کد خبر: ١٦٩٤٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/15-٠٨:٠١

ویروس کرونا، بدترین ویروس ایجادکننده بیماری عفونی است که جهان از زمان شیوع آنفلوآنزای اسپانیایی تاکنون مشاهده کرده است اما مانند آنفلوآنزای اسپانیایی، کووید-۱۹ نیز سرانجام وضعیت همه‌گیری خود را از دست می‌دهد.

 

به گزارش آبادان خبر، متخصصان بهداشت عمومی مانند دکتر آنتونی فائوچی معتقدند که کروناویروس جدید یا سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) مانند آنفلوآنزا به بیماری بومی تبدیل خواهد شد. با واکسن‌ها و سایر داروها از عفونت شدید کووید-۱۹ و شیوع طولانی‌مدت آن جلوگیری می‌شود و ما در حال حاضر اولین نتایج پیشرفت‌ در این زمینه را مشاهده می‌کنیم. پس‌ازاین موفقیت، تعداد قربانیان ویروس به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

لازم به ذکر است، آنفلوآنزا هنوز سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می‌کشاند و همین امر ممکن است در مورد سارس-کوو-۲ سال‌ها پس از همه‌گیری نیز وجود داشته باشد. علاوه بر این، ویروس‌های زیاد دیگری در اطراف ما وجود دارند که پتانسیل همه‌گیری دارند و امیدواریم که جهان برای دیگر بیماری‌های ویروسی آماده باشد.

اولین خط دفاعی ما در برابر عوامل بیماری‌زای آینده می‌تواند دارویی با عملکرد موفق باشد که قابلیت از بین بردن فقط ویروس‌ها و سلول‌های آلوده انسانی را داشته باشد. این مورد می‌تواند منجر به بهبود سریع‌تر و حداقل عوارض جانبی شود. محققان قبلا چنین دارویی را برای مقابله با آنفلوآنزا ابداع کردند و ممکن است از همین فناوری برای ایجاد داروهایی استفاده شود که ویروس‌های ایجادکننده کووید-۱۹، اچ‌آی‌وی و سایر عفونت‌های ویروسی را هدف قرار دهند.

محققان دانشگاه پردو ایالات‌متحده، داروی زانامیویر (zanamivir) دارویی که برای درمان آنفلوآنزا کاربرد دارد را با دینیتروفنیل (DNP) ترکیب کردند که سطح ویروس آزاد و سلول‌های آلوده را هدف قرار می‌دهد. ترکیب حاصل به نام zan-DNP می‌تواند جلوی انتشار ویروس را گرفته و منجر به از بین بردن ویروس آزاد و سلول‌های آلوده به ویروس شود.
جدیدترین وضعیت واکسن‌های ایرانی کرونا ؛ تا مهر ۱۴۰۰ صبر کنید | واکسن‌های وارداتی کرونا فقط برای ۱۰ درصد ایرانی‌هاست

محقق این تحقیق، فیلیپ اس لو، استاد شیمی دانشگاه پردو گفت: "ما بر روی همه داروهای ضدویروسی تولیدشده برای مقابله با سلول‌های آلوده به ویروس تمرکز می‌کنیم. به‌این‌ترتیب، ما سلول‌های بیمار را بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم درمان می‌کنیم. ما از این قابلیت برای انتقال داروهای فعال‌کننده سیستم ایمنی به‌طور انتخابی به سلول‌های آلوده به آنفلوآنزا استفاده کردیم. البته این احتمال وجود دارد که این روش درمانی در افراد آلوده به کووید-۱۹ نیزموثر واقع شود. "

ویروس برای تصاحب سلول باید آن را آلوده و از آن برای تکثیر خود استفاده کند و با تکثیر خود سلول‌های بیشتری را آلوده می‌کند. سیستم ایمنی بدن هنگامی‌که هشدار داده می‌شود که یک عامل بیماری‌زا در حال گسترش است، فعال‌شده و از آن زمان مسابقه بین سیستم ایمنی بدن و ویروس آغاز می‌شود. این سیستم ایمنی، خواه داروها کمک کنند یا کمک نکنند با عامل بیماری مقابله می‌کند اما سیستم ایمنی همیشه پیروز جنگ نیست. در برخی موارد، پاسخ ایمنی از کنترل خارج‌شده و می‌تواند منجر به عوارض و مرگ شود. این همان چیزی است که در بسیاری از موارد شدید ابتلا به کووید-۱۹ رخ می‌دهد.

ویروس هنگام آلوده کردن سلول‌ها، با پروتئین‌های خود سلول‌های آسیب‌دیده را علامت‌گذاری می‌کند. این همان چیزی است که دارو پردو هدف قرار داده تا سلول‌های آلوده به آنفلوآنزا، شناسایی شوند. محققان دریافتند که این دارو به روش‌های مختلفی ازجمله داخل بینی، داخل صفاقی، زیر جلدی و وریدی قابل تجویز است.

برای اثبات اثربخشی دارو، محققان ۱۰۰ برابر دوز کشنده ویروس آنفلوآنزا به موش‌ها تزریق کردند و سپس سه روز پس از عفونت درمان را شروع کردند.

محققان اظهار کردند: "درمان با zan-DNP حتی برای از بین بردن عفونت‌های ویروسی شدید کارایی دارد. با توجه به اینکه یک دوز داخل بینی یا داخل صفاقی از zan-DNP پاسخ کاملی به همراه دارد، پیشنهاد می‌کنیم توسعه بیشتر zan-DNP به‌عنوان یک درمان جهانی ضد آنفلوانزا تضمین شود. "

دانشمندان توضیح دادند که درمان zan-DNP همچنین یک مزیت اساسی نسبت به واکسن‌ها دارد. مولفه ایمنی درمان zan-DNP به توانایی پیش‌بینی اینکه کدام گونه ویروسی در فصل آینده آنفلوانزا ظهور می‌کند، نیازی ندارد زیرا این ترکیب همه زیرگروه‌های آنفلوآنزای A و B را هدف قرار خواهد داد. "

محققان همچنین اشاره کردند: "با توجه به آنچه آن‌ها در مورد درمان ضدویروسی از این نوع و تحقیقات واکسن می‌دانستند، ریشه‌کن کردن موثر عفونت‌های پیشرفته با بار ویروسی بسیار زیاد توسط zan-DNP پیش‌بینی‌نشده بود. توانایی zan-DNP برای ارائه پاسخ کامل در موش‌های آلوده به ۱۰۰ برابر MLD۵۰ ویروس آنفلوانزا تا ۳ روز پس از تلقیح از داده‌های منفرد واکسینه شده که از زانامیویر سنتی غیر هدف استفاده کردند نیز پیش‌بینی‌نشده بود. "

آزمایش‌های انسانی باید نشان دهند که این دارو قبل از استفاده در درمان آنفلوآنزا موثر و بی‌خطر است.

لو گفت: "ما تصمیم گرفتیم آزمایش‌های خود را با ویروس آنفلوانزا آغاز کنیم زیرا نتایج اغلب در مورد ویروس‌های دیگر را نیز پوشش می‌دهد. "

این استاد دانشگاه توضیح داد که از همین روش درمانی می‌توان علیه هپاتیت، اچ آی وی، ویروس انسدادی تنفسی (RSV) و حتی کووید-۱۹ استفاده کرد.

نتایج این تحقیق در نشریه Nature منتشر شده است.
منبع:برنا

 

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: