کد خبر: ١٦٨١٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/05-٠٩:٤٢

یک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: جدیدترین علامتی که درباره کرونا ذکر می کنند، کاهش شنوایی است و حتی ممکن است اولین علامت ابتلا باشد.

 

به گزارش آبادان نیوز، دکتر میثم یوسفی درباره بروز علائم مختلف در بیماران مبتلا به کرونا اظهار کرد: کرونا تقریبا تمام ارگان های بدن را درگیر می کند. علائم آن کاملا سیستمیک است و ویروس صرف تنفسی نیست و غیر از ریه و قسمت های فوقانی دستگاه تنفسی، ممکن است هر ارگان دیگری را درگیر کند.

وی افزود: این موارد به معنی این نیست که همه اتفاقات در یک فرد می افتد اما جزو علائمی است که ویروس می تواند در افراد مختلف ایجاد بکند و همه چیز بستگی به شرایط ویروس، تعداد ویروس، واکنش سیتسم ایمنی بدن و نوع پیشرفت بیماری دارد.

یوسفی تصریح کرد: در روزهای اول که بیماری آغاز می شود تا اواخر هفته دوم همچنان ممکن است علائم جدید و شکل جدیدی از علامت ها را در افراد ببینیم و این تجربه ای است که منتقل می شود و افراد بیان می کنند بارها حالت بهبود پیدا کرده و بعد به شکل جدید علائم جدیدی بروز می دهد و ممکن است این بار علائم کاملا متفاوت با علائم روزهای قبل باشد.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه یکسری از علائم مربوط به خود ویروس و واکنش سیستم ایمنی بدن است، بیان کرد: بخشی از علائم که معمولا بعد از هفته دوم رخ می دهد، فاز ایمونولوژیک بیماری است که همراه با دیگر بیماری ها برای فرد اتفاق می افتد (به خاطر آنتی بادی هایی که در بدن ایجاد شده و در ارگان های متفاوت به ویژه مفاصل رسوب می کند) ممکن است افراد دردهای بدنی، درد مفصل و استخوانی و حتی علائم گوارشی داشته باشند و در دوره نقاهت بیماری اتفاق می افتد.

وی با اشاره به اینکه دوره نقاهت بعد از کرونا طولانی تر از دیگر بیماری های ویروسی است که می شناسیم، افزود: تا زمانی که فرد بهبودی کامل پیدا کند، مدتی حدود دو تا سه هفته طول می کشد و در برخی که علائم شدیدتر بیماری را بروز می دهند حتی ممکن است این دوره طولانی تر باشد و فرد تا یکی دو ماه هنگامی که فعالیت دارد و راه می رود احساس کمبود نفس داشته باشد و احساس درد استخوانی و عضلانی دارد که به تدرج برطرف می شود.

یوسفی در ادامه گفت: یکی از اتفاقات شایع در بیماران کرونائی ایجاد ضعف است زیرا معمولا این بیماری کاهش اشتها ایجاد می کند و مریض میل به غذا و توانایی غذا خوردن ندارد و همه این موارد دست به دست هم می دهد ضمن اینکه ویروس نیز اینگونه است که ممکن است فرد احساس سرگیجه و حالت تهوع داشته و به خاطر عملکرد ویروس و آسیبی که به دستگاه گوارش وارد می کند، ضعف و بی حالی تا مدتی و حتی در طول دوره نقاهت ادامه پیدا کند و بعد از بهبودی علائم اصلی، بیمار همچنان شکایت دارد و ممکن است کارهای روزانه اش را دچار اختلال بکند.

وی درباره از دست رفتن حس بویایی و چشائی در بیماران مبتلا به کرونا تصریح کرد: اولین علائمی که همراه با ابتلا به کرونا شناخته شد از دست دادن حس بویایی و چشائی بود که خوشخبتانه برمی گردد اما زمان مشخصی ندارد و در برخی افراد طولانی تر و برخی سریع تر این حس برمی گردد.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری اظهار کرد: جدیدترین علامتی که درباره کرونا ذکر می کنند، کاهش شنوائی است و حتی ممکن است اولین علامت ابتلا باشد و کسی که شنوایی اش کاهش یافته باید آن را به حساب کرونا بگذارد اما در مجموع همه علائم برگشت پذیر هستند و آسیب جدی و ماندگاری برای افراد ایجاد نمی کنند.

وی درباره شکایت برخی مبتلایان به کرونا از طولانی شدن دردهای قفسه سینه افزود: دردهای ناحیه قفسه سینه گاهی به خاطر درگیری بافت ریه و به ویژه پرده جنب است که در هنگام تنفس فرد احساس درد می کند و گاهی جزو درهای عضلانی و اسکلتی است و در مرحله ایمونولوژیک بیماری بعد از دو سه هفته ممکن است این درد ادامه داشته باشد و اگر در گروه بافت ریه باشد زمان بهبودی طولانی تر است و اگر درد استخوانی باشد، زودتر بهبود می یابد.

یوسفی تصریح کرد: برای مبتلا نشدن به کرونا همچنان بر رعایت توصیه های بهداشتی تاکید داریم و اینکه محدودیت هایی که اعمال شده همه با دقت و شدت رعایت کنند تا بار بیماری کمتر شود و اگر محدودیت های جدید رعایت شود و مردم دورهمی نداشته باشند، این محدودیت ها موثر خواهد بود.

وی درباره درمان کرونا گفت: درمان بیماران مبتلا به کرونا همان موارد قبلی است اما به نظر می رسد واکسن موثری طی ماه های آینده در دسترس قرار گیرد.

منبع:ایسنا

 


افزایش بیماری قلبی و ریوی ناشی از کرونا در بین بیماران

به گزارش آبادان خبر، دکتر علیرضا عارف پور اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر تمام بیمارستان‌ها از وجود بیماران کرونایی پر است.

وی ادامه داد: متاسفانه در پیک اخیر بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند با علایم شدیدتری هستند.

این متخصص داخلی افزود: مردم برای حفظ جان خود از حضور در مراسمات عروسی و ترحیم خودداری کنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

عارف پور اضافه کرد: باید مغازه‌ها و رستوران‌ها باید بسته شوند و افراد برای ملاقات با بیماران بستری به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه نکنند که آلوده شوند و به منزل برگردنند.

وی بیان کرد: افراد در صورت مشاهده کردن علائم بیماری کرونا ویروس سریعا به پزشک معالج مراجعه کنند شاید با درمان سرپایی فشار روی کادر و مراکز درمانی برای بستری کردن افراد کم شود و هزینه‌های دولت هم کاهش یابد.

این متخصص داخلی با بیان اینکه بیماری کووید ۱۹ ریه را درگیر می‌کند و چنانچه وارد بافت فیبروز ریه شود این بافت دیگر قابل ترمیم نیست و شاید فرد مبتلا زنده بماند اما توانایی اولیه تنفسی را بدست نیاورد، اظهار کرد: عوارض بیماری قلبی زیاد شده به گونه‌ای که بیمارانی داشتیم که به دنبال بستری ناشی از کرونا ویروس دچار درگیری بیماری قلبی شدند و فوت کردند.

عارف پور با بیان اینکه عوارض قلبی و ریوی ناشی از کرونا ویروس را در بیماران کووید ۱۹ شاهدیم، بیان کرد: به دنبال بستری کردن بیماران کرونایی افرادی بودند که دچار عوارض بیماری‌های قلبی، مغزی، درگیری پوستی و کاهش سطح هوشیاری داشتیم.

منبع:ایسنا

 

 

ماده غذایی موثر برای تقویت شش‌ها در دوران کرونا

به گزارش آبادان خبر، پزشک متخصص تغذیه در خصوص فواید مصرف تخم مرغ در دوران کرونا اظهار کرد: سفیده تخم مرغ برای ساخت پادتن به کار رفته و در مقابله با عفونت کمک می‌کند. زرده تخم مرغ به نوبه خود برای آلوئون تنفسی یا کیسه هوایی ریه مناسب است.

این پزشک متخصص افزود: دیواره سلول‌های ایمنی از چربی ساخته شده است بنابراین، تخم مرغ و چربی‌های حیوانی را نباید از رژیم غذایی حذف کرد.

گفتنی است که تخم مرغ حاوی ویتامین A است کو «سلول‌های قاتل» سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند. همچنین ویتامین E درون تخم مرغ نیز خاصیت آنتی اکسیدان دارد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

 

واکسن کرونا در رفتارهای ما است
به گزارش آبادان نیوز، افزایش تصاعدی ابتلا و مرگ‌ومیرها در جهان گویای بزرگی تهدید این ویروس مرگبار بر حیات انسان‌هاست. کرونا به آزمونی بزرگ برای دولت‌ها در نشان دادن کارامدی مدیریتی‌شان تبدیل شده است.
مهار این بیماری نشانگر عنصر نظم، اقتدار و آگاهی بهداشتی در هر جامعه‌ای است و به همین دلیل دولت‌ها همه انرژی خود را برای کنترل این بیماری به کار گرفته‌اند.

ایران اسلامی نیز مانند هر کشور دیگری با این ویروس مواجه است و امروز خطر این بیماری بیش از هر زمان در جامعه احساس می‌شود. رسیدن آمار مرگ‌ومیرها به نزدیکی ۵۰۰ نفر و تعداد ابتلایان به بیش از ۱۳ هزار نفر نشانه خطر و تهدید بزرگی است که جان شهروندان ایرانی را نشانه گرفته.

تجربه جهانی و آخرین یافته‌های علمی، این مساله را پیش روی ما می‌گذارد که موثرترین استراتژی برای مهار کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچونر فاصله‌گذاری اجتماعی، ماسک و پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی است.

بر این اساس، دولت عزم جدی برای کنترل این بیماری با هدف حراست از جان و سلامت مردم اتخاذ کرده و سیاست هدفمند تعطیلی و دورکاری اتخاذ شده است. انتظار می‌رود با توجه به اولویت جان انسانها بر هر امر دیگری و اقناع و روشنگری افکار عمومی نسبت به جدی بودن تهدید کرونا، رسانه‌ها یاریگر و به عبارتی تشریح‌کننده سیاست‌ها و استراتژی‌های ملی کرونایی باشند.

اگر تصمیم به تعطیلی اصناف و بازاریان گرفته شده، مقصود حراست از جان و سلامت همین بازاریان است و در این عرصه، باید اطلاع‌رسانی به عموم مردم درباره ضرورت سیاست‌های سخت‌گیرانه بیشتر شود.

باید به جامعه پیام واحدی و مقتدر داده شود که مجموعه دولت در مبارزه با کرونا جدی است. این جدی بودن استراتژی دولت، باید به شکل‌های مختلف از سوی رسانه‌ها به‌ویژه تصویری، تشریح و روشنگری شود.

نباید از رسانه‌ها در این موضوع ملی که متخصصان وزارت بهداشت متفق‌القول‌اند که در شرایط کنونی تنها راه مهار بیماری، رعایت اصول بهداشتی است، پژواک متفاوتی از برنامه‌های کلان دولت در جامعه شنیده و انعکاس داده شود.

اقتضای شرایط و منافع ملی و امنیتی کشور ایجاب‌گر همراهی مسئولانه رسانه‌ای در پروژه ملی مقابله با کروناست. امروز این مسئولیت بر دوش اصحاب رسانه است که کارویژه اصلی خود را که آگاه‌سازی و روشنگری افکار عمومی است، انجام دهد و این حس به جامعه داده شود که کرونا وارد هر حریمی شود؛ افراد را گرفتار و آلوده می‌کند و فرقی میان غنی، فقیر قائل نیست.

البته باید روند اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی نیز متناسب با شرایط کنونی باشد. امروز دیگر آن دوران نیست که مردم اخبار و اطلاعات را از پای تلویزیون و صفحات روزنامه دنبال کنند. گوشی‌های هوشمند این امکان را برای احاد جامعه فراهم کرده که خود پیام‌رسان باشد و جهت‌دهنده اطلاعات.

در واقع، با توجه به همه‌گیری فضای مجازی، شهروندان به‌ویژه بخش تحصیل کرده، از رسانه‌های سنتی جلوترند. برای همین باید در روند اطلاع‌رسانی و آموزش از فضای کلی و کلاسیک ارائه اخبار و اطلاعات به سمت فضای طبقه‌بندی شده حرکت کرد.

باید نیاز هر بخش جامعه را شناخت و متناسب با آن نیاز، به ارائه اخبار و اطلاعات پرداخت. مفهوم اتمیزه شدن اطلاعات در عصر جدید ناظر به همین معناست. هماهنگی وزارتخانه‌های بهداشت و ارتباطات با اصحاب رسانه می‌تواند این خلا را در کشور رفع کند.

باید اطلاعات به بخش‌های مختلف جامعه به شکل‌های مختلف و گسترده به گونه‌ای باشد که همه به این یقین برسند که واکسن این بیماری در رفتار خودماست و با رعایت اصول بهداشتی می‌توانیم کرونا را شکست داده و شرایط زندگی را به دوران عادی پیش از کرونایی برگردانیم.

منبع:ایرنا

 

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: