کد خبر: ٢٨٩٩٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1402/03/20-١٢:٥٤

جاذبه‌های گردشگری خوزستان

دیدنی‌‌های خوزستان بشناسید

دراین خبر با شمه‌ای از دیدنی‌‌های خوزستان آشنا می‌‌شویم./ ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوز _ دیدنی‌ های خوزستان را با ما بشناسید:

 

سازه‌های آبی شوشتر را بشناسید

سازه‌های آبی شوشتر (آسیاب‌های شوشتر) یک مجموعه بی نظیر در شهر شوشتر که نشان از نبوغ سازندگانش و از دیدنی‌های خوزستان محسوب می شوند. پل‌ها، بندها، سیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های بزرگ به منظور هدایت آب، بخش‌های اصلی این سازه‌ها هستند.  

تمامی قسمت‌های این مجموعه در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند. از اوایل دوران هخامنشی تا پایان سلسله‌ی ساسانی، بهره‌گیری مفید از آب با کمک این سازه‌ها انجام می‌شد.  

عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی، وصفی است که مادام دیولافوا از سازه‌های حیرت‌انگیز و اعجاب‌آوری که در شوشتر دیده است در سفرنامه خود آورده است. اغراق آمیز نخواهد بود اگر سازه‌های آبی شوشتر را یکی از عجایب جهان باستان بدانیم. این مجموعه از چنان عظمت و شگفتی برخوردار است که با دیدن آن، پی به نبوغ سازندگان آن خواهید برد.

مجموعه آبشار‌ها و آسیاب‌های آبی بزرگترین و پربازدیدترین بخش سیستم آبی تاریخی شوشتر (سازه‌های آبی تاریخی شوشتر) است. در این مجموعه باستانی تعداد قابل توجهی آسیاب آبی وجود دارد و نمونه کامل و بزرگی از به‌کارگیری نیروی آب برای چرخاندن آسیاب‌ها را می‌توان در آن مشاهده نمود. این مجموعه از بی‌مانندترین نمونه‌هایی است که جهت استفاده بهینه از آب در ادوار کهن مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌است.

اگرچه احتمال می‌رود سنگ بنای سازه‌های آبی شوشتر در زمان هخامنشیان گذاشته شده باشد، قدمت این مجموعه شگفت‌انگیز به عصر ساسانی برمی‌گردد و ساخت‌وساز آن را به پادشاهانی، چون اردشیر اول و شاپور نسبت می‌دهند؛ اما به‌طور کلی این مجموعه در طی زمان و در دوره‌های مختلف کامل‌تر شده و بخش‌هایی به آن اضافه شده است. بر اساس اسناد و مدارک در عهد قاجار نیز مرمت و بازسازی در این اثر صورت گرفته است.

از این سازه‌ عظیم به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه‌ی صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده‌است./ دیدنی‌های خوزستان

شاهکار و هنر دوره هخامنشی و ساسانی اینجاست


کوه آتشین را بشناسید

کوه آتشین یا تشکوه یکی از جاذبه های گردشگری شهر رامهرمز و جزو دیدنی‌های خوزستان است. این اثر در سال 1390 در فهرست میراث ملی ثبت شد. از قدیم مردم محلی به این کوه «تشکوه» می گویند. تش در زبان محلی به معنای آتش است. روشنی آتش این کوه در تاریکی شب جلوه زیبایی را به منطقه می دهد. از گذشته های دور گردشگران بسیاری برای دیدن این اتفاق طبیعی از سراسر کشور و حتی خارج از کشور به این منطقه می آیند. به گفته کارشناسان زمین شناسی ، دلیل شعله ور شدن آتش کوه، گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح هست./ دیدنی‌های خوزستان


کول خرسون کجاست؟

دره کول خرسون دزفول در جنوب غرب ایران، مقصدی مناسب برای افرادی است که به ماجراجویی و هیجان در سفر علاقه دارند. این جاذبه کمتر شناخته شده، طبیعی و بکر، تکه‌ای گمشده از بهشت است و از جاهای دیدنی دزفول به شمار می‌آید. بازدید از کول خرسون یا دره ارواح فقط به افراد باتجربه و طبیعت‌گرد پیشنهاد می‌شود و بهتر است بدانید که اگر با بی‌تجربگی، نداشتن آمادگی لازم و آشنا نبودن به خطرات طبیعت راهی این دره شوید، ممکن است هیچ‌وقت به خانه برنگردید.

سفر به کول خرسون دزفول، تجربه‌ای بی‌بدیل برای شما خواهد بود. در سفر به این منطقه جاذبه‌های طبیعی بسیاری چون چشمه، دریاچه و رودخانه در انتظار شما هستند. پس در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این پدیده شگفت‌انگیز بیشتر آشنا کنیم.

دره کول خرسان

منبع عکس: rihfars.ir

دره ارواح کجاست؟

دره کول خرسان دزفول

عکاس: مرتضی سالمی

دره ارواح، تنگه ارواح یا کول خرسون، دره‌ای شگفت‌انگیز و حیرت‌آور در استان خوزستان است که در ۳۵٫۵ کیلومتری شمال دزفول (۴۵ دقیقه) قرار دارد. این دره که از دیدنی‌های استان خوستان محسوب می‌شود، در مسیر شهبون واقع شده و مسیر باریکی از میان دیواره‌های طبیعی بلند است. چشمه‌های فراوانی از دره ارواح عبور می‌کنند و مسیر آن پوشیده از نیزار و درختان بید است.

دره ارواح به مختصات E۴۸۳۰۹۷۵ و N۳۲ ۳۵۳۳۴ و ارتفاع حدود ۳۶۰ متر از سطح دریا قرار دارد و بخشی از رشته کوه‌های زاگرس به شمار می‌آید. فاصله این دره از اندیمشک، ۴۴ کیلومتر (۵۰ دقیقه) و از اهواز، ۱۸۹ کیلومتر (دو ساعت و ۴۵ دقیقه) است. دره ارواح از تهران ۶۸۰ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن از پایتخت باید حدود هشت ساعت رانندگی کنید.

  • آدرس: استان خوزستان، دزفول، کیلومتر ۲۸ جاده شهیون، مجاور روستای بیشه بزان (مشاهده روی نقشه)

مسیر دسترسی دره ارواح دزفول

مسیر دسترسی دره ارواح دزفول

عکاس: نامشخص

برای دسترسی به کول خرسون چند مسیر وجود دارد:

مسیر اول: دسترسی از روستای بیشه بزان در منطقه شهیون و از طریق جاده شهیون دزفول (سمت چپ جاده مجاور در روستای بیشه بزان) آغاز می‌شود. پس از آن که از روستای پاقلعه در منطقه شهیون عبور کردید، حدود یک ساعت و نیم پیاده‌روی در پیش دارید تا به کول خرسون برسید. 

مسیر دوم: دسترسی از روستای پاقلعه در منطقه شهیون و از طریق جاده شهیون دزفول آغاز می‌شود.

مسیر سوم: دسترسی از روستای اسلام آباد در منطقه چغامیش و از بلوار شهدای پلیس دزفول آغاز می‌شود. 

دره ارواح

منبع عکس: وب‌سایت رهبال آسمان

برای رسیدن به ورودی دره ارواح نیز باید حداقل چهار کیلومتر پیاده‌روی کنید. توجه داشته باشید که مسیر پیاده‌روی گاهی در دامنه‌های پرشیب و مسیر نسبتا ناهموار قرار می‌گیرد و باید برای پیمایش آن آمادگی داشته باشید. فراموش نکنید که بهتر است قبل از تاریکی هوا از محل خارج شوید. این مسیر پوشیده از درختان کنار و نخل است. علاوه بر این انبوه نیزارها، سدر، انگور، پسته وحشی، انجیر وحشی جلوه‌ خاصی را به نمایش می‌گذارند.

چرا به این مکان دره ارواح گفته می‌شود؟

دره ارواح دزفول

منبع عکس: iranwonders.com

کلمه «کول» در زبان محلی به‌معنای دره بسیار باریک و تنگ است.

هنوز کسی حتی مردم محلی دقیقا نمی‌داند که چرا نام این پدیده طبیعی را کول خرسون گذاشته‌اند. کلمه «کول» در زبان محلی به‌معنای دره بسیار باریک و تنگ است؛ اما درباره اضافه شدن کلمه خرسون، نظر قطعی وجود ندارد. برخی بر این باور هستند که در گذشته تعداد زیادی خرس در این منطقه زندگی می‌کردند که امروزه منقرض شدند و به همین دلیل است که خرسون در نام این دره دیده می‌شود.

درباره نامگذاری دره ارواح نیز هیچ نظریه قطعی وجود ندارد. برخی معتقد هستند که نامگذاری این دره به داستان‌های بومی و ترسناکی بازمی‌گردد که در طول سال‌ها سینه‌به‌سینه نقل شده است. برخی نیز بر این باور هستند که عبور از این تنگه بسیار خطرناک است و افراد بسیاری در آن جان خود را از دست داده‌اند؛ انسان‌هایی که روح آن‌ها در کول خرسون سرگردان است.

پیمایش کول خرسون

پیمایش کول خرسان

عکاس: نامشخص

نشانه دهانه کول خرسون، گیاه پر سیاوشان است؛ گیاهی که به‌محض دیدن آن، سختی‌های مسیر رسیدن به دهانه دره را فراموش خواهید کرد و از این لحظه به بعد فقط به فکر رسیدن به انتهای دره خواهید بود. دره‌ کول خرسون بیش از ۲۰۰ متر عمق دارد و دیواره‌های آن پوشیده از گیاهان است.

بستر دره کول خرسون پوشیده از شن، ماسه و سنگ ماسه‌ای است و هرچه جلوتر بروید دیواره‌ها بلندتر و فاصله میان آن‌ها کمتر می‌شود؛ تا جایی که دیگر نمی‌توان آسمان را دید. دره سرشار از آب باریکه‌هایی است که از دیواره‌های دره جاری هستند و در سال‌هایی که بارندگی وجود داشته باشد این آب باریکه‌ها به آبشار تبدیل می‌شوند. در میان دره کول خرسون نهری دائمی نیز در بستر شنی و ماسه‌ای جریان دارد که از چشمه‌های درون دره سرچشمه می‌گیرد.

منابع عکس‌ها: نامشخص. عکس دوم و سوم (وب‌سایت رهبال آسمان)، چهارم و پنجم (rihfars.ir)، کریم شادفر، علی شکیبا، gardeshgari724.com

در مسیر پیمایش دره به یک دوراهی خواهید رسید. مسیر سمت راست را در پیش بگیرید تا پس از چهار ساعت پیمایش در میان آب و خشکی، صدای گذر آب رودخانه دز به گوش شما برسد و به شما بفهماند که پایان دره نزدیک است.

ابتدای کول خرسون تا انتهای آن در حدود ۱۰ کیلومتر است و در انتهای مسیر دره، سطح آب به حدی بالا می‌آید که باید در آن شنا کنید. در انتهای مسیر، رودخانه خروشان دز با دمای آب ۲۰- درجه سانتی‌گراد در جلوی چشمان شما ظاهر می‌شود و صدای تندآب‌ها و گرداب‌های آن در فضا طنین می‌اندازد. از این نقطه به بعد، خطر سفر چند برابر می‌شود و به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر شناگر حرفه‌ای با تجهیزات کامل نیستید، مسیر را ادامه ندهید.

برای شناکردن در خلاف جهت گرداب‌ها، باید آمادگی جسمانی کافی، تجربه لازم و قلبی نترس داشته باشید. پس از عبور از رود دز و حدود ۳٫۵ ساعت پیاده‌روی، به دزفول خواهید رسید.

دیدنی‌ها و تفریحات کول خرسون

تفریحات کول خرسان

عکاس: نامشخص

به احتمال زیاد در این لحظه این سوال در ذهن شما نقش بسته است که چرا باید خطر سفر به کول خرسون را به جان بخرید؟ اگر اهل طبیعت‌گردی و کشف ناشناخته‌ها هستید و دوست دارید از مناطقی بازدید کنید که کمتر کسی آن‌ها را دیده است، قطعا این خطرات را به جان می‌خرید. در ادامه با ما همراه باشید تا گوشه‌ای از زیبایی این دره و مسیر رسیدن به آن را به شما نشان دهیم تا بتوانید برای سفر به آن تصمیم‌گیری کنید.

جاذبه‌های مسیر کول خرسون

جاذبه‌های مسیر کول خرسان

عکاس: نامشخص

همان طور که پیش‌تر گفته شد، مسیر دسترسی به کول خرسون، مسیری مشکل است و شما باید با صبر و تلاش بسیاری برای یک پیاده‌روی طولانی مدت آماده باشید. مسیر خود را از روستای بیشه‌بزان در منطقه شهیون آغاز کنید و پس از عبور از روستای پاقلعه وارد مسیر پیاده‌روی شوید. نگران مسیر طولانی نباشید؛ جاذبه‌های این مسیر آن‌قدر متنوع هستند که خستگی شما را از تنتان درمی‌آورند. در مسیر کول خرسون استراحت و نفس تازه کردن را فراموش نکنید.

سد دز 

سد دز 

منبع عکس: وب‌سایت رهبال آسمان

در مسیر رسیدن به دره شگفت‌انگیز کول خرسون از کنار دریاچه سد دز عبور می‌کنید؛ دریاچه‌ای با آب شفاف که مکانی مناسب برای آبتنی، استراحت و تجدید قوا به شمار می‌آید.

سد دز یک سد بتنی برق آبی است که روی رودخانه دز در ٢٣ کیلومتری شمال اندیمشک احداث شده است. این سد ظرفیت آبیاری بیش از ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی پایین دست را دارا است و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادست دارد. نیروگاه این سد نیز دارای قدرت نصب ۵۲۰ مگاوات است. احداث این سد بزرگ در سال ۱۳۳۸ خورشیدی توسط ایتالیایی‌ها آغاز و در سال ۱۳۴۱ خورشیدی تمام شد. دریاچه زیبایی که پشت سد دز شکل گرفته است، ۶۵ کیلومتر طول و حدود ۶۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و گنجایش نهایی آن ۳٫۳ میلیارد مترمکعب است. به این دریاچه، دریاچه شهیون می‌گویند.

دریاچه شهیون

عکاس: نامشخص

سد دز با ارتفاع ۲۰۳ متر در زمان ساخت خود به‌عنوان یکی از مرتفع‌ترین سدهای جهان (ششمین سد جهان در زمان ساخت) شناخته می‌شد و در حال حاضر نیز پنجاهمین سد بلند دنیا در بین سدهای ساخته شده و در دست ساخت است.

قلعه شاداب

قلعه شاداب به‌عنوان یکی از بزرگترین قلعه‌های طبیعی ایران شناخته می‌شود.

پس از عبور از دریاچه سد دز به قبرستان قدیمی به نام قلعه شاداب می‌رسید. این قلعه با ۱۰ کیلومتر طول و ۴ کیلومتر عرض به‌عنوان یکی از بزرگترین قلعه‌های طبیعی ایران شناخته می‌شود. قلعه شاداب قلعه کاملا در داخل کوه کنده شده است و با دیگر قلعه‌هایی که تاکنون دیده‌اید، تفاوت بسیاری دارد. این قلعه به مراتب استحکام بیشتری از قلعه‌های ساخته شده به دست انسان دارد و برای دسترسی به آن باید مسیر مالرویی را طی کنید که دامداران منطقه برای رسیدن به چراگاه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

قلعه شاداب

منبع عکس: وب‌سایت رهبال آسمان

دیواره‌های قلعه شاداب در دوره چهارم زمین‌شناسی در اثر ریزش یک‌پارچه و عمودی دیواره‌های بنا و همچنین فرسایش ناشی از طغیان رودخانه به وجود آمده‌اند. این قلعه تا اوایل دهه ۶۰ خورشیدی همچنان ساکنانی در منزلگاه‌های خود داشت. تاریخچه قلعه تاریخی شاداب را به دوره ساسانی نسبت می‌دهند؛ البته عده‌ای نیز معتقد هستند که این قلعه در دوره حکومت ایلامیان نیز ساکنانی داشته است.

اشکفت زرده

اشکفت زرده

منبع عکس: وب‌سایت رهبال آسمان

در مسیر کول خرسون کم‌کم دره اشکفت زرده را می‌بینید که برخی به اشتباه آن را جزئی از کول خرسون می‌دانند. در این دره خرابه‌هایی از یک آسیاب قدیمی وجود دارد که احتمالا توسط طایفه بختیاری ساکن در این منطقه و در گذشته‌های دور استفاده می‌شده است. این منطقه مکان مناسبی برای عکاسی و همچنین استراحت به شمار می‌رود.

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی کول خرسان

منبع عکس: وب‌سایت رهبال آسمان

در طول مسیر دره ارواح با پوشش گیاهی بسیار متنوع مانند درختان کنار، سدر، بادام کوهی و نخل رو‌به‌رو خواهید شد. 

جاذبه‌های داخل کول خرسون

تجربه فضای وهم‌انگیز

تجربه فضای وهم‌انگیز

منبع عکس: iranwonders.com

از لحظه‌ای که پای در کول خرسون بگذارید، دیواره‌های مرتفع و نزدیک به هم این تنگه به شما اجازه می‌دهند تا تنها بخش کوچکی از آسمان را ببینید. به‌تدریج که جلوتر می‌روید، فاصله بین دیواره‌های دره کمتر می‌شود و دیگر آسمان قابل‌مشاهده نخواهد بود. در کول خرسون سنگ‌ها و تنه درختانی دیده می‌شود که بر اثر سیلاب جابه‌جا شده و به داخل دره آورده شده‌اند؛ البته این تمام ماجرا نیست. سر خود را بالا بگیرید و سنگ‌ها و درختانی را ببینید که به‌دلیل تنگی دره نتوانسته‌اند به داخل آن راه پیدا کنند و در میان دیواره‌ها بین زمین و آسمان گیر افتاده‌اند. 

منابع عکس‌ها: هفت عکس اول (iranwonders.com). عکاس عکس هشتم: نامشخص

در کول خرسون صدای پرندگان در دالان دیواره‌ها می‌پیچد و آب روی زمین چکه می‌کند. فضای این دره بسیار وهم‌انگیز است و پس از گذشت چند دقیقه، ضربان قلب شما چند بار افزایش پیدا می‌کند و آدرنالین خون شما به حداکثر مقدار خود می‌رسد. کول خرسون، سرزمین عجایب است؛ دره‌ای که فرصت کسب یک تجربه هیجانی فراموش‌نشدنی را در اختیار شما می‌گذارد.

همراه شدن با جریان آب

همراه شدن با جریان آب  در کول خرسان

منبع عکس: iranwonders.com

یکی از شگفت‌انگیزترین ویژگی‌های کول خرسون، جوشیدن چند چشمه طبیعی از دیواره‌های دره است؛ چشمه‌هایی که پس از ترکیب با آب ناشی از چشمه‌های زیرزمینی و رودخانه دز، در مسیر دره جریان پیدا می‌کنند و گاهی در زیر زمین سرازیر می‌شوند. این جریان آب زیبایی منحصر‌به‌فردی را به کول خرسون می‌بخشد؛ چشم‌اندازی که شاید نتوان در جای دیگری آن را پیدا کرد. در کول خرسون در برخی نقاط، حضور آب پای شما را خیس خواهد کرد.

حوضچه گهر

حوضچه گهر

منبع عکس: وب‌سایت رهبال آسمان

تا به امروز افراد کمی موفق شده‌اند تا از حوضچه گهر دیدن کنند .

حوضچه گهر یکی از زیباترین حوضچه‌ها در شهر دزفول است و مسیر دسترسی بسیار دشواری دارد؛ به همین دلیل تا به امروز افراد کمی موفق شده‌اند تا نزدیکی این حوضچه بروند. برای رسیدن به حوضچه گهر باید پس از پیمایش کول خرسون، در منتهی‌الیه آن وارد یک دره غاری قوسی شکل شوید که شبیه به یک تونل است. این حوضچه در انتهای تونل قرار دارد. حوضچه گهر ۵۰ متر طول و سه متر عرض دارد و به رودخانه دز می‌رسد.

رودخانه دز

رودخانه دز

منبع عکس: خبرگزاری میزان

دره ارواح به رودخانه دز منتهی می‌شود؛ رودخانه‌ای که از زاگرس سرچشمه می‌گیرد و جوش‌وخروش بسیاری دارد. این رودخانه با گرداب‌های خود، خشم طبیعت را جلوی چشمان شما به نمایش می‌گذارد و خاطراتی به‌یادماندنی در ذهن شما می‌سازد.

گرداب مرگ

گرداب مرگ

منبع عکس: araas.ir

همان طور که پیش‌تر ذکر شد، بخشی از کول خرسون به رود دز می‌رسد. در این بخش منطقه‌ای بسیار خطرناک و ناامن با نام چال کندی وجود دارد. در چال کندی، عمق رودخانه و شدت آب بسیار زیاد می‌شود و گردابی مرگ‌بار پدید می‌آید. قدرت این گرداب بسیار زیاد است و متاسفانه تابه‌حال جان بسیاری از گردشگران را گرفته است؛ به همین دلیل نام آن را گرداب مرگ گذاشته‌اند.

تفریحات کول خرسون

قایق سواری در کول خرسان

منبع عکس: وب‌سایت رهبال آسمان

  • پیمایش دره و پیاده‌روی: پیاده‌روی در مسیر کول خرسون و عبور از میان دیواره‌های بلند آن، تجربه‌ای چالش‌برانگیز است. در سفر به کول خرسون، گوشه‌گوشه آن را کشف کنید و استقامت خود را به چالش بکشید.
  • شنا: حوضچه انتهایی دره ارواح (حوضچه گهر) با آبی زلال و دلپذیر مکان مناسبی برای شنا کردن است؛ البته اگر شنا کردن را به‌خوبی بلد باشید.
  • رفتینگ: اگر به رفتینگ علاقه دارید، تجهیزات کافی را به‌همراه بیاورید و در تنداب‌ها و گرداب‌های خروشان رود دز، مهارت قایقرانی خود را امتحان کنید.
  • عکاسی: زیبایی‌های طبیعت دست‌نخورده کول خرسون، هر گردشگری را وسوسه می‌کند تا در موقعیت‌های مناسب و امن، دست به دوربین شود و عکس‌هایی بی‌نظیر بگیرد.

منابع عکس‌ها و عکاس‌ها: دو عکس اول (احسان موسوی)، حجت کایدخورده، rihfars.ir، عکس پنجم تا هشتم (علی شکیبا)

امکانات کول خرسون

کول خرسون جاذبه‌ای طبیعی و بکر است و هیچ‌گونه امکانات رفاهی برای گردشگران در آن وجود ندارد. لازم به ذکر است که در نزدیکی دره ارواح، حتی نیروهای امدادی و انتظامی نیز حضور ندارند؛ پس حتما پیش از حرکت، همه لوازم مورد نیاز خود را به‌همراه بیاورید و مراقب سلامت خود باشید.

فیلم کول خرسون

 

اقامت در کول خرسون

اقامت در کول خرسان

منبع عکس: وب‌سایت رهبال آسمان

در کول خراسان، اقامتگاه بومگردی، هتل یا مسافرخانه وجود ندارد و تنها گزینه اقامتی شما کمپینگ در طبیعت است. برخی گردشگران نیز ترجیح می‌دهند که در سفری یک روزه به پیمایش این دره بپردازند و شب را در دزفول اقامت کنند. کمپ‌زدن در طبیعت به مهارت فراوانی نیاز دارد. فراموش نکنید که اگر قصد شب‌مانی در کول خرسون را دارید، وسایل لازم برای چادر زدن در طبیعت را به‌همراه داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم که به‌صورت گروهی کمپ بزنید و حتما از یک طبیعت‌گرد حرفه‌ای بخواهید تا شما را همراهی کند. 

اقامتگاه گردشگری مهر

اقامتگاه گردشگری مهر

منبع عکس: uspace.ir

اقامتگاه گردشگری مهر در روستای پاقلعه به‌دلیل نزدیکی به سد دز  پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری است. این اقامتگاه با زیر بنای ۱۴۰ متر مربع دارای دو اتاق خواب، آشپزخانه، پذیرایی و سرویس بهداشتی (توالت ایرانی) و حمام است و درمجموع امکان اسکان و پذیرایی از حداکثر ۹۰ گردشگر را دارد. اقامتگاه گردشگری مهر با حیاطی به وسعت ۷۶۰ متر مربع در دل روستای پاقلعه فضایی متفاوت را برای گردشگران فراهم کرده است؛ فضایی به دور از همهمه و شلوغی شهر که خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

مانبع عکس‌ها: uspace.ir

پارکینگ اختصاصی مسقف، سیستم گرمایش بخاری برقی، سیستم سرمایش کولر گازی و راهنمای محلی از جمله امکانات و خدمات ارائه شده در اقامتگاه گردشگری مهر هستند. مسافران همچنین می‌توانند با هماهنگی قبلی انواع  غذاهای محلی و سنتی این منطقه مانند ماهی کباب، زرشک پلو با مرغ، رشته پلو، یتیمچه، پرپراق (دلمه برگ انگور) و سوپ لوبیا را سفارش دهند.

  • فاصله از کول خرسون: ۱۰٫۵ کیلومتر (۲۰ دقیقه)
  • آدرس: استان خوزستان، دزفول، روستای پاقلعه (اسلام آباد) (مشاهده روی نقشه)

اقامتگاه بوم گردی خانه پامنار

اقامتگاه بوم گردی خانه پامنار

منبع عکس: uspace.ir

اقامتگاه بوم گردی خانه پامنار دارای سه اتاق سنتی و یک سوئیت است و درمجموع امکان اسکان و پذیرایی از حداکثر ۳۵ گردشگر را دارد. تمام واحدهای این اقامتگاه فاقد سرویس بهداشتی (توالت ایرانی و توالت فرنگی) و حمام اختصاصی هستند و گردشگران باید از سرویس بهداشتی (توالت ایرانی و توالت فرنگی) و حمام داخل محوطه به‌صورت مشترک استفاده کنند.

پارکینگ اختصاصی غیر مسقف، راهنمای محلی، آشپزخانه، سیستم گرمایش کولر گازی، سیستم گرمایش بخاری گازی، بخاری برقی و بخاری نفتی از جمله خدمات اقامتگاه بوم گردی خانه پامنار و مراسم ساز و رقص محلی، طبیعت‌گردی، کوه نوردی، ماهیگیری، قایقرانی، دره‌نوردی و عکاسی از پناهگاه‌های حیات وحش و پرندگان کمیاب از جمله برنامه‌های ویژه این بومگردی برای گردشگران هستند. شما می‌توانید در اقامتگاه بوم گردی خانه پامنار انواع غذاهای محلی و سنتی نظیر رشته پلو محلی، ماهی کبابی، کباب بختیاری و زرشک پلو با مرغ را با هماهنگی قبلی سفارش دهید.

  • فاصله از کول خرسون: ۱۳ کیلومتر (۲۵ دقیقه)
  • آدرس: استان خوزستان، ۴۶ کیلومتری دزفول، روستای پامنار (مشاهده روی نقشه)

اقامتگاه روستایی گشتاسب

اقامتگاه روستایی گشتاسب

منبع عکس: uspace.ir

اقامتگاه روستایی گشتاسب دارای چهار باب اتاق به‌صورت دو اتاق ۶ نفره و دو اتاق هشت نفره است و درمجموع امکان اسکان حداکثر ۲۵ گردشگر را دارد. تمام واحدهای این خانه بومی فاقد سرویس بهداشتی (توالت ایرانی و توالت فرنگی) و حمام اختصاصی هستند و مسافران باید از سرویس بهداشتی (دو توالت ایرانی و یک توالت فرنگی) و یک حمام داخل محوطه به‌صورت مشترک استفاده کنند. پارکینگ اختصاصی غیر مسقف، آشپزخانه، سیستم گرمایش بخاری نفتی و برقی، سیستم سرمایش کولرگازی و راهنمای تور از امکانات و خدمات ارائه شده اقامتگاه روستایی گشتاسب هستند.

  • فاصله از کول خرسون: ۱۳ کیلومتر (۲۵ دقیقه)
  • آدرس: استان خوزستان، دزفول، روستای پامنار (مشاهده روی نقشه)

اقامتگاه روستایی دز

اقامتگاه روستایی دز

منبع عکس: uspace.ir

اقامتگاه روستایی دز دارای سه باب اتاق کف خواب به‌صورت دو اتاق پنج نفره و یک اتاق هشت نفره است و درمجموع امکان اسکان و پذیرایی از حداکثر ۱۸ گردشگر را دارد. تمام اتاق‌های این اقامتگاه فاقد سرویس بهداشتی (توالت ایرانی و توالت فرنگی) و حمام هستند و مهمانان باید از سرویس بهداشتی (توالت ایرانی و توالت فرنگی) و حمام  داخل محوطه به‌صورت مشترک استفاده کنند. از جمله خدمات و امکانات اقامتگاه دز می‌توان به پارکینگ اختصاصی غیر مسقف، راهنمای محلی، سیستم گرمایش بخاری گازی و سیستم سرمایش کولر گازی اشاره کرد.

  • فاصله از کول خرسون: ۱۳ کیلومتر (۲۵ دقیقه)
  • آدرس: استان خوزستان، دزفول، روستای پامنار (مشاهده روی نقشه)

هتل جهانگردی دزفول

هتل جهانگردی دزفول

عکاس: نامشخص

هتل جهانگردی دزفول در سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۲ جهت رفاه حال مهمانان و بهبود امکانات، مورد بازسازی قرار گرفت. این هتل دو طبقه، ۲۲ اتاق و امکان پذیرایی از ۵۰ نفر را دارد. مجموعه جهانگردی دزفول تورهایی جهت آشنایی مسافران با آثار و اماکن دیدنی دزفول برگزار می‌کند که شرکت کردن در آن‌ها را به شما توصیه می‌کنیم. رستوران با ظرفیت ۱۰۰ نفر، لابی، پارکینگ با ظرفیت ۲۰ خودرو، اینترنت، کافی شاپ، اتاق چمدان، پذیرش ۲۴ ساعته و صندوق امانات از جمله امکانات این هتل هستند.

  • فاصله از کول خرسون: ۳۶ کیلومتر (۴۰ دقیقه)
  • آدرس: استان خوزستان، دزفول، میدان امام حسین(ع)، بلوار ۱۵خرداد، جنب استادیوم مجدیان (مشاهده روی نقشه)

بهترین زمان بازدید از دره ارواح

بهترین زمان بازدید از دره ارواح

منبع عکس: eramblog.com

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، اختلاف دمای تنگه خرسون با شهر دزفول گاهی به حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد.

انتخاب زمان سفر مناسب برای بازدید از دره ارواح بسیار ضروری است و شما نمی‌توانید در هر زمان از سال به این دره بروید. به شما تاکید می‌کنیم که این بخش از مقاله را به دقت مطالعه کنید و توصیه‌ها را جدی بگیرید. اگر در فصل اشتباهی به دره ارواح سفر کنید، در سیلاب‌های منطقه گیر خواهید افتاد؛ سیلاب‌هایی که تا ارتفاع ۱۵ متری تنگه خرسون بالا می‌روند و باعث خفگی گردشگران می‌شوند.

فراموش نکنید که قبل از سفر پیش‌بینی‌های آب و هوایی را بررسی کنید تا از نبود بارش باران در روزهای پیش رو مطمئن شوید. زمانی را برای سفر انتخاب کنید که چند روز قبل و چند روز آینده آن، هوای آفتابی اعلام شده است.

آب و هوای دره ارواح با محیط اطراف خود متفاوت است. برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که از آنجا که این منطقه در استانی با آب و هوای گرم واقع شده است، فصول سرد سال، زمان بهتری برای سفر هستند؛ در حالی که دمای کول خرسون همواره چند درجه از محیط اطراف خود کمتر است و دمای آن در تابستان نهایتا به ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. جالب است بدانید که بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، اختلاف دمای تنگه خرسون با شهر دزفول گاهی به حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد.

آب و هوای دره ارواح

منبع عکس: rihfars.ir

به‌طور کل می‌توان گفت که زمان مناسب برای پیمایش کامل کول خرسون، اواسط خرداد ماه است؛ زیرا با پایان یافتن باران‌های بهاری و گرم شدن هوا خطرات کمتری شما را تهدید می‌کند و احتمال بروز سیلاب به حداقل می‌رسد. در این زمان از سال، هوا نه گرم و نه سرد است. با این وجود فراموش نکنید که حتی در خرداد ماه نیز باید گزارش هواشناسی را بارها از منابع معتبر بررسی کنید.

مهارت‌های لازم برای سفر به تنگه خرسون

مهارت‌های لازم برای سفر به تنگه خرسان

منبع عکس: وب‌سایت رهبال آسمان

عبور از دره ارواح بسیار خطرناک است و احتمال این وجود دارد که در مسیر دره جان خود را از دست دهید. لازم به ذکر است که تا به امروز چندبار گزارش شده است که گردشگران در حین عبور از دره ارواح هرگز به خانه بازنگشتند و حتی جسد آن‌ها نیز پیدا نشد. پس اگر تخصص و مهارت کافی و آمادگی جسمانی کامل را ندارید از سفر به کول خرسون منصرف شوید و در این دره پای نگذارید.

برای حفظ جان خود حتما  تجهیزات لازم ایمنی را به‌همراه داشته باشید. قبل از ورود به دهانه کول خرسون، کلاه ایمنی خود را سر کنید؛ زیرا در مسیر، امکان سقوط سنگ‌ها و تکه‌هایی از درختان روی سر شما وجود دارد؛ سنگ‌ها و درختانی که در میان تنگه گرفتار شده‌اند. 

پس از ورود به دره ارواح، دیواره‌های دره ارتفاعی بیش از ۲۰۰ متر پیدا می‌کنند و شما از دو طرف احاطه خواهید شد. هرچه که بیشتر جلو بروید، مسیر تنگ‌تر خواهد شد؛ تا جایی که فقط یک نفر می‌تواند از تنگه عبور کند. در بیشتر بخش‌های مسیر دره می‌توان دو طرف دیواره‌ها را بدون برگرداندن سر دید. پس اگر از محیط‌های بسته می‌ترسید، به دره ارواح سفر نکنید.

منبع عکس: khuzestankhabar.ir

افرادی که به دره ارواح سفر می‌کنتد، باید تجربه طبیعت‌گردی داشته باشتد و اصول آن را به‌علاوه اصول کوهنوردی و شنای حرفه‌ای بدانند. آن‌ها همچنین باید تسلط کافی بر اصول کوهنوردی و شنا در شرایط سخت داشته باشند.

اگر قصد قایق سواری در دز را دارید، حتما تجهیزات مناسب را به‌همراه داشته باشید تا زندگی شما به خطر نیفتد. فراموش نکنید که قایق‌رانی در رودخانه دز نیز با قایق‌رانی در رودخانه‌های آرام تفاوت بسیاری دارد و هر آن ممکن است یک گرداب قایق شما را واژگون کند.

لازم به ذکر است که اگر تجربه کافی در تمام زمینه‌های اشاره شده را دارید؛ اما مدت زمان بسیاری است که ورزش نکرده‌اید، بهتر است به دره ارواح سفر نکنید. به‌همراه گروهی از ورزشکاران دیگر راهی این سفر شوید و قبل از سفر، آمادگی جسمانی لازم را به دست بیاورید.

لوازم مورد نیاز برای سفر به دره ارواح

لوازم مورد نیاز برای سفر به دره ارواح

منبع عکس: وب‌سایت رهبال آسمان

آب آشامیدنی، تلفن همراه، نقشه یا GPS، کلاه ایمنی، کارت شناسایی، کرم ضدآفتاب، کفش اضافه، کفش کوهنوردی، کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی، باتوم، لباس گرم، لباس اضافه، کیسه زباله، شارژر موبایل، کمک‌های اولیه، کوله‌پشتی، داروهای عمومی، بارانی و لباس ضدآب، میان‌وعده، وعده‌های غذایی، پاور بانک، دفترچه بیمه و کبریت یا فندک از جمله وسایلی هستند که در سفر به کول خرسون باید به‌همراه داشته باشید.

اگر قصد کمپینگ دارید، آتش زنه، کیسه خواب، چادر مسافرتی، پتو و لوازم خواب، چراغ قوه، جعبه ابزار، هدلامپ، چاقو همه‌کاره، دمپایی و صندل را فراموش نکنید.

نکات مهم در بازدید از کول خرسون

نکات مهم در بازدید از کول خرسان

منبع عکس: گوگل مپ. عکاس: Reza Far

  • سفر به کول خرسون برای طبیعت‌گردان حرفه‌ای و طبیعت‌گردان نیمه حرفه‌ای با همراهی یک حرفه‌ای مناسب است؛ در حالی که سفر به این منطقه به طبیعت‌گردان آماتور، سالمندان و کودکان و گروه‌های دوستانه بی‌تجربه در زمینه طبیعت‌گردی به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.
  • به‌هیچ‌وجه به‌تنهایی به کول خرسون سفر نکنید.
  • سفر به دره ارواح بدون وجود راهنمای محلی و با تجربه یا انجام مطالعات و داشتن آمادگی های لازم بسیار خطرناک است.
  • تجهیزات ایمنی در سفر به دره ارواح بسیار مهم هستند و نبود حتی یکی از آن‌ها می‌تواند شما را حسابی به خطر بیندازد؛ پس وسایل لازم را قبل از سفر بررسی کنید. 
  • به‌دلیل شدت جریان بالای رود دز، نزدیک شدن به آن بسیار خطرناک است و بهتر است تنها بخش‌های ایمن دره ارواح، پیمایش شود.

جاهای دیدنی اطراف دره ارواح

منطقه حفاظت شده چهل پا

بز در منطقه حفاظت شده چهل پا

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما

منطقه چهل پا در شمال و شمال شرق شهر شهرستان اندیمشک در سال ۱۳۹۰ به‌عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد. این منطقه که به کوه تنگوان معروف است، ۱۶۷ هزار هکتار وسعت دارد.

منطقه حفاظت شده چهل پا یکی از زیستگاه‌های مهم بز کوهی در استان خوزستان به شمار می‌آید. این منطقه به‌طور کلی، کوهستانی با دیواره‌های صخره‌ای بسیار بلند و دره‌های صخره‌ای و صعب‌العبور بسیار عمیق و گاهی غیر قابل دسترسی است که در دامنه‌های جنوبی به تپه ماهورهای کم ارتفاع منتهی می‌شود.

منطقه حفاظت شده چهل پا

عکاس: نامشخص

عمده پوشش گیاهی منطقه چهل پا به‌صورت مرتعی است؛ اما تک درختان و درختچه‌هایی چون بادام کوهی، کنار، رملیک، جاز (بنگله)، انجیر،گز و پده به‌صورت پراکنده در منطقه دیده می‌شوند. از دیگر جانوران این منطقه می‌توان به پلنگ، گرگ، کفتار، روباه ،شغال، گربه وحشی، خرگوش، تشی، خدنگ، شنگ (سگ آبی)، خارپشت و انواع خفاش، کبک و تیهو، کبوتر چاهی، کمرکولی، بلدرچین و سهره طلایی اشاره کرد.

منطقه حفاظت شده چهل پا علاوه بر چشم‌اندازهای زیبا از ارتفاعات، چشم‌اندازهای زیبایی از سد و دریاچه سد دز دارد. به‌علاوه بخش شمالی منطقه (پلاژ)، امکانات مناسبی برای گردشگران دارد. در این منطقه دریاچه‌ای عمیق، امکان شنا، اسکی روی آب و غیره را برای مسافران فراهم کرده است. گردشگران همچنین می‌توانند در ارتفاعات مشرف به دریاچه به کایت‌سواری و صخره‌نوردی نیز بپردازند.

  • فاصله از کول خرسون: ۱۳ کیلومتر (۲۰ دقیقه)
  • آدرس: استان خوزستان، ۱۵ کیلومتری شهر اندیمشک (مشاهده روی نقشه)

صوفی احمد

صوفی احمد

منبع عکس: .smarttiz.com

صوفی احمد یکی از بکرترین مناطق کوهستانی دزفول است.

صوفی احمد یکی از بکرترین مناطق کوهستانی دزفول است که در بخش شهیون در دل درختان و کوه قرار دارد. مناظر کم‌یاب و دست نخورده و مجاورت با رود دز این منطقه را تبدیل به مکانی محبوب در میان گردشگران کرده‌اند. شنا، قایق‌سواری، دوچرخه سواری، ماهیگیری و چیدن انواع گیاهان دارویی مانند گزنه، بابونه، نخل، پنیرک، گل گاو زبان، زیتون، سدر، کلخونگ، مریم گلی و ده‌ها گیاه دیگر را در صوفی احمد از دست ندهید.

نام صوفی احمد در واقع به‌دلیل وجود بقعه‌ای به این نام در این منطقه است. صوفی احمد فردی دین‌دار و از سفیران امام رضا بود. امروزه بقعه سفید رنگ این مرد بزرگ در منطقه صوفی احمد یک جاذبه مهم تاریخی به شمار می‌آید.

  • فاصله از کول خرسون: ۳۵ کیلومتر (۴۰ دقیقه)
  • آدرس: استان خوزستان، دزفول، منطقه شیهون (مشاهده روی نقشه)

دره توبیرون

دره توبیرون

عکاس: آرش والایی

دره توبیرون مکانی شگفت‌انگیز و تماشایی در جنوب غرب ایران است که در بخش سردشت دزفول و ۲۰ کیلومتری این شهر قرار دارد. درباره وجه تسمیه نام این دره باید گفت که مردمان دزفول برای تب و گرما واژه «تو» را به کار می‌برند و «بیرون» نیز به معنی بریدن است؛ پس «تو بیرون» یعنی مکانی که گرما را از تن و جان از بین می‌برد. گفته می‌شود که در گذشته برای کاهش درد و بیماری‌ها به دره توبیرون می‌رفتند و آب را مفید می‌دانستند.

دره توبیرون، دره‌ای خوش‌آب‌وهوا با هوای مطبوع است که شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این دره کم‌عرض با دیواره‌های بلند و صخره‌ای با ارتفاعی که گاه تا ۱۰۰ متر نیز می‌رسد، مکانی فوق‌العاده برای لمس سکوت و آرامش است. جیپ‌ و آفرود سواری، پیاده‌روی، عکاسی و تماشای مناظر و کمپینگ از محبوب‌ترین فعالیت‌های گردشگری در این دره به شمار می‌آیند.

  • فاصله از کول خرسون: ۳۸ کیلومتر (۴۰ دقیقه)
  • آدرس: استان خوزستان، بخش سردشت دزفول، گاومیر (مشاهده روی نقشه)

دستکندها یا کت‌های دزفول

کت‌های دزفول

عکاس: نامشخص

در گویش دزفولی به دستکندها و حفره‌های غار مانندی که به‌طور طبیعی یا توسط انسان ایجاد شده‌اند، کت گفته می‌شود. تعداد زیادی از این حفره‌ها در دیواره‌های سنگی حاشیه رودخانه دز و در طول مسیر رود وجود دارد که از بالای رودخانه‌ دز در مناطقی مانند گلال، كوپيته، تالخانی و دووه قابل‌مشاهده هستند. این کت‌ها در واقع برای فرار از گرمای خوزستان در تابستان در جوار رود جاری و زلال دز طراحی شده‌ بودند. دیواره‌ کت‌ها ارتفاعی بین دو تا چهار متر دارند و سقف آن‌ها به‌وسیله سنگ‌های ریز و درشت که به‌شکل‌ طبیعی زمین هستند، تزئین شده‌اند.

مسجد جامع دزفول

مسجد جامع دزفول

عکاس: نامشخص

مسجد جامع دزفول پس از پل قدیم دزفول، دومین اثر مهم تاریخی شهر دزفول به شمار می‌آید. این مسجد از لحاظ معماری و برخورداری از شبستان و ستون‌های سنگی از مساجد اولیه دوره‌ اسلامی است و در قرن سوم هجری ساخته شده است. بنای مسجد برگرفته از اصول معماری کاخ ایوان کرخه است و شکل‌گیری کنونی آن (چهار ایوانی) به اواسط دوره صفویه (۱۰۵۰ هجری قمری) بازمی‌گردد. مسجد جامع دزفول در قرون هفت تا دوازدهم هجری قمری توسعه یافته و مرمت شده است. دیوارهای مسجد بسیار قطور و دارای ستون سنگی و پوشش شبستان مسجد، گنبدی شکل و آجری است. 

  • فاصله از کول خرسون: ۳۶ کیلومتر (۴۳ دقیقه)
  • آدرس: استان خوزستان، دزفول، خیابان امام خمینی شمالی (مشاهده روی نقشه)

آبشار شوی

آبشار شوی

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا. عکاس: علی کریمی

آبشار شِوی یا آبشار تَله زنگ، بزرگترین آبشار چشمه‌ای خاورمیانه در شهرستان دزفول در میان کوه‌های زاگرس است. این آبشار در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان نخستين اثر طبيعی استان خوزستان و سی‌وپنجمين اثر طبيعی كشور در فهرست میراث ملی و طبیعی کشور به ثبت رسید.

روستای شوی، روستایی سرسبز و زیبا است که در نزدیکی آبشار شوی واقع است. این روستا در مسیر آبشار قرار دارد و چنانچه از ایستگاه تله زنگ به‌سمت آبشار پیش بروید به این روستای خوش آب‌وهوا خواهید رسید و می‌توانید در این محل استراحت کنید و به گشت‌وگذار بپردازید.

منابع عکس‌ها: خبرگزاری ایسنا. عکاس: علی کریمی

روستای شوی محل عبور کوهنوردان برای صعود به قله سالن کوه است. در کنار مناظر دلکش و تماشایی شوی، امامزاده پیرچل یکی از دیدنی‌های آن است که با گنبد سبز رنگ کوچک در میان درختان سبز نخل خودنمایی می‌کند. جالب است بدانید سمندر لرستانی یا امپراطور یکی از دوزیستان در حال انقراض است که فقط در طبیعت اطراف این روستا یافت می‌شود.

  • فاصله از کول خرسون: ۶۹ کیلومتر (دو ساعت)
  • آدرس: استان خوزستان، ۱۰۰ کیلومتری دزفول، دهستان شوی (مشاهده روی نقشه)

 

پرسش‌های متداول

دره کول خرسون کجاست؟

دره کول خرسون در استان خوزستان، دزفول، کیلومتر ۲۸ جاده شهیون، مجاور روستای بیشه بزان قرار دارد.

چطور به دره کول خرسون برویم؟

برای رسیدن به دره کول خرسون باید از مسیر روستای بیشه بزان در منطقه شهیون راهی شوید (سمت چپ جاده مجاور در روستای بیشه بزان). پس از آن که از روستای پاقلعه در منطقه شهیون عبور کردید، حدود یک ساعت و نیم پیاده‌روی در پیش دارید تا به کول خرسون برسید.

بهترین زمان سفر به دره کول خرسون چه وقتی است؟

بهترین زمان سفر به دره کول خرسون خرداد است.

در سفر به دره کول خرسون کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در دره کول خرسون، می‌توانید روی گزینه کمپینگ حساب باز کنید. گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد و آن اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستاهای اطراف است./ جاذبه‌های گردشگری خوزستان

آبشار سرگچ کجاست؟

آخرین خبر | آبشار سرگچ رامهرمز

وقتی که از شهرستان رامهرمز به سمت دهستان رودزرد ماشین حرکت می کنیم، نرسیده به روستای دشت دنا که همگی از طایفه ترک هستند، به منطقه سرگچ در سمت چپ جاده خواهیم رسید. و پشت منازل سنگی عشایری که در این منطقه ساکن هستند، به آبشاری خواهیم رسید. این آبشار به بلندای 8 متر در شمال غربی رامهرمز و فاصله 6 کیلومتری از این شهر واقع است و آب آن محیطی سرسبز را در کوههای گچی اطراف آن بوجود آورد. در مسیر این آبشار 3 غار وجود دارد. این آبشار در مسیر خود نیزارها و لغوم زارهای زیادی را تا منطقه سورخانمی بوجود آورده است که متأسفانه برداشت آب توسط امور عشایر از بالادست این آبشار موجب تضعیف آن شد./ دیدنی‌های خوزستان


دشت شیمبار کجاست؟

دشت شیمبار، یکی از بکر‌ترین و زیبا‌ترین دیدنی‌های خوزستان پهناور است که از توابع بخش چلو شهرستان اندیکا و دارای بیش از ۵۰ هزار هکتار مساحت است. شیمبار را با بهار می شناسند؛ زمانی که دشت شیمبار با جامه‌ای دل‌انگیز و سبز و هوایی مطبوع و دلپذیر به زیباترین حالت خود می‌رسد. البته پاییزهای دشت شیمبار نیز با رنگ‌هایی دل‌فریب، جذابیت خودش را دارد و برخی از گردشگران این زمان را ترجیح می‌دهند. همچنین تابستان‌ها، این دشت با برخورداری از هوای خنک، میزبان بسیاری از مسافران و طبیعت‌دوستان است. این مکان در نزدیکی مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال بختیاری است که با شهرستان مسجدسلیمان حدود ۱۰۰ کیلومتر، تا اهواز حدود ۲۵۰ کیلومتر و تا شهرکرد حدود ۲۷۳ کیلومتری فاصه دارد که در طول سال گردشگران بسیاری را پذیراست. از میان سایر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دشت شیمبار می‌توان تالاب گندیکال، رودخانه‌ شیمبار، آبشار پل نگین، دشت جنگلی جلگه شیمبار، پل نگین، بقایای آسیاب‌های آبی تتگ سنان، قلعه دختر، کوه قلندرون، قلعه کله قندی، قلعه آهنگری، امامزاده صالح ابراهیم در دامنه کوه دمه، امامزاده بابا زاهد، امامزاده محمد ابن حمام در ضلع شرقی شیمبار و شیرهای سنگی و کهریزهای عهدکهن را می‌توان نام برد./ جاذبه‌های گردشگری خوزستان

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: