کد خبر: ١٨٣٥٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/12/10-١٢:١٩

شاید کسی فکرش را نکند تنها در فاصله چند کیلومتری از پایتخت ایران، شهر پردود و ترافیک و شلوغ تهران، چشمه‌ای باشد که محل رفت‌وآمد توریست‌هایی است که به تهران سفر می‌کنند.

 

به گزارش آبادان خبر، "چشمه تلخاب" یکی از جاذبه‌های بکری است که در نزدیکی روستای لالون واقع شده و در مسیر کوهنوردان قلل خلنو قرار دارد. نام چشمه تلخاب از مزه تلخش گرفته شده و این مزه ویژه، ناشی از املاحی است که می‌تواند از نظر درمانی برای اشخاص مفید باشد. چشمه از زیر سنگی سرخ رنگ می‌جوشد و خاصیت املاحی آب آن باعث شده سنگ‌های اطرافش به رنگ مسی متمایل به سرخ باشند.

راه دسترسی

مسیر دسترسی به چشمه زیاد دور نیست. اگر فرصت ندارید به سفرهای چند روزه بروید، این چشمه می‌تواند مقصد خوبی برای سفری یک‌روزه باشد. مخصوصا اگر کمی هم اهل پیاده‌روی باشید، رفتن به این چشمه حسابی آخر هفته‌تان را هیجان‌انگیز می‌کند.
هر وقت قصد عزیمت کردید، خود را به فشم برسانید. به دو راهی فشم که رسیدید سمت راست به سمت زاگون و گرمابدر ادامه مسیر دهید. در زاگون سمت چپ جاده باریکی قرار دارد که شما را تا لالان هدایت می‌کند. روستای لالون سرسبز و پرآب و زیباست و در این فصل هوای خنک و مطبوعی دارد. به اینجا که رسیدید باید از محلی‌ها سراغ چشمه تلخاب را بگیرید. از اینجا به بعد باید ماشینتان را جای مناسبی پارک کنید و پیاده‌روی را شروع کنید. بد نیست بدانید که برای رسیدن به آبشار و چشمه تلخاب از محل روستای لالون حدود سه ساعت پیاده‌روی لازم است. در ابندای مسیر پس از یک پیاده‌روی حدودا 15 تا 20 دقیقه‌ای، به تنگه لالان می‌رسید. اما برای رسیدن به چشمه تلخاب لازم است که حدودا 40 تا 50 دقیقه دیگر هم پیاده طی مسیر کنید.

تلخاب؛ سه در یک

چرا سه در یک؟ دلیلش این است که چشمه تلخاب در واقع از سه چشمه تشکیل شده؛ چشمه اول دارای آب تلخ‌مزه و گازداری با زمینه رنگ مسی است، چشمه دوم تقریبا چسبیده به چشمه اول است که آب ترش مزه‌ای دارد و چشمه سوم، در سمت چپ، دارای آب شیرین است. اگر هوس نوشیدن آب چشمه را کردید، بگوییم که نوشیدن این آب کار آسانی نیست چون طعم گزنده‌ای دارد. با این حال بعضی‌ها هنر به خرج می‌دهند و با این آب دوغ گازدار درست می‌کنند که البته طعم جالبی ایجاد می‌کند. عده‌ای هم به این آب آبلیمو اضافه می‌کنند و آن را می‌نوشند. چیز دیگری هم که اگر به چشمه برسید توجهتان را جلب می‌کند وجود کوهنوردانی است که قصد صعود به قله خلنو را دارند. آن‌ها برای استراحت و تجدید قوا معمولا کنار چشمه می‌مانند و یک شب استراحت می‌کنند تا صبح زود به قله صعود کنند.

آبشار خل‌نو

با اینکه خود چشمه مقصد بیشتر گردشگرانی است که قصد سفر به اطراف تهران را می‌کنند، اما درست بعد از چشمه تلخاب، آبشار زیبایی قرار دارد که برای رسیدن به آن لازم است 4 ساعت پیاده‌روی کنید. اگر خسته نبودید و از همه مهم‌تر زمان کافی داشتید، می‌توانید بعد از اینکه نفسی کنار چشمه تازه کردید راه آبشار را در پیش بگیرید.

 

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

منبع:ایرنا

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: