کد خبر: ٢٨٨٦٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1402/02/12-١٣:٣٦

بسته خبری بین الملل

تازه‌های بین‌الملل

در‌این بسته خبری آخرین اخبار بین الملل تشریح می‌ شوند./ ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوزآخرین‌های بین‌الملل را با ما بخوانید:

 

یک موجود عجیب با 24چشم در هنگ کنگ کشف شد

دانشمندان: کشف یک موجود عجیب با ۲۴ چشم در هنگ کنگ

دانشمندان برای اولین بار در یک تالاب در هنگ کنگ موجودی عجیب با ۲۴ چشم کشف کردند که مشخص شد یک گونه جدید از عروس‌های دریایی فوق سمی است.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، یک موجود مرموز با ۲۴ چشم در برکه‌ای گل آلود در هنگ کنگ کشف شده است.
دانشمندان هنگام رصد شرایط آب این تالاب، این موجود را کشف کردند و دریافتند که این یک گونه کاملاً جدید از عروس‌های دریایی است.
 
این گونه جدید بخشی از خانواده «عروس‌های دریایی جعبه‌ای»(box jellyfish) است که بدن شفافی به ابعاد کمتر از یک اینچ و سه شاخک بلند دارد.
 
عروس دریایی جعبه‌ای جانوری از رده جعبه‌زیان ((Cubozoa) در شاخه مرجانیان است. این جانور کشنده ژلاتینی به اندازه یک توپ فوتبال است و تا ۶۰ شاخک با طول ۴٫۵ متر دارد. هر شاخک از ۵۰۰۰ سلول نیش‌زننده و سم کافی برای کشتن ۶۰ انسان برخوردار است.
 
تاکنون هیچ آمار رسمی وجود نداشته اما کارشناسان برآورد کرده‌اند که سالانه بیش از ۱۰۰ نفر با نیش گونه‌های مختلف این نوع از عروس دریایی در سراسر جهان کشته می‌شوند. طبق برآوردهای بنیاد ملی علوم آمریکا، تنها در فیلیپین سالانه ۴۵ انسان توسط این حیوان کشته می‌شوند. حداقل ۵۱ گونه از عروس دریایی جعبه‌ای تا سال ۲۰۱۸ شناخته‌شده‌ بود که اکنون با کشف این عضو جدید، یک عضو به خانواده آنها اضافه شده است.
 
هنگامی که یکی از شاخک‌های این نوع عروس دریایی به پوست انسان برخورد می‌کند، اقدام به پمپاژ یاخته گزنده به همراه زهر به درون پوست قربانی می‌کند که باعث درد و سوزش شدید می‌شود. شستشو با محلول سرکه برای غیرفعال‌ نمودن یاخته‌های گزنده تخلیه ‌نشده و همچنین جلوگیری از انتشار سم اضافی بسیار مؤثر است. هر چند، برخی از تحقیقات موارد خلاف این موضوع را نشان داده‌اند که البته مورد انتقاد و عدم صحت ادعا قرار گرفته‌اند.
 
اما همانطور که گفته شد، این عروس دریایی تازه کشف شده ۲۴ چشم دارد که به طور مساوی به چهار گروه شش‌تایی تقسیم می‌شوند و درون یک فرورفتگی حسی به نام روپالیوم در هر طرف سر آن قرار دارند.
 
این اولین کشف گونه‌ای از عروس‌های دریایی جعبه‌ای در آب‌های چین و چهارمین گونه از خانواده Tripedaliidae است که شامل برخی از سمی‌ترین حیوانات دریایی در آب‌های استوایی هستند.
 
عروس دریایی جعبه‌ای که به خاطر شکل خاص بدنش اینگونه نام‌گذاری شده، شاخک‌هایی مانند دارت‌های سمی دارد که سمی را آزاد می‌کنند که می‌تواند باعث فلج شدن، ایست قلبی و حتی مرگ شود و همه اینها در عرض چند دقیقه پس از نیش زدن رخ می‌دهد.
 
گفتنی است عروس دریایی جعبه‌ای استرالیایی سمی‌ترین حیوان دریایی در جهان در نظر گرفته می‌شود.
 
گروهی از دانشمندان به سرپرستی دانشگاه باپتیست هنگ کنگ(HKBU) این حیوان دریایی را به مدت سه سال بررسی کردند و دریافتند که تعداد فزاینده‌ای از آنها در آب شور استخرهای پرورش میگو در ذخیره‌گاه طبیعی Mai Po ظاهر می‌شود.
 
این ذخیره‌گاه دارای تالاب‌هایی با استخرهای کم‌عمق است که به رودخانه شام‌چون، رودخانه شان‌پوی و تین‌شویی وای نولا می‌ریزد.
 
دانشمندان این عروس‌های دریایی را از این تالاب جمع آوری کردند و دی‌ان‌ای و بافت آنها را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که با یک گونه جانوری جدید مواجه هستند.
 
این گونه ارتباط نزدیکی با گونه‌های جامائیکا، فلوریدا، سنگاپور، استرالیا و هند دارد.
 
پروفسور کیو جیان‌ون پژوهشگر ارشد این مطالعه می‌گوید: عروس دریایی جعبه‌ای در آب‌های دریایی چین به ندرت شناخته شده‌ است و معتقدم که این کشف نشان‌دهنده «تنوع غنی» حیات دریایی در اطراف هنگ‌کنگ است.
 
نوع نر و ماده این عروس دریایی جعبه‌ای هر دو در سال ۲۰۲۲ از این تالاب جمع آوری شدند.
 
عروس‌های دریایی جعبه‌ای معمولا ۲۴ چشم دارند و گفته می‌شود که دو گونه از آنها عدسی‌هایی دارند که امکان تشکیل تصویر را برایشان فراهم می‌کنند، در حالی که چهار گونه دیگر فقط می‌توانند نور را حس کنند.
 
این موجود تازه کشف شده دارای سه شاخک به طول ۱۰ سانتی‌متر در گوشه‌های بدن خود است.
 
یک ساختار صاف پدالی شکل در پایه هر شاخک مانند یک پاروی قایق به نظر می‌رسد و به عروس دریایی جعبه‌ای اجازه می‌دهد وقتی بدن خود را منقبض می‌کند، رانش‌های قوی ایجاد کند و این ویژگی به آن کمک می‌کند تا سریع‌تر از انواع دیگر عروس‌های دریایی شنا کند.
 
عروس دریایی جعبه‌ای می‌تواند در حین شنا به سرعت چهار گره دریایی برسد، در حالی که انواع دیگر آن تنها در جریان آب شناور می‌شوند.
 
این گونه جدید تنها گونه شناخته شده از نوع خود در این منطقه است و دانشمندان آن را به افتخار منطقه‌ای که در آن یافت شده Tripedalia maipoensis نامیده‌اند.
 
جیان‌ون می‌گوید: این گونه در حال حاضر فقط در مای پو شناخته شده است. ما معتقدیم که این گونه در آب‌های مجاور نیز پراکنده شده است.

 

 

این مطالعه در مجله علمی Zoological Studies منتشر شده است./ خبر بین الملل

مردم در کشورهای مختلف چه غذایی برای ناهار می‌خورند؟

مطالعه ای که در ۲۷ کشور جهان انجام شد، نشان داد که زمان صرف ناهار در سراسر جهان متفاوت است و کوتاه ترین استراحت ناهار در یونان و طولانی ترین آن در کشورهای جنوب شرقی آسیا دیده شده است. غذایی که مردم می خورند نیز کاملاً متفاوت است و می تواند دید متفاوتی از فرهنگ های دیگر به ما بدهد. با ما سفر کنید و این ۱۵ ناهار متفاوت را بررسی کنید./ اخبار بین الملل

۱. کره جنوبی

مردم در کشورهای مختلف چه غذایی برای ناهار می‌خورند؟

۲. کالیفرنیا

مردم در کشورهای مختلف چه غذایی برای ناهار می‌خورند؟

۳. فنلاند

مردم در کشورهای مختلف چه غذایی برای ناهار می‌خورند؟

۴. لبنان

مردم در کشورهای مختلف چه غذایی برای ناهار می‌خورند؟

۵. سوئد

مردم در کشورهای مختلف چه غذایی برای ناهار می‌خورند؟

۶. فلوریدا

مردم در کشورهای مختلف چه غذایی برای ناهار می‌خورند؟

۷. هند

مردم در کشورهای مختلف چه غذایی برای ناهار می‌خورند؟

۸. پرتغال

مردم در کشورهای مختلف چه غذایی برای ناهار می‌خورند؟

۹. بلژیک

مردم در کشورهای مختلف چه غذایی برای ناهار می‌خورند؟

۱۰. لهستان

مردم در کشورهای مختلف چه غذایی برای ناهار می‌خورند؟

۱۱. مکزیک

مردم در کشورهای مختلف چه غذایی برای ناهار می‌خورند؟

۱۲. شمال انگلیس

مردم در کشورهای مختلف چه غذایی برای ناهار می‌خورند؟

۱۳. ایتالیا

مردم در کشورهای مختلف چه غذایی برای ناهار می‌خورند؟

۱۴. فرانسه

مردم در کشورهای مختلف چه غذایی برای ناهار می‌خورند؟

۱۵. مونترال

مردم در کشورهای مختلف چه غذایی برای ناهار می‌خورند؟


شیوه جدید دزدیدن آیفون در آمریکا

وال استریت ژورنال اخیراً در مقاله مفصلی به بررسی این موضوع پرداخته است که سارقان چگونه در محیط‌های عمومی کاربران را زیر نظر می‌گیرند تا رمز آیفون آن‌ها را حین قفل‌گشایی متوجه شوند و بعد با سرقت گوشی، به تمام اطلاعاتشان دسترسی پیدا کنند. حالا خود اپل هم به این گزارش واکنش نشان داده و گفته است که به تلاش برای ارتقای ایمنی محصولاتش ادامه می‌دهد.

در گزارش جدید وال استریت ژورنال نمونه‌های متعددی از سرقت آیفون روایت شده است که در آن اکثر کاربران در کافی‌شاپ‌ها یا سایر مکان‌های عمومی حضور داشته‌اند و بعد گوشی از دست آن‌ها ربوده شده است و برخی حتی مورد حمله فیزیکی و تهدید قرار گرفته‌اند تا دستگاه خود را به سارقان تحویل دهند.

دزدها معمولاً به‌صورت پنهانی از رمز ورود به آیفون اطلاع پیدا می‌کنند و پس از سرقت گوشی، به همه بخش‌های دستگاه دسترسی پیدا می‌کنند. سارقان با کمک این رمز می‌توانند گذرواژه اپل آیدی را عوض کنند، قابلیت Find My iPhone را غیرفعال نمایند و حتی دسترسی سایر محصولات اپلی فرد به دستگاه مسروقه را قطع کنند تا امکان قفل‌کردن اطلاعات وجود نداشته باشد.

به‌علاوه، در این حملات سارق می‌تواند از سرویس اپل Pay و اپلیکیشن‌های بانک‌داری قربانی استفاده کند و برای خودش پول بفرستد. وال استریت ژورنال می‌گوید بعضی از سارقان با پیداکردن تصویر شماره تأمین اجتماعی قربانی حتی به اپل کارت کاربران دسترسی پیدا کرده‌اند. همچنین با دسترسی به iCloud Keychain، سارقان عملاً می‌توانند به تمام حساب‌های کاربری و ایمیل‌های فرد دسترسی پیدا کنند.

شیوه جدید دزدیدن آیفون در آمریکا

اپل به گزارش جدید دزدی‌های آیفون واکنش نشان داد

اپل در واکنش به این گزارش می‌گوید: «با کاربرانی که این تجربه را داشته‌اند، همدردی می‌کنیم و هرگونه حمله بر کاربران خود را هرقدر هم که نادر باشد، بسیار جدی می‌گیریم. ما به تلاش ادامه خواهیم داد تا تدابیر حفاظتی خود را ارتقا دهیم و به کاربران کمک کنیم تا اکانت‌های خود را ایمن نگه دارند.» بااین‌حال، چیزی درباره اقدامات بعدی برای افزایش امنیت دستگاه‌ها و حساب‌های آیفون بیان نشده است.

«جوانا استرن» که یکی از نویسندگان مقاله وال استریت ژورنال است، در توییتی در پاسخ به واکنش اپل اعلام کرد که این شرکت می‌تواند امکانات جدیدی را برای بازیابی اپل آیدی در اختیار کاربران قرار دهد و قابلیت‌هایی را به iOS اضافه کند تا از کاربران در برابر این حملات محافظت کند.

درحال‌حاضر به کاربران توصیه می‌شود که حداقل برای کاهش نسبی خطرات به‌جای رمزهای صرفاً عددی، از رمزهای الفبایی استفاده کنند؛ چرا که به‌خاطرسپردن آن‌ها برای سارقان اندکی دشوارتر است./ خبر بین الملل


تجارت بی‌رحمانه پرندگان وحشی در اندونزی

طبق آمار منتشر شده شکارچیان غیرقانونی سالانه حدود ۲۰ میلیون پرنده آوازخوان و زینتی را در جنگل‌های اندونزی شکار می‌کنند. 

این منظره‌ای است که قلب هر پرنده دوستی را می‌شکند. در بازار‌های شلوغ خیابانی اندونزی، پرندگان وحشی بی‌شماری با پر‌های درخشان در قفس‌های کوچک بدون جایی برای باز کردن بال‌هایشان برای فروش به نمایش گذاشته می‌شوند.

پرندگان وحشی که از گونه‌های در آستانه انقراض هستند از جنگل‌های سراسر جزایر اندونزی گرفته شده اند و به قیمت یک پوند در تجارتی بی رحمانه فروخته می‌شوند.

بسیاری قبل از اینکه حتی فروخته شوند می‌میرند. بازماندگان برای شرکت در رقابت‌های پرسود پرندگان آوازخوان که در آن تنها پر سر و صداترین و دلچسب‌ترین پرندگان ارزشمند هستند، معامله می‌شوند.

این عمل به حدی بومی است که در جزیره جاوه اندونزی، حداقل ۷۵ میلیون پرنده زینتی - آن‌هایی که آواز می‌خوانند یا نخوانند - به اسارت گرفته شده‌اند.

سارا لوئیس فعال دفاع از حقوق حیوانات می‌گوید: این یک بحران زیست‌محیطی در مقیاسی غیرقابل تصور است. این باید به اندازه وضعیت اسفبار کرگدن‌ها در آفریقا یا پاندا‌ها در چین باشد.

پرندگانی که شیرین‌ترین آواز‌ها را دارند، مانند بلبل نی سر یا سینه‌سرخ پیسه دمگاه‌سفید، می‌توانند صد‌ها پوند ارزش داشته باشند. مالکان می‌توانند تا ۵۰۰۰۰ پوند در مسابقات بزرگ آواز پرندگان برنده شوند.

کلکسیونر‌ها بر این باورند که پرندگانی که در اسارت پرورش می‌یابند به اندازه پرندگان وحشی با غزل و صدای بلند آواز نمی‌خوانند.

تصور می‌شود که حداقل یک سوم ساکنان اندونزی که جمعیت آن در ۶۰ سال گذشته سه برابر شده است، دارای پرنده هستند.

بسیاری از گونه‌ها نمی‌توانند در اسارت زنده بمانند، به خصوص رنگارنگ‌ترین گونه‌هایی که روی شهد زندگی می‌کنند. آن‌ها در تجارت به پرنده‌های گل بریده معروف هستند، زیرا هر چند زیبا هستند، در عرض چند روز پژمرده می‌شوند و می‌میرند.

با چنین تقاضای بالایی، تله گذاری غیرقانونی یک تجارت بزرگ است. در سال ۲۰۲۱، بیش از دو روز، مقامات ۵۰۰۰ پرنده را ضبط کردند، اما در مقایسه با نیم میلیون پرنده‌ای که هر سال فقط در جنگل‌های سوماترا صید می‌شوند، به سختی قابل توجه است.

صید سالانه پرندگان در سراسر اندونزی به ۲۰ میلیون می‌رسد. حتی قاچاقچیان نیز نگران اثرات درازمدت آن هستند. مردی در بالی به حافظان محیط زیست گفت: در سال ۲۰۱۵، من و تیمم هر دو روز ۵۰۰ پرنده صید می‌کردیم. اکنون فقط می‌توانیم هر دو روز یکبار ۵۰ پرنده صید کنیم. من نگرانم که پرنده‌ها تمام شوند!

سارا لوئیس موسس و مدیر عامل سازمانی به نام Thrive Conservation، کمپینی را راه اندازی کرده است تا مردم اندونزی و فراتر از آن را از بحران آگاه کند. او گفت: رفتار مردم را می‌توان تغییر داد.

وی گفت: ما باید به نسل جوان در اندونزی کمک کنیم تا بفهمند که اگر پرندگان را دوست دارند، این عمل ظالمانه باید همین الان متوقف شود، قبل از اینکه خیلی دیر شود./ اخبار بین الملل


معمای پری دریایی مومیایی شده حل شد

راز پیرامون یک پری دریایی مومیایی شده ژاپنی تقریباً ۳۰۰ سال پس از پیدا شدن آن سرانجام حل شد.

گفته می‌شود که این موجود بین سال‌های ۱۷۳۶ تا ۱۷۴۱ در اقیانوس آرام، در نزدیکی جزیره شیکوکو ژاپن پیدا شده است.

این پری دریایی که قد آن ۳۰ سانتی متر است، دو دست دارد که به سمت صورت اخمویش دراز شده است.

کمی مو هنوز روی سرش قابل مشاهده است و بقایای دندان‌های تیز و نوک تیز در دهانش دیده می‌شود، در حالی که بدنش به شکل دم ماهی بلندی است.

طبق افسانه، این موجود به هر کسی که گوشت آن را بچشد، جاودانگی می‌بخشد.

این مومیایی معمولاً در معبد Enjuin در شهر آساکوچی قرار دارد که حدود ۴۰ سال پیش به نمایش گذاشته شده است.

کوزن کویدا کشیش اعظم به روزنامه ژاپنی آساهی شیمبون گفت: ما آن را پرستش کرده‌ایم، به این امید که به کاهش همه‌گیری کرونا کمک کند، حتی اگر اندکی باشد.

در طول سال گذشته، محققان با استفاده از سی‌تی‌اسکن و سایر آزمایش‌های پیشرفته، پری دریایی را تحت آزمایش‌هایی قرار داده‌اند تا مشخص کنند که موجودی واقعی است یا خیر.

آن‌ها دریافتند که این موجود کاملاً مصنوعی است که در اواخر دهه ۱۸۰۰ ساخته شده است و هیچ اسکلتی ندارد و در عوض از کاغذ، پارچه و پنبه ساخته شده است.

نیمه پایینی بدن در واقع از دم یا باله ماهی می‌آید، اما دانشمندان معتقدند که این فقط توسط کسی که آن را ایجاد کرده است، اضافه کرده است.

در همین حال، فک و دندان‌های آن نیز از یک ماهی گرفته شده است، در حالی که مو‌های روی سر آن در اصل از یک پستاندار است./ خبر بین الملل

معمای پری دریایی مومیایی شده حل شد
معمای پری دریایی مومیایی شده حل شد
معمای پری دریایی مومیایی شده حل شد
معمای پری دریایی مومیایی شده حل شد
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: