کد خبر: ١٨٢٣٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/12/04-١٨:٠٧

نمکی گفت: منِ وزیر خبر ندارم چه کسی می‌آید و بیرون می‌رود، فقط شدم جنازه جمع کن، بجای وزیر بهداشت بگویید مدیرکل مرده شور خانه.

 

به گزارش آبادان خبر، نوزدهمین پویش «ره سلامت» امروز (دوشنبه، ۴ اسفند) با افتتاح ۱۲ پروژه در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

در این مراسم سعید نمکی، وزیر بهداشت اظهار کرد: دانشگاه تهران سند علم، فرهنگ، فلسفه و سیاست ایران اسلامی است و دیوار‌های دانشگاه صدای مرگ بر استکبار را در خود نگه داشته اند. این دانشگاه، قربانیان بسیاری برای آزادی داده است، نام این عزیزان در تاریخ کشور جاودان خواهد ماند.

او ادامه داد: بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران در دوران کرونا، بیماران را به عنوان مرکز ارجاعی پذیرفت.

نمکی با بیان اینکه بیمارستان‌های تهران مراکز درمانی مرجعی برای کل کشور هستند، افزود: همچنان شاهدیم که خانواده بیماران، اطراف بیمارستان‌هایی مانند شریعتی چادر می‌زنند. علی رغم بهبود وضعیت درمان در سایر استان‌ها ما هنوز نتوانستیم این باور را که تهران تنها راهگشای مشکلات پیشرفته بهداشتی و درمانی نیست را تغییر دهیم؛ به همین دلیل باید مراجعه به تهران را پاسخگو باشیم و مدیریت کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز خوابگاهی با ظرفیت ١٢٠٠ نفر ایجاد شده است، گفت: این وظیفه حاکمیت است که دغدغه اسکان دانشجویان را برطرف کند.

نمکی گفت: اعلام کرده بودم که ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ نمونه ای که از دی و آذر سال قبل از بیماری آنفلوانزا نگه داشته بودیم، مجدد تست شوند زیرا می‌دانستم که دشمنان ما به دنبال این بودند که بگویند کانون کرونا، ایران بوده است. بر همین اساس این نمونه‌ها را مجددا تست کردیم و به جز سه نمونه در سراسر کشور که از ۲۳ بهمن به بعد بود، هیچ موردی از کووید در نمونه‌هایی که برای آنفلوانزا گرفتیم، دیده نشد.

او تصریح کرد: اگر کسی توانست یک مورد از کرونا را قبل از این تاریخ اثبات کند، نه تنها به او جایزه می‌دهیم بلکه هزار بار از او عذرخواهی می‌کنیم. در عین حال برای دفاع از حثیت عزیزانی که طی این مدت خودشان را به آب و آتش زدند، هیچ یاوه‌گویی که بخواهد سلامت این‌ مجموعه را زیر سوال ببرد، رها نخواهم کرد و به هیچ وجه اجازه نخواهم داد.

وزیر بهداشت بیان کرد: به محض اینکه در ووهان گزارش ویروس را شنیدیم همه‌ آماده شدیم و بلافاصله مرزها را بستیم و در تمام مبادی نفر برای کنترل گذاشتیم. در همان بازه زمانی شروع به طراحی کیت کردیم.

او یادآوری کرد: وقتی ۵۷ نفر از دانشجویان ووهان را آوردیم، با همان کیتی که در پاستور طراحی شده بود، آنها را تست کردیم. ما توانستیم با تکیه بر تولید داخل دستگاه تنفس مصنوعی، ماسک و گان تولید کنیم.

نمکی گفت: از اولین روزهای دی، حواسمان به این ماجرا بود، به همین دلیل وقتی ویروس آمد، هیچ دانشگاهی دست و پایش را گم نکرد و هیچ بیماری پشت در بیماستان سرگردان نشد.

ویروس جهش یافته منحصر به یک نقطه نیست

وزیر بهداشت تاکید کرد: حالا وارد مرحله جدیدی شدیم؛ من از مدت‌ها قبل و بارها اعلام کردم که خودتان را برای یکی از سخت ترین یورش های ویروس جهش یافته آماده کنید. امروز دیگر ویروس موتاسیون یافته منحصر به یک نقطه نیست، بلکه همه جا می‌شود آن را یافت. دیشب ۱۲ شب دو مورد جدید از بیرجند گزارش گرفتم.

او ادامه داد: ویروس کرونای انگلیسی هم قدرت سرایت و هم قدرت مرگ‌زایی چند برابری دارد و بیشتر جوان‌ها را گرفتار می‌کند. متاسفانه سه روز قبل در خوزستان دو کودک یک و ۹ ساله بر اثر کووید ۱۹ فوت کردند.

نمکی ضمن ابراز گلایه از افرادی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بیان کرد: وزارت بهداشت ابزار ندارد، ابزار ما جان است که فدا شده و بیش از این چیزی نداریم. دیشب در ایلام گزارش شد که یک خانم جوان که باردار بود، اینتوبه شد ( قرار دادن یک لوله قابل انعطاف در داخل نای) و همکاران ما با عمل سزارین کودک را به دنیا آوردند اما نمی‌دانیم که چشمان این مادر بر سیمای فرزندی که ماه ها در شکمش حس کرده باز خواهد شد یا نه. چه کسی عامل مرگ این بانوی ایلامی است؟، ما کی برای تردد از مرزها به سمت عتبات و برگشت مجوز و اجازه دادیم؟ چه کسی از من نامه دارد در این زمینه؟ کدام یک از همکارانم با برخی از این ترددها موافقت کردند؟.

وزیر بهداشت با صراحت گفت: اتوبوسی می آید و آن را در مرز تست می کنیم که فردِ مثبت از آن بیرون می آید. این فرد مثبت پیاده می شود و اتوبوس تا فلان شهرستان می رود و ما آن را ردیابی می‌کنیم و تازه موارد مثبت در آنجا پیدا می شوند. تا کجا باید همکاران من تاوان ندانم کاری برخی را بدهند؟ ما چه گناهی کردیم که در این مدت باید موج ایجاد شود، موج را بشکنیم و شهید دهیم.

او با تاکید براینکه ناب‌ترین بچه‌های نظام سلامت را از دست داده ایم، تصریح کرد: داغی برای هیچ فرماندهی بالاتر از این نیست که افسران ارشد و سربازانش را از دست بدهد آن هم به دلیل ندانم کاری و سهل انگاری دیگران. منِ وزیر، خبر ندارم چه کسی می آید و بیرون می رود. فقط در این رودخانه زخمی شدم جنازه جمع کن. بهتر است بجای وزیر بهداشت بگویید مدیرکل مرده شور خانه.

ویروس کرونا، ویروس مهاجمی است

نمکی با اشاره به اینکه این ویروس، ویروس مهاجمی است، افزود: فکر نکنید، انگلیس یکی از ساختار‌های ضعیف سلامت جهان را دارد. انگلیس یکی از نظام‌های سلامت مقتدر جهان را دارد. آلمان کشور کمی نیست در مقابل مسائل بهداشتی درمانی، اما به زانو درآمد. نه گستردگی اقلیم و نه کم بضاغتی اقتصادی ما را دارند. ما داریم فریاد می‌زنیم که اپیدمی گرفتارمان می‌کند، چرا گوش نمی‌کنید؟. اینطور که نمی‌شود مملکت اداره کرد، چقدر باید فریاد بزنم و بگویم. چقدر باید خجالت بکشم از پزشک و پرستار و علوم آزمایشگاهی و بقیه.

او بیان کرد: نمی‌شود که من ناگهان باخبر شوم که بدون اطلاع ما یک گروه آمد و گروهی رفت. آن هم در کشوری که رهبر انقلاب وقتی می‌خواهد نشست مجازی بگذارد، می‌گوید باید از وزارت بهداشت اجازه بگیریم. این نمی‌شود که بقیه رعایت نکنند. بزرگان نظام رعایت می‌کنند، اما عده‌ای اصلا حواس‌شان به این چیز‌ها نیست.

وزیر بهداشت افزود: وقتی هم اپیدمی آمد و کشتار کرد، می‌گویند در فلان جا غلظت اکسیژن کم بود، در فلان جا بیمار را دیر رسیدگی کردند و همه این سوالات شروع می‌شود.

نمکی ادامه داد: اما یک نفر نمی‌گوید که در پیک قبلی خوزستان که دستورالعمل‌ها را گرفتار کرد، چه کسی این را جمع کرد، چه کسی شب تا صبح نخوابید، چگونه اکسیژن رسید، چرا یک نفر نیامد در خیابان فریاد بزند که ما امکانات نداریم، چه کسانی این آتش را خاموش کردند. اما اگر خدایی نکرده ۵ دقیقه دارویی دیر شود، هزار قلم و هزار شبکه اجتماعی!.

او گفت: دیگر برای ما و همکارانمان بیش از این صبوری میسر نیست. ما برای موج شکنی خلق نشدیم و دیگران برای موج آفرینی.

فردا، آغاز واکسیناسیون ۱۰۰ هزار نفر دیگر از کادر درمان

وزیر بهداشت با اشاره به مرحله دوم واکسیناسیون در کشور، گفت: از فردا واکسیناسیون برای ۱۰۰ هزار نفر دیگر از کادر درمان آغاز می‌شود. ۲۵۰ هزار دوز دیگر تا آخر این هفته می‌رسد. امیدوارم تا پایان اسفند بتوانیم گروه هدف آسیب پذیرمان را واکسن بزنیم.

او یادآوری کرد: تولید واکسن ملی به خوبی پیش می رود و اگر به همین روال باشد، در اردیبهشت ماه آینده این خبر خوش را برای مردم خواهیم داشت که به عنوان یکی از تولیدکنندگان مهم واکسن در منطقه خواهیم شد که هم می توانیم مردم خودمان را واکسینه کنیم و هم برای صادرات اقدام کنیم. راهی که می‌رویم این است که مرتب تولید واکسن را با جهش ها بسنجیم و اگر با هر جهشی قدرت حمایتی واکسن‌های ما تضعیف شد، در جهت تقویت‌ آن اقدام کنیم.

نمکی با بیان اینکه دانشجو و نخبه را باید جذب کرد، گفت: جذب کردن هنر و الگو می‌خواهد. متاسفانه الگو‌ها را هم یا کم داریم و یا اصلا نداریم.

بدترین سال اقتصادی کشور را بعد از انقلاب داشتیم

او افزود: ما بدترین سال اقتصادی کشور را بعد از انقلاب داشتیم. محدودیت‌های تحریمی که دیوانه‌ای بر ما تحمیل کرد، بسیار سخت بود و دولت در بدترین ایام پرچالش خود، کشور را اداره کرد. ما این توفیق را حاصل کردیم که توانستیم ۵۰ درصد به حقوق رزیدنت و کارورز و ... اضافه کنیم و وامی هم برای ۲۰ هزار دانشجوی PHD و رزیدنت فراهم شد.

نمکی گفت: کار بزرگ دیگر بحث بیمه‌ها بود. بر همین اساس علاوه بر بیمه درمانی که شکل گرفت، قراردادی با وزیر رفاه برای بیمه تامین اجتماعی مجموعه دستیاری، مجموعه دانشجوی PHD و حتی کارشناسی ارشد که زمان تحصیل، به عنوان پایه‌ای برای تامین اجتماعی شان محاسبه شود، تنظیم می‌کنیم تا در آینده بتوانند در محل کارشان آن را ادامه دهند. این اقدام هم برای بچه‌ها دلگرمی است و هم برای ما اطمینان خاطری را فراهم می‌کند.

نمکی گفت: اقدامات بزرگی در حال شکل گیری است. از خیرین هم تقاضا می‌کنم که نهضت خوابگاه‌سازی را انجام دهند. اگر نیروی انسانی سالم و با روح ضایتمند در محل کار باشند، یک نوع خدمت می‌دهند اما اگر با روح زخمی رفتند به شکل دیگری خدمت می‌دهند.

او ادامه داد: امسال در حوزه ساخت و ساز و توسعه زیرساخت‌ها رشدی داشتیم که در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب بی نظیر بود. ۱۱ هزار تخت به تخت‌های کشور اضافه خواهیم کرد و حدود ۱۴۰۰ پروژه را تا اردیبهشت آینده در قالب طرح ره پویش سلامت، افتتاح می‌کنیم. تهران و حاشیه تهران از نظر تعداد تخت مغفول مانده بود که در تهران فقط در دانشگاه علوم پزشکی تهران حدود ۲۳۰۰ تخت به مجموعه تخت‌های دانشگاه اضافه می‌کنیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: اولین بیمارستان ۱۰۰۰ تخت خوابی کشور بعد از امام خمینی، مهدی کلینیک است که تا ماه‌های آینده به بهره برداری می‌رسد. در حاشیه تهران شهر قدس، ملارد، شهریار، اسلامشهر با جمعیت بیش از ۲ میلیون نفر یک تخت بیمارستانی نداشت. به همین منظور مراکز درمانی در ملارد و شهر قدس افتتاح شد و در شهریار هم به زودی افتتاح خواهد شد. تخت‌های اسلامشهر هم در ماه‌های اول سال آینده افتتاح می‌شود. در آینده بسیار نزدیک ۴۰۰۰ تخت در تهران و اطراف تهران به مجموعه تخت‌های بیمارستانی اضافه می‌کنیم.

نمکی گفت: کاری که در دانشگاه علوم پزشکی تهران در ایجاد ۷۰۰ تخت خوابگاهی و ۱۲۰۰ تخت دیگر در آینده نزدیک انجام می‌شود، بسیار مهم است.

کاری کردیم که دانشجوی عاشق ایران، هوس مهاجرت کند

او ادامه داد: اگر منابع عمومی قرار است صرف شود، اول باید صرف جوان و نوجوانی شود که با فقر و تهی دستی از دورترین روستای کشور، افتخار کسب کرده و می‌تواند روی صندلی پزشکی تهران بنشیند، بنابراین حتی اگر یک تخت اضافه کنیم، افتخار بزرگی است که در این دانشگاه توانستند ۱۲۰۰ تخت خوابگاهی ایجاد کنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: من همواره در حوزه فرهنگی و دانشجویی اعلام کرده‌ام که رسالت ما فقط توسعه فضا نیست، بلکه توجه به فضای روحی و معنوی دانشجو هم هست. ما باید روح لطیف چند بعدی تاثرپذیر را مراقبت کنیم. چقدر می‌توانیم تعهد و اخلاق را در کنار علم آموزی در این بچه‌ها تقویت کنیم؟ چرا روستا زاده عاشق سرزمین، بعد از دو سال هوای مهاجرت می‌کند؟ اگر این غفلت ادامه یابد، در آینده جزو تهی‌دست‌ترین کشور‌ها از نظر منابع انسانی می‌شویم.

 

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: