کد خبر: ١٥٧٨٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/07/08-٠٩:٠٧

مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری خوزستان گفت:طرح جامع دفع آبهای سطحی آبادان بعد از هفت سال نیاز به بازنگری و طراحی جدید دارد.

 

به گزارش آبادان خبر، شهاب صدیقی دوشنبه در نشست بررسی مشکلات فاضلاب و آبهای سطحی آبادان در فرمانداری این شهرستان اظهار داشت:از سال ۹۲ تاکنون طرح جامع دفع آبهای سطحی آبادان با پیش بینی احداث ۱۵ ایستگاه دفع و ۵۴۰ میلیارد ریال برآورد اولیه هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی افزود:هم اکنون فقط ۲ ایستگاه این طرح به صورت نیمه کاره احداث شده که برای برطرف کردن مشکل دفع آبهای سطحی بخصوص در بارندگی نیاز به بازنگری ریالی و محتوایی این طرح است.

صدیقی از لزوم لایروبی رودخانه بهمشنیر از ایستگاه هفت تا نزدیکی منطقه فیه آبادان تاکید کرد و افزود: برای جلوگیری از پس زدگی آب رودخانه به شهر نیاز به لایروبی بهمنشیر است.

وی افزود:مسوولیت اجتماعی پتروشیمی آبادان نسبت به شهر آبادان کم شده و نیاز است برای رفع برخی از مشکلات ،پتروشیمی همکاری بیشتری با مجموعه شهری داشته باشد.

مدیر کل امور شهری و روستایی استانداری خوزستان به  قول اختصاص پنج هزار میلیارد ریال اعتبار از سوی مجلس شورای اسلامی برای برطرف کردن مشکل فاضلاب آبادان در مدت ۲ سال اشاره کرد و اظهار داشت: قرار است در مرحله اول ۲ هزار میلیاردریال برای این طرح تامین شود که برای پیگیری آن نشستی در کمیسیون عمران مجلس در این خصوص برگزار خواهد شد.

مدیر کل بحران استانداری خوزستان نیز در این نشست با تاکید برلایروبی کانال‌های دفع آبهای سطحی آبادان قبل از شروع بارندگی اظهار داشت:تا ۱۵ آبان برنامه جامع لایروبی ،اورهال پمپ‌های آب و تامین برق اضطراری ایستگاه‌های دفع آبهای سطحی آبادان باید تهیه شود.

امید بن‌عباس افزود:برای مقابله با بحران پس زدگی فاضلاب در آبادان تشکیل تیم‌های واکشن سریع برای کمک به مناطق بحرانی و جلوگیری از آبگرفتگی مناطق در ایام بارندگی در این شهر ضروری است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان در این نشست گفت: به دلیل ارتفاع کم آبادان از سطح دریا با کمترین بارندگی بسیاری از مناطق شهر دچار آبگرفتگی می‌شود.

سیدزین‌العابدین موسوی از بررسی مشکل آب و فاضلاب شهرستان آبادان در کمیسیون  عمرانی مجلس با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور ارائه راهکار عملیاتی برای رفع مشکل آبادان اشاره کرد و افزود:در چند سال گذشته در فصل بارندگی مردم آبادان همواره با مشکل آبگرفتگی مواجه بوده اند.

وی خواستار لایروبی مستمر جوی و جدول شبکه دفع آبهای سطحی شهر آبادان با توجه به ارتفاع کم شهر آبادان نسبت به سطح دریا شد و افزود :یک سوم شهر آبادان در اختیار پالایشگاه، پتروشیمی و سازمان منطقه آزاد اروند است که این شرکت ها و سازمان باید نسبت به افزایش سرانه سبز این شهر وارد عمل شوند.

شهردار آبادان نیز در این نشست سرریز فاضلاب شهری در شبکه آبهای سطحی را عمده مشکل شهرداری آبادان عنوان کرد و افزود:۱۷ نقطه سرریز فاضلاب ، پالایشگاه و پتروشیمی آبادان به شبکه دفع آبهای سطحی این شهر شناسایی شده است.

محمود رضا شیرازی گفت:در صورتی که بارش باران بیش از ۵۰ میلیمتر باشد در برخی از مناطق آبادان عملا دفع آب باران امکان پذیر نیست و این مهم باعث ایجاد آبگرفتگی و بحران خواهد شد.

وی اظهار داشت:افزون بر ۱۸۰ میلیارد ریال برای احداث خطوط جدید و اصلاح شبکه فرسوده آبهای سطحی آبادان نیاز است.

شیرازی وارد مدار کردن چند دستگاه پمپ آب دفع آبهای سطحی در شهر آبادان به منظور رفع مشکل آبگرفتگی و دفع سریع آب در ایام بارندگی را ضروری دانست و گفت:لایروبی جوی‌های آبهای سطحی بخصوص در مناطق بحرانی شهر آبادان از سوی این شهرداری آغاز شده است.

سرپرست اداره جهادکشاورزی آبادان نیز گفت:احداث ۶۱ کیلومتر سیل بند در حاشیه اروندرود و بهمنشیر برای جلوگیرری از ورود آب به زمین‌های کشاورزی نیاز است.

حسن دشتی افزود: در برخی از روستاها از جمله مغیطیه و سیدحسن جکیم سیل بندی وجود ندارد و برای جلوگیری از نفوذ آب به زمین‌های کشاورزی نیازفوری به ساخت سیل بند است.

وی به ۸۴۴ کیلومتر انهار سنتی در شهرستان آبادان اشاره کرد و بیان داشت:عملیات لایروبی ۲۰۰ کیلومتر از انهار در قالب نهضت لایروبی انهار سنتی آغاز شده وتاکنون ۸۰کیلومتر آن اجرا شده است.

وی گفت: برای اجرای طرح لایروبی انهار سنتی آبادان به صورت ضربتی نیاز به ۳۰ میلیارد ریال اعتبار است.

منبع:ایرنا

آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان نیوز،آبادان خبر،خبر اروند،خبرآبادان،اخبارآبادان،آبادان  نیوز،آبادان  خبر،خبراروند

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: