کد خبر: ١٨٢٤٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/12/05-١٠:٠٠

بشر امروزی دچار نوعی مصرف گرایی ناآگاهانه گردیده است که برخی عوامل خاص باعث مصرف‌گرایی اجباری برای شهروندان و حتی ساکنین روستاها گردیده است و پیامد آن تولید میلیون‌ها تن انواع پسماندهای مختلف به صورت روزانه می باشد.

 

به گزارش آبادان خبر، پایین آمدن استانداردهای کیفی انواع کالا و محصولات، کاهش عمر مفید محصولات، پایین بودن برخی استانداردهای کنترل کیفیت کالاها و محصولات و اجناس صادراتی بعضی از کشورها، عدم نظارت کیفی جدی بر محصولات، افزایش جمعیت، افزایش تقاضای مصرف، تنوع در کالاها، بسته‌بندی‌های شیک و چشم نواز، تمایل انسان به خرید اجناس لوکس، شیک، جذاب و جدید، هزاران هزار شاخص گفته و ناگفته دیگر در این خصوص باعث مصرف‌گرایی اجباری برای شهروندان و حتی ساکنین روستاها گردیده است و پیامد آن تولید میلیون‌ها تن انواع پسماندهای مختلف به صورت روزانه می باشد.

تعریف پسماند (بر طبق قانون مدیریت پسماند)

به مواد جامد، مایع و گاز (غیر از فاضلاب) گفته می‌شود که به طور مستقیم یا غیرمستقیم حاصل از فعالیت انسان بوده و از نظر تولید کننده، زاند تلقی شده و غیر قابل استفاده و بی مصرف می باشند.

انواع پسماند و زباله ها

طبقه بندی انواع پسماندها بر طبق قانون مدیریت پسماند

پسماندهای عادی

به کلیه پسماندهایی گفته می‌شود که به صورت معمول از فعالیت‌های روزمره انسان‌ها در شهرها و روستاها تولید می‌شود، از قبیل زباله‌های خانگی و نخاله‌های ساختمانی.

زباله های خانگی خود به دو دسته پسماند تر و پسماند خشک تقسیم می‌شوند: پسماند تر و پسماند خشک

پسماند تر

پسماند تر که به آن پسماند آلی، ارگانیک یا فساد پذیر نیز می‌گویند شامل پسماندهای مواد غذایی مثل پس مانده‌های غذا، پوست میوه و سبزیجات، روغن های خوراکی سوخته و فاسد شده، تفاله چای و همچنین پسماندهای باغبانی و فضای سبز می باشد. کمیت این پسماندها در طول سال متغیر بوده و در ماه‌های تابستانه که مصرف میوه و سیزی بیشتر است، به حداکثر می‌رسد. پسماندهای غذایی مهمترین قسمت زباله است، چراکه از یک سو به دلیل تخمیر و فساد سریع، بوهای نامطبوع تولید کرده و محل مناسبی برای رشد و تکثیر مگس‌ها و سایر حشرات و جوندگان بوده و از سوی دیگر به دلیل قابلیت تهیه کود از آن (کمپوست) از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

یکی از مسائل مهم در رابطه با پسماند تر مسئله شیرابه است

شیرابه عبارت است از مایعی بدبو به رنگ قهوه‌ای تیره که از داخل مواد زائد به خارج تراوش کرده و حاوی مواد محلول و معلق می‌باشد. مهم‌ترین علت ایجاد شیرابه، مایعات و رطوبتی است که در کیسه‌های زباله جمع می‌شود. در حقیقت مایعات مثل انواع نوشیدنی با آب خورشت به صورت مستقیم و پوست و تفاله میوه‌ها نیز به شکل غیرمستقیم شیرابه ایجاد می‌کنند. خطر اصلی آن در مراکز دفن، نفوذ این مایع به آبهای زیرزمینی، خاک و چاه‌های اطراف می‌باشد. همچنین شیرابه زباله علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی به دلیل ایجاد محیط اسیدی خسارت زیادی به خودروهای حمل زباله و ماشین آلات و تجهیزات دیگر نیز وارد می‌نماید بهترین کار برای جلوگیری از تولید شیرابه، جداسازی مایعات از دیگر زباله‌هاست. به عنوان مثال، وقتی ظرف خورشت را در ظرفشویی قرار میدهید آب آن را از سایر مواد جدا کرده و به درون سیستم تصفیه بریزید.

پسماند خشک

پسماندهای خشک به ویژه کاغذ، مقوا، پلاستیک، فلزات و شیشه از ارزش اقتصادی و زیست محیطی برخوردار بوده و در صورت تفکیک، در واحدها و کارخانجات بازیافت به محصولاتی با کاربردهای مشابه و یا جدید تبدیل می شوند تا از اتلاف منابع و سرمایه های ملی جلوگیری به عمل آید. در این میان روش جداسازی و تفکیک در مبدا یکی از مهم ترین و کم هزینه ترین روش های جداسازی و تفکیک مواد زائد، محسوب می‌شود.

 

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

منبع:شهریارنیوز

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: