کد خبر: ١٦٩٢٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/13-١١:١٨

مطالعات موردی و نتایج کالبدشکافی تایید می‌کند که بیماری کروناویروس در برخی از موارد می‌تواند چنان آسیب جدی به ریه وارد کند که بیماران برای زنده ماندن به پیوند ریه نیاز دارند.

 

به گزارش آبادان خبر، در بررسی جدید، محققان شیکاگو بافت آسیب‌دیده خارج شده از بدن بیماران کووید- ۱۹ که پیوند ریه داشتند و بیمارانی که به دلیل این بیماری فوت کرده‌بودند را تجزیه و تحلیل کردند. محققان دریافتند که بیماری کووید- ۱۹ می‌تواند بدنه اصلی ریه‌ها را از بین ببرد، به این معنی که اندام به سادگی نمی‌توانند بهبود یابند و گزینه‌های درمانی بیمار بسیار محدود می‌شود.

دکتر آنکیت بهارات محقق اصلی و رئیس بخش جراحی قفسه سینه و مسئول جراحی برنامه پیوند ریه در بیمارستان نورث وسترن شیکاگو گفت: شواهد آشکاری ارائه می‌دهیم که نشان می‌دهد بیماری کووید-۱۹ می‌تواند به ریه‌ها آسیب دائمی وارد کند.

گروه وی سلول‌های منحصر به فردی به نام سلول‌های اپیتلیال KRT۱۷ را در بافت ریه بیماران کووید- ۱۹ با آسیب جبران‌ناپذیر کشف کردند. این سلول‌ها در بیماران مبتلا به فیبروز ریوی (بیماری پیشرونده کشنده ریه) و در مرحله نهایی یافت شده است.

تاکنون، هشت بیمار مبتلا به بیماری کووید- ۱۹ در بیمارستان پزشکی نورث وسترن پیوند ریه انجام داده‌اند که بیشترین عمل جراحی در سیستم‌های بهداشتی جهان است.

دکتر لن هوروویتز متخصص ریه در بیمارستان لنوکس‌هیل در شهر نیویورک اظهار کرد: این موضوع نگران‌کننده‌است که بیماری کووید- ۱۹ به ریه‌ها آسیب برساند، به طوری‌که پیوند ریه(نوعی درمان برای بیماران اندک) ضروری شود.

هوروویتز افزود: پیوند ریه خطرات خاص خود را دارد؛ عوارض پیوند شامل عفونت (ابتلای دوباره به کووید- ۱۹) باکتریایی و احتمال نپذیرفتن ریه‌های پیوندی است.

وی توضیح داد: نیایاخته یا سلول پروژنیتور(progenitor cells) ریه لازم است با حرکت در امتداد بدنه اصلی ماتریکس ریه برای ترمیم جراحات، ریه را بازسازی کند.

بهارات گفت: در جراحی‌های سخت پیوند در این بیماران مشاهده شد، وقتی این چارچوب از بین برود، سلول‌های پروژنیتور جایی برای رفتن ندارند و سوراخ‌های بزرگی در ریه‌ها ایجاد می‌کنند و موجب انتقال عفونت‌ها می‌شوند.

دکتر اسکات بودینجر، محقق اصلی این بررسی در بیمارستان نورث وسترن افزود: ریه‌های مورد حمله بیماران کووید- ۱۹ شباهت شگفت‌انگیزی به ریه‌های مبتلا به بیماری فیبروز ریوی ایدیوپاتیک (شایع‌ترین نوع فیبروز ریه) دارند. در این شرایط بافت ریه ضخیم و سخت می‌شود و اکسیژن‌رسانی به بدن را دشوار می‌کند.

وی اظهار کرد: بیماری کووید- ۱۹ همانند فیبروز ریوی، باعث بکارگیری سلول‌های ایمنی به نام مونوسیت‌ها می‌شود که به احتمال زیاد برای از بین بردن ویروس در ریه‌هاست.

در ریه فیبروتیک، این سلول‌ها باعث تشکیل بافت اسکار فیبروتیک می‌شوند. از این سلول‌ها می توان به راحتی و با اطمینان نمونه برداری کرد و می‌توان به بیمارانی که قادر به بهبودی از بیماری کووید- ۱۹نیستند، کمک کرد.

البته خبرهای خوبی نیز از این گزارش منتشر شده است؛ محققان دریافتند که انجام پیوند ریه در بیماران بدحال و مواردی که از علل عفونی نارسایی ریه مانند بیماری کووید- ۱۹ رنج می‌برند، روشی ایمن است.

گروه تحقیق گفت: این اطلاعات جدیدی در زمینه پیوند است. موضوع دیگر اینکه با استفاده از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی در بیماران پیوند ریه، به نظر نمی‌رسد که ویروس کرونا، عامل بیماری کووید- ۱۹ دوباره بازگشت داشته باشد.

گروه محققان همچنین دریافتند، بیماران کووید- ۱۹ که ریه‌های آنان به قدری آسیب دیده است که بدون پیوند ریه زنده نمی‌مانند، استفاده از ECMO (اکسیژناسیون غشایی برون‌پیکری)، دستگاه پشتیبانی‌کننده زندگی که کار قلب و ریه را انجام می‌دهد، ایمن است. ECMO می‌تواند برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد و درب را برای انجام موفقیت آمیز پیوند ریه باز بگذارد.

جدیدترین عمل پیوند در نورث وسترن در روز شکرگذاری انجام شد و برای بیماری بود که ۱۳۰ روز را با ECMO گذراند. این طولانی‌ترین زمان شناخته‌شده در جهان برای بیمار قبل از انجام پیوند در ECMO است.

محققان گفتند : بهترین نتیجه از این بررسی این است که بیماران پس از دریافت ریه‌های جدید تمایل به بهبودی با سرعت بالا دارند.

این یافته‌ها، اولین تحقیق در نوع خود است که در Science Translational Medicine منتشر شده است.

منبع:ایسنا

 

مدت زمان قرنطینه مبتلایان به کرونا

به گزارش آبادان نیوز، هنگامی‌که فکر می‌کنید در معرض فردی آلوده به ویروس قرارگرفته‌اید خود را قرنطینه می‌کنید و ازآنجاکه علائم ممکن است بین دو تا ۱۴ روز پس از مواجهه شدن با ویروس ظاهر شود، شما مجبورید برای دو هفته قرنطینه شوید. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC) با توجه به منفی بودن جواب آزمایش فرد مبتلا اجازه کوتاه‌تر شدن مدت قرنطینه را می‌دهد.

در این بیماری، قرنطینه شدن روشی است که هنگام ابتلا به بیماری باید انجام شود. فرد باید خود را از دیگران که در یک خانه زندگی می‌کنند، جدا کرده تا خطر انتقال بیماری کاهش یابد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده توصیه کرده است که باید تا زمان اتمام تمامی علائم بیماری یعنی ۱۰ روز پس از تشخیص بیماری در قرنطینه باشید. این موارد برای افرادی است که علائم بیماری خفیف تا متوسط ‌کووید-۱۹ را تجربه می‌کنند و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند. اما نتایج تحقیقات جدید می‌گوید که قرنطینه پس از تشخیص تایید شده می‌تواند بسیار کمتر از توصیه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده باشد، زیرا افراد ویروس را در مدت‌زمان کمتری از بین می‌برند.

در تحقیقات گذشته گفته‌شده بود که فرد دو روز قبل از شروع علائم و تا هشت روز پس از شروع علائم انتقال‌دهنده ویروس است. یکی از اصلی‌ترین مشکلات ویروس کرونا و دلیل گسترش سریع آن، مسری بودن افراد قبل از شروع علائم است. آنان نمی‌دانند که در ۱۴ روز گذشته در برخی مواقع در معرض ویروس قرارگرفته‌اند و دیگران را در این دو روز که قبل از علائم است، آلوده می‌کنند.

نتایج تجزیه‌وتحلیل تحقیقی در The Lancet Microbe می‌گوید: دو روز قبل از بروز اولین علائم و پنج روز پس‌ازآن بیشترین زمان انتقال عفونت است. با توجه به اینکه هنگام تایید تشخیص، قرنطینه آغاز می‌شود، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که دوره انزوا باید نیمی از توصیه CDC باشد.

بااین‌حال، همه بیماران لزوما طی پنج روز پس از شروع علائم، ویروس را از بین نمی‌برند. مواردی وجود دارد که افراد به مدت طولانی عفونی هستند. این افراد اغلب علائم را برای مدت طولانی‌تری تجربه می‌کنند و برخی ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشند حتی برخی از بیماران مبتلابه نقص ایمنی ممکن است ماه‌ها عفونی باشند بدون اینکه علائمی از خود بروز دهند.

کشورهای دیگر قبلا دستورالعمل‌های خود انزوایی را کوتاه کرده و یا قصد انجام آن را دارند. فرانسه دوره انزوا را از ۱۴ روز به ۷ روز در ماه سپتامبر کاهش داد. آلمان قصد دارد آن را به پنج روز کاهش دهد.

به گفته نیویورک‌تایمز، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC) ممکن است به‌زودی در هفته آینده، مدت‌زمان انزوای اعلام‌شده خود را برای بیماران مبتلابه کووید-۱۹ کاهش دهد.

متخصصان بهداشت معتقدند که در صورت حمایت علمی، اگر مدت‌زمان انزوا کاهش یابد، احترام گذاشتن به آن برای افراد راحت‌تر می‌شود و این مورد می‌تواند منجر به کاهش گسترش بیماری کووید-۱۹ شود.

منبع:ایسنا

 

قرنطینه کرونایی‌ها چقدر طول می‌کشد؟

به گزارش آبادان خبر، فرد آلوده به ویروس کرونا ۲ تا ۳ روز قبل از آغاز علائم تا زمان منفی شدن تست ممکن است به عنوان ناقل ویروس به سایر افراد محسوب شود. در این صورت رعایت ماسک‌زدن، فاصله‌گذاری اجتماعی و شناسایی افراد مرتبط با بیماران باعث کاهش ریسک انتقال این ویروس از افرادی که آلوده هستند اما علامت ندارند به سایر افراد می‌شود.

تا چند روز ناقل کرونا هستم؟

این‌گونه تصور می‌شود که در ابتدای بیماری و در هنگام شروع علائم (به‌ویژه سرفه و عطسه) احتمال انتقال ویروس به سایر افراد بیشتر است. هرچند افراد فاقد علامت نیز در صورتی‌ که در فاصله نزدیک با سایر افراد قرار بگیرند می‌توانند منجر به انتقال ویروس شوند. در حقیقت این افراد (افرادی که علامت ندارند یا ابتدای بیماری هستند) می‌توانند سبب گسترش بیماری شوند. زیرا احتمال کمتری دارد که خود را قرنطینه کنند. همچنین احتمال اینکه رفتارهایی را اتخاذ کنند که منجر به کاهش گسترش بیماری شود در این افراد کمتر است.

بیشتر افرادی که به ویروس کرونا آلوده بوده و دارای علامت هستند، معمولاً ۱۰ روز بعد از رفع علائم دیگر ناقل این بیماری محسوب نمی‌شوند. افرادی که نتیجه تست کرونای آنها مثبت بوده اما علامتی از این بیماری را تجربه نکرده‌اند، ۱۰ روز بعد از آزمایش دیگر ناقل محسوب نمی‌شوند اما در این زمینه استثناعاتی هم وجود دارد، از این رو برخی از کارشناسان هنوز ۱۴ روز قرنطینه را توصیه می‌کنند.

روند دارو درمانی مبتلایان به کرونا چگونه است؟
بهترین و علمی‌ترین روش برای اطمینان از اینکه فردی به ویروس کرونا آلوده نیست، این است که فرد به فاصله ۲۴ ساعت دو تست کرونا (از حلق یا بینی یا آب‌دهان) دهد. در صورت منفی شدن، فرد به ویروس آلوده نیست.

زمان لازم برای بهبودی بیماری کرونا چقدر است؟

بستگی به بیماری دارد. به نظر می‌رسد افراد مبتلا به موارد خفیف طی یک تا دو هفته بهبود پیدا می کنند. هرچند در موارد شدید، زمان لازم برای بهبودی می‌تواند شش هفته یا بیشتر طول بکشد. برخی از افراد ممکن است مشکلات جسمی و روانی طولانی‌مدت را تجربه کنند. آ‌نها ممکن است به‌طور متناوب با گذشت زمان بهبود یابند. افراد مبتلا به کرونا مشکلات مختلفی از جمله خستگی و مشکل در تمرکز تا اضطراب، ضعف عضلات و ادامه پیدا کردن تنگی نفس را تجربه می کنند.

بعد از چه مدت می‌توان در جامعه حضور پیدا کنم؟

به‌طور مشخص در این مورد اطلاعاتی در دسترس نیست. بر اساس جدیدترین تحقیقات، ممکن است افراد چند روز بعد از احساس بهبودی و بهتر شدن، هنوز به این ویروس آلوده بوده و ناقل باشند. هرچند این نتایج باید تایید شوند. تا آن زمان، حتی پس از گذشت ۱۰ روز از برطرف شدن کامل علائم، اگر نیاز به بیرون رفتن از منزل داشتید، حتما از ماسک استفاده کرده، حد ممکن از لمس سطوح خودداری کنید و فاصله اجتماعی (حداقل ۲ متر) را رعایت کنید.

منبع:برنا 

 

خونریزی معده از علائم کرونا است؟

به گزارش آبادان نیوز، کامران خداکرمی با بیان این‌‌که از دست دادن حس بویایی جزو نخستین علائم شناخته‌‌شده کرونا بوده است، گفت: الان می‌‌توان گفت یکی از قطعی‌‌ترین علائم کرونا، از دست دادن حس بویایی است؛ از دست دادن حس بویایی باعث می‌‌شود غذاها برای فرد، طعمی نداشته باشند و حتی حس چشایی شیرینی و تلخی نیز از بین می‌‌رود.

او با بیان این‌‌که از دست دادن حس بویایی به دلیل عصب‌‌دوست (نوروتروپ) بودن ویروس کروناست، افزود: از دست دادن حس بویایی و چشایی بسیار مهم است زیرا بسیاری از عملکردهای انسان را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد و افراد ممکن است در پی از دست دادن حس بویایی و چشایی، دچار افسردگی شدید و تغییرات خلق و خو و اضطراب شوند.

خداکرمی ادامه داد: همراه با از دست دادن حس بویایی، ممکن است علائم کج‌‌خلقی شدید و حتی تحت تأثیر قرار گرفتن و اختلال عملکرد جنسی نیز بروز پیدا کند.

متخصص گوش و حلق و بینی اضافه کرد: یکی دیگر از علائم کرونا می‌‌تواند پاروسمی (بویایی‌‌پریشی) یا فانتوسمی (توهم بویایی) باشد؛ پاروسمی یعنی چیزی بوی بد ندارد اما فرد آن را بد بو احساس می‌‌کند؛ فانتوسمی نیز به این معناست که هیچ بوی بدی وجود ندارد اما فرد دائماً بوی لجن، فاضلاب یا پیاز و بوهای بد را احساس می‌‌کند؛ در این مواقع گاهی فرد حس می‌‌کند خلط شدیدی پشت گلوی اوست؛ در صورت بروز این مشکل، ممکن است شست‌‌وشوی بینی با سرم شست‌‌وشو، تا حدی به بیمار کمک کند.

خداکرمی خاطرنشان کرد: توهم بویایی و احساس بوی بد می‌‌تواند از ابتدای ابتلا به کرونا رخ دهد یا این‌‌که در بعضی از بیماران که دچار از دست دادن حس بویایی شده‌‌اند پس از بازگشت حس بویایی، توهم بویایی و احساس بوی بد ایجاد شود؛ یعنی ممکن است فرد مبتلا، یکسری بوهای خوب را متوجه شود اما همراه با آن، توهم بوی بد را نیز داشته باشد.

اختلال بویایی ناشی از کرونا را چگونه درمان کنیم؟

او درباره روش‌‌های درمان اختلالات بویایی تصریح کرد: در هنگام از دست دادن بویایی، داروهایی مانند ویتامین آ، ویتامین‌‌های گروه ب، روی و برخی از داروهای دیگر توسط پزشک تجویز می‌‌شود. در درمان احساس و توهم بوی بد، بیماران باید از هرگونه بوی بد یا تند دوری کنند و تا حد امکان از خوردن مواد غذایی دارای بوی تند مانند سیر، پیاز، ادویه‌‌های تند پرهیز کنند.

این متخصص گوش و حلق و بینی تصریح کرد: بیماران دچار توهم بویایی یا بیمارانی که بوی بد در بینی خود احساس می‌‌کنند؛ باید سعی کنند با روشهایی بویایی خود را به حالت عادی برگردانند؛ بوییدن روغن بادام تلخ، هسته آلبالو یا عطرهایی که اسانس و عصاره گل رز دارند؛ همچنین اسانس نعنا، اکالیپتوس و پوست لیمو می‌‌تواند محرک‌‌های خوبی برای بویایی باشد.

او افزود: در بوییدن عطرهای دارای اسانس‌‌های گفته شده، باید توجه کرد که در این عطرها از الکل استفاده نشده باشد؛ بوییدن دارچین، رازیانه و زیره نیز می‌‌تواند به بهبود اختلال بویایی کمک کند.

خداکرمی ادامه داد: بیماران دچار اختلال بویایی می‌‌توانند پس از بوییدن هر یک از این محرک‌‌های بویایی، دانه قهوه را بو کنند و سپس یکی دیگر از محرک‌‌های بویایی و اسانس‌‌های گفته شده را استشمام کنند؛ استفاده از این روش همراه با مصرف ویتامین‌‌های گفته شده می‌‌تواند باعث بهبود اختلال بویایی در بیماران مبتلا به کرونا شود.

او با بیان این‌‌که تجویز داروها برای رفع اختلالات بویایی فقط باید از سوی پزشک صورت بگیرد؛ هشدار داد: داروهایی مانند کورتون‌‌های موضعی،"تئوفیلین" و "گاباپنتین" از جمله داروهایی هستند که حتماً باید تحت نظر پزشک مصرف شوند در غیر این صورت عوارض شدیدی در فرد ایجاد میکنند.

خونریزی معده، علامت جدید کرونا

این متخصص گوش، حلق، بینی و جراحی سر و گردن با اشاره به این‌‌که ویروس کرونا اختلالات انعقادی ایجاد می‌‌کند، بیان کرد: اخیراً علامت خونریزی معده، در کسانی که مشکل خاصی ندارند دیده می‌‌شود که این علامت را می‌‌توان از علائم ابتلا به کرونا دانست. در افرادی که خونریزی معده دارند، مدفوع قیری‌‌رنگ می‌‌شود. این علامت باید حتماً جدی گرفته شود.

او با بیان این‌‌که خارش و راش پوستی نیز ممکن است در برخی از بیماران مبتلا به کرونا ظاهر شود؛ بیان کرد: این خارش پوست ممکن است قبل از علائم ریوی و یا بعد از علائم ریوی ابتلا به کرونا بروز پیدا کند.

به تست پی‌‌سی‌‌آر منفی اعتماد نکنید!

خداکرمی تأکید کرد: اگر فردی علائم بیماری کرونا را داشته باشد اما تست PCR او منفی شود، به این معنا نیست که فرد کرونا ندارد؛ تست پی‌‌سی‌‌آر منفی در افرادی که علائم اصلی ابتلا به ویروس کرونا را دارند هیچ ارزشی ندارد اما اگر تست پی‌‌سی‌‌آر مثبت شود به معنای ابتلای قطعی فرد به کروناست.

او نابویایی، ناچشایی، درد قفسه سینه، سرفه، دردهای عضلانی، تب و لرز، خونریزی پوستی همراه با خارش شدید پوستی بدون زمینه آلرژی، اسهال و تهوع را از علائم اصلی و مهم ابتلا به کرونا عنوان و خاطرنشان کرد: البته به غیر از نابویایی و ناچشایی، مابقی علائم باید در کنار علامت‌‌های دیگر ارزیابی شود.

منبع:برنا

 

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: