کد خبر: ١٨٣٢٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/12/09-١٠:٣٢

درحالی شیوع کرونا در خوزستان روبه وخامت گذاشته که اخبار منتشره حکایت از افزایش تعداد ابتلا و همچنین مرگ و میر در سایر نقاط کشور داشته و کاهش سن ابتلا در ایران این نگرانی را ایجاد کرده که کرونای انگلیسی بلای جان جوانان ایران شده است.

 

به گزارش آبادان خبر، درحالی مسئولان بهداشت و درمان کشورمان با توجه به افزایش تعداد بیماران کرونا در سراسر کشور احتمال طغیان ملی را دور از انتظار نمی‌دانستند که آمارها نشان می‌دهد در دو هفته گذشته سیر صعودی مراجعه مبتلایان به مراکز درمانی و همچنین تعدادبستری‌ها در این مراکز این احتمال را جدی‌تر کرده است.

از سوی دیگر تغییر وضعیت نگران کننده در استان خوزستان و البته ورود ویروس کرونای انگلیسی به این استان و پس از آن به سایر نقاط کشور ظاهرا نه تنها تعداد بیشتری از هموطنان را درگیر بیمار کرونا کرده بلکه سن ابتلا را هم در میان جوانان افزایش داده است، تاجایی که گروهی معتقدند ویروس کرونای انگلیسی بلای جان جوانان ایرانی شده است.

این درحالی است که با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و افزایش جنب و جوش هموطنان در کوچه و خیابان در این ایام ظاهراً توجه هموطنان به پروتکل‌های بهداشتی دقیقاً برعکس انتظار سیر نزولی به خود گرفته و نرخ مشارکت در برخی موارد بسیار پایین آمده است.

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در ایلام به 30 درصد رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با ابراز تأسف از وضعیت موجود در رعایت اقدامات پیشگیرانه اظهار داشت:‌ میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا  در ایلام به به 30 درصد رسیده است.

جمیل‌صادقی‌فر گفت: نادیده‌انگاری و بی توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عمل نکردن به توصیه‌های ابلاغی از طرف مسئولان بهداشتی و درمانی سبب شده است تا تاخت و تاز کرونا در استان ایلام شدت بگیرد و علاوه بر آن به تعداد بستری‌ها و مرگ ناشی از کرونا افزوده شود.

وی افزود: در بررسی‌های میدانی در سطح استان ایلام، پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین اصناف و اماکن در استان مربوط به پایانه‌های درون شهری با 34 درصد می‌باشد.

صادقی‌فر افزود: با توجه به اینکه این مکان‌ها با حجم زیادی از مسافرین سر و کار دارند، ادامه این روند موجب به ایجاد خطر مضاعف در گردش بیشتر ویروس خواهد شد.

دبیر قرارگاه استانی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: یکی از توصیه‌های بهداشتی مورد تأکید در سراسر دنیا که بارها مورد درخواست مسئولان بهداشتی بوده است استفاده مناسب و اصولی از ماسک بخصوص در جاهای شلوغ و پرتردد  است، اما میزان کاهش رعایت پروتکل‌ها در استان ایلام نشان می‌دهد که این میزان بشدت کاهش دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت:  در استان  ایلام هنگامی که در اوج بیماری کرونا بوده ایم، (مثل آبان ماه) استفاده از ماسک نیز افزایش قابل توجهی یافته است.

وی افزود: بررسی و رصد وضعیت استفاده از ماسک در بین مردم نشان می‌دهد که در بهترین حالت 63 درصد مردم استان از ماسک استفاده

می‌کنند و‌ در سه شهرستان ایلام، ایوان و ملکشاهی این عدد 50 و به پایین حتی تا 30درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام توصیه کرد و گفت: در این روزهای پایانی سال بیشتر از ماسک استفاده کنیم تا خدایی ناکرده موجب پایان زندگی دیگران نشویم.

البته نباید فراموش کنیم که بی‌توجهی گروهی از هموطنان به این موضوع یعنی پروتکل‌های بهداشتی در طول روز ختم نمی‌شود و اعیاد مذهبی افزایش جشن‌های عروسی را درپی داشته که این اتفاق روند ابتلا را بسیار بیشتر از گذشته کرده و در برخی شهرستان‌ها کانون‌های سیاه بیماری را شکل داده است.

جشن عروسی‌ در شرایط کرونایی به منزله کانون‌ بحرانی تازه است

برگزاری عروسی‌های دست‌جمعی و جشن‌های خلاقانه‌ در فضای باز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به نوعی می‌تواند به یک فرصت تبدیل شود، اما برگزاری مراسم چند روز گذشته در شهر سوزا با انبوهی از جمعیت زنگ خطر شیوع کرونا در قشم را به صدا در آورد

فرماندار قشم در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم در این خصوص با تأکید بر اینکه برپایی عروسی دست جمعی در شهر سوزا با جمعیت زیاد با هیچ منطقی در شرایط کرونایی موجود سازگار نیست و این اقدام خلاف قانون است، اظهار داشت: بارها از طریق رسانه ها و همچنین دهیاران و روئسای شوراهای اسلامی روستاها و شهرهای شهرستان قشم به صراحت به مردم اعلام شده که از برگزاری آیین‌های عزا و عروسی و تجمعات و مهمانی‌های شبانه جلوگیری کنند و در صورت تخلف با قانون‌شکنان برخورد جدی خواهد شد.

علیرضا نصری ادامه داد: برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در شرایط کرونایی حاکم بر جامعه از مردم برای حفظ سلامتی خودشان و جلوگیری از شیوع این ویروس انتظار همکاری بیشتری داریم، اما متأسفانه در برخی از نقاط جزیره شاهد برگزاری مراسم‌های عروسی با حضور جمع زیادی بوده‌ایم.

نصری تصریح کرد: برای حفظ سلامت اجتماعی مردم در شرایطی که شاهد بروز شیوع نوع جهش یافته کرونا هستیم، با هیچ احدی تعارف نداریم و اجتماع را فدای شخص و افراد نخواهیم کرد.

هر چند مسئولان بر ممنوعیت برگزاری آیین‌های عزا و عروسی و همچنین مهمانی‌های شبانه تأکید کردند اما هراز چندگاهی شاهد برپایی چنین مراسمی در این جزیره هستیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم هم در زمینه برپایی مراسم عروسی شهر سوزا که با واکنش منفی مردم همراه شده است، به صراحت اعلام کرد که برگزاری چنین مراسمی خلاف قانون است.

تشکیل پرونده قضایی برای برگزارکننده مراسم

دکتر حمیدرضا بهزادی اظهار داشت: ستاد کرونای شهرستان قشم در شرایط رنگ زرد کرونایی این شهرستان حتی با حضور 30 نفر از افراد درجه یک عروس و داماد برای برپایی عروسی هم مخالفت می‌کند و بیشتر بر برپایی عروسی‌ها با حضور چند نفر اندک از هرخانواده با رعایت کامل پروتکل‌هاست.

وی با اعلام اینکه 10 روز پیش درخواست مجوز برپایی مراسم عروسی دست جمعی در شهر سوزا به ما اعلام شد، افزود: بلافاصله مراتب مخالفت خودمان را به دیگر مسئولان مرتبط با ستاد کرونا اعلام کردیم که براساس قانون مانع از برگزاری چنین مراسمی شوند.

مدیر شبکه بهداشت شهرستان قشم با تأکید بر اینکه، آنچه در این مراسم عروسی شهر سوزا اتفاق افتاد کاملاً خلاف قوانین ستاد کرونا است، بیان داشت: پیش از این سه شکایت از برگزارکنندگان تجمع‌های عروسی در به دستگاه قضا شهرستان قشم ارائه شده، که با حمایت قاطع دادستان پرونده آنان در دست بررسی است.

ابراهیم ملاحی رئیس شورای اسلامی شهر سوزا در این خصوص اظهار داشت: این مراسم به منظور جلوگیری از تشکیل 22 عروسی جداگانه در چندین شب، به صورت دسته جمعی و در فضای باز برگزار شده است که در اوج تجمع مراسم حدود 200 الی 300 نفر با استفاده از ماسک در آن حضور داشته‌اند و متأسفانه تنها تصاویر لحظاتی خاص از مراسم منتشر شده است.

وی عنوان کرد: تعطیلی مطلق مراسم عروسی در نگاه جامعه ممکن نیست و باید تدابیری برای برگزاری اینگونه مراسم در چارچوب شیوه‌نامه‌ها اندیشیده شود.

هر چند برگزاری عروسی‌های دسته‌جمعی در فضای باز و با حضور اندک خانواده‌های درجه یک آنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به نوعی می‌تواند از شیوع کرونا جلوگیری کند و برپایی چنین جشن‌های خلاقانه‌ای می‌تواند به یک فرصت تبدیل شود، اما برگزاری مراسم چند روز گذشته عروسی در شهر سوزا قشم با جمعیت چند صد نفری به نوعی تهدید است که می‌تواند منجر به فوت افراد و حتی زوج‌های جوان شود.

در حال حاضر 11 شهرستان قرمز ، 31 شهرستان نارنجی ، 252 شهرستان زرد و 154 شهرستان آبی هستند. از سوی دیگر گزارش‌ها بیانگر این نکته است که هم اکنون  شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

به نظر می‌رسد علت قرمز شدن وضعیت خوزستان شیوع کرونای انگلیسی در این استان است. چندی پیش رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از  گسترش ویروس کرونای انگلیسی در استان خبر داده و گفته بود که از 10 نمونه ارسالی به انستیتو پاستور 9 نمونه آن ویروس جهش یافته انگلیسی بود که این موضوع بسیار نگران کننده است.

منبع:عصر ایران

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: