کد خبر: ١٨٣٠٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/12/08-١٤:٠٣

توسعه در عرصه های گوناگون بدون توسعه فرهنگی پایدار نیست و در شهرها نیز توسعه فرهنگی مبنای توسعه شهری است و از این رو با ایجاد بستر مناسب فرهنگی می توان تحقق توسعه در ابعاد مختلف شهری را به نظاره نشست.

 

به گزارش آبادان خبر، توسعه فرآیندی است که یک جامعه را از وضعیت نامطلوب به سمت شرایط مطلوب سوق می دهد و در این بین توسعه شهری فرآیند کمی و کیفی است که بر تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر تاثیر می گذارد.

در این بین اگر این توسعه شهری بر پایه فرهنگ و توسعه آن شکل گیرد همچون سازه ای مستحکم خواهد بود که به ثبات رسیده و پایدار است.

با اینکه قریب به اتفاق صاحب نظران در سال های گذشته معتقد بودند توسعه فقط دارای مفهومی اقتصادی است ولی اکنون این موضوع به کل تغییر کرده و مشخص شده است که مبنای هرنوع توسعه شهری، توسعه فرهنگی است و زیربنای توسعه شهری توسعه فرهنگی خواهد بود.

از آنجا که دغدغه اصلی رسیدن به توسعه همه جانبه بوده و مبنای این توسعه فرهنگ شهروندان است، پس لازم است در ارتقای فرهنگی جامعه تلاش و برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

توسعه موضوعی کیفی، جامع، چندبعدی، انسانی و اجتماعی است که باید با مدیریت و برنامه ریزی بلندمدت برای ارتقای آن تلاش کرد و در این بین نقش توسعه فرهنگی مهمتر و بنیادی تر از دیگر مولفه ها است.

داشتن صرف نگاه سخت افزاری و عمرانی مسیر توسعه پایدار شهری را ناهموار می کند و در این بین باید به موضوع توسعه فرهنگی توجه کرد. همچنین ایجاد امکانات مادی و معنوی مناسب برای افراد جامعه به منظور شناخت جایگاه خویش و افزایش علم و دانش و افزایش توانایی ها از ضرورت های توسعه شهری به حساب می آید.

باید برای توسعه فرهنگی شهر، مردم فکر کنند و برنامه ریزی کنند و ابتکار عمل داشته باشند و مسائل شهری را اداره کنند و در مسائل مختلف مشارکت عمومی داشته باشند چراکه مشارکت شهروندی باعث به نتیجه رسیدن و بالارفتن بازدهی خدمات و طرح های مختلف اجرا شده در شهر می شود.

مقدمه واجبتر برای توسعه شهری، توسعه فرهنگی است و این دو باید در کنار هم قرار گیرند تا شاهد ارتقا و پیشرفت کلی باشیم و در پایان نباید فراموش کرد که تاثیر پذیری برنامه های دیگر توسعه منوط به برنامه فرهنگی و توسعه آن است.

 

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

منبع:شهریارنیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: