کد خبر: ١٦٨٣٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/05-١٩:١٩

بسته خبری محدودیت های کرونایی

ابتلا به ویروس کرونا در خوزستان کاهشی است

استاندار خوزستان با تأکید بر روند کاهشی ابتلای کرونا در این استان، گفت: پلیس‌راه و راهور ورودی‌های اهواز و کارون را کنترل و مدیریت و رانندگان را ارشاد و با خاطیان برخورد می‌کنند.

 

به گزارش آبادان نیوز، غلامرضا شریعتی ظهر امروز در گفتگویی رسانه ایی به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان خوزستان اشاره کرد و افزود: از ۲۶ آبان ماه سال جاری روند ابتلاء به کرونا در استان کاهشی است و این روند همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه قریب به ۵۸۰ بیمار بستری شده کرونایی در استان داریم که این رقم نسبت به هفته‌های قبل کمتر است، اظهار کرد: همچنین تخت‌های مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های استان در حال کاهش است و تعداد بیماران ترخیصی از بیمارستان نیست به بستری‌شدگان بیشتر است.

استاندار خوزستان با تأکید بر اینکه شرایط کرونایی استان رو به بهبود است، به اعمال محدودیت‌های کرونایی در خوزستان اشاره کرد و گفت: همه دستگاه‌های اجرایی از جمله سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، پلیس راه و راهور به طور شبانه‌روزی در این زمینه تلاش می‌کنند.

شریعتی با تأکید بر همکاری ممردم استان در اعمال این محدودیت‌ها، اضافه کرد: پلیس راه و راهور ورودی‌های اهواز و کارون را کنترل و مدیریت می‌کنند و طبق مقررات از پیش تعیین شده، نخست رانندگان را ارشاد و با خاطیان برخورد می‌کنند.

وی در پایان گفت: امید است که روند کاهش بیماری کرونا در خوزستان ادامه داشته باشد تا بتوان این بیماری را در استان کنترل و ریشه‌کن کرد؛ لذا باید این مقررات به طور کامل رعایت شوند تا این روند کاهشی با سرعت بیشتری در استان طی شود.
منبع:مهر

 

ادارات و شهرداری‌ به ترویج ورزش همگانی کمک کنند

به گزارش آبادان خبر، غلامرضا شریعتی روز چهارشنبه در نشست شورای ورزش همگانی خوزستان در سرسرای استانداری بیان کرد: جامعه هدف هیات‌ ورزش‌های همگانی بر خلاف هیات‌های دیگر که محدود هستند، کل استان است لذا نقش ورزش همگانی در جامعه امروزی سنگین‌تر است. ورزش کردن به همراه خانواده‌ها و در فضای شاد و با نشاط منجر به رونق بیشتر جامعه می‌شود لذا انتظار داریم تمام ارگان‌ها در راستای مسوولیت اجتماعی خود به امر ورزش بپردازند.

وی افزود: بحث ورزش یک امر اساسی بوده و انجام آن بر کسی پوشیده نیست. از آنجا که زندگی امروز ما ماشینی شده و به سمت آپارتمان نشینی رفتیم، سلامت افراد جامعه دچار مشکل شده و کم تحرکی و چاقی در افراد با سن و سال کم نمود پیدا کرده و این امر کار را برای هیات ورزش‌های همگانی سخت‌تر می‌کند.

استاندار گفت: این که بخواهیم تعصبات، خرافات و باورهای ذهنی غلط را به دین نسبت دهیم و مانع از رونق ورزش در سطح استان شویم، یک امر اشتباه است. ما می‌توانیم با پرداختن به ورزش، سلامت جامعه را تضمین کنیم.

وی با طرح این سوال که چرا در کشور ما آمار فوتی کرونا به نسبت بیمار بیشتر است بیان کرد:کم تحرکی در جامعه ما بیش از جوامع دیگر است و این موضوع آمار ابتلا به دیابت، فشار خون، قند و چاقی را بیشتر میکند به همین دلیل احتمال مرگ و میر بیماران زمینه‌ای که به کرونا مبتلا می‌شوند بیشتر است.

شریعتی با بیان اینکه متاسفانه در خانواده‌ها راحت‌طلبی حاکم شده که منجر به چاقی فرزندان شده گفت: در جوامع دیگر سیستم زندگی افراد وابسته به ورزش است و این موضوع اهمیت به سزایی در شرایط کرونایی دارد لذا نباید تصور کرد که تنها نقش تیم درمانی در کاهش مرگ و میر کشورهای دیگر موثر است. سیستم زندگی در جوامع دیگر، باعث کاهش آمار مرگ و میر شده، در حالی که ما از این بابت آسیب پذیر هستیم لذا باید ورزش همگانی را تقویت کرده و در اولویت کار قرار دهیم.

وی بیان کرد: شهرداری‌ها به عنوان متولیان فعالیت امور فرهنگی و اجتماعی جامعه، باید بخشی از اعتبارات خود را به ورزش همگانی اختصاص دهند. همچنین اداره کل ورزش و جوانان می‌تواند بخشی از اعتبار خود را در ورزش همگانی هزینه کند.

استاندار ادامه داد:ما باید از طریق تبلیغات گسترده و با استفاده از ظرفیت رسانه ها، ورزش همگانی را به یک فرهنگ تبدیل کنیم. نیمی از مردم ایران، به دلیل اینکه سیستم زندگی آنها ایراد داشته و ورزش کردن برایشان مهم نیست ، سن هفتاد سالگی خود را نمی‌بینند.

وی با بیان اینکه نگاه به ورزش همگانی و تبلیغ آن باید مد نظر باشد گفت: می‌توان از فضاهای سبز موجود در خوزستان برای ورزش همگانی استفاده کرد که شهرداری‌ها در این امر سهم بزرگی بر دوش دارند. امیدوارم با یک کار عملی و با بهره‌گیری از مدیران ادارات و شهرداری ها، فرهنگ ورزش جمعی را در جامعه گسترش داده و با تمام توان این موضوع را دنبال کنیم.
منبع:ایرنا

 

آسیب پذیری جامعه مقابل کرونا ،به علت بی توجهی به ورزش است
به گزارش آبادان نیوز، غلامرضا شریعتی در جلسه شورای ورزش با موضوع «ورزش همگانی» که امروز، پنجم آذرماه در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: امر ورزش حرکتی پوشیده نیست و امر اساسی است و نیاز به اثبات ندارد. همچنین به اجبار زندگی ما به سمت ماشینی و آپارتمان‌نشینی رفته که تا حدودی سلامت و بهداشت را با تغییر و مشکل مواجه کرده است. ضمن این که کم‌تحرکی و چاقی به سمت سن پایین‌تر می‌آید و این ‌آمار در استان نسبتا بالا و کار را سخت می‌کند و وظیفه هیات همگانی را سنگین‌تر و واجب‌تر می‌کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر نیز باتوجه به این که مسائل و مشکلات زندگی امروزی، سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد، نقش ورزش همگانی و باری که بر دوش آن قرار دارد، سنگین‌تر است. اگر ورزش همراه با خانواده باشد و در فضای شاد و بانشاط باشد، برای خانواده‌ها جذبه بیشتری برای پرداختن به آن دارد. به هر حال ورزش نباید در چارچوب اداری خاصی باشد و اگر به این مسائل توجه شود، می‌توانیم سلامت جامعه را که مهم‌ترین امر از نظر شرعی و دیگر مسائل است حفظ کنیم.

استاندار خوزستان با طرح این سوال که چرا در کشور ما در بحث کرونا به نسبت بیمار تعداد فوتی‌های مان بیشتر از کشورهای دیگر است؟ گفت: به این دلیل است که در کشور ما کم‌تحرکی و متوسط وزن چاقی و همچنین دیابت بیشتر است. البته من در این زمینه تحقیقات علمی و مطالعاتی نداشتم اما به صورت اولیه نشان می‌دهد که این موارد تاثیرگذار هستند. به هر حال در خانواده‌های ما راحت‌طلبی حاکم است و بچه‌ها چاق شده‌اند و متوسط وزن بالا رفته، کم‌تحرکی بسیار شده و فشارخون و خیلی مسائل دیگر هم بیشتر شده است. طبق آمار نیز ابتلای کرونا در چنین بیمارانی بیشتر است، در صورتی که در جوامع دیگر نقش تیم درمانی‌شان نیست که میزان مرگ و میرشان در بحث کرونا را کاهش یا افزایش می‌دهد، بلکه استایل زندگی است که مقاومت ما را کمتر و مقاومت آن جوامع را بیشتر کرده است. استایل زندگی و کمتر پرداختن ما به امر ورزش باعث شده که آسیب‌پذیرتر باشیم.

وی افزود: همچنین در جامعه ما استفاده از فست‌فود بیشتر است و از طرفی هم وقتی علت بیماری‌های فشارخون و دیابت را بررسی می‌کنیم، باز هم چاقی و کم‌تحرکی در این موضوع نقش دارد. به هر حال این موارد ما را بر آن می‌دارد که ورزش همگانی را در اولویت دستور کارمان قرار دهیم و شهرداری‌ها به عنوان متولیان فرهنگی، بهداشتی و سلامت جامعه باید بخشی از اعتبارات خود را به این امر اختصاص دهند و دستگاه‌ ورزش و ما نیز به عنوان متولیان استان، سهمی از ورزش را به ورزش همگانی اختصاص دهیم و این را به یک فرهنگ تبدیل کنیم. پس باید در امر پرداختن به ورزش، فرهنگ‌سازی کنیم و آن را نیز تبلیغ کنیم و بگوییم اگر جامعه ما در مقابل کرونا حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر است علت آن به استایل زندگی ما و کم‌تر پرداختن به ورزش برمی‌گردد.

شریعتی بیان کرد: دلیل این که مردم ایران سن ۷۰ سال به بالا را کمتر می‌بینند، این است که در زندگی شان کمتر ورزش را در دستور کار قرار داده‌اند و چاقی و کم‌تحرکی نیز نقش مهمی در این مقوله دارد. همچنین باید فضای سبز و ورزشی در سطح شهرها گسترش پیدا کند که شهرداری ها در این امر نقش حیاتی دارند و سهم بسیاری بر دوش آن ها است. ان شاءالله با کار زیرساختی که شروع خواهد شد و با استفاده از اساتید دانشگاه و پای کار آمدن مدیران و دستگاه ها، فرهنگ ورزش، ورزش همگانی و ورزش خانوادگی و جمعی در جامعه بسط و گسترش پیدا کند و همه نیز بیش از پیش به این امر اهتمام بورزیم و با تمام توان کار کنیم. ضمن این که هر چقدر در بخش اعتبار برای ورزش همگانی خرج کنیم، عدالت برقرار شده است.

منبع:ایسنا

 

هر آن ممکن است سیل بیماران به بیمارستان‌ها سرازیر شود
به گزارش آبادان خبر، دکتر سیدمحمد علوی با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان خوزستان اظهار کرد: وضعیت خوزستان نیز انعکاسی از کل کشور است؛ هر روز شاهد حدود ۱۳ هزار ابتلا و ۴۵۰ تا ۵۰۰ مورد مرگ و بحرانی شدن حال ۵ هزار بیمار در کشور هستیم بنابراین وضعیت بیماری در دنیا و کشور ما و به تبع خوزستان خوب نیست.

وی افزود: با اعمال محدودیت‌های جدید، فعلا شرایط در خوزستان نسبتا خوب است و موارد بستری مقداری کاهش یافته است اما نباید این وضعیت ما را گول بزند و در بی‌خیالی فرو ببرد.

علوی گفت: این بیماری ثابت کرده است در مواقعی که موارد بیماری کمتر می‌شود باید بسیار مراقبت شود. وضعیت شکننده است و هر آن امکان دارد موجی از بیماری آغاز شود و سیل بیمارانی که وضعیت خوبی ندارند به بیمارستان‌ها سرازیر شود.

وی با اشاره به اعمال محدودیت‌های کرونایی از اول آذرماه، بیان کرد: از ابتدای این ماه برنامه خوبی در حال اجرا است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر تخت‌های عادی بیماران مبتلا به کرونا ظرفیت خالی خوبی دارند و تخت‌های ICU اختصاص‌یافته این بیماران هم کاملا پر نشده‌اند بنابراین از این نظر جای نگرانی وجود ندارد اما باید مراقبت کنیم تا شرایط بحرانی تابستان رخ ندهد.

وی عنوان کرد: اورژانس‌ها و بیمارستان‌های ما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بیمارانی که از مطب‌های خصوصی یا مراکز منتخب جامع سلامت ارجاع داده می‌شوند را پذیرش می‌کنند اما زمانی که پزشک اورژانس بیمار را معاینه می‌کند تصمیم مناسب را برای ارائه بهترین خدمات می‌گیرد. حتی در بدترین و بحرانی‌ترین شرایط، بیمار پشت درهای بیمارستان نمانده است و در موج سنگین گذشته از همه بیماران در حد استاندارد مراقبت کردیم.

علوی گفت: از زمان شیوع بیماری در کشور تاکنون چند گام برای کنترل بیماری انجام داده‌ایم؛ گام نخست غربالگری و بیماریابی بود که ۹۰ درصد مردم از طریق خوداظهاری، تحت نظر سیستم مراقبت ما بودند.

وی ادامه داد: گام دوم در زمان فزونی گرفتن موارد بیماری برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای مزمن، زنان باردار، افرادی که در مراکز خاص نگهداری می‌شوند و و سالخوردگان انجام شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه یکی از علل عمده مرگ و میر در کرونا بیماری‌های غیرواگیر است، ادامه داد: گام سوم برای افرادی که از خدمت بازمانده بودند اجرا شد. تعداد زیادی از این بیماران از مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت می‌ترسیدند بنابراین در گام سوم، این گروه مورد توجه قرار گرفتند. قبل از این گام، شاهد افت واکسیناسیون اطفال، کاهش مراقبت از بیماران مزمن و افت شناسایی برخی از بیماران بودیم اما زود به خودمان آمدیم و کمبودها جبران شد.

وی افزود: با وجود این اقدمات، باز هم کمبودهایی احساس می‌شد. تجربه نشان داد بیش از ۶۰ درصد مبتلایان، قرنطینه خانگی را رعایت نکردند و این مساله موجب شد که مبتلایان، عفونت را در جامعه منتقل کنند. افراد مبتلای بدون علامت نیز حاضر به در خانه ماندن نمی‌شدند.

علوی گفت: یکی دیگر از مسائل، روند طولانی مشخص شدن نتیجه آزمایش بود که این مورد، نواقصی در کار کل جهان و کشور ما ایجاد کرد.

وی با اشاره به طرح محله‌محور کنترل بیماری بیان کرد: با اجرای اقداماتی در این طرح، این نواقص جبران می‌شوند. اکنون تست سریع در اختیار داریم که در مدت ۲۵ دقیقه نتیجه آزمایش را مشخص می‌کند و حدود ۸۰ درصد صحت دارد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: در این طرح، مراقبت‌ها حضوری است و برای ارائه خدمات به درب منزل بیماران مراجعه می‌شود؛ ایجاد نقاهتگاه‌ها نیز در این طرح پیش‌بینی شده که در صورت اجرا طبق طراحی، تاثیر مهمی در برطرف کردن کمبودها خواهد داشت.

وی با اشاره به اجرای این طرح در مدت زمان چهار ماه، تصریح کرد: در صورت اجرای دقیق برنامه انتظار می‌رود در پایان ماه چهارم، بیماری به سطحی برسد که ترس و نگرانی از فصل‌های بعدی نداشته باشیم.

علوی افزود: در اجرای طرح، مشارکت عموم مردم و همکاری بین بخشی دو اصل مهم هستند. برخی ارگان‌ها آنگونه که باید و شاید به ما کمک نکردند اما برخی ارگان‌ها همواره کمک ما بوده‌اند.

وی با اشاره به اهداف اجرای این طرح، گفت: هدف، قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رهگیری و رصد فعال به میزان ۸۰ درصد در یک ماه و ۹۰ درصد در سه ماه، کاهش ۱۰ درصدی مرگ‌ها در یک ماه و ۴۰ درصد در سه ماه و کاهش ۳۰ درصدی موارد بستری در یک ماه و ۵۰ درصد در سه ماه است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: پوشش حمایتی از گروه‌های در معرض خطر به میزان ۵۰ درصد در یک ماه و ۹۰ درصد در سه ماه به منظور کاهش مشکلات معیشتی در نظر گرفته شده است.

علوی عنوان کرد: استراتژی دیگر ما تشدید بیماریابی است؛ در این طرح، افراد مشکوک به بیماری، گروه‌های پرخطر و افرادی که با بیمار تماس داشته‌اند غربالگری و از آن‌ها تست گرفته می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: مراقبت از افراد تاثیرگذار در جامعه که در حال ارائه خدمت به مردم هستند، افراد پرخطر و همچنین ارزیابی عملکرد، پیش‌بینی شده است تا طرح به خوبی اجرا شود. اجرای هر کاری سختی دارد اما مجبور هستیم تحمل کنیم تا سالم بمانیم.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با اشاره به نقش مردم در نظارت گفت: اطلاع ما از تخلف با وجود کمبود نیرو، میسر نیست. مردم باید بازوهای اجرایی ما باشند و با اسکن کد QR واحدهای صنفی متخلف، موضوع را از طریق سامانه ۱۹۰ به ما اطلاع دهند تا ما پیگیری کنیم.
منبع:ایسنا

 

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: