کد خبر: ١٦١٥٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/07/25-٢٢:٥١

در زندگی روزمرّه اصطلاحاتی مانند ترس، اضطراب ، نگرانی و هراس اغلب به طور مترادف استفاده می شوند.با این وجود برای فهم ماهیت این مشکلات ، بین این اصلاحات تمایزگذاری خواهیم کرد.در ابتدا تعریفی از ترس و اضطراب ارائه شده است.

 

آبادان خبر _ ترس یک حالت عاطفی بنیادی ست که توسّط همه افراد تجربه می شود. ترس واکنشی به یک خبر قریب الوقوع یا حدّاقل خبر ادراک شده ی نزدیک است و گاهی اوقات از آن به واکنش((نبرد یا پرواز)) اشاره می شود.به این علت که وقتی افراد ترس را تجربه می کنند منابع جسمانی و روانی شان برای حفاظتِ خود از تهدید _ چه با فرار از وضعیت چه با دفاع از خود_ با یک واکنش پرخاشگرانه به سمت کسی یا چیزی که باعث تهدید شده است ؛ تمرکز می یابد.

وقتی احساس ترس می کنیم بدن ما شروع به فعّالیت می کند .قلب ما برای اطمینان از اینکه خونِ غنی از اکسیژن در مناطق مختلف بدن جریان می یابد ، تندتر میزند . در نتیجه ی فراهم نمودن اکسیژن کافی که برای تسهیل فرار مورد نیاز است ، به سختی نفس می کشیم.همچنین عرق کردن در این هنگام بدن ما را برای راحتی بیشتر خنک می کند.علاوه بر تغییرات جسمانی که در ترس رخ می دهد ، تغییرات شناختی دیگری نیز  بوجود می آید.

اصطلاح شناخت صرفاً به معنی ((فکر)) است.ما معمولاً تنها بر منبع تهدید تمرکز می کنیم که باعث می شود تا نتوانیم به سایر امور ، از حمله اتفاقاتی که در همان زمان رخ می دهد فکر کنیم.ترس همچنین با نیاز شدید به انجام هر چیزی باعث خلاصی از آن احساس شود _همانند فرار از آن وضعیت_ همراه خواه  بود.

اضطراب با احساس ترس رابطه دارد؛ اما تفاوت مهمی بین اضطراب و ترس وجود دارد.اضطراب معمولا آینده محور است در حالیکه ترس واکنشی به یک تهدید قریب الوقوع ، مانند مورد حمله قرار گرفتن توسط یک سگ می باشد.

اضطراب زمانی که منتظر یک تهدید آتی از سوی چیزی _ مانند نگرانی در مورد یک امتحان _ هستیم رخ می دهد.در مقایسه با ترس ، اضطراب معمولا پراکنده تر و توصیف آن سخت تر است و مدت زمان بیشتری طول می کشد و آهسته تر بوقوع می پیوندد.

وقتی احساس اضطراب می کنیم ممکن است بعضی از علائم جسمانی را که طی ترس رخ می دهد تجربه کنیم (تهوع،سرگیجه)با این حال سایر جنبه های مشترک اضطراب شامل تنش ماهیچه ای، بیخوابی و نگرانی در مورد وقایع آتی است.

حمله هراس چیست؟

همانطور که قبلا گفته شد حمله هراس موجی از ترس و واکنشی فوری به یک تهدید ادراک شده است و با احساس جسمانی شدیدی همراه می باشد.بر طبق تعریف رسمی انجمن روان پزشکی آمریکا[۲۰۰۰] یک حمله ی هراس شامل حداقل چهار علامت از سیزده علایم ذیل است:

۱.تپش و ضربان شدید قلب

۲.تعریق

۳.لرزش

۴.تنگی نفس

۵.احساس خفگی

۶.درد و احساس ناراحتی در قفسه سینه

۷.تهوع و ناراحتی شکمی

۸.احساس سرگیجه، عدم تعادل و یا غش

۹.احساس غیر واقعی یا بی تفاوتی

۱۰.احساس کِرِخی یا سوزش

۱۱.احساس سردی یا برافروختگی

۱۲.احساس مرگ

۱۳.احساس دیوانگی یا از دست دادن کنترل

علاوه بر این علایم، احتمال دارد سایر احساسات ناراحت کننده مانند تاری دید یا احساس سفتی گلو تجربه شود.حملات هراس معمولا با شدت زیادی افزایش می یابد و اغلب طی چند ثانیه به اوج خود میرسد ؛ اگر چه طبق تعریف رسمی آن می تواند ده دقیقه یا کمتر باشد.

حملات نوعاً در هر جایی که اتفاق بیفتد از چند دقیقه تا یک ساعت و بیشتر طول می کشد.با وجودی که برخی گزارش می کنند که حملات و هراس آنها چندین ساعت و یا روزها طول می کشد ، اینها احتمالا حملات واقعی نیستند .به جای آن چنین افرادی احتمالا هراس چندگانه همراه با سطح بالای اضطراب را در سراسر روز تجربه می کنند.

اضطراب،ترس،حمله هراس،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز،خبرآبادان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: