کد خبر: ١٨٢٨٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/12/06-١٩:٠٠

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شدت موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در مردان بیش از زنان است.

 

به گزارش آبادان خبر، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: از اول تا هفتم اسفند ماه به عنوان هفته سلامت مردان نامگذاری شده است و با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، شعار امسال این هفته «همه‌گیری کرونا، توجه بیشتر به سلامتی مردان» است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: گرچه ابتلا به کرونا مختص جنسیت خاصی نیست اما شواهد نشان می‌دهد که شدت موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در مردان بیش از زنان است و برخی ویژگی‌های بیولوژیک، مردان را در ابتلا به کووید-۱۹ آسیب پذیرتر از زنان می‌کند.

لاری ادامه داد: از طرفی مسئولیت شغلی مردان و حضور بیشتر آنان در اجتماع و محیط های پرخطر می‌تواند از دلایل مهم ابتلای بیشتر مردان به کرونا باشد. هفته سلامت مردان فرصت مغتنمی برای ارتقای سواد سلامت و افزایش آگاهی، هوشیاری و ترغیب مردان به حفاظت بیشتر از خود در برابر کووید-۱۹ است.

وی گفت: جای خوشحالی است که آخرین روز این هفته در سال جاری، مصادف با میلاد حضرت علی (ع) و روز گرامیداشت مقام پدر است. ضمن عرض تبریک این روز به کلیه مردان و پدران کشور به ویژه مردان شاغل در نظام سلامت از تلاش‌شان در جبهه نبرد علیه کووید-۱۹ تشکر می‌کنیم.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

ایزاری برای قرنطینه نداریم

به گزارش آبادان خبر، سیما سادات لاری، روز چهارشنبه ششم اسفند ۹۹ اظهار کرد: ویروس کرونا جهش‌های مختلفی داشته و متأسفانه برخلاف مابقی ویروس‌ها که جهش‌ها به سمت ضعیف شدن می‌رود این جهش‌ها در این ویروس به سمت قدرت و شدت بیماری بوده است. از جمله نوع انگلیسی که در آن سرایت بیماری بیشتر است و متأسفانه افراد زیر ۲۰ سال را بیشتر درگیر می‌کند. نمونه‌های تشخیص داده شده در کشور تا دیروز ۱۱۳ مورد بوده که ۸ نفر فوت شده‌اند. این نشان می‌دهد که این نوع ویروس در حال پخش شدن و بسیار نگران‌کننده است. ما باید رعایت پروتکل‌ها را قوی‌تر کنیم. همچنین بدانیم که تجمع یعنی وحشت و اگر جای شلوغی دیدیم باید از آن فرار کنیم.

وی ادامه داد: محدودیت‌های ما هوشمند است و به روند بیماری بستگی دارد. اگر جایی همچنان زرد و آبی باشد همان محدودیت‌ها برقرار است، اما اگر رعایت نکرده و سیر بیماری بیشتر شود، محدودیت‌ها نیز تغییر کرده و بیشتر خواهد شد که قطعاً این محدودیت‌ها برای کسب‌وکارها و مردم خوب نیست. ولی با توجه به اینکه روند ابتلاء در کشور افزایشی بوده و در خیلی از استان‌ها تعداد بستری‌ها افزایش پیداکرده و با این سرعتی که در خوزستان وجود دارد هرکس مسئولیت اجتماعی خود را دارد و باید به‌درستی رعایت کند.

لاری گفت: مشکل بزرگ این است که ما ابزاری برای قرنطینه آدم‌ها نداریم و برای اینکه بتوانیم آنها را ملزم کنیم که در خانه بمانند هیچ راه قانونی نداریم و این نگران‌کننده است. همکاران ما هرچقدر هم تلاش کنند بازهم نمی‌توانند از افزایش مبتلایان و فوتی‌ها جلوگیری کنند. اگر روند واکسن خوب پیش برود و ما از پاییز سال دیگر بتوانیم ۷۰ درصد واکسن کرده باشیم، ولی همچنان هوشمندانه است که چند ماه دیگر را رعایت کنیم و خدای‌نکرده با موجی که در اسفند ممکن است پیش بیاید عده‌ای از عزیزانمان را از دست ندهیم.

لاری در خصوص موج جدید ویروس کرونا، افزود اگر به سمت موج چهارم پیش برویم که خصوصاً در بعضی جاها آمار بستری افزایش پیداکرده، محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد. روال این است که معمولاً در قرارگاه ستاد، شرایط تازه بررسی می‌شود و تصمیم نهایی را ستاد ملی می‌گیرد.

منبع:مهر

 

حال عمومی دیافت کنندگان واکسن کرونا در خوزستان خوب است

به گزارش آبادان خبر، روز چهارشنبه اظهار داشت: واکس کووید-۱۹ در مرحله نخست طرح واکسیناسیون برای ۲۷۷ نفر از کادر درمان بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) بیمارستان های اهواز، رامهرمز و شوش تزریق شد.

وی افزود: طرح واکسیناسیون کرونا از ۲۱ بهمن در اهواز آغاز شد و کادر درمانی و پرسنل مراکز بهداشتی درگیر با کرونا به عنوان اولویت اول این واکسن را دریافت کردند و در مراحل بعدی به پرسنل اورژانس و افراد پرخطر و دارای بیماری‌های زمینه‌ای نیز تزریق خواهد شد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر اینکه واکسیناسیون بر اساس اولویت‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود، گفت: واکسن اسپوتنیک ‌وی در ۲ مرحله تزریق می شود که مرحله دوم پس از ۲۱ روز از زمان دوز اول تزریق می شود.

وی بیان کرد: با وجود آغاز طرح واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ انتظار داریم مردم به منظور پیشگیری از بروز پیک سوم همه گیری ویروس و افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از آن همچنان نسبت به رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی حساسیت جدی داشته باشند.

علوی با بیان اینکه شهرستان اهواز هم اکنون در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد افزود: بهبود این شرایط بستگی به نحوه رفتار مردم در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد.

در حال حاضر ۱۱ شهرستان استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند، همچنین روزانه حدود ۱۰ هزار تست کرونا در استان انجام می شود.

منبع:ایرنا

 

شیوع ویروس جهش یافته در سراسر کشور

به گزارش آبادان خبر، سعید نمکی ظهر امروز با اشاره به گلایه تند روزهای گذشته خود اظهار داشت: همکارانم در نظام سلامت احساس نکنند که فرمانده این مجموعه دچار روانی پریشان و دلی آزرده از اوضاع است، اما بعضی وقت‌ها ترمز از دست خارج می‌شود و ممکن است من هم جملاتی را در اوج عصبانیت بیان کنم.

وی افزود: این هم چیزی نیست جز عشق به مردم و دلسوزی برای اینکه مبادا مردم عزیز کشورم دوباره گرفتار موج جدید بیماری شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به شیوع ویروس جهش یافته در کشور و اینکه روزهای سختی بر ما گذشت گفت: تحریم‌ها، کمبود ارز و کم لطفی برخی افراد ما را در دام موج‌های کرونا انداخت به طوری که علی رغم دستور رئیس جمهور برخی اقدامات با تأخیر انجام شد و بنده مکرر از مردم تقاضا کردم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. همچنین پیش‌بینی کردم در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها، اسفند سختی را پیش‌رو خواهیم داشت که همین‌طور شد.

وی ادامه داد: برخی از افراد در برخی از مناطق کشور به رعایت پروتکل‌ها بی‌توجه بودند و ارتباط معناداری میان عدم رعایت پروتکل‌ها و شیب معنادار بیماری وجود دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: نامه‌های مکرر محرمانه و غیرمحرمانه‌ای را نوشتیم و در آن عنوان کردیم که «اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، طوفانی از کرونا خواهیم داشت و با موج جدیدی روبرو خواهیم شد» که این‌گونه شد و امروز کرونای جهش‌یافته در سراسر کشور خودش را نشان داده است.

نمکی تأکید کرد: اولین نمونه کرونای جهش‌یافته در استان‌های قزوین و البرز مشاهده و با همکاری مسئولان استان زمین‌گیر شد و نشانه‌های بیشتری از آن را شاهد نبودیم.

وی با اشاره به اینکه در استان خوزستان خیز سنگینی از بیماری را داریم، گفت: در گذشته مدت زمان مداوای سرپایی تا بستری بیماران کرونایی ۷ تا ۱۰ روز به طول می‌انجامید اما ویروس کرونای انگلیسی ظرف ۷۲ ساعت فرد را بستری می‌کند و شکل‌های خطرناک و گرفتاری‌های سنگینی را برای بیمار ایجاد می‌کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رنجش خاطر من از این است که بارها گفته بودم در این ایام رفتن به عتبات و زیارت در کربلا و نجف، ممکن است باعث خیز بیماری در استان‌های مرزی شود. در این ایام سفر را مضر می‌دانیم به همین دلیل در خوزستان با موج جدیدی از بیماری روبرو شدیم، در این استان پروتکل‌ها رعایت نشد و در شادگان نیز متأسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حد صفر رسیده بود. دستور دادیم مرزها را ببندند اما دلخوری ما از این بود که دیروز یکی از مرزها باز بود و این برای وزیر بهداشت خیلی دردناک است.

نمکی بیان کرد: یکسری از دلخوری‌های ما از این است که خبر نداریم طول سرزمین را چه کسانی طی می‌کنند و از کجا به کشور وارد می‌شوند. همچنین امکانات ما در مرزها برای قرنطینه بیماران کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه با وجود گسترش ویروس کرونا، اما هنوز خیز قابل توجهی ایجاد نشده است، گفت: ما همچنان در کنار مردم هستیم، گرچه عده‌ای به ما و همکارانمان جفا کرده، پروتکل‌ها را رعایت نکرده و آتشی جدید راه انداختند.

نمکی ضمن تشکر از صدا و سیما برای مدیریت افکار عمومی افزود: هنوز نتوانستیم با فردی که با کمال بی‌ادبی عنوان می‌کند «کرونا را قبول ندارم و ماسک نمی‌زنم» برخورد کرده و وی را بازداشت کنیم.

وی از مردم تقاضا کرد که آرامش خود را حفظ کنند و به مردم اطمینان داد که هرگز نگذارند بیماری پشت در بیمارستان سرگردان شود.

نمکی گفت: گرچه با طغیان ویروس ممکن است با انبوه تخت‌های پر شده بیمارستانی روبرو شویم اما بدانید در کنار شما هستیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اگر فاصله‌های اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود و همچنان مراکز خرید، پر و مراسم عزا و عروسی برگزار شود، ما نیز حریف بیماری نمی‌شویم به همین دلیل از مردم تقاضا می‌کنم کمک کنند به مرحله طغیان بیماری نرسیم.

وی در خصوص واکسن کرونا نیز گفت: مرحله دوم تزریق واکسن را از امروز شروع کردیم و در گروه‌های آسیب‌پذیر، تزریق واکسن استمرار پیدا می‌کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: اولین گروه‌های پرخطر ما، کادر بهداشت و درمان، سپس نیروهای اورژانس، جانبازان شیمیایی و افرادی که شدیداً در معرض خطرند، به شمار می‌روند. همچنین آسایشگاه‌های سالمندان و معلولان و تیم بهداشت در خط مقدم آزمایشگاه‌ها، گروه‌های پرخطری هستند که تزریق واکسن آنها را از امروز آغاز می‌کنیم.

نمکی با اشاره به اینکه واکسن‌های جدید ما اوایل هفته آینده می‌رسند، گفت: تزریق واکسن همچنان ادامه پیدا می‌کند تا به واکسن تولید داخل برسیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسن «برکت» فاز اول را به خوبی طی کرد و به دنبال آن هستیم که فازهای اول و دوم را با هم یکی کنیم به طوری که در اردیبهشت ماه تزریق آن را داشته باشیم.

به گفته وی، تزریق ۱۰۰ هزار دوز واکسن در گروه‌های هدف از امروز آغاز شده و واکسن «رازی» فاز اول آن از دیروز آغاز شد و همچنین همکاری با روسیه برای تولید واکسن آغاز شده و جزو کشورهایی قرار گرفتیم که به مجموعه تکنولوژی ساخت واکسن روسی رسیدیم و همین‌طور واکسن‌های چینی را در دستور کار داریم.

وی تأکید کرد: به دنبال آن هستیم که تزریق واکسن به گروه‌های آسیب‌پذیر تا پایان اسفند ماه انجام شود و واکسن بقیه گروه‌ها نیز از اوایل بهار تا تابستان سال آینده در دستور کار قرار دارد.

منبع:مهر

 

آتش افروزی پروتکل شکنان کرونا

به گزارش آبادان خبر، سعید نمکی ضمن وزیر بهداشت تبریک روز مرد و تسلیت به خانواده‌هایی که به دلیل بیماری کرونا در این ایام پدرشان را از دست داده‌اند اظهار داشت: طی یک سال گذشته تلاش کردم در اوج بی قراری آرام جلوی دوربین‌ها حاضر شوم و در اوج دل پریشانی خاطر هموطنان را مشوش نکنم و به مردم آرامش دهم تا همکاران سختکوش من احساس نکنند که فرمانده این مجموعه دچار روان پریشان و مشوش است، اما گاهی ترمز از دست می‌رود و باعث می‌شود جملات تندی بیان شود که این سخنان نیز به دلیل دلسوزی بوده است.

وی گفت: روزهای سختی بر ما گذشت، تحریم‌ها، کمبود ارز و کم لطفی برخی افراد ما را در دام موج‌های کرونا انداخت به طوری که علی رغم دستور رییس جمهور برخی اقدامات با تاخیر انجام شد، من بارها عرض کردم پیش بینی من اسفند سخت است به دلیل اینکه پروتکل‌ها به درستی اجرا نشد و پیش بینی من درست از آب در آمد، نگران اسفند پر ماجرا بودم و من بارها عرض کردم بین عدم رعایت پروتکل‌ها و خیز بیماری و مرگ‌ومیر ارتباط وجود دارد.

نمکی افزود: یک ماه قبل با همکارانم صحبت کردم و عرض کردم اگر رعایت نشود با طوفانی از کرونا با نوع جهش‌یافته مواجه می‌شویم، من بارها عرض کردم ویروس‌ها پاسپورت لازم ندارند و این ویروس همانطور که از چین به قطب رسید در سراسر جهان خواهد چرخید.

نمکی با بیان اینکه اولین موارد کرونای جهش‌یافته در قزوین و البرز مشاهده شد گفت: با مدیریت خوب روند این بیماری در این مناطق مهار شد اما منشا بیماری در خوزستان ویروس جهش‌یافته است، مدت زمان افزایش ابتلا تا بستری در ویروس جهش‌یافته 72 ساعت است و شکل‌های خطرناک و گرفتاری سنگین ریوی در پی دارد.

وزیر بهداشت گفت: بارها گفته بودم که در این ایام رفتن به عتبات و زیارت عزیزان در کربلا و نجف ممکن است باعث خیز بیماری در استان‌های مرزی شود، در شادگان که اولین پایگاه آلودگی بود رعایت پروتکل‌ها به صفر رسیده بود و مراکز خرید شلوغ بود. مرزها با دستور رییس جمهور بسته شد اما روز گذشته بر خلاف دستور رییس جمهور یکی از مرزها باز بود این موضوع برای وزیر بهداشت دردناک است، وقتی وزیر بهداشت اعلام کند آب تهران آلوده است و مردم آب استفاده نکنند و مسوولان اعلام کنند که آب 48 ساعت دیگر قطع می‌شود این موضوع برای وزیر بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه نگران کننده است.

وی عنوان کرد: اگرچه گزارش ویروس جدید در تمام کشور داریم اما خیز بلند ایجاد نکرده است، از مردم تقاضا دارم پروتکل‌ها را رعایت کنند، برخی پروتکل‌ها را رعایت نکردند و آتش جدیدی برافروختند. برخی ماسک نمی‌زنند و با بی ادبی می‌گویند دلمان می‌خواهد ماسک نزنیم که جا دارد با این افراد برخورد جدی صورت گیرد.

وی گفت: اگر فاصله گذاری رعایت نشود، دورهمی ادامه داشته باشد، اجلاس در سالن دربسته برگزار شود و مردم در مراکز خرید جمع شوند ما حریف مهار بیماری نخواهیم شد.

نمکی ادامه داد: خوشبختانه مرحله دوم واکسیناسیون برای گروه‌های آسیب پذیر از امروز آغاز شد و بر اساس سند ملی واکسیناسیون انجام می‌شود، پرسنل درمانی، نیورهای اورژانس و جانبازان شیمیایی و آسایگاه سالمندان و معلولین و تیم بهداشت از امروز آغاز خواهد شد و افرادی که در غسالخانه برای تطهیر اجساد کرونا فعال هستند را واکسینه می‌کنیم و در ادامه این زنجیره برای گروه‌های بعدی ادامه پیدا خواهد کرد.

نمکی افزود: واکسن های جدید هم به مرور می رسد. اوایل هفته آینده واکسن چینی می رسد و این زنجیره ادامه دارد تا به واکسن های تولید داخل برسیم. واکسن تولید داخل برکت فاز اول را به خوبی طی کرد. شاید اگر کمیته علمی اجازه بدهد فاز دوم و سوم مطالعه بالینی آن را ادغام کنیم تا بتوانیم اردیبهشت این واکسن راداشته باشیم.

وی گفت: واکسن پاستور با همکاری کوبا نیز به خوبی پیش می رود. ۱۰۰ هزار دوز از این واکسن بعد از سه مرحله آزمایش بالینی در کشور برای گروههای هدف تزریق می شود.

نمکی ادامه داد: واکسن رازی هم واکسن بسیار خوبی است که به شکل علمی فاز اول انسانی آن شروع شده است. قرارداد تولید داخل واکسن اسپوتنیک وی هم بسته شد. برای تولید و صادارت آن در منطقه مطرح هستیم و جزو کشورهایی هستیم که به مجموعه تکنولوژی تولید واکسن روسیه متصل شد. واکسن هایی از چین و جاهای دیگر هم می آوریم تا گروه های آسیب پذیر را تا آخر اسفند و بقیه را در سال آینده واکسینه کنیم.

منبع:فارس

 

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: