کد خبر: ٢٨٦٥٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/11/19-١٣:٠٣

در این گزارش سلامت با "خواص هل" آشنا می‌شویم.

 

آبادان نیوز _ تازه‌های سلامت را با ما بخوانید:

 

از هل در تهیه‌ی خوردنی‌های مختلف استفاده می‌شود. هل فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. این ادویه بومی کشورهای هند، نپال و اندونزی است.

 

تمام خواص و فواید هل سبز در طب سنتی ؛ درمان بیماری ها و زیبایی

هل در دو رنگ سبز و سیاه وجود دارد. از حدود چهار هزار سال قبل از این ادویه‌ی مفید استفاده می‌شد. در مقاله‌ای که امروز برایتان آماده کرده‌ایم، قرار است شما را با ۲۴ نمونه از خواص هل آشنا کنیم و ارزش غذایی آن را در اختیارتان قرار دهیم. در پایان مقاله هم عوارض جانبی، نحوه‌ی نگهداری و نکات مهم در خرید هل را معرفی می‌کنیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

ارزش غذایی

هل ارزش غذایی بالایی دارد که در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم.

کالری ۳۱۱ ۱۵٫۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

کربوهیدرات ۶۸٫۴۷ گرم ۵۲٫۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

پروتئین ۱۰٫۷۶ گرم ۱۹ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

چربی کل ۶٫۷ گرم ۲۳ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

کلسترول ۰ میلی‌گرم ۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

فیبر غذایی ۲۸ میلی‌گرم ۷۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

نیاسین ۱٫۱۰۲ میلی‌گرم ۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

پیریدوکسین ۰٫۲۳۰ میلی‌گرم ۱۸ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

ریبوفلاون ۰٫۱۸۲ میلی‌گرم ۱۴ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

تیامین ۰٫۱۹۸ میلی‌گرم ۱۶٫۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

ویتامین A ۰ واحد بین‌المللی ۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

ویتامین C ۲۱ میلی‌گرم ۳۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

سدیم ۱۸ میلی‌گرم ۱ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

پتاسیم ۱۱۱۹ میلی‌گرم ۲۴ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

کلسیم ۳۸۳ میلی‌گرم ۳۸ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

مس ۰٫۳۸۳ میلی‌گرم ۴۲٫۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

آهن ۱۳.۹۷ میلی‌گرم ۱۷۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

منیزیم ۲۲۹ میلی‌گرم ۵۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

منگنز ۲۸ میلی‌گرم ۱۲۱۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

فسفر ۱۷۸ میلی‌گرم ۲۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

زینک (روی) ۷.۴۷ میلی‌گرم ۶۸ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

 

خواص هل برای سلامتی بدن

هل به بهبود سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از بعضی بیماری‌ها مانند سرطان کمک می‌کند. علاوه بر این در درمان دیابت و مدیریت افسردگی اثرگذار است. در ادامه خواص هل برای سلامتی بدن آورده شده است.

۱. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد

بر اساس نتایج یک مطالعه‌ی هندی هل نه تنها به طعم‌دار کردن خوردنی‌های مختلف کمک می‌کند، بلکه در بهبود سلامت دستگاه گوارش هم مفید است. این ادویه سوخت‌وساز بدن را تحریک می‌کند، چون خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. هل همچنین از سایر بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش از جمله رفلاکس معده، سوزش سرمعده، اسهال و… پیشگیری می‌کند.

۲. سلامت قلب را افزایش می‌دهد

افزایش قلب سلامت را هم می‌توانیم در لیست خواص هل قرار دهیم. هل خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و به همین علت برای قلب مفید است. این ادویه همچنین فیبر دارد. فیبر یک ماده‌ی مغذی است که می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند و سلامت قلب را بهبود دهد.

هل همچنین می‌تواند سطح فشار خون را پایین بیاورد که این موضوع در افزایش سلامت قلب اثرگذار است. به یک فنجان آب هلو یک قاشق چای‌خوری گشنیز و نوک قاشق چای‌خوری هل اضافه کنید و آن را بنوشید. این نوشیدنی برای سلامتی قلب مفید است. به نظر می‌رسد هل سیاه برای سلامت قلب بهتر است. یک مطالعه روی بیماران مبتلا به بیماری ایسکمیک قلبی به این نتیجه رسید که مصرف هل سیاه به بهبود بیماری آن‌ها کمک کرد.

۳. به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

نشان داده شده که هل یک ترکیب طبیعی برای درمان سرطان به شمار می‌رود. بعضی از مطالعات حیوانی به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان از این ادویه برای پیشگیری و به تأخیر انداختن شکل‌گیری سرطان استفاده کرد. یک مطالعه‌ی عربی نشان داد که پودر هل بروز تومور را کاهش داد. علاوه بر این هل التهاب را کاهش می‌دهد که این موضوع در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی و از بین بردن آن‌ها اثرگذار است. یک مطالعه‌ی دیگر به این نتیجه رسید که هل به درمان سرطان معده کمک می‌کند. در یک مطالعه‌ی حیوانی نشان داده شد که این ادویه اثر مثبتی روی سرطان روده‌ی بزرگ می‌گذارد.

۴. خواص ادرارآور دارد

هل حاوی خواص ادرارآور است که این موضوع می‌تواند برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا، نارسایی قلبی و صرع مفید باشد.

۵. با افسردگی مبارزه می‌کند

بر اساس نتایج یک مطالعه هل می‌تواند به افراد در مدیریت افسردگی کمک کند. مقداری آب بجوشانید و پودر چند دانه هل را به آن اضافه کنید. دمنوش به دست آمده را هر روز میل کنید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، این دمنوش را به‌طور منظم مصرف کنید.

۶. در مبارزه با آسم مفید است

هل نقش مهمی در مبارزه با علائم آسم از جمله خس‌خس، سرفه، تنگی نفس و احساس گرفتگی در قفسه‌ی سینه دارد. این ادویه از طریق بهبود جریان خون در ریه‌ها تنفس را آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این هل از طریق تسکین غشای مخاطی با التهاب مرتبط با آسم مبارزه می‌کند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که هل سبز می‌تواند در درمان آسم، برونشیت و سایر مشکلات تنفسی اثرگذار باشد.

۷. به درمان دیابت کمک می‌کند

درمان دیابت یکی دیگر از خواص هل به شمار می‌رود. هل حاوی مقدار زیادی منگنز است. منگنز یک ماده‌ی معدنی مهم است که می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. هرچند به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

۸. سلامت دهان و دندان را بهبود می‌بخشد

بهبود سلامت دهان و دندان را هم می‌توانیم از جمله خواص هل بدانیم. هل خواص ضدمیکروبی دارد و به همین علت سلامت دهان و دندان را افزایش می‌دهد. بر اساس نتایج یک مطالعه هل می‌تواند از دهان و دندان در برابر عوامل بیماری‌زا (پاتوژن‌ها) محافظت کند. طعم هل جریان بزاق را تحریک می‌کند که این موضوع می‌تواند در پیشگیری از پوسیدگی دندان اثرگذار باشد. علاوه بر این هل در از بین بردن بوی بد دهان مفید است؛ به ویژه زمانی که با ادویه‌های دیگر مانند زیره مخلوط شود.

۹. اشتهاآور است

یک مطالعه‌ی لهستانی به این نتیجه رسید که استفاده از هل بی‌اشتهایی را درمان می‌کند. حتی از روغن هل هم می‌توان برای تحریک اشتها استفاده کرد. هل همچنین می‌تواند در درمان هیستوپلاسموزیس مفید باشد که یکی از علائم بی‌اشتهایی محسوب می‌شود.

۱۰. سطح فشار خون را پایین می‌آورد

یک مطالعه‌ی هندی به این نتیجه رسید که هل به‌طرز اثربخشی فشار خون را کاهش می‌دهد. می‌توانید از هل در تهیه‌ی سوپ‌ها و خورش‌های مختلف استفاده کرده و از این طریق سطح فشار خون خود را کنترل کنید.

۱۱. سلامت جنسی را بهبود می‌بخشد

هل افرودیازیک است؛ این یعنی باعث افزایش میل جنسی می‌شود. این ادویه سرشار از ترکیبی به نام سینئول است. مقدار کمی از پودر هل می‌تواند به ترشح محرک‌های عصبی کمک کند. بعضی از گزارش‌ها عنوان می‌کنند که هل می‌تواند در درمان ناتوانی جنسی اثرگذار باشد. البته باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

۱۲. می‌تواند سکسکه را درمان کند

می‌توانید برای از بین بردن سکسکه از خواص هل بهره ببرید. هل عضلات را ریلکس می‌کند که این موضوع می‌تواند در رفع سکسکه اثرگذار باشد. برای درمان سکسکه تنها کاری که باید بکنید این است که یک قاشق چای‌خوری پودر هل را به مقداری آب داغ اضافه کنید. مخلوط را به مدت ۱۵ دقیقه کنار بگذارید تا کمی خنک شود. سپس مخلوط را از صافی رد کرده و آن را به‌آرامی مصرف کنید.

۱۳. در درمان گلودرد مفید است

مخلوط هل، دارچین و فلفل سیاه می‌تواند در درمان گلودرد اثرگذار باشد. هل گلودرد را تسکین می‌دهد. دارچین خواص ضدباکتریایی دارد و فلفل سیاه هم زیست‌فراهمی دو ادویه‌ی دیگر را بهبود می‌بخشد. یک گرم از هر کدام از پودر هل و دارچین را به همراه ۱۲۵ میلی‌گرم فلفل سیاه با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را سه بار در روز بمکید. نشان داده شده که هل حالت تهوع را کاهش می‌دهد و از استفراغ جلوگیری می‌کند. در یک مطالعه نشان داده شد شرکت‌کنندگانی که پودر هل مصرف کردند، کاهش تعداد دفعات و طول حالت تهوع را تجربه کردند.

۱۴. از لخته‌ی خون پیشگیری می‌کند

پیشگیری از لخته‌ی خون هم یکی دیگر از خواص هل به شمار می‌رود. بر اساس نتایج یک مطالعه هل حاوی چند ترکیب است که در پیشگیری از لخته‌ی خون اثرگذار هستند. هرچند در نظر داشته باشید که تحقیقات کافی در این زمینه انجام نشده است.

 

خواص هل برای پوست

هل خواص ضدباکتریایی و آنتی‌اکسیدانی دارد و به همین علت برای پوست مفید است. این ادویه به تسکین حساسیت‌های پوستی کمک می‌کند و سلامت پوست را بهبود می‌بخشد. از هل می‌توان برای پاکسازی پوست استفاده کرد.

۱۵. سلامت پوست را بهبود می‌دهد

یکی از خواص هل این است که می‌تواند به شما پوستی صاف هدیه ‌دهد. روغن اسانسی هل در برطرف کردن مشکلات پوستی مفید است و به همین علت رنگ پوست را یک‌دست می‌‌کند. همچنین می‌توانید از محصولات مراقبت از پوست که حاوی روغن اسانسی هل هستند استفاده کنید. همچنین می‌توانید مقداری پودر هل و عسل را با هم ترکیب کرده و از آن به‌عنوان ماسک صورت استفاده کنید.

۱۶. جریان خون را بهبود می‌دهد

هل حاوی ویتامین C است که یک آنتی‌اکسیدان قوی به شمار می‌رود. این ویتامین جریان خون را در کل بدن بهبود می‌دهد‌. ترکیبات مغذی موجود در این ادویه هم می‌توانند در افزایش جریان خون اثرگذار باشند. بهبود جریان خون می‌تواند در افزایش سلامت پوست مفید باشد.

۱۷. حساسیت‌های پوستی را درمان می‌کند

هل، به‌ویژه هل سیاه خواص ضدباکتریایی دارد. قرار دادن ماسک هل و عسل روی ناحیه‌ی مدنظر از پوست می‌تواند به تسکین حساسیت‌های پوستی کمک کند.

۱۸. عطر خوبی دارد

معمولا از هل به دلیل عطری خوبی که دارد، در تهیه‌ی محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می‌شود. در تهیه‌ی عطرها، صابون‌ها، شوینده‌های بدن، پودر‌ها و سایر محصولات مشابه هل و روغن اسانسی هل را به کار می‌برند.

۱۹. برای پوست خواص درمانی دارد

هل حاوی خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی است و به همین علت با هدف تسکین پوست از آن در تهیه‌ی محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود.

۲۰. بوی بد محصولات مراقبت از پوست را کاهش می‌دهد

رایحه‌ی قوی هل می‌تواند با بوی بد مبارزه کند. این موضوع هل را تبدیل به یک ترکیب عالی برای استفاده در محصولاتی مانند تونر می‌کند که ممکن است به دلیل داشتن بعضی ترکیبات بوی بدی داشته باشند.

۲۱. به مراقبت از لب‌ها کمک می‌کند

روغن اسانسی هل معمولا به محصولات مراقبت از لب مانند بالم لب اضافه می‌شود. علت این موضوع این است که این روغن می‌تواند لب‌ها را نرم و مرطوب کند. می‌توانید قبل از اینکه بخوابید، روغن اسانسی هل را روی لب‌هایتان بمالید و صبح روز بعد لب‌های خود را بشویید.

۲۲. پوست را صاف و شفاف می‌کند

یکی دیگر از خواص هل این است که به شما کمک می‌کند به پوستی صاف دست پیدا کنید. هل سیاه سموم را از بدن خارج می‌کند که می‌توانند به پوست آسیب برسانند. جویدن مقداری هل سیاه بدن را سم‌زدایی می‌کند که این موضوع در صاف کردن پوست مفید است.

 

خواص هل برای مو

هل می‌تواند به فرآیند رشد مو سرعت ببخشد و بعضی از مشکلات مربوط به کف سر را درمان کند. در ادامه خواص مو را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

۲۳. کف سر را تغذیه می‌کند

خواص آنتی‌اکسیدانی هل، به‌ویژه هل سیاه به تغذیه‌ی پوست سر و بهبود سلامت آن کمک می‌کند. این ادویه فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کند و استحکام مو را افزایش می‌دهد. می‌توانید مقداری آب را با کمی پودر دارچین مخلوط کنید و قبل از شستن موهایتان با شامپو موهای خود را با آن بشویید. خواص ضدباکتریایی این ادویه حتی عفونت‌های کف سر را هم درمان می‌کند.

۲۴. سلامت مو را بهبود می‌بخشد

افزایش سلامت کف سر به داشتن موهای زیباتر و مستحکم‌تر کمک می‌کند. هل ریشه‌های مو را مستحکم کرده و موها را درخشان می‌کند.

 

عوارض جانبی هل

در بالا خواص هل را بررسی کردیم. حالت نوبت به معرفی عوارض جانبی هل می‌رسد. در ادامه به عوارض جانبی احتمالی هل اشاره کرده‌ایم.

۱. مضر برای زنان باردار و شیرده

معمولا مصرف هل به مقدار متعادل بی‌خطر تلقی می‌شود؛ با این حال مصرف این ادویه به‌عنوان دارو ممکن است اثرات نامطلوبی را به دنبال داشته باشد. اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از مصرف هل با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید خطری سلامتی شما را تهدید نمی‌کند.

۲. مضر برای افراد مبتلا به کیسه‌ی سنگ صفرا

اگر به سنگ کیسه‌ی صفرا مبتلا هستید، از مصرف هل خودداری کنید. دانه‌ی هل به‌عنوان محرک سنگ کیسه‌ی صفرا شناخته می‌شود.

 

نحوه‌ی خرید و نگهداری از هل

پودر و دانه‌ی هل را می‌توانید به‌راحتی از سوپرمارکت خریداری کنید. برای خرید و نگهداری از هل به نکات زیر توجه کنید.

بهتر است هل سبز بخرید، چون عطر بهتری دارد و برای استفاده در غذاهای شیرین و ترش مناسب است. همچنین بهتر است به جای پودر هل، دانه‌ی هل را خریداری کنید.

پودر هل عطر خود را به‌سرعت از دست می‌دهد. این در حالی است که عطر دانه‌ی هل تا تقریبا یک سال یا بیشتر باقی می‌ماند.

دانه‌ی هل را در یک ظرف بدون نفوذ هوا قرار دهید و آن را به مدت تقریبا یک سال در یک مکان خشک و خنک نگه دارید.

 

کلام پایانی

هل ادویه‌ای با فواید فراوان است. از جمله خواص هل برای سلامتی بدن، پوست و مو می‌توانیم کاهش سطح فشار خون، مستحکم کردن مو، شفاف و صاف کردن پوست، بهبود جریان خون، از بین بردن سکسکه و… را نام ببریم. به عوارض جانبی احتمالی هل هم توجه کنید. می‌توانید از هل در تهیه‌ی خوردنی‌های متنوع استفاده کنید تا از فواید حیرت‌آور آن برخوردار شوید. شما از هل در تهیه‌ی چه غذاهایی استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و مخاطبان دیگر در میان بگذارید./ اخبار سلامت

منبع: اقتصادآنلاین

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: