کد خبر: ٢٨٦٤٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/11/17-١٦:١٠

در این گزارش وبگردی با "فواید اسپند" آشنا می‌شویم.

 

آبادان نیوز _ تازه‌ترین‌های وبگردی را اینجا بخوانید:

 

داروهای گیاهی قرن هاست که برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. خداوند در گیاهان خواص بی نظیری نهفته است.

یکی از گیاهان دارویی بی نظیر، دانه ی اسپند است که با نام های اسفند یا حرمل نیز شناخته می شود که از گذشته های دور در طب سنتی به عنوان دارو کاربرد داشته است. گیاه اسپند در کشور ما ایران بسیار مشهور است و از بخش های مختلف آن مخصوصا از دانه های آن می توان استفاده کرد. در حدیثی از پیامبر اسلام آمده است که: از اسپند برگ یا میوه ای نمی روید مگر آنکه فرشته ها بر آن گماشته شده است تا آن را به آن که باید برساند و در دانه آن دوای ۷۲ بیماری نهفته است.

اسپند گیاهی گرم و خشک است که از آن برای کاهش وزن و لاغری نیز استفاده می شود. از خواص دانه اسپند می توان به ضد عفونی کردن و خوشبو کردن هوای محل زندگی و خواص دارویی آن دانه اشاره کرد، خواصی همچون: تقویت قوای جنسی، جلوگیری از بروز حساسیت های پوستی، افزایش شیر مادران، درمان کچلی و شپش سر، درمان بی اختیاری ادرار، درمان استرس و اضطراب و … که ما در این مقاله به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

اسپند چه گیاهی است؟

اسپند گیاهی است علفی ، دارای بوته که حداکثر تا ارتفاع ۶۰ سانتی متر رشد می کند. این گیاه دارای برگ های سبز و فراوانی است. میوه گیاه دارای شکلی کروی که حاوی دانه هایی حدودا به رنگ قهوه ای است که بخش مورد استفاده برای خواص دارویی این گیاه است. این گیاه خود روی است و در صورت کشت، در بیشتر نقاط ایران قابلیت کشت را دارا می باشد.

اسپند همچنین گل های سفیدی دارد که به خصوص در ماه های اردیبهشت و خرداد وجود دارند و در حدود ۲٫۵۲٫۵ تا ۳٫۸ سانتیمتر قطرش است و پنج گلبرگ دارد و این گیاه بومی مناطق نیمه استوایی هند است. در حال حاضر، در شهرهای دیگر مثل نیو مکزیکو، آریزونا، کالیفرنیا، مونتانا، نوادا، اورگون، تگزاس و واشنگتن گسترده شده است.


فواید دارویی دانه اسپند

از تاثیرات دارویی دانه اسپند می توان به ویژگی های دارویی آن اشاره کرد از جمله این ویژگی ها می توان به خاصیت ضد عفونی و ضد میکروبی، درمان بیماری های ریه و کبد، درمان اگزما خارش و حساسیت، درمان کچلی و شپش سر و درمان روماتیسم و سیاتیک اشاره کرد. همچنین دانه اسپند اثراتی مانند ضد حشره، ضد پلاسما، ضد دیابت، ضد سرطان، ضد ویروس HIV و کمک به دستگاه گوارش دارد.


دلیل دود کردن اسپند در طب اسلامی چیست؟

اسپندها با خاصیت ضدعفونی کننده، بسیاری از التهابات و عفونت‌ها را کاهش می‌دهند. بسیاری از تب‌ها و دردها که ناشی از عفونت هستند به وسیله این دانه‌ها درمان می‌شوند. برای رفع تورم‌ها و التهابات، محلول جوشانده دانه‌های این گیاه استفاده می‌شود. همچنین هنگامی که فرد با تب‌های نامنظمی رو به رو است، بهترین کار استفاده از پودر گیاه اسپند است.

علاوه بر آن، این گیاه در درمان بیماری مالاریا نیز بسیار کاربردی و مؤثر است. این خاصیت ضدعفونی کنندگی اسپندها باعث می‌شود که افراد دچار زکام با مصرف دود آن، بهبود پیدا کنند و در کاهش آبریزش بینی مؤثر واقع شود. این گیاه در تسکین حساسیت‌ها و رفع خارش‌ها نیز مفید است.


اسپند، درمان کننده صرع و رفع بی حسی

گیاه اسپند دارای طبع گرم است که برای سیستم‌های عصبی و بهبود کارکرد اعضای بدن بسیار مفید هستند. آسیاب کردن اسپندها و مصرف آن به همراه آب در درمان رعشه و بی حسی مؤثر است. همچنین در رفع فلج و حتی صرع می‌توان با مرهمی از این گیاه به درمان مؤثر اقدام کرد.


تاثیر دانه اسپند بر لاغری بدن

از خواص دانه اسپند می توان به خاصیت لاغری آن نیز اشاره کرد. لاغری با دانه ی اسپند روشی کاملا اثبات شده و نوین برای افرادی است که قصد تناسب اندام و لاغری را دارند.

نحوه استفاده از اسپند به طور معمول به دو صورت امکان پذیر میباشد. خوردن دانه اسپند به روش پودر و حل کردن آن در آّب و روش دوم بلعیدن دانه های اسپند همراه آب که در این حالت یک قاشق دانه اسپند را در دهان گذاشته و با کمک آب قورت دهید در این روش تلخی اسپند را حس نخواهید کرد اما در روش اول ممکن است کمی تلخی آن را حس کنید.


میزان مصرف اسپند برای لاغری

طبق بررسی ها در طب سنتی در هر بار استفاده از دانه ی اسپند برای لاغری حداقل باید سه دانه از آن یا یک قاشق غذاخوری از پودر آن مصرف شود. مدن زمان مصرف دانه ی اسپند برای رسیدن به نتیجه دلخواه به طور معمول یک دوره ۳۰ تا ۴۰ روزه است.

تاثیرات دانه اسپند برای قلب

دانه اسپند یکی از پر مصرف ترین گیاهان دارویی برای درمان فشار خون بالا و ناراحتی های قلبی در سراسر جهان است. عصاره دانه اسپند دارای اثرات قلبی و عروقی مختلفی مانند مقاومت کامل عروقی، کاهش فشار خون و افزایش فشار نبض است.

تاثیرات دانه اسپند بر روی سیستم عصبی

دانه اسپند برای کنترل اختلالات سیستم عصبی در طب سنتی مورد استفاده قرار میگیرد از جمله اختلالاتی مانند پارکینسون، عصبی بودن، تسکین درد های شدید عصبی و … . همچنین از خواص دانه اسپند در این بخش می توان ضد درد بودن و ضد افسردگی آن اشاره کرد. از دیگر ویژگی های دانه اسپند برای سیستم عصبی می توان به محافظت کنندگی عصبی آن اشاره کرد که این ویژگی مهم باعث می شود دانه اسپند یک درمان بسیار عالی برای افسردگی محسوب شود.

خواص ضد میکروبی دانه اسپند

یکی دیگر ویژگی های مهم دانه اسپند خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی آن است که در مقایسه با دارو های شیمیایی، اثرات جانبی ندارند. دود اسپند خواص میکروب کشی بسیاری دارد که می توان در مکان هایی که احتمال وجود عفونت های مسری در هوای آن وجود دارد استفاده کرد. همچنین می توان از آن برای خوشبو کردن هوای این اماکن نیز استفاده کرد.

خواص دانه اسپند برای دیابت

دانه اسپند برای درمان دیابت در طب سنتی در برخی از نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار میگیرد. مقدار معین مصرف این دانه برای درمان دیابت مشخص نشده است. مقدار مصرف دانه اسپند برای کنترل و جلوگیری از دیابت حداقل ۴ هفته می باشد.

فواید اسپند برای پوست و مو

خواص دانه اسپند برای پوست و مو بسیار مفید است و در طب سنتی استفاده از آن پیشنهاد شده است.

فواید اسپند برای پوست

یکی دیگر از خواص اسپند التیام بیماری های پوستی می باشد. روغن اسپند تاثیرات بسیار زیادی برای پوست دارد که از جمله آن ها می توان به بهبود و درمان عفونت های پوستی و همچنین جلوگیری از بروز حساسیت ها پوستی اشاره کرد. اسپند دارای خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند در کاهش خارش پوست موثر باشد. همچنین برای درمان زخم های پوستی نیز موثر است.

فواید اسپند برای مو

از خواص اسپند برای مو می توان برای مشکی کردن مو و همچنین برای درمان شپش موی سر نام برد. اسپند دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی است که می توان از پان برای کنترل و درمان شپش سر استفاده کرد.

این گیاه در کشتن شپش سر موثر است. پوست سر را با خمیری از ریشه اسپند و روغن خردل مالش دهید که باعث می شود از شر شپش سر خلاص شوید.

درمان پرش اعضای بدن در خواب

علل این پدیده سردی مغز است که با استفاده از اسپند به خاطر طبع گرمش می توان از آن استفاده کرد.

همچنین خاصیت مسکنی این گیاه برای درمان بی خوابی مفید است.

مضرات اسپند

گرچه دانه اسپند در درمان انواع بیماری ها بسیار گسترده است اما عوارض ناشی از مصرف آن را نیز نمی توان نادیده گرفت. استفاده بیش از حد اسپند به عنوان دارو ممکن است استفراغ، توهم زایی و خطر سقط جنین برای بانوان باردار شود. همچنین زیاده روی در مصرف دانه اسپند می تواند باعث بروز سکسکه، تضعیف سیستم اعصاب مرکزی و ترشح بیش از حد بزاق شود. اسپند که دارای طبع گرم است برای افرادی که دارای مزاج گرم هستند توصیه نمی شود و در صورت مصرف باید احتیاط کنند.دود کردن زیاد دانه اسپند برای بیماران تنفسی و افراد دارای حساسیت نیز مضر بوده و موجب تهوع و سردرد شدید خواهد شد./ اخبار وبگردی

منبع: اقتصادآنلاین

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: