کد خبر: ١٧٦٨١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/11/08-٠٩:٣٨

سخنگوی وزارت بهداشت، بر اهمیت تشدید نظارت های بهداشتی بر کسب و کارها در روزهای پایانی سال و همچنین محدودتر ساختن ترددهای برون شهری به منظور کنترل بیماری کرونا، تاکید کرد.

 

به گزارش آبادان خبر، سیما سادات لاری، گفت: معتقدم برای اعمال یکسری محدودیت‌ها در این شرایط خاص و همچنین الزام افراد مشکوک به کرونا به ایزوله و قرنطیه شدن، نیاز به ابزار قانونی داریم و صرفاً با خواهش، تمنا و توصیه‌های بهداشتی و پزشکی، نمی‌توان افراد را ایزوله و قرنطینه کرد.

وی یکی از اهداف اصلی اجرای طرح شهید سلیمانی را، رسیدن به نقطه مطلوب در زمینه بیماریابی، انجام تست‌های ترکیبی رپید و PCR‏ ‏، مدیریت و کنترل این اپیدمی و همچنین اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف ما این است که طرح « هر خانه یک پایگاه سلامت» را حتی در دوران پساکرونا اجرا کنیم و من معتقدم شیوع این بیماری، یک فرصت برای بررسی دقیق‌تر و رفع موانع و مشکلات و همچنین افزایش سطح کمی و کیفی «سفیران سلامت» برای اجرای این طرح، قلمداد می‌شود.

لاری به موضوع عدم استقبال مردم از نقاهتگاه‌ها اشاره کرد و گفت: هرچند اعتقاد داریم مردم طی ماه‌های گذشته از ظرفیت و امکانات بهداشتی و اسکان این نقاهتگاه‌ها در سراسر کشور استقبال چندانی نکرده‌اند اما باید این موضوع و چرایی عدم استقبال آن از سوی مردم، در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بررسی و مطالعات ریشه‌ای قرار گیرد.

وی ادامه داد: معتقدم از بعد اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم و به دلیل عدم اطلاع‌رسانی‌های دقیق، خیلی از مردم از وجود چنین نقاهتگاه‌ها و ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به افراد مشکوک، بی‌خبر هستند که در این راستا نقش رسانه ملی، رسانه‌های گروهی و جراید از اهمیت خاصی برخوردار است.

لاری همچنین به اعمال محدودیت‌ها در تردد وسایل نقلیه به مبادی ورودی شهرها در مناطق شمالی کشور به خصوص استان مازندران و گیلان در ماه گذشته اشاره کرد و گفت: قطعاً با اعمال محدودیت‌های بیشتر و کنترل ترددها در مبادی ورودی شهرها و سخت‌گیری در صدور مجوز برگه‌های تردد، به شرایط مطلوب‌تری دست می‌یابیم.

وی بر لزوم رعایت و نظارت بیشتر بر صنوف و کسب و کارها به لحاظ فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و افزود: هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم، به تناسب فعالیت بیشتر صنوف و کسب و کارها از جمله مراکز و مجتمع‌های خرید، باید نظارت‌های دستگاه‌های مربوطه نیز بیشتر و دقیق‌تر شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: موضوع حضور مردم در میهمانی‌ها و تالارهای عروسی یا حضور در صف‌های خرید کالاهای اساسی و همچنین سایر تجمعات اجتماعی و سیاسی از اهمیت خاصی برخوردار است و باید نظارت‌های دقیق‌تر و بیشتری نسبت به این تجمعات مردم داشته باشیم و بتوانیم با مدیریت بیشتر، نسبت به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، اقدامات لازم را انجام دهیم. البته عید نوروز هم پیش رو داریم و باید با اعمال محدودیت‌های لازم، از گرفتار شدن در پیک جدید ویروس، مصون بمانیم.

منبع:مهر

 

برگزاری جشنواره فیلم فجر با رعایت پروتکل های بهداشتی

به گزارش آبادان خبر، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر در تهران گفت: با توجه به شرایط فعلی جشنواره فیلم فجر با رعایت تمام دستورالعمل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی در تهران برگزار می شود.

او ادامه داد:جشنواره فجر امسال با جمعیت محدود و مطابق با دستورالعمل هایی که برای سینماها بوده در این جشنواره اعمال خواهد شد.

حریرچی گفت: در حال حاضر سینماها جز مشاغل گروه سه محسوب می شوند و بازگشایی آنها با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در شهرهای با وضعیت زرد بلامانع است.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر مردم باید دستورالعمل های بهداشتی مانند زدن ماسک در هنگام خارج از خانه و فاصله گذاری اجتماعی را به طور دقیق رعایت کنند. هرگونه عادی انگاری شرایط کشور را در میزان ابتلا به بیماری کرونا وخیم خواهد کرد.

منبع:برنا

 

پمپ بنزین‌هاو ایستگاه‌های CNG از اماکن پر خطر ابتلا به کرونا هستند

به گزارش آبادان خبر، دکتر سیما سادات لاری، گفت: پمپ بنزین‌هاو ایستگاه‌های CNG از اماکن پر خطر ابتلا به کووید۱۹ هستند و لزوم رعایت نکات بهداشتی در این اماکن از اهمیت ویژه برخوردار است.  توصیه می‌کنیم در مراجعه به جایگاه سوخت باک خودروی خود را به طور کامل پر کنید تا کمتر مجبور به مراجعه به این مراکز شوید.

وی افزود: قبل از مراجعه به جایگاه‌های سوخت با خودتان دستکش یکبار مصرف به همراه داشته  باشید و کارت سوخت خود را به دقت و بدون تماس دست وارد محل کارتخوان کرده و با دست دارای دستکش رمز خود را وارد کنید. از تماس مستقیم دست با نازل دستگاه سوخت خودداری کنید و از پرداخت وجه نقد نیز خودداری کنید.

لاری ادامه داد: تا حد امکان کارت بانکی را خودتان در دستگاه اخذ وجه کشیده و از اپراتور بخواهید رمز را وارد کند و یا خودتان با دستکش رمز کارت بانکی را وارد کنید. ضروری است در طول مدت حضور در پمپ بنزین از تماس دست با چشم، بینی و دهان خودداری کنید.

وی افزود: در پایان فرایند سوخت‌گیری دستکش را به شکلی از دست خارج کنید که هیچ نقطه‌ای از بدنتان با قسمت بیرونی دستکش در تماس نباشد و دستکش را در سطل زباله بیندازید. در اولین فرصت ممکن پس از اتمام سوخت‌گیری کارت سوخت و کارت بانکی خود را ضد عفونی کرده و نسبت به شستن و یا ضد عفونی کردن دست‌ها اقدام کنید.

منبع:ایسنا

 

زنگ خطر پیک چهارم کرونا به صدا درآمد

به گزارش آبادان خبر،دکتر مینو محرز درباره وضعیت بیماری کرونا در کشور، گفت: اگر قرار باشد با فروکش کردن بیماری مردم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیرون بیایند و سفرهای درون شهری و بین‌شهری افزایش یابد، که متاسفانه تا حدی این اتفاق رخ داده است، مجددا پیک بعدی را خواهیم داشت که اکنون به تدریج و در صورت ادامه عدم رعایت‌ها آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر زنگ خطر آغاز پیک چهارم بیماری به صدا درآمده است، افزود: اشکال همه دنیا این است که با فروکش کردن بیماری، همه فکر می‌کنند بیماری تمام شد و از خانه بیرون می‌آیند، سفر می‌روند و... و مجددا می‌بیینم که همان آش است و همان کاسه. بنابراین فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و شستن مداوم دست‌ها اقداماتی است که همچنان باید ادامه یابد.

محرز تاکید کرد: تجمع، برگزاری دورهمی و افزایش سفرها، تجمع در مراکز و اماکن عمومی و... همچنان بسیار خطرناک بوده و منجر به بروز امواج بعدی بیماری خواهد شد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی تنها راه مهار بیماری کووید-۱۹ واکسیناسیون است، گفت: منتها باید همه دنیا به تدریج واکسینه شوند تا زندگی به حالت عادی بازگردد. برای قطع زنجیره انتقال کرونا باید به تدریج و به نوبت و به ترتیب اولویت‌گذاری، همه افراد واکسینه شوند. به عنوان مثال ابتدا کادر درمان، بعد افراد بالای ۷۰ سال، مبتلایان به بیماران زمینه‌ای و به تدریج همه مردم بر اساس اولویت‌ها واکسینه شوند. زیرا واکسن آنقدر نیست که بتوان همه را باهم واکسینه کرد.

محرز با اشاره به نزدیکی نوروز ۱۴۰۰ و احتمال افزایش ترددها و تجمعات در مراکز خرید، رستوران‌ها و... گفت: تردد و تجمع در این مراکز بسیار خطرناک است. بنابراین حتما باید مراقبت کرده و به نوع متفاوتی این ایام را بگذرانیم. در عین حال باید فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت کنیم.

منبع:ایسنا

 

واکسن وزارت دفاع در مراحل پایانی اخذ مجوز کمیته اخلاق است

به گزارش آبادان خبر،دکتر مصطفی قانعی درباره آخرین خبرها درخصوص واکسن‌های ایرانی کرونا، گفت: واکسن‌ کرونای بنیاد برکت و واکسن انستیتو رازی موافقت کمیته اخلاق را گرفته‌اند، همچنین واکسن مرتبط با وزارت دفاع در مراحل پایانی اخذ مجوز کمیته اخلاق قرار دارد.

واکسن کرونای انستیتو رازی در آستانه جذب داوطلب

وی افزود: مجوز ورود و کارآزمایی بالینی برای واکسن کرونای انستیتو رازی صادر شده و باید زیرساخت‌های جذب داوطلب برای تزریق واکسن در فاز اول مطالعات بالینی را انجام دهند. بنابراین احتمالا طی دو هفته آینده سه شرکت که کار تحقیق انسانی واکسن را آغاز کرده‌اند را خواهیم داشت.

واکسن کرونای "میلاد نور" در آستانه اخذ مجوز تست انسانی

قانعی درباره واکسن کرونای سوم در کشور، افزود: واکسن سوم با نام «میلاد نور» مرتبط با وزارت دفاع است. این واکسن هم در آخرین مراحل اخذ مجوز کمیته اخلاق است و شاید در آستانه اخذ آن است. این واکسن هم در نوبت ورود به فاز مطالعات انسانی است البته هنوز مجوز آغاز فاز انسانی برای آن صادر نشده و اطلاعات تکمیلی در مورد آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی درخصوص اینکه مطالعات بالینی واکسن کرونا انستیو رازی قرار است بر چند نفر انجام شود، تصریح کرد: مجری طرح جزئیات این مطالعات را اعلام می‌کند اما احتمالا مانند واکسن کرونای بنیاد برکت، مطالعات واکسن‌های بعدی هم پیش خواهد رفت.

پیش‌بینی واکسیناسیون ۶۰ درصدی در کشور تا اسفند ۱۴۰۰

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله کرونا درباره گمانه‌زنی‌ها از زمان تقریبی کنترل زنجیره انتقال بیماری با دسترسی به واکسن کرونا، تاکید کرد: هر زمان واکسیناسیون به ۶۰ درصد جمعیت یک جامعه برسد، زنجیره بیماری قطع می‌شود؛ اما پیش از آن رفته‌رفته میزان مرگ و میر و بیماری کم‌تر می‌شود. گمان می‌کنم ما در کشورمان تا اسفند سال بعد (۱۴۰۰) به هدف واکسیناسیون ۶۰ درصد جامعه برسیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم ورود کودکان به فاز کارآزمایی بالینی واکسیناسیون کرونا، بیان کرد: فعلا واکسیناسیون برای افرادی انجام می‌شود که در معرض خطر باشند. کودکان از این جهت که ممکن است منتقل کننده بیماری باشند ممکن است واکسیناسیون‌شان آغاز شود، اما الان کودکان نه در اولویت هستند و نه این میزان واکسن برای تزریق به آنها وجود دارد. ما به میزان مرگ و میر در مبتلایان نگاه می‌کنیم، ۷۰ درصد مرگ و میر بر اثر کرونا در افراد بالای ۶۵ سال است؛ بنابراین این افراد در اولویت دریافت واکسن هستند.

منبع:ایسنا

 

آغاز فاز دوم تست انسانی واکسن کوو ایران برکت

به گزارش آبادان خبر، محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: تا چند هفته آینده، فاز دوم تست انسانی واکسن کوو ایران برکت را آغاز می کنیم.

وی در حاشیه سفر یکروزه به کردستان و در جمع خبرنگاران در پاسخ سوالی پیرامون آخرین وضعیت واکسن ایرانی کرونا گفت: تا این لحظه همه آزمایش‌های واکسن ایرانی کرونا به ایمن‌ترین و بهترین وجه جواب داده است.

وی ادامه داد: امیدواریم تا آخر سال قریب به ۲ تا ۳ میلیون دوز واکسن تولید کنیم.

مخبر در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی این واکسن‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد، عنوان کرد: باید پروتکل‌های تست‌های واکسن‌ها انجام شود تا در اختیار مردم قرار گیرد اما به نظر می‌رسد تا یکی دوماه اول سال آینده بتوانیم واکسن را در اختیار مردم قرار دهیم.

مخبر در ادامه در خصوص تست انسانی واکسن کرونا گفت: فاز اول تست بالینی تقریبا رو به اتمام است،  ظرف دو سه هفته آینده تزریق به تمام ۵۶ نفر داوطلب انجام شود و فاز بعدی آغاز شود.

منبع:فارس

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: