کد خبر: ١٩٥٤٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/01/29-٢٣:٥٦

زندگی‌های پردغدغه‌ی امروزی باعث می‌شود که وقت کمتری برای رسیدگی به گل و گیاه داشته باشیم ولی این مسأله نباید باعث شود که از نگهداری گل و‌ گیاه به کلی صرف نظر کنیم. گیاهان آپارتمانی حال و هوای دیگری به خانه و زندگی ما می‌دهند. البته نگهداری از بعضی از این گیاهان آپارتمانی سخت است چون نیازهای ویژه‌ای دارند و باید حسابی مراقبشان باشید. اما در بین گیاهان آپارتمانی انواعی از گیاه آپارتمانی مقاوم هم پیدا می‌شوند که به مراقبت کمتری نیاز دارند. با یکی دو بار آب دادن در هفته و در نور معمولی به خوبی رشد می‌کنند.

 

آبادان خبر _ اگر دوست دارید گلدانی در خانه نگه دارید ولی نگرانید که نتوانید از آن مراقبت کنید، یک گیاه آپارتمانی مقاوم را که در این مطلب از دیجی‌کالا مگ به شما معرفی می‌کنیم را انتخاب کنید.

۱. پوتوس

پوتوس

گیاه پوتوس گیاه مقاومی است که تقریبا در تمام گل‌فروشی‌ها می‌توانید آن را پیدا کنید. به آن پیچک شیطان هم می‌گویند چون در نور کم و فضای تاریک هم می‌تواند زنده بماند. پوتوس از گیاهان آپارتمانی بالارونده است بنابراین برای فضاهایی مثل راه‌پله‌ها گزینه‌ی مناسبی است.

پوتوس حتی در فضاهایی مثل حمام و دفاتر کار هم می‌تواند دوام بیاورد چون به نور کم نیاز دارد. با وجود اینکه می‌تواند شرایط نوری مختلف را تحمل کند در نور مستقیم آفتاب آسیب می‌بیند. این گیاه هم در آب و هم در خاک خشک دوام می‌آورد در نتیجه از نظر میزان آب‌ دادن به آن هم نگرانی ندارید.

در مجموع اگر به‌تازگی نگهداری از گیاهان آپارتمانی را شروع کرده‌اید، پوتوس بهترین گزینه است. گیاه بی‌دردسری که تقریبا در سخت‌ترین شرایط هم سالم می‌ماند.

۲. آگلونما

اگر آب دادن به گل‌ها و گیاهان را دوست دارید و معمولا گیاهانی که دارید به خاطر آب دادن زیاد از بین می‌روند، آگلونما گزینه‌ی مناسبی است. گیاه آگلونما یا همیشه‌سبز چینی در برابر آب دادن زیاد مقاوم است. این گیاه برگ‌های رنگارنگی دارد و هر رنگی که دوست دارید می‌توانید تهیه کنید؛ از سبز و صورتی گرفته تا سفید و قرمز.

آگلونما یکی از بهترین و قدرتمندترین گیاهان آپارتمانی برای تصفیه‌ی هوا است و می‌تواند آلودگی‌های داخل منزل مثلا سم‌هایی مانند بنزین و فرمالدئید را تصفیه کند.

۳. مارچوبه‌ی سرخسی

این گیاه از سایر انواع سرخس مقاومت بیشتری دارد. هم در مناطق پرنور و هم در نقاط تاریک خانه رشد خوبی دارد. فقط کافی است خاک آن را مرطوب نگه دارید و مطمئن باشید که مدت زیادی دوام می‌آورد. مارچوبه‌ی سرخسی یک گیاه بالارونده است. بر خلاف اسمش، سرخس نیست ولی برگ‌هایی شبیه سرخس دارد.

۴. گیاه یشم

گیاه یشم

به این گیاه آپارتمانی مقاوم «گیاه شانس»، «گیاه پول» و «درخت پول» هم می‌گویند. این گیاه، گل‌های ریز سفید یا صورتی هم می‌دهد. بیشتر محبوبیت این گیاه آپارتمانی به خاطر مقاوم بودن آن است و به مراقبت بسیار کمی نیاز دارد. گیاه یشم با مقدار کمی آب، زنده می‌ماند و تقریبا در اکثر شرایط نوری به راحتی دوام می‌آورد. این گیاه، برگ‌های نرم، درخشان و ضخیم دارد و طول آن به ۲٫۵ متر هم می‌رسد.

۵. پیله‌آی قاشقی

نام دیگر این گیاه آپارتمانی، گیاه «سکه‌ی چینی» است. این گیاه در نقاط سایه‌دار رشد بهتری دارد. هفته‌ای یک بار آبیاری برای آن کافی است. شاخه‌های تازه‌ای که از پایه‌ی گیاه رشد می‌کنند را می‌توانید جدا کنید و در گلدان دیگری بکارید. به همین راحتی تکثیر می‌شود و می‌توانید آن را به عزیزان خود هدیه بدهید.

۶. تیلاندزیا

این گیاه زیبا را به‌راحتی می‌توانید در سایه نگهداری کنید. هر ده روز یک بار به آبیاری نیاز دارد. البته بیشتر از اینکه گیاه آپارتمانی باشد، برای تزیین فضاهای سبز کاشته می‌شود. این گیاه ریشه‌های کوچکی دارد و در طبیعت معمولا در خاک رشد نمی‌کند و روی تنه‌ی درختان می‌روید. گل‌های این گیاه رنگ‌های روشن و زنده‌ای دارند.

۷. یوکا

یوکا

این گیاه برگ‌های شمشیری دارد و گل‌های سفید یا رنگی مایل به سفید می‌دهد. این گیاه بومی مناطق گرم و خشک آمریکا است ولی اکنون با اکثر مناطق آب‌وهوایی مطابقت پیدا کرده و دوام می‌آورد. می‌تواند خشکی را تحمل کند و هفته‌ای یک بار به آب نیاز دارد. زرد شدن برگ‌ها یکی از نشانه‌های آبیاری بیش از حد گیاه است.

۸. گیاه گندمی

گیاه گندمی یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی است. بسیار سریع رشد می‌کند و به‌راحتی تکثیر می‌شود. کافی است آن را در محیطی قرار دهید که نور مناسبی داشته باشد. هفته‌ای یک بار آن را آبیاری کنید و مطمئن باشید که دوام خوبی دارد و به این راحتی‌ها از بین نمی‌رود. گاهی گل‌های سفیدرنگ هم می‌دهد که زیبایی آن را دوچندان می‌کند. بر اساس تحقیقات ناسا، این گیاه در تصفیه‌ی هوا هم نقش مؤثری دارد.

۹. گل چمچه‌ای

اگر از آن دسته افرادی هستید که معمولا گلدان‌های خود را به خاطر آبیاری زیاد از دست می‌دهید، این بار گل چمچه‌ای را امتحان کنید. این گیاه حتی در آکواریوم هم می‌تواند رشد کند. فقط کافی است تا نور کافی را برای این گیاه تأمین کنید و از گل‌های شیپوری و سفید و زیبای این گیاه در طول سال لذت ببرید.

۱۰. اشلومبرگرا یا کاکتوس کریسمس

کاکتوس کریسمس

اگر از آن دسته افرادی هستید که معمولا فراموش می‌کنند به گلدان‌ها رسیدگی کنند، کاکتوس‌ها گزینه‌ی خوبی برای نگهداری هستند. یکی از کاکتوس‌های زیبایی که می‌توانید در خانه نگهداری کنید، گیاه مشهور به «کاکتوس کریسمس» است. این گیاه برگ‌های قطعه‌قطعه و گل‌های سفید، صورتی، قرمز یا بنفش می‌دهد. گل‌های زیبای این گیاه عمر طولانی دارند و یکی از دلایل محبوبیت این کاکتوس، همین گل‌های زیبا است.

این گیاه باید در فضایی پرنور با نور غیرمستقیم قرار بگیرد. این نوع کاکتوس، محیط مرطوب‌تر را بیشتر دوست دارد. زمانی که خاک گلدان خشک شد، آن را آب بدهید.

۱۱. آلوئه‌ورا

این گیاه نور غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد در نتیجه کنار میز یا کنار تخت می‌توانید آن را نگهداری کنید. هر دو هفته یا هر هفته یک بار آن را آب بدهید. از آلوئه‌ورا برای تزیین باغ و فضای سبز هم از آن استفاده می‌شود ولی برای نگهداری در منزل هم گزینه‌ی مناسبی است و رشد خوبی دارد. این گیاه در تهیه‌ی محصولات زیبایی پوست کاربرد دارد و در خانه هم می‌توانید از خواص آن برای پوست و سلامتی بهره‌مند شوید.

۱۲. درخت اژدها

درخت اژدها به نور بسیار کمی نیاز دارد؛ در نتیجه اگر گوشه‌ای از خانه نسبتا تاریک و خالی است، می‌توانید درخت اژدها نگهداری کنید و از زیبایی آن لذت ببرید. البته اگر حیوان خانگی نگه می‌دارید مراقب باشید. این گیاه برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی است و باید آن‌ها را از گیاه دور نگه دارید.

۱۳. کالاتیا

کاتالیا

این گیاه آپارتمانی مقاوم نور غیرمستقیم را دوست دارد بنابراین برای نگهداری در فضاهای بسته مثل اتاق و محل کار، بسیار مناسب است. این گیاه ظاهر زیبایی دارد و چون به مراقبت کمی نیاز دارد، از جمله گیاهان بسیار محبوب است. کافی است خاک آن را مرطوب نگه دارید و لازم نیست گلدان را پر از آب کنید. کاتالیا انواع مختلفی دارد و همه‌ی انواع آن به نور غیرمستقیم و آب کم نیاز دارند.

۱۴. فیکوس

فیکوسی که در گلدان می‌کارید می‌تواند نورهای شدید را هم تحمل کند ولی بهتر است آن را در مکانی با نور کمتر و نور غیرمستقیم نگهداری کنید. تقریبا هر هفته، زمانی که خاک گلدان کاملا خشک شد، آن را آبیاری کنید. این گیاه در فضای باز و باغ‌ها تا ۳۰ متر هم رشد می‌کند. البته در تابستان بهتر است آن را هفته‌ای دو بار آبیاری کنید.

۱۵. آناناسی

این گیاه درست مثل آناناس به سرده‌ی آناناسیان تعلق دارد. گیاه آناناسی عمر طولانی دارد و خیلی راحت تکثیر می‌شود. بهترین دما برای نگهداری آن، دمای اتاق است در نتیجه در خانه به‌راحتی می‌توانید آن را نگهداری کنید. این گیاه را از سرمای هوا دور نگه دارید.

۱۶. کالانکوئه

کالانکوئه

این گیاه آپارتمانی مقاوم به مراقبت کمی نیاز دارد و گل‌های رنگارنگی می‌دهد. کالانکوئه می‌تواند در اقلیم خشک دوام بیاورد و در برابر تغییرات دمایی هم مقاوم است. این گیاه از دسته‌ی ساکولنت‌ها است و آب را در برگ‌های خود حفظ می‌کند. گل‌های کالانکوئه به رنگ‌های قرمز، صورتی، نارنجی، زرد و سفید وجود دارد. این گیاه معمولا آفتی ندارد و در برابر آفات رایج مقاوم است.

۱۷. لیندا

لیندا یا نخل دم اسبی یکی از گیاهانی است که رشد کندی دارد. لیندا به آبیاری کمی نیاز دارد. این گیاه را در جایی که نور زیاد و غیرمستقیم دارد، نگهداری کنید. قبل از آب دادن مجدد به گیاه باید صبر کنید تا خاک گلدان کاملا خشک شود. آب دادن بیش از حد می‌تواند به آن آسیب برساند. دمای معمولی اتاق در بیشتر روزهای سال برای این گیاه مناسب است ولی سعی کنید زمستان ها آن را در جای خنک‌تری بگذارید تا چرخه‌ی طبیعی خواب گیاه حفظ شود.

۱۸. ارکیده‌ی شاپرکی یا فالانوپسیس

این گیاه بومی کشورهای آسیایی و استوایی است و حداقل یک بار در سال گل می‌دهد. ارکیده‌ی شاپرکی نور کم را ترجیح می‌دهد و علاقه‌مند به محیط‌های مرطوب‌تر است. بیشتر گیاهان ارکیده در برابر بی‌توجهی مقاوم هستند. تقریبا هر هفته یا هر ده روز آن را آب بدهید.

۱۹. فیلودندرون

فیلودندرون

فیلودندرون یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب است و این محبوبیت دلایل زیادی دارد. اسم این گیاه از کلمات یونانی فیلو به معنای عشق و دندرون به معنای درخت تشکیل شده است. بیشتر انواع فیلودندرون‌ها در فضاهای کم‌نور دوام می‌آورند و به آبیاری کمی نیاز دارند، بنابراین بیشتر از یک بار در هفته لازم نیست به این گیاه آب بدهید.

بهتر است آن را در مقابل پنجره‌ای که نور زیاد و غیرمستقیم دارد قرار دهید. نور خیلی زیاد باعث می‌شود که برگ‌های گیاه زرد شوند. البته زرد شدن برگ‌های گیاه به مرور زمان، طبیعی است و نباید نگران باشید. اما اگر تعداد برگ‌های زرد آن زیاد شده، یک نشانه‌ی هشداردهنده است.

۲۰. مرجان مینیاتوری

مرجان مینیاتوری یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی است. با نام‌های دیگری مثل «تاج خار» یا «فرفیون زینتی» هم شناخته می‌شود. این گیاه خاردار است و می‌تواند یک هفته و حتی بیشتر بدون آب دوام بیاورد. در تمام طول سال گل‌های زیبایی می‌دهد که رنگ‌های آن متنوع است.

این گیاه هر چقدر بیشتر نور بگیرد، بیشتر گل می‌دهد. برای اینکه همیشه گل داشته باشد، روزی سه تا چهار ساعت آفتاب مستقیم برای آن کافی است. در فضای باز آن را در مکان آفتابی بکارید و اگر در خانه نگهداری می‌کنید، در کنار پنجره‌ای آفتابگیر قرار دهید. مثل همه‌ی ساکولنت‌ها، این گیاه هم به آب کمی نیاز دارد. هر وقت خاک گلدان خشک شد، آن را آبیاری کنید.

۲۱. زامیفولیا یا جواهر زنگبار

زامیفولیا گیاه بومی شرق آفریقا است. آن را با عبارت «پادشاه گیاهان فناناپذیر» هم می‌شناسند که نشان می‌دهد این گیاه چقدر مقاوم است. این گیاه می‌تواند شرایط سختی را که باعث از بین رفتن گیاهان می‌شود، تحمل کند؛ مثلا خشکی، نور کم و رطوبت بسیار کم.

برگ‌های براق این گیاه، رنگ سبز تیره دارند و نور را بازتاب می‌دهند. بر اساس تحقیقات ناسا این گیاه توانایی تصفیه‌ی هوا از آلودگی‌هایی مثل بنزن و تولوئن را دارد. تنها ویژگی منفی این گیاه این است که تمام قسمت‌های آن سمی است و باید از دسترس حیوانات خانگی و کودکان کنجکاو دور بماند.

۲۲. سانسوریا یا زبان مادرشوهر

سانسوریا

این گیاه با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود از جمله زبان مادرشوهر، گیاه ماری و گیاه شمشیری. از بین بردن این گیاه بسیار سخت است چون بی‌آبی را حتی تا یک ماه هم تحمل می‌کند. در زمستان دو هفته یک بار و در تابستان هفته‌ای یک بار آن را آب بدهید. این گیاه به نور کم نیاز دارد و لازم نیست در معرض نور مستقیم آفتاب باشد.

۲۳. شفلرا یا درخت چتری

این گیاه همیشه‌سبز اگر در فضای باز نگهداری و کاشته شود، تا ۴٫۵ متر هم رشد می‌کند. ولی در فضای داخلی خانه رشد نسبتا کندی دارد. آب دادن زیاد به گیاه باعث از بین رفتن ریشه‌ها می‌شود. هفته‌ای یک بار آبیاری برای آن کافی است. شفلرا به نور زیاد و غیرمستقیم نیاز دارد. این گیاه برای حیوانات خانگی و کودکان می‌تواند مسموم‌کننده باشد.

۲۴. دیفن‌باخیا

این گیاه آپارتمانی مقاوم اگر در مقابل نور غیرمستقیم قرار بگیرد و برگ‌های تازه‌ی آن از تابش مستقیم آفتاب در امان بماند، به خوبی رشد می‌کند. برای نگهداری این گیاه باید از گلدان‌هایی استفاده کنید که زهکشی مناسبی داشته باشند و زود خشک شوند. در فصل رشد، این گیاه به رطوبت نیاز دارد و باید دو بار در هفته آبیاری شود. البته از آبیاری بیش از حد آن باید اجتناب کنید چون باعث فساد ریشه‌ها می‌شود.

 

گیاه آپارتمانی،سانسوریا،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:دیجی کالا مگ

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: