کد خبر: ٢٠٢٣٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/02/21-١١:١٥

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر گفت: تامین آب آشامیدنی روستاهای مسیر شلمچه با بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت بر اساس برنامه زمان‌بندی تعیین در اولویت کاری اداره امور آبفای خرمشهر قرار گیرد.

 

به گزارش آبادان خبر، محمد حیدری دوشنبه در نشست ستاد خشکسالی و تنش آبی در سالن اجتماعات فرمانداری خرمشهر با بیان اینکه آبفا باید برای رفع مشکلات آب روستاهای شلمچه، غرب کارون و حفارشرقی اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی کند افزود: حجم آب آشامیدنی روستاهای مسیر شلمچه محدود است و این مقدار نیاز تمام اهالی روستاها رو پوشش نمی‌دهد.

وی با اشاره به وعده همکاری آبفای استان خوزستان برای رفع مشکل آب مسیر شلمچه گفت : مدیر کل آب و فاضلاب استان خوزستان قول داده به زودی خط لوله مورد نیاز را در اختیار خرمشهر قرار دهد تا با یک کار جهادی مشکل آب برطرف شود.

فرماندار ویژه خرمشهر بر اولویت‌بندی رفع مشکلات آب آشامیدنی خرمشهر تاکید کرد و گفت: در خرمشهر سه کانون بحران شامل مشکل آب شهری، تامین آب کشاورزی و مشکل تنش آبی و خشکسالی پیش رو وجود دارد که باید به هر سه ورود کرد.

حیدری در بخش دیگری تعیین تکلیف راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ غرب کارون برای تامین آب روستاهای سبعه و دیم بن‌نجم را خواستار شد و گفت: ایستگاه تقویت فشار آب شلمچه، تاسیسات شهدای غرب کارون و حفار شرقی در برنامه‌های سال جاری برای خرمشهر قرار گیرد.

مدیر امور آب و فاضلاب خرمشهر درباره مشکل تامین آب روستاهای مسیر شلمچه گفت: آب این روستاها تا قبل از ماه رمضان جیره بندی شده بود ولی این مشکل هم اکنون برطرف شده است.

علیرضا بنیادی افزود: تامین آب شلمچه قرار بود توسط آبفا اجرا شود و هزینه اجرای پروژه به طول ۸تا ۹ کیلومتر خط لوله ، نیاز به اعتبار داشت.
وی افزود: برای کاهش هزینه‌ها به استان پیشنهاد کردیم این پروژه را با استفاده از خط لوله‌ای از میدان مقاومت به طول ۲ تا سه کیلومتر به اجرا برساند که برای رفع سریع مشکل باید پروژه را بدون ترک تشریفات انجام داد.
وی در رابطه با مشکل آب آشامیدنی غرب کارون و حفار شرقی نیز گفت: قرار بود برای رفع مشکل آب در روستاهای سبعه و دیم بن نجم ، پمپی به ایستگاه شمیله اهواز اضافه شود.

بنیادی بیان داشت : برای تامین آب آشامیدنی حفار شرقی نیز ضمن به روزرسانی پمپ ۵۰ کیلووات موجود، یک پمپ ۵۰ کیلووات نیز نصب شد اما مشکل حفار شرقی کمیت آب نیست بلکه کیفیت آن است زیرا بخش اعظم آب این روستا از کارون تامین می‌شود.

در ادامه معاون مدیر امور آب جنوب گفت: دبی آب رودخانه کارون ۲۰۶ مترمکعب بر ثانیه است که با توجه به برداشت بالادست برای مزارع نیشکر سهم ناچیزی به خرمشهر می رسد.
محمد حرف‌شنو افزود: متاسفانه در منطقه و استان برخی از کشاورزان زمین‌های خود را برای کشت شلتوک اجاره دادند و این برخلاف مصوبات استانداری و ستاد خشکسالی است و قطعا دچار مشکل خواهیم شد.

امام جمعه خرمشهر در این نشست یکی از عوامل ظلم به خود را اسراف دانست و گفت: در حال حاضر کمترین مصرف آب نسبت به مصارف صنعتی و کشاورزی، مصرف خانگی است ولی باید صرفه جویی کرد.

حجت الاسلام محمدجواد عادل‌پور کم هزینه‌ترین با صرفه‌ترین و کوتاه‌ترین راه برای حل مشکلات آب در منطقه را راه‌اندازی آب شیرین‌کن بیان داشت و گفت: قرارگاه محرومیت‌زدایی در سال ۹۷ و ۹۸ تحرکی در رابطه با تهیه و نصب آب شیرین کن داشتند که پیشنهاد می‌شود که اینها دوباره فعال شوند.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر در این نشست با بیان اینکه بخشی از زمین های کشاورزی تحت شبکه آبیاری زهکشی قرار دارد گفت: زمین های کشاورزی حفارشرقی، شلمچه تحت پوشش شبکه آبیاری زهکشی است و ممکن است از لحاظ کمیت آب مانند سال ۹۷ با کمبود مواجه شویم.

ناجی شهیب‌زاده افزود: در صورتی که میزان شوری آب در پست سد خاکی مارد بیشتر از چهارهزار میکروموس شود قطعا در کشت‌های دائمی عمدتا نخیلات در جزیره مینو، حفارشرقی و شلمچه دچار خسارت خواهیم شد.

وی ادامه داد: در این راستا برای کنترل مصرف آب کشاورزی باید الگوی کشت سایر کشت‌های تابستانه مشخص شود.

 

خرمشهر،فرمانداری خرمشهر،شلمچه،جهاد کشاورزی خرمشهر،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:ایرنا

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: