‌وساز از اسلایس (ورقه‌های نازک) ریشه زنجبیل استفاده کرده و بهتر است قبل از غذا خوردن یک یا دوتکه از آن را بجوید. همچنین استفاده از ترکیب زنجبیل رنده شده، لیمو به همراه نمک می‌تواند یک ترکیب مناسب دیگر برای استفاده در قبل از غذا باشد. شاید برای شما هم پیش‌آمده که بعد از وعده غذایی به‌سرعت گشنه می‌شوید و در بین دو عده غذا شروع به خوردن وعده‌های کوچک زیادی می‌کنید که از خواص چای زنجبیل بعد از غذا این مورد است که میل شمارا به سیری افزایش داده و به‌طور ناخودآگاه باعث کاهش وزن شما می‌شود.

زنجبیل دارای طبع گرمی است و برای افرادی که مزاج سرد و مرطوبی دارند زنجبیل بهترین گزینه است؛ اما مصرف بیش‌ازحد آن مانند هر ماده غذایی عوارضی را نیز در بردارد. افرادی که قصد لاغری و کاهش وزن‌دارند از زنجبیل به‌عنوان یک کمک‌کننده استفاده می‌کنند و گاهی نیز ممکن است برای اینکه زودتر به نتیجه برسند مقدار زنجبیل مصرفی خود را افزایش می‌دهند که این کار بسیار خطرناک بوده و عوارض آن بیشتر از فوایدش خواهد بود. 

گرفتگی عروق یا آترواسکلروز که به آن تصلب شرابین نیز می‌گویند، بیماری است که در آن، در داخل شریان‌ها پلاک تشکیل می‌شود. پلاک‌ها، از چربی، کلسترول، کلسیم و سایر مواد موجود در خون تشکیل شده‌اند.

 

معجونی برای درمان گرفتگی رگ‌ ها

با زنجبیل، لیمو، سیر و آب می‌توانید معجونی را تهیه کنید که به سلامت هرچه بیشتر قلب شما کمک کند. در این ویدیو با طرز تهیه و نحوه مصرف این معجون آشنا می‌شوید. در انتها با خواص خانواده حبوبات برای عروق قلبی نیز آشنا می‌شوید./ اخبار سلامت

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: