کد خبر: ١٨٢٩١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/12/07-١٢:٤١

با رواج روزافزون تأثیر رایانه در مسائل روزمره، جهان با سرعت فزاینده‌ای به دنیای الکترونیک و دیجیتال تبدیل می شود. کتاب چاپ و نشر نیز از این راه بازنمانده‌اند و ظهور نشر الکترونیک این صنعت را دستخوش تحولی عظیم کرده است.

 

به گزارش آبادان خبر، کتاب الکترونیکی، پدیده ای کاملا تازه در این بین است و می رود تا نظام آموزش و اطلاع رسانی را با دگرگونی هایی اساسی مواجه سازد. در زمینه روشهای رایج برای ساخت کتاب الکترونیکی، عرضه مطالب در قالب PDF و کتابهای الکترونیکی قالب EXE یا خود اجرا از روش های معمول و پرمخاطب به شمار می روند.

E - Book جیست؟

کتابهای الکترونیکی صرفا نسخه های الکترونیکی مطالب مکتوب نیستند، بلکه می توانند علاوه بر متن، صوت، تصاویر و... را نیز شامل شوند. به علاوه، می توانند در قالب فایل‌هایی که توسط یک رایانه اجرا می شوند، مانند قابل های WORD TEXT HTML

، PDF و فایل های اجرایی EXE در آیند.

مزایا و ویژگی های کتاب های الکترونیکی

۱) دسترسی از راه دور

۲) کتاب‌های الکترونیکی قابلیت بسیار مناسبی برای استفاده در آموزش موسسه هایی دارند که تعدادکاربران از راه دور آنها زیاد میباشد.

۳) سهولت انتقال در عین یکپارچگی مطالب

۴) اطلاعات پردازش شده می تواند به سرعت برق جابجا شود. با توسعه میکروچیپ‌ها، فناوری «فایبر اپتیک» و اینترنت، ارتباط های دیجیتال می تواند به سهولت هر چه تمام تر و به صورت بلادرنگ منتقل شود. کتابهای الکترونیکی می توانند به صورت download و یا به شکل ضمیمه به ایمیل (attachmnent) عرضه شوند و نیز قابل ذخیره در دیسک و با CD ROM می باشند.

۵) انسجام مطالب و تنوع کاربرد

۶) در حال حافسر، مردم دسترسی بیشتری به اطلاعات دارند و می توانند بر اساس آن تصمیمات بهتریبگیرند. در مقایسه با قالب های رایج متنی، کتاب های الکترونیکی در عین دسته بندی مطالب به صورت فهرست یا موضوعی، به صورت وحدت یافته تبادل آنها با یکدیگر را همراه با سهولت جستجو فراهم می کند.

۷) تبادل بینابین مطالب با یکدیگر

۸) ترغیب شدن بیشتر برای ادامه خواندن، سهولت نگهداری و یادسپاری مطالب و توانایی بیشتر در کنترل مطالب، از جمله موارد بسیار مهم برای خواننده است. یک کتاب الکترونیکی با امکاناتی مثل وجود فرا متن امکان تبادل بینابین مطالب و نیز مرور هم‌زمان آنها با یکدیگر را فراهم می کند. این راحتی جستجو به ویژه برای افرادی که با مطالب تحقیقاتی سروکار دارند، بسیار حائز اهمیت است.

۹) پشتیبانی از امکانات مولتی مدیا

۱۰) کتاب های الکترونیکی حتی می‌توانند این امکان را داشته باشند که به مطالب کتاب گوش دهید! نرم افزارهایی چون Microsoft Reader از امکانات بسیار خوبی از جمله خواندن متون برخوردار می‌باشند. این مطلب صرفا جالب است، اما برای افرادی مثل نابینایان و یا کسانی که مشکل خواندن مطالب را دارند، نویدبخش عصری تازه در آموزش و اطلاع رسانی است. همچنین، این کتاب ها امکان خوبی برای بزرگ کردن مطالب دارند.

۱۱) سهولت کار و اجرا

۱۲) افراد اغلب برای نوشتن و یا خواندن مطالب از طریق رایانه، از نرم افزارهایی چون Word استفاده می کنند. یکی از مشکلات نرم افزار Word این است که مطلبی که در یک نسخه آن مثل ۹۷ Word ویا در یک ویندوز فارسی ساز نوشته می شود، به سادگی در نسخه دیگر این نرم افزار قابل اجرا نیست به طوری که اگر شما آن را به رایانه دیگر که دارای نسخه دیگری است پیرید، بخصوص اگر آن مطالب به زبانی غیر انگلیسی نوشته شده باشد، ممکن است به همان دقت اجرا نشود و نیز ممکن است بسیاری از افراد برای خواندن مطلبی که در قالب PDF در اختیار دارند، نرم افزارهای ویژه اجرای PDF را نداشته و حتی نام آنها را نیز نشنیده باشند. اما کتاب‌های الکترونیکی که در فرمت EXE هستند، این مشکل را نیز حل کرده‌اند؛ یعنی شما کتاب الکترونیکی خود را صرف نظر از نوع سیستم عامل و یا وجود نرم افزاری برای خواندن آن نه تنها ساده تر از ورق زدن یک روزنامه خواهید خواند، بلکه از امکانات بسیار جالب و دیگر آن نیز بهره مند خواهید شد و حتی می توانید از درون کتاب برای نویسنده آن ایمیل بفرستید.

۱۳) عدم قطع درختان و در

۱۴) یکی از اصلی ترین مزایای استفاده از کتاب های الکترونیکی جلوگیری از قطع درختان برای تهیه کتاب‌های کاغذی است. با رواج کتابهای الکترونیکی کمک شایانی به حفظ محیط زیست و علی الخصوص درختان خواهیم نمود.

تندخوانی

تندخوانی، مجموعه ای از استراتژی های فعال، ذهنی و آگاهانه است که به فرد اجازه می‌دهد در شرایط خاص سرعت مطالعه خود را بالا برده یا پایین آورد.

این استراتژی‌ها برای هر شخصی قابل استفاده است و مهارت‌های فرد به مرور زمان افزایش پیدا خواهد کرد. این یعنی زمانی که فرد به تندخوانی مسلط شد، سرعت مطالعه را می تواند تا دو و سه برابر افزایش دهد و همچنین میزان درک خود را بالا ببرد.

البته باید بدانید که تندخوانی در همه جا به کار نمی آید به عنوان مثال برای مطالب ریاضی و علمی که مسائل آن مرحله به مرحله روشن می شود. با وجود این، برای بخش های توصیفی چنین مطالبی نیز استفاده از تندخوانی مفید است. همچنین وقتی به عنوان کار مورد علاقه خود برای وقت‌گذرانی و تفریح مطلبی می‌خوانید ترجیح می‌دهید با سرعت طبیعی خودتان بخوانید. تندخوانی به قصد فراگیری، می‌باید در کوتاه مدت باهدفی مشخص انجام گیرد و نه در بلندمدت.

فواید تندخوانی

۱. یکی از مهمترین سودهای تندخوانی، این است که شخص تندخوان، دارای ذهنی فعال و حسابگر می‌شود و با همه چیز، دقیق و حساب شده برخورد می کند.

۲. یکی دیگر از آشکارترین اثرهای تندخوانی، صرفه جویی در وقت است. صرفه جویی در وقت، باعث می‌شود تا وقت‌های اضافی پیدا کنید و از آن وقت‌ها، برای مطالعات جنبی دیگر و کارهای شخصی تان بهره ببرید.

۳. تندخوانی، کارایی و خلاقیت فرد را بالا می‌برد. شخص تندخوان، با هر مسئله ای، به راحتی برخورد می‌کند و آن را از پیش پای خویش بر می‌دارد.

تکنیک های تندخوانی

با بکار بستن نکات زیر مهارت تند خوانی را در خود تقویت کنید:

۱) مکث ها و توقف های چشمان خود را حین مطالعه سطور کاهش دهید. این همان تمرکزهای لحظه ای به روی حروف و واژه‌ها است. ما هنگام خواندن هر یک از سطرهای یک متن چشمان خود را به صورت جهشی به سمت جلو حرکت می دهیم، هر میزان که ما این مکثها و جهشها را کاهش دهیم سرعت. خواندنمان نیز افزایش می یابد.

۲) هنگام مطالعه چشمان خود را در طول سطور حرکت دهید و نه سر خود را.

۳) برای کاهش مکث‌ها و توقف‌ها می‌بایست حوزه دید خود را افزایش دهید. برای این منظور باید سعی کنید تا تصاویر واقع در گوشه چشمان خود را بدون اینکه به طور مستقیم به آنها نگاه کنید، ببینید.

۴) واژه ها را گروه بندی کنید. ما آموخته‌ایم که چگونه حروف را با یکدیگر ترکیب کرده و کلمات را خوانده و درک کنیم. اکنون باید بیاموزیم که دسته‌ای از کلمات را با یکدیگر ترکیب کرده و یک جمله را در آن واحد بخوانیم و در قدم بعدی باید بیاموزیم که چگونه جملات را دسته بندی کرده و مفهوم کلی یک پاراگراف را استخراج کنیم

۵) هیچ گاه به عقب بازنگردید. اغلب افراد عادت کرده اند هنگام مطالعه به عقب بازگشته و واژه‌ها و یا قسمتهایی از متن را که به درستی متوجه نشده اند را بازخوانی کنند. این کار فقط از سرعت خواندن شما می کاهد. شما می‌توانید با مطالعه تکمیلی قسمت هایی که به درستی متوجه نشده‌اید را درک کنید.

۶) هدفمند مطالعه کنید. هدف خود را از مطالعه هر مطلبی از پیش تعیین کنید که چه نوع اطلاعاتی را می‌خواهید کسب کنید. این کار سبب می گردد تا شما اطلاعات غیر ضروری و حاشیه ای را در فرآیند مطالعه حذف کنید

۷) فقط کلمات و مفاهیم کلیدی را مطالعه کنید. نکات و مفاهیم اصلی یک پاراگراف را یافته و آن را در ذهن بسپارید و جزئیات خارج از موضوع اصلی را حذف کنید.

۸) با صدای بلند مطالعه نکنید. سرعت ادا کردن و صحبت کردن بسیار کمتر از ظرفیت یادگیری و مطالعه شماست. در فرآیند مطالعه می‌بایست فقط چشم ها و مغز درگیر باشند. سرعت قوه بینایی شما بسیار بیشتر از سرعت تکلم شماست، بنابراین از تلفظ حروف و واژه ها حین مطالعه خودداری کنید.

۹) در محیط مطالعه خود هر عاملی که موجب پرت شدن حواس شما می گردد را حذف کنید

۱۰) هر میزان که شما با واژگان و اصطلاحات یک زبان آشناتر و مأنوس‌تر باشید درک بهتری نیز از متون نگاشته شده به آن زبان خواهید داشت. بنابراین تا می توانید واژه و اصطلاح جدید بیاموزید

۱۱) تمرین کنید. تندخوانی نیز همچون سایر مهارت ها نیاز به ممارست دارد.

۱۲) تمرکز خود را حین مطالعه حفظ کنید. بدین مفهوم که در حین خواندن مطلبی در آن واحد به چیز دیگری فکر نکنید.

یادداشت‌برداری

یادداشت برداری و خلاصه‌نویسی، مهارتی است که اگر بر آن مسلط باشیم، می توانیم ضمن صرف زمان کمتر برای مطالعه و باز مطالعه، مطالب را بیشتر و بهتر به ذهن بسپاریم. دانسته ها بدون یادداشت برداری به سادگی به فراموشی سپرده می شوند. خواندن زمانی مفید است که از فن‌های مختلف برای یادداشت‌برداری و به خاطر سپردن و خلاصه نویسی استفاده کنیم.

برای یادداشت برداری چکار کنیم؟

۱. برای یادداشت برداری موثر در هنگام تدریس معلم بهتر است متن درس را قبل از ورود به کلاسی مرورکرده باشید. نوشتن هر چیزی که معلم می‌گوید تلف کردن وقت است، چون به این صورت رشته کار از دست می رود و درنهایت برگهای سیاه شده خواهید داشت که جملات بی سر و ته نوشته شده است. به جای این کار به معلم گوش کنید و فقط جملات کوتاه و معنی دار بنویسید و یا از لغات مهم به عنوان کلید واژه استفاده کنید که در نهایت متن قابل فهم باشد و بتوانید آنها را در اختیار دوستان دیگر هم قرار بدهید و برای آنها هم قابل فهم باشد

۲. در هنگام مطالعه، ایده‌های کلیدی را برجسته کنید. اکثر متن هایی که می خوانید یک هدف و مفهوم کلی دارند و می‌خواهند آن را منتقل کنند. باید موقع خواندن متون به این هدف ما و مفهوم ما توجه داشته باشید. هدف‌ها اغلب در جمله های کوتاه و عبارت‌های کوتاه بهتر درک می‌شود ر هر موقع در هر جای متن به این اهداف و مفهوم‌ها رسیدید بهتر است با استفاده از مداد، خودکار و با هایلایتر آن قسمت را مشخص کنید.

۳. در بالای هر کتاب با مقاله جزئیات مربوطه را یادداشت کنید. یادداشت‌هایتان بهتر است واضح و مختصر باشد تا بهتر در ذهنتان بماند. یادداشت هایی که با جزئیات نوشته‌اند می‌تواند خیلی کمک کننده باشد مثلا برای مرور کردن آن مطلب لازم نیست همه جا را بگردید بلکه از روی شماره صفحه‌ای که نوشتید به راحتی می توانید به قسمت مورد نظر دسترسی داشته باشید

۴. از کلمات با زبان خودتان استفاده کنید، از کلمات کلیدی به جای نوشتن همه جملات استفاده کنید. بهتر است بین خطوط فواصلی را برای نوشتن برخی جزئیات عالی بگذارید

۵. لغات مهم و وابسته به متن را که بعدا می‌توانید اطلاعات به دست بیاورید یادداشت کنید، مطالب مهمی مثل تاریخ‌ها، اسم‌ها، تئوری‌ها، تعریفات و...

۶. از نمودارها و علائم استفاده کنید. علائمی مثل پیکانها نقطه‌ها و نمودارها یا جدول‌ها

۷. این کار را فقط می توانید در کتابی بنویسید که مال خودتان است و نه روی کتابی که متعلق به دیگران است. اگر نمی توانید در حاشیه کتاب بنویسید، نوت‌ها را در دفتر یادداشت بنویسید. جملاتی که به نظرتان جالب و مهم هستند و با ایده‌های کلی و هر چیزی که نمی‌توانید در کتاب‌ها بنویسید را در دفتر یادداشت بنویسید.

 

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

منبع:شهریارنیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: