کد خبر: ١٨٣٥٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/12/10-١٧:٠٠

آشنایی با حقوق و مسئولیت‌های شهروندی شرط نخست مسئولیت‌پذیری شهروند و از وظایف اصلی او هست. هر شهروندی که نسبت به شهر خود احساس مسئولیت کند در واقع به حقوق خود و دیگران احترام می‌گذارد و دیگران او را فردی قابل اعتماد می‌دانند.

 

به گزارش آبادان خبر، اعتماد شهروندان به یکدیگر زمینه را برای گسترش و توسعه شهرها به وجود می آورد. شهروندان با شرکت در کارهای مشارکتی می توانند در تأمین اقتصاد، کاهش هزینه‌ها و کاهش ضررهای ناشی از زندگی شهری مؤثر باشند.

· ویژگی‌های شهروند مسئولیت‌پذیر

- با قوانین و مقررات شهری کاملا آشناست

- حقوق دیگران را محترم می شمارد.

- به بزرگترها و سالخوردگان احترام می گذارد.

- در کار دیگران تجسس و عیب‌جویی نمی کند.

- بهداشت فردی را رعایت می کند.

- نسبت به نظافت محیط شهری خود حساس است.

- در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

- از فرهنگ آپارتمان نشینی برخوردار است و با مشکلات آن کنار می آید.

-  از فضای سبز، پارکها و دیگر امکانات شهری همانند اموال خود مراقبت می کند.

- از نوشتن و از کار در اماکن عمومی پرهیز می کند.

- به وسیله نقلیه عمومی آسیب نمی رساند.

مسئولیت‌پذیری، مفهومی است که انسان‌ها همواره در زندگی فردی و اجتماعی خود با آن ارتباط دارند انسان به لحاظ گستره وسیع ارتباط خویش، مسئولیت‌پذیری زیادی در حوزهای مختلف دارد. حوزه‌های مسئولیت‌پذیری انسان می تواند در ارتباط با خالق خویش، در ارتباط  با خانواده، جامعه و محیط زیست تعریف می‌گردد که نسبت به هر یک دارای مسئولیت بوده و وظیفه‌ای بر عهده  دارد.

در جامعه نیز اشخاص مسئولیت‌پذیر به علت پاسخگو بودن قابل اعتمادترند و جلب اعتماد دیگران یکی از زمینه های مهم پیشرفت و بهتر شدن زندگی است؛ بنابراین مسئولیت‌پذیری عامل مهمی برای تسریع روند پیشرفت‌های فردی و اجتماعی است و همچنین بر اعتبار، احساس ارزشمندی و عزت‌نفس می‌افزاید

 نتایج مطالعات گوناگون نشان داده است که خوشبختانه  مسئولیت‌پیری ارثی نیست، بلکه معنا و مفهومی قراردادی، اخلاقی، و تربیتی است که می‌تواند در هر زمانی فراگرفته شود.

· راهکارهایی برای افزایش حس مسولیت پذیری

- داوطلبانه مسئولیت های مختلف را بپذیریم

باید در موقعیت قرار بگیریم. به خاطر داشته باشیم که احساس مسولیت هنگامی در افراد به وجود می‌آید که به آنها مسئولیت داده شود. در عین حال فرد باید در مورد اثربخشی پاسخ‌هایش، بازخورد دریافت کند و در مورد راه‌های گوناگونی که در دیگر موقعیت‌ها مناسب هستند، اطلاعاتی داشته باشد. اگر از اشتباهات خویش درس بگیریم، عملکرد بهتری در آنچه انجام می‌دهیم، به دست خواهیم آورد.

- قدرت تصمیم گیری را در خود تقویت کلیم

بین مسئولیت‌پذیری و تصمیم‌گیری رابطه تنگاتنگی وجود دارد. توانایی اخذ تصمیم‌های درست، عامل عمده تکامل حس قدرت یا کنترل کردن شرایط زندگی خویش است. مردد و بی‌تصمیم بودن یک راه بی‌مسئولیت بودن است، بنابراین مهارت تصمیم‌گیری و حل مسئله را در خود تقویت کنیم.

 

- برنامه ریزی کنیم

برنامه ریزی و تهیه فهرستی از کارها، اهداف و وظایفمان به ما کمک می کند تا به اندازه توانمان تلاش کنیم و انتظارات غیر واقع‌بینانه‌ای از خودمان نداشته باشیم. به علاوه مکتوب کردن اهدافمان سبب می‌شود که آنها را جدی‌تر بگیریم و برای نیل به آنها بیشتر تلاش کنیم. به خاطر داشته باشیم که رسیدن به اهداف بزرگ تنها از طریق برداشتن گام‌های کوچک و متوالی میسر است. هدفمان را به اهداف جزئی‌تر تقسیم کرده و پس از طی هر قدم به عبور از مرحله بعد بیندیشیم.

- به برنامه ریزی دیگران کمک کنیم

هرسال حداقل به یک نفر کمک کنیم تا اهداف و برنامه‌هایش را مشخص کند. او را تشویق کنیم تا فهرستی از اهداف بلند مدت خود تهیه کرده و گام‌های لازم برای رسیدن به این اهداف را یادداشت کند. هر چند وقت یک‌بار از او بخواهیم که یادداشت‌هایش را به ما نشان دهد و بگوید چقدر به اهداف خود نزدیک شده است. به خاطر گام‌هایی که برداشته وی را تشویق کرده و او را درباره اشتباهاتش راهنمایی کنیم.

- بیاموزیم حتی اگر حوصله نداریم، کار مفیدی که ما می خواهیم انجام دهیم چیست؟

اگر که این کار، کاری است که باید در گذشته به انجام می رسیده، اما تنها به دلیل خسته کننده بودن تا به حال به تعویق افتاده است، در قدم اول با خرید یک کتاب در آن مورد و با دقت مطالعه کردن آن شروع کنید - تا انگیزه یادگیری در شما بالا رود.

هنگامی که فردی احساس مسئولیت کند، دیگر لزومی ندارد که دیگران به او بگویند که در هر موقعیتی چگونه عمل کند. افراد در نتیجه توجه به مقررات، ارزیابی تجربه‌های خویشتن و رسیدن به نتیجه گیری‌های واقع‌گرایانه آن تجربه‌ها، الگوی رفتاری مناسبی را اختیار می کنند. در حقیقت مسئولیت پذیری یعنی قابلیت پذیرش، پاسخگویی و به عهده گرفتن کاری که از کسی درخواست می‌شود و شخص حق دارد که آن را بپذیرد یا رد کند. وقتی فردی می‌خواهد مسئولیتی را بپذیرد، باید برای او کاملا مشخص شود که موضوع درخواست چیست و در برابر به عهده گرفتن آنچه چیزی به دست می آورد. مسئولیت انتخابی آگاهانه است، درست مثل قراردادی نانوشته که تمام اجزای آن برای فرد مشخص است.

 

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

منبع:شهریارنیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: