کد خبر: ١٦٩١٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/12-١١:٠٥

فرضیات زیادی در مورد کرونا وجود دارد؛ این بیماری که به صورت خفیف و شدید است بطور مستقیم و غیر مستقیم باعث ایجاد لخته خون و سکته مغزی در مبتلایان می شود.

 

به گزارش آبادان نیوز، در دوران اپیدمی همه گیری کرونا شاهد بودیم که این بیماری طیف وسیعی از عوارض و علائم مختلف را برای بیماران ایجاد می‌کند و پزشکان با توجه به سن، جنس، علایم بیماری و بیماری‌های زمینه‌ای داروهای مختلفی را تجویز می‌کنند که این داروها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در این بین لازم است که هر فرد باورهای اشتباه خود را در خصوص این بیماری اصلاح کند و تنها در خصوص علائم و بیماری خود با پزشک مربوطه در تماس باشد و مراقبت های لازم را انجام دهد، چراکه با توجه به مقاومت باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری زا باید از مصرف خودسرانه دارو به خصوص آنتی بیوتیک ها خودداری شود. اما برخی از افراد مبتلا به این بیماری یا افرادی که برخی علائم سرماخوردگی دارند تصورات اشتباهی در مورد این بیماری دارند که در این ادامه به تشریح برخی از این باورهای اشتباه می‌پردازیم.

استفاده مکرر از داروی گیاهی موثر است؟

کارشناسان تاکید دارند که استفاده مکرر از یک گیاه دارویی یا ماده غذایی توصیه نمی‌شود، چرا که گیاهان دارویی باید زیر نظر پزشک تجویز شوند که در غیر این صورت ممکن است در روند درمان تداخل ایجاد کنند.

استفاده از دو ماسک روی هم لازم است؟

برای عموم مردم استفاده از ماسک های سه لایه پزشکی کفایت می‌کند و نیازی به استفاده دو ماسک همزمان (بر روی هم نیست) و به هیچ وجه در روند اکسیژن رسانی خون و اندام‌های داخلی بدن خللی ایجاد نمی‌کند، اما توصیه می شود که هموطنان، ماسک اضافه به همراه خود داشته باشند تا در صورت آلودگی ماسک، تعویض شود‌. همچنین استفاده از ماسک های فیلتردار تنها برای کار درمان اندیکاسیون(ضرورت) دارد.

کرونا جوانان را تهدید نمی‌کند؟

برخی از افراد جوان بر این باورند که بیماری کرونا آنها را تهدید نمی‌کند، در صورتیکه موارد فوتی در افراد جوان و حتی بدون بیماری زمینه‌ای نیز در سطح استان به ثبت رسیده است. بررسی‌ها در کشورهای مختلف نشان می‌دهد محققان دریافتند شدت بیماری کووید ۱۹ در جوانان بالغ بیش از سایرین است و ۲۰ درصد از جوانانی که در بیمارستان بستری می‌شوند، از بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) سردر می‌آورند. به گفته محققان بسیاری از این افراد حتی پس از نابودی کامل ویروس نیز به مراقبت‌های پزشکی مستمر نیاز دارند.

استفاده مداوم از دستگاه بخور مفید است؟

رطوبت و مرطوب بودن مجاری تنفسی از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می‌کند، اما رطوبت زیاد و بیش از اندازه و بخور سایر مواد، بستری مناسب برای ایجاد بیماری های قارچی بوده و استفاده از بخور موادی چون جوش شیرین یا سایر ماده‌ها که این روزها در فضای مجازی دست به دست می شود، پایه و بنیه علمی و پزشکی نداشته و چه بسا ممکن است مضر نیز باشند. عارضه اصلی بیماری کرونا اختلال در اکسیژن رسانی و کمبود اکسیژن خون است وقتی این افت اکسیژن رخ بدهد، اولین ارگان هایی که در بدن آسیب می بینند اعضایی هستند که مصرف اکسیژن بالایی دارند از جمله مغز و قلب و زودتر از بقیه اعضا در عملکرد خود دچار اختلال شده و از کار می‌افتند، حتی ممکن است سکته قلبی و مغزی به دلیل ترس نیز رخ بدهد.

آیا گلاب در برابر ویروس کرونا خاصیت ضدعفونی دارد؟

براساس برخی توصیه های سنتی، استفاده از گلاب به دلیل نقش ضدعفونی که دارد باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و همچنین بهبود علائم آن می شود. اما لازم است بدانیم تاکنون هیچ مطالعه ای نقش ضدعفونی کنندگی این ماده را در برابر ویروس ها خصوصا ویروس کرونا به اثبات نرسانده است. اگرچه گلاب از نظر خواص مفید برای سلامتی بدن، خصوصا اعصاب و روان، اهمیت دارد اما نقش ضدعفونی کنندگی آن از نظر علمی تایید نشده است. در برخی مطالعات مشاهده شده که عصاره ی گل محمدی با درجه ی غلظت بالا، درجاتی از خاصیت آنتی باکتریایی از خود نشان داده است که البته در این‌باره نیز بین نتایج مقالات مختلف تضاد وجود دارد. از طرفی باید توجه داشت که عامل ایجاد کننده ی بیماری کووید ۱۹ از جنس ویروس هاست. براساس مطالعات و شواهد علمی موجود، گلاب هیچ نقشی در ضدعفونی سطوح و دست ها در برابر ویروس کرونا ندارد. توصیه می شود برای ضدعفونی از الکل و وایتکس، براساس دستورالعمل های اعلام شده استفاده کنید.

آیا ابتلا به بیماری کرونا ممکن است باعث زایمان زودرس شود؟

با توجه به جدید بودن ویروس کرونا، در مورد عوارض ابتلا به این ویروس در دوران بارداری اطلاعات کافی و بر اساس شواهد معتبر وجود ندارد؛ اما به دلیل ایجاد تغییر در سیستم‌های ایمنی و فیزیولوژیک در دوران بارداری، و با توجه به مقالات و گزارش‌های مربوط به بیماری‌های ویروسی سارس و مرس طی سالیان اخیر، به نظر می‌رسد که زنان باردار بیش از سایرین مستعد ابتلا به عفونت های تنفسی هستند. از آنجا که ابتلا به این بیماری‌ها در مواردی با زایمان زودرس همراه بوده است، همواره این نگرانی وجود داشته است که آیا ابتلا به بیماری کرونا باعث زایمان رودرس در مادران می‌شود؟

در حال حاضر اطلاعات محدودی در این خصوص وجود دارد. اطلاعات در خصوص عوارض نوزادان متولد شده از مادران باردار مبتلا به بیماری کرونا نیز محدود است. در واقع به صورت قطعی مشخص نیست که آیا زایمان زودرس به دلیل آلودگی مادر به بیماری کرونا بوده است یا خیر. در شرایط کنونی، قرنطینه خانگی در خانم های باردار و اقدامات پیشگیرانه با دقت بیشتر، توصیه می‌شود.

منبع:فارس

 

روند دارو درمانی مبتلایان به کرونا

به گزارش آبادان خبر، بر اساس بررسی‌های انجام شده تاکنون هیچ داروی قطعی برای  درمان کرونا کشف نشده است. هرچند شرکت‌های متعدد در سراسر دنیا در مراحل مختلف ساخت واکسن این دارو قرار دارند، اما تاکنون اظهارنظر قطعی مبنی‌بر کارآزمایی موفق بر روی انسان تایید نشده است. بر اساس آخرین اطلاعات واکسن کروناویروس مدرنا ممکن است میزان بالایی حفاظت در برابر ویروس کووید-۱۹ ایجاد کند و نتایج اولیه تجزیه‌وتحلیل مرحله نهایی آزمایش فاز سوم نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد میزان کارایی این واکسن با تغییر گروه سنی کاهش پیدا نمی کند. هرچند در  صورت تایید این دارو هم دیگر نمی‌‌توان گفت که آیا فقط تزریق یکباره این واکسن مصونیت ایجاد می‌کند یا به مراحل بعدی هم نیاز دارد.  سوال دیگر این است که میزان دوز تزریق این دارو چقدر باید باشد؟ در ادامه روند درمان مبتلایان به کرونا بررسی می‌شود.

چگونه می‌توانید علائم ویروس کرونا را درمان کنید؟

ابتلای خفیف یا شدید به کرونا نیازمند تجویز داروهای متفاوت است. افراد در صورت ابتلا به شکل خفیف این بیماری با مصرف فراوان مایعات، استراحت کامل و اقامت در قرنطینه می‌توانند روند بیماری را تسهیل کنند. اغلب این بیماران با تب، سرفه، تنگی نفس و علائم گوارشی مواجه هستند. اگر تب‌تان بالاست می‌توانید از داروی تب بُر استفاده کنید. استامینوفن دارویی است که معمولاً برای کنترل تب توصیه می‌شود. ایبوپروفن نیز داروی تب بُر است، اما نگرانی‌هایی از این بابت وجود دارد که ممکن است در مورد ویروس جدید کرونا، مناسب و ایمن نباشد. البته در صورت بدن درد ناپروکسن نیز تجویز می‌شود.

مبتلایان به کرونای شدید چه داروهایی مصرف کنند؟

 هنوز هیچ دارویی برای درمان کرونا کشف نشده است. این ویروس از زمان شیوع تاکنون با جهش 10 برابری و ماندگاری بیشتر همراه بوده است. تیم درمان نیز نتوانسته داروی مناسب این بیماری را کشف کند. در این شرایط بسیاری از داروها تجویز شده هم برای مهار بیماران عفونی است. البته مهمترین وسیله در درمان بیماران کرونا با مشکلات تنفسی دستگاه اکسیژن است تا روند تنفس را تسهیل بخشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از داروهای تایید و تجویز شده در دنیا برای مبتلایان به کرونا است:

فاویپیراویر

 (Favipiravir)نوعی داروی ضدویروسی است که می‌تواند جلوی تولید پلیمراز RNA ویروس را بگیرد. این آنزیم پروتئینی است که مانع تکثیر سلول‌های ویروسی می‌شود. ژاپن از این دارو برای درمان آنفلوآنزا استفاده می‌کند؛ اما اخیرا در روسیه و آمریکا از این دارو برای درمان کووید-19 استفاده شده است.

رمدسیویر  (Remdesivir)

داروی ضدویروس جدید از خانواده داروهای آنالوگ نوکلئوزید است و در ابتدا برای درمان بیماری ویروسی ابولا و عفونت‌های ویروسی ماربورگ استفاده می‌شده‌ است. بعدها مشخص شد که این دارو می‌تواند علیه برخی دیگر از ویروس‌ها مانند سین‌سیشیال تنفسی، تب لاسا، نیپا و خانواده کروناویروس (سارس و مرس) هم به‌کار رود.

آیورمکتین  (Ivermectin)

از این دارو برای درمان برخی عفونت‌های انگلی، مانند شپش سر، کوری رودخانه، آسکاریازیس، فیلاریاز لنفاوی و عفونت کرم شلاقی استفاده می‌شود. محققان در بررسی این دارو در محیط آزمایشگاهی دریافتند آیورمکتین می‌تواند کشت سلول‌های کروناویروس سندرم حاد تنفسی2 (ویروس کرونای سارس) را طی 48 ساعت از بین ببرد.

نایتازوکسانید  (Nitazoxanide)

دارویی است که در آزمایشگاه توانسته جلوی رشد طیف وسیعی از ویروس‌های تنفسی، ازجمله سارس و کووید2 را بگیرد. اخیرا محققان از این دارو برای پیشگیری از ابتلای افراد پرخطر مانند سالمندان استفاده کرده‌اند و این دارو هنوز در مرحله آزمایشی و فاز سوم آن قرار دارد.

نیکلوزامید  (Niclosamide)

این دارو هم نوعی ضد انگل است که برای درمان آلودگی به کرم‌های پهن استفاده می‌شود. محققان این دارو را برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونای جدید به‌صورت آزمایشی استفاده کرده‌اند و اکنون در مرحله دوم آزمایش خود قرار دارد.

مریمه‌پودیب  (Merimepodib)

این داروی خوراکی در ترکیب با داروی رمدسیویر در مرحله دوم آزمایش برای درمان کووید-19 قرار دارد. مکانیسم این دارو به‌گونه‌ای است که جلوی تولید آنزیم اینوزین 5 مونوفسفات دهیدروژناز (IMPDH) را می‌گیرد و درنتیجه از ماده گوآنزین که برای تکثیر ویروس به‌کار می‌رود، کاسته می‌شود.

بتا-دی‌ان4- / هیدروکسی‌سیتیدین (Beta-D-N4-hydroxycytidine)

این دارو وقتی در موش‌های مبتلا به سارس آزمایش شد، توانست از تعداد ویروس‌های موجود در بدن موش‌ها بکاهد و عملکرد ریه و سیستم تنفسی آنها را بهبود بخشد و جلوی کاهش وزن شدید این حیوانات را هم بگیرد. این دارو مراحل آزمایش حیوانی خود را گذرانده و به‌زودی روی انسان آزمایش می‌شود.

رینتاتالیمد (Rintatolimod)

نوعی پروتئین گیرنده‌ ناقوسی‌شکل شماره3 (TLR3) است که در دانشگاه توکیوی ژاپن برای درمان بیماری کووید-19 مورد آزمایش قرار گرفته است. محققان ژاپنی می‌گویند چنانچه این دارو موثر عمل کند، به‌دلیل طیف وسیع ضدویروسی بودن آن می‌توان بیماری ویروس کرونای جدید را، به‌راحتی درمان کرد.

بم‌سنتینیب  (bemcentinib)

این داروی ضدویروس در نمونه‌های آزمایشی پیش‌بالینی توانسته جلوی فعالیت ویروس‌ها را بگیرد و البته در درمان‌ بیماری‌های ابولا و زیکا موثر عمل کند. بررسی‌های جدید نشان داده که این دارو می‌تواند برای درمان ویروس کرونای سارس موثر باشد.

اومیفنوویر (Umifenovir)

اومیفنوویر(که با نام آربیدول هم معروف است)، نوعی داروی ضدویروس است که به پروتئین هماگلوتینین می‌چسبد و جلوی ویروسی شدن سلول میزبان را می‌گیرد. این دارو در روسیه و چین برای درمان آنفلوآنزا به‌کار می‌رود. اخیرا محققان هندی این دارو را در ترکیب با داروی فاویپیراویر بررسی کرده‌اند و اکنون در مرحله سوم آزمایش آن قرار دارند.

پلیتیدپسین  (Plitidepsin)

نوعی داروی ضدویروس است که محققان اسپانیایی در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که این دارو با هدف قرار دادن عامل گسترش ویروس کرونا می‌تواند در درمان بیماران کرونایی موثر باشد. این دارو درحال‌حاضر فقط در محیط‌های آزمایشگاهی بررسی شده است.

وی‌آی‌ار (2703)

در بررسی‌های آزمایشگاهی این دارو مشخص شده که وی‌آی‌ار 2703، آران‌ای خاموشگر (siRNA) را هدف قرار می‌دهد. آران‌ای خاموشگر با خاموش کردن پیام‌رسان آران‌ای(mRNA)، عملکرد RNAi را تسهیل می‌کند. محققان امیدوارند با استفاده از داروی وی‌آی‌ار 2703، این فرآیند بیماری‌زا را از کار بیندازند.

امتین هیدروکلراید / (Emetine hydrochloride)

این دارو ویژگی کشندگی آمیب را، به‌ویژه در دیواره روده و کبد دارد و برای درمان آمیبوزیس شدید مهاجم مانند آمیبوزیس کبدی تجویز می‌شود. در چندین بررسی آزمایشگاهی مشخص شده که این دارو می‌تواند جلوی تکثیر ویروس‌هایی مانند زیکا، ابولا، هاری، ایدز، آنفلوآنزا از نوع A و برخی دیگر از بیماری‌های ویروسی را بگیرد.

سووداک

در کارآزمایی جدیدی که در برزیل، مصر، آفریقای جنوبی و ایران انجام شده، اثر داروهای sofosbuvir و daclatasvir در بهبود علائم ناشی از کرونا مورد بررسی قرار گرفته است. از ترکیب این دو دارو برای درمان هپاتیت c استفاده می‌شود. چندین دانشگاه بزرگ کشور و همچنین چندین کشور در سطح دنیا اقدام به بررسی تاثیر درمان دارویی سووداک(داروی ترکیبی) کرده‌اند.

پیشگیری چندان سخت نیست

این روزها با بیماری ناشناخته و مرموز کرونا مواجه هستیم. این بیماری درمان تایید شده‌ای ندارد اما روش‌های مصونیت از آن چندان سخت نیست و نیازمند فرهنگسازی است. فقط با شست وشوی دستها، فاصله گذاری اجتماعی، زدن ماسک و عدم حضور در تجمعات می‌‌توان روند درمان این بیماری را قطع کرد. پس لازم است با پیشگیری به موقع و بجا می‌توان از شر این بیماری در امان بود و نیازی به مصرف‌ داروها با عوارض متعدد نیست. 

منبع:برنا

 

کرونا چگونه باعث سکته مغزی می شود؟

به گزارش آبادان نیوز، مسعود مهرپور افزود: کرونا حدود یک سال است که شیوع یافته و گرفتاری‌های زیادی را برای مردم در سراسر جهان ایجاد کرده است؛ از جمله اینکه این بیماری اثرات مستقیم و غیر مستقیمی روی سکته مغزی داشته است.

وی اظهار داشت: به دلیل ترس از ابتلا به کرونا بسیاری از بیمارانی که دچار علایم سکته مغزی هستند توسط خانواده‌ها به بیمارستان ارجاع داده نمی‌شوند. بنابراین احتمال از دست رفتن زمان طلایی درمان سکته مغزی وجود دارد و این مسئله می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را برای بیماران به همراه داشته باشد. در واقع این موضوع تاثیر غیرمستقیم کرونا بر سکته مغزی است.

مهرپور خاطرنشان کرد: بر اساس برخی از تحقیقات انجام گرفته در سراسر جهان، کرونا می‌تواند سبب افزایش غلظت خون و احتمال لخته سازی در رگ های بدن شود و به عبارتی خطر حوادث عروقی را چه قلبی و چه مغزی افزایش دهد که این مسئله تاثیر مستقیم ویروس کووید ۱۹ بر سکته مغزی است.

رییس انجمن سکته مغزی ایران تصریح کرد: بر همین اساس برای پیشگیری از بروز سکته مغزی در بیماران مبتلا به کرونا در صورتی که ویروس کووید ۱۹ سبب التهاب زیادی در بدن شده باشد، داروهای ضد لخته توسط پزشکان برای بیمار تجویز می‌شود که همه این مباحث در دوازدهمین کنگره بین المللی سکته مغزی مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

مهرپور یادآور شد: این کنگره به مدت چهار روز اواخر آذر با حضور اساتید و صاحب نظران برجسته در حوزه سکته مغزی و بیماری های عروق مغزی برگزار می‌شود و جدیدترین دستاوردهای علمی و یافته های درمانی درباره سکته مغزی مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

گزارش وزارت بهداشت حاکی از آن است که اکنون شمار جان باختگان ناشی از ابتلا به کرونا در کشور به ۴۸ هزار و ۲۴۶ نفر رسیده است و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. آمار مرگ کرونا در ایران از ۱۰ آبان به بالای ۴۰۰ نفر رسید و بعد از حدود یک ماه دوباره به زیر ۴۰۰ کاهش یافت.

کرونا تاکنون بیش از ۶۳ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر نیز فوت کردند

منبع:ایرنا

 

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: