کد خبر: ١٦٧٣٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/08/29-١٨:٤٤

حکایت این روزهای فضای رسانه‌ای اروند

 

پوریا دادگر

آبادان خبر _ واقعاً ضرب‌المثل‌های فارسی خیلی بجا گفته شده‌اند و همیشه در جای خود مصداق عینی دارند! از جمله می‌شود به این دو مَثَل اشاره کرد: «موش تو سوراخ نمی‌رفت جارو به دمش می‌بست» و «یارو رو به ده راه نمی‌دادند سراغ خونه کدخدا رو می‌گرفت»

حکایت این روزهای برخی مدعیان رسانه‌ای بی‌شباهت به این ضرب‌المثل‌ها نیست!

برخی که یک شبه خبرنگار شده‌اند ولی از نوشتن یک خط خبر ساده هم ناتوان هستند و حتی اصول اولیه نگارش خبر و عناصر و ارکان خبر را هم نمی‌دانند این روزها حسابی در فضای مجازی جولان می‌دهند و کار را به‌جایی رسانده‌اند که برای پیشکسوت‌ها و قدیمی‌های مطبوعات این دیار هم تعیین تکلیف می‌کنند!

سال‌هاست زمین و آب و هوای رسانه‌ای ما مستعد پرورش و رشد قارچ‌های سمی بوده و هر از چند گاهی شاهد ظهور نوپاهای بی‌مایه و کم‌سواد اما پرمدعای رسانه‌ای هستیم که در آشفته بازار نبود یک تشکل رسمی و قانونی مطبوعاتی، فضای لازم را برای ترک‌تازی و عرض اندام مناسب دیده‌اند و حسابی در فضای مجازی بر طبل تخریب «استخوان خُرد کرده‌ها» می‌کوبند!

این آسیبی جدی است که بی‌سوادان عرصه رسانه، امروز خود را در نبود یک نهاد پایشگر در منطقه که سوابق، دانش و سواد رسانه‌ای افراد را سنجش و بررسی کند خود را محق و دیگران را تخطئه نمایند! البته برخی افراد بیرونی و اصطلاحاً متفرقه به‌صورت تعمدی در این تنش‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند و گویی نان آن‌ها در این آشفتگی‌هاست! دائماً در نفیر تفرقه می‌دمند و از نزدیکی اهالی اصیل رسانه هراس دارند!

از قضا عروسک‌گردان اصلی این نمایش خیمه شب بازی سبک و سخیف که چندی است در قضایا نقش کلیدی ایفا کرده و منافقانه «یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ» فردی است که فاقد هرگونه هویت رسانه‌ای بوده و به نام جعلی فعال این عرصه، امروزه به دنبال مطرح کردن نام خود است تا یک شبه ره صد ساله بپیماید! بهترین فرصت ممکن را در این آشفته بازار دیده تا خود را در این صنف جا بزند و اصطلاحاً بیشتر از صاحب‌عزا به سر و سینه می‌کوبد و ناله سر می‌دهد! در فضای مجازی به همگان می‌تازد و تعیین تکلیف می‌کند و از موضع تحکم دیگرانی را که عمری در رسانه فعالیت داشته و دارند را فاقد سوابق می‌داند! البته این فضای آشفته رسانه به شکل تهوع‌آوری بخشی دیگر از فعالان نان به نرخ روز خور را هم به سمت‌وسوی باج‌گیری رسانه‌ای سوق داده است. تحت فشار قرار دادن مدیران و مسئولین شهری به بهانه‌ی نقد یا افشاگری و سپس گرفتن باج، خطری است که مدت‌هاست دامن‌گیر دو شهر آبادان و خرمشهر شده و برخی افراد ظاهرالصلاح رسانه به این بیماری دچارند!

جماعتی به بهانه «انتقاد و پرسشگری» که حق مسلم خود می‌دانند، توهین می‌کنند، تهمت می‌زنند، غیبت می‌کنند، اذهان عمومی را تشویش می‌کنند و دروغ می‌گویند. آیا چون ما خود روزنامه‌نگاریم، می‌توانیم کتمان کنیم که لااقل بخشی از جامعه خبری، بی‌هیچ رحمی به صغیر و کبیر، «تقوای رسانه‌ای» را قربانی اصول بی اصول ژورنالیسم کرده‌اند؟!

نبود نظارت مستمر و دقيق، کم‌رنگ شدن اخلاق، طمع باج گيران براي كاسبي از طريق رسانه و ضعف سواد رسانه‌ای موجب شده است برخي افراد فعال در فضاي مجازي و دنیای حقیقی به‌جای انتقال صحيح اخبار و كمك به پاكسازي دنياي رسانه از آلودگی‌های ناجوانمردانه، متاسفانه اين فضا را به‌عنوان شغلي براي كاسبي و باج‌خواهی فرض كرده و در اين مسير علاوه بر لجن پراكني و تشويش اذهان عمومي مديران ضعيف را با بمباران انتقادات به باد كتك رسانه‌ای گرفته و به گوشه رينگ می‌برند!

تجربه نشان داده است مديري كه سيلي اول را در رسانه‌ها بخورد و ترس بر او غالب شود؛ سیلی‌های بعدي هم فی‌الفور می‌آید!

بی‌تعارف باید گفت این حکایت شرم‌آور بداخلاقی‌ها، حکایت واقعی فضای حاکم بر برخی رسانه‌های امروز منطقه ماست که با تاسف و تاثر شدید باید گفت بسیاری «هنوز غوره نشده‌اند می‌خواهند مویز شوند!» جماعتی این روزها قد علم کرده که اغلب از رنج بی‌هویتی و بی‌سوادی، قداره‌بند و یقه‌بگیر دیگران شده‌اند...

اتفاقات این روزها و حکایت این آدم‌ها ناخواسته این ضرب‌المثل را به ذهن می‌آورد: «وقتی همه کدخدا باشند ده ویران می‌شود!»

جامعه امروز ما نيازمند نقش‌آفرینی رسانه‌ها در راستاي اميدآفريني و شفاف‌سازی است نه آنكه مردم بهانه‌ای شوند براي كاسبي عده‌ای كه يك سرشان در تعظيم معاندان است و سر ديگرشان در جيب مديران ضعيف!

پ.ن: این نوشتار پیشتر در دوهفته‌نامه «سلام آبادان»؛ شماره 8؛ شنبه 12 مرداد 1398 منتشر شده است.

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: