کد خبر: ٢٨٩٩٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1402/01/24-١٣:٣٨

دراین گزارش سلامت به این موضوع که "برنج چاق‌کننده‌ تر است یا نان؟ " می پردازیم.

 

آبادان نیوز _ تازه‌ترین‌های سلامت را اینجا بخوانید:

 

برنج چاق‌کننده تر است یا نان؟

بسیاری از افراد درگیر رژیم غذایی هستند و می‌خواهند وزن خود را کم کنند و در این میان شاید یکی از نخستین چیز‌هایی که به ذهن افراد برسد حذف برنج و جایگزین‌کردن آن با نان است. اما به‌راستی این موضوع تا چه اندازه درست است؟چاقی نتیجه مجموعه کالری‌های دریافتی از مصرف انواع مواد غذایی و آشامیدنیست. حتی برخی افراد از راه نوشیدن مرتب آشامیدنی‌های نامناسب و پرقند، کالری زیادی دریافت می‌کنند و کم‌کم چاق می‌شوند، بنابراین نمی‌توان یک ماده غذایی را به تنهایی نام برد و گفت این ماده چاق‌کننده است و اگر مصرف نشود، فرد چاق نمی‌شود یا از وزنش کاسته خواهد شد.

کسانی‌که می‌خواهند رژیم غذایی بگیریند و درگیر کم‌کردن وزن هستند معمولا نخستین چیزی که به آن و البته حذفش می‌اندیشند برنج و جایگزین‌کردن آن با نان است. اما به‌راستی نان آن اندازه که برنج چاق‌کننده است ما را چاق نمی‌کند؟ اصلا کدام‌یک از این دو چاق‌کننده‌ترند؟

باید بدانید برنج و نان هر دو جزو مواد نشاسته‌ای و البته چاق‌کننده‌اند با این تفاوت که برنج محصلیست بدون چربی و کلسترول و نمک، اما نان شامل چربی، نمک زیاد و جوش شیرین و گلوتن است.

ما ایرانی‌ها برنج زیادی مصرف می‌کنیم که در آن کره و روغن می‌ریزیم و باید بدانید همین موضوع است که سبب چاق‌کنندگی آن می‌شود. درواقع افزودن کره و روغن به برنج کالری موجود در آن را افزایش می‌دهد و آن را چاق‌کننده می‌کند.

جالب است بدانید اگر برنج بدون چربی و به صورت کته درست و میل شود نه تنها چاق کننده نیست بل‌که تامین کننده ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن هم است. ما باید تلاش کنیم سبک و فرهنگ آشپزی ایرانی را تغییر دهیم و به‌گونه‌ای آشپزی کنیم که ما را به سمت سبک زندگی سالم هدایت کند.

رژیم غذایی

برنج از چه موادی تشکیل شده است؟

کربوهیدرات‌ها: برنج بیش‌تر از کربوهیدرات‌ها (به صورت نشاسته) تشکیل شده است.

فیبر: برنج سفید ۰/۳ درصد فیبر دارد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی: به طور کلی میزان ویتامین و مواد معدنی در برنج پایین است هر چند سبوس برنج قهوه‌ای دارای میزان مناسبی از این مواد است.

اندازه کالری برنج

براساس جدول کالری مواد غذایی سازمان کشاورزی آمریکا مقدار کالری انواع برنج‌ها به شکل زیر هستند:

۱۰۰ گرم برنج سفید پخته شده ۱۳۰ کیلوکالری انرژی دارد.

۱۰۰ گرم برنج سفید بخارپز ۱۲۹ کیلو کالری انرژی دارد.

۱۰۰ گرم برنج قهوه‌ای پخته‌شده ۱۱۱ کیلوکالری انرژی دارد.

حتما می‌دانید و این‌گونه هم مشخص شد که مقدار مساوی برنج قهوه‌ای کالری کم‌تری از برنج سفید دارد پس اگر می‌توانید به جای برنج سفید از برنج قهوه‌ای استفاده کنید.

اندازه کالری نان

اندازه کالری ۱۰۰ گرم نان سفید ۲۶۵ کیلوکالری و کالری ۱۰۰ گرم نان سبوس‌دار ۲۵۲ کیلوکالریست. دقت کنید که اندازه کالری ۱۰۰ گرم برنج سفید ۱۳۰ کیلوکالری بود بنابراین می‌بینید که مقدار کالری نان بسیار بیش‌تر از برنج است.

پس این باور به کلی نادرست است که بخواهیم برای لاغرشدن نان را جایگزین برنج کنیم.

نان بیش‌تر سیرمان می‌کند یا برنج؟

این شاید بهترین پرسش باشد که می‌توانیم از خود بپرسیم که نان بیش‌تر سیرمان می‌کند یا برنج به‌ویژه اگر رژیم غذایی داشته باشیم و بخواهیم وزنمان را کم کنیم.

در این‌جا باز هم شگفتی دیگری را خواهیم دید و آن هم این است که برنج قدرت سیرکنندگی بیش‌تری نسبت به نان دارد.

اگر شما برنج را از وعده غذایی حذف کنید، برای سیر شدن ناچارید دو برابر بیش‌تر از آن نان مصرف کنید نانی که کالری بیش‌تری نسبت به برنج دارد بنابراین شما به جای این‌که وزن کم کنید در صورتی که با خوردن چند قاشق برنج می‌توانید نشاسته و کالری مورد نیاز بدن را تامین کنید. یا این‌که وقتی نان کم می‌خورید، غذای اصلی را بی‌شتر می‌خورید تا بتوانید خود را بیش‌تر سیر نگه دارید./ اخبار سلامت


بدترین رژیم غذایی را بشناسید

کسانی‌که دنبال لاغری و کاهش وزن بی‌دردسرند اغلب سراغ رژیم کتو یا پالئو می‌روند؛ اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند این نوع رژیم‌ها هم ناسالم‌اند و هم برای محیط‌ زیست زیان‌بارند.

به گزارش ایندیپندنت، مطالعه‌ای که در دانشگاه تولین در نیواورلئان ایالات متحده آمریکا انجام شد، نشان داد این روش‌های لاغری از نظر کیفیت کلی تغذیه کمترین امتیاز و از نظر انتشار کربن در بالاترین رتبه قرار دارند.

دیه‌گو رز، نویسنده ارشد این مطالعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از آنجا که این رژیم‌ها بر پایه گوشت‌ قرار دارند، به تاثیر آن‌ها روی تغییرات اقلیمی مشکوک بودیم. تاکنون کسی کل این رژیم‌های لاغری را که بدون مشورت با متخصص انتخاب می‌شوند، بر پایه یک چارچوب مشترک با هم مقایسه نکرده بود.»

در این مطالعه که در نشریه آمریکایی «تغذیه بالینی» (Clinical Nutrition) منتشر شد، شش رژیم غذایی لاغری محبوب با استفاده از داده‌های پیمایش ملی بهداشت و تغذیه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها بررسی شدند. به این صورت که بر اساس شاخص تغذیه سالم فدرال، به این رژیم‌ها امتیاز دادند و میانگین امتیاز ۱۶ هزار شرکت‌کننده‌ای را که از هریک از رژیم‌ها پیروی می‌کردند، محاسبه کردند.

رژیم کتو مقدار زیادی چربی و مقدار اندکی کربوهیدرات دارد. طبق برآوردها، این رژیم به ازای هر هزار کالری مصرفی، حدود ۲.۹ کیلو دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند.

رژیم پالئو که در آن از گوشت، آجیل و سبزیجات استفاده می‌شود و مصرف غلات و حبوبات در آن ممنوع است، در رژیم‌های غذایی لاغری پایین‌ترین امتیاز کیفی را دارد. ردپای کربن آن بالا است و برای هر هزار کالری مصرفی، حدود  ۲.۵ کیلو دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند.

رژیم‌های وگن (خام‌گیاه‌خواری) کمترین ردپای کربن را به جا می‌گذارند و به ازای هر هزار کالری مصرفی تنها ۰.۶ کیلو دی‌اکسیدکربن تولید می‌کنند؛ ۲۵ درصد کمتر از دی‌اکسیدکربن تولیدی در رژیم کتو.   

رژیم غذایی پسکترین (pescatarian) که در آن خوردن گوشت و مرغ غیرمجاز اما مصرف ماهی مجاز است، بالاترین امتیاز کیفیت تغذیه رژیم‌های لاغری موردبررسی را به دست آورد و رژیم‌های غذایی گیاهخواری و وگن در مرتبه بعد از آن قرار گرفتند.

این مطالعه نشان داد که رژیم غذایی همه‌چیزخواری‌ــ رایج‌ترین رژیم غذایی که ۸۶ درصد مردم پیرو آن‌ هستندـ از نظر کیفیت و پایداری امتیاز متوسط دارد.

مطالعه‌ای که با حمایت سازمان ملل متحد انجام و در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، نشان داد ۳۴ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سیستم تولید مواد غذایی است. تولید گوشت گاو ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از گوشت مرغ و بیش از ۲۰ برابر بیشتر از تولید مغزها و حبوبات به انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر می‌شود.

به گفته دیه‌گو رز، تغییرات اقلیمی یکی از مهم‌ترین مشکلات زمانه ما است و بسیاری از مردم به دنبال کردن رژیم غذایی بر پایه گیاهان علاقه‌مندند. این کارشناس افزود: «بر اساس نتایج مطالعه ما، این کار به کاهش ردپای کربن منجر می‌شود و به طور کلی سالم‌تر است. پژوهش‌های ما نشان می‌دهد که بدون حذف کامل گوشت از رژیم غذایی نیز می‌توان برای بهبود سلامت و کاهش ردپای کربن کاری کرد.»/ اخبار سلامت

منبع: اقتصادآنلاین

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: